Loonindexatie: Axa beperkt

Die moet toch ook realistisch inzien dat alternatieven minstens even duur gaan zijn, en ook dezelfde prijsverhogingen gaan doorvoeren, is het niet nu, toch binnen een paar maanden of max een jaar?
Maar het kan ook zijn dat ze gewoon minder projecten doen vanaf januari. Dan hoef je als klant het budget niet te verhogen.

Inflatie stijgt naar hoogste niveau in veertig jaar

Dit is niet zo'n goed nieuws voor detacheringsbedrijven waarvoor ik ook werk. Je kan moeilijk aan de klant meteen 9% meer tarief vragen.
(Jaja ik weet het, het is de gezondheidsindex die telt, niet dit inflatiecijfer, maar het exacte cijfer tegen januari weet ik dus niet, dus laten we die 9% dan maar nemen :))

Maar als mijn klant over enkele maanden, in januari geen water in de wijn wil doen en alles meer dan 0% tariefverhoging zou weigeren, dan vermoed ik, dat ik niet bij de huidige klant mag en kan blijven, van mijn werkgever.

Dan worden de marges te krap. But we shall see. Er is momenteel nog werk genoeg.

Opmerking: Zo'n hoge inflatie is voor niemand echt goed.
Een zegen voor mensen die maximaal geleend hebben.

Daar ben ik ook benieuwd naar.
En ik vraag me ook af of de werkgevers dit allemaal gaan kunnen dragen. Een loonsverhoging voor alle werknemers van rond de 10% lijkt mij echt killing.
Bedrijven die enkel nationaal verkopen (en hun concurrenten ook), gaan dit perfect kunnen dragen. In hun markt worden concurrenten op dezelfde manier belast met de loonkost. Ik maak mij meer zorgen om de stijgende kosten van bedrijfswagens. Als ik hier intern zie waar we van komen ==> Iedereen een Golf van max 30k incl... en ze nu zelfs voor beginners een wagen van 45k+ kopen..wtf zelfs..gewoon omdat ze anders het personeel niet kunnen houden.
Had er vorige week nog een discussie over met onze Directeur..Ze willen toch stilaan elektrische wagens aankopen...alleen wil het personeel premium wagens.. En ge hebt dan "goedkope" modellen van Kia/Hyundai die 400-500km per laadbeurd kunnen rijden. Alleen is dat te basic voor het personeel. En als ge dan naar premium merken gaat met zo'n bereik, zit ge aan 60-70k€ voor een wagen..terwijl die mensen vroeger een simpele Golf kregen.

Bedrijven die enkel nationaal verkopen (en hun concurrenten ook), gaan dit perfect kunnen dragen. In hun markt worden concurrenten op dezelfde manier belast met de loonkost.
Als de klanten daardoor zaken uitstellen, gaan de winsten van die bedrijven ook omlaag. Dus ik zou niet zomaar zeggen dat ze dat perfect kunnen dragen.
En al helemaal niet als ze nu al weinig marges hebben.

Ik maak mij meer zorgen om de stijgende kosten van bedrijfswagens. Als ik hier intern zie waar we van komen ==> Iedereen een Golf van max 30k incl... en ze nu zelfs voor beginners een wagen van 45k+ kopen..wtf zelfs..gewoon omdat ze anders het personeel niet kunnen houden.
Had er vorige week nog een discussie over met onze Directeur..Ze willen toch stilaan elektrische wagens aankopen...alleen wil het personeel premium wagens.. En ge hebt dan "goedkope" modellen van Kia/Hyundai die 400-500km per laadbeurd kunnen rijden. Alleen is dat te basic voor het personeel. En als ge dan naar premium merken gaat met zo'n bereik, zit ge aan 60-70k€ voor een wagen..terwijl die mensen vroeger een simpele Golf kregen.
Tja een spel van vraag en aanbod hé. In jouw geval is het bedrijfswagens, in andere gevallen is het loon, ...
Zolang de vraag hoger blijft dan aanbod, zullen steeds meer werknemers eens gaan rondkijken of het elders niet beter loont.

Trouwens als je naar TCO gaat kijken valt dat vaak nog goed mee. Ik weet van een bedrijf met een +50 wagenpark die van Opel naar Mercedes is overgestapt omdat de TCO quasi gelijk bleek te zijn. En dat je dan kan zeggen dat je Mercedes geeft ipv Opel, is mooi meegenomen.
En VAA voor EV's gaat in de toekomst ook weer serieus stijgen (ik dacht vanaf 2026?), dan gaat de vraag naar hele dure wagens ook weer verminderen.

De overheid moet eens dringend snijden in het overheidspersoneel. Dat zeg ik zelf als lokaal ambtenaar zijnde. De Vlaamse lokale besturen stellen 110.000 mensen te werk. Stel je voor dat je daar dankzij digitalisering en reorganisatie 10% van kan afsnijden, dan maak je een massa mensen beschikbaar voor de arbeidsmarkt. De pensioengolf van de babyboomers 1957-1963 is het ideale smeermiddel om de pijn van zo'n herstructurering te verzachten. Minder druk op de arbeidsmarkt betekent ook minder inflatie.

Hoe lang gaat dit blijven duren zeg?
- Inflatie in de US is tov maart 0,2% teruggevallen
- Vrachtkosten staan yoy op het laagste punt
- In China bedraagt de inflatie slechts 2% en hebben ze de rente verlaagd om de economie te boosten. Als fabriek vd wereld is dat toch wel erg belangrijk.

Door de positie die Europa inneemt in de oorlog met Oekraïne zijn we sowieso wel het continent dat het meest gescheten is.

Die moet toch ook realistisch inzien dat alternatieven minstens even duur gaan zijn, en ook dezelfde prijsverhogingen gaan doorvoeren, is het niet nu, toch binnen een paar maanden of max een jaar?
Dat hangt natuurlijk van de vraag en aanbod af. Als ze veel mensen vinden aan het huidig tarief, of ze moeten mij houden aan 9% duurder dan zou men wel eens voor de eerste oplossing kunnen kiezen.

Maar natuurlijk als de vraag groot blijft, wat ik wel verwacht, dan ga ik zowiezo wel een project hebben. Desnoods bij een andere klant, waar zo'n verhoging éénvoudiger kan doorgevoerd worden.

Bedrijven die enkel nationaal verkopen (en hun concurrenten ook), gaan dit perfect kunnen dragen. In hun markt worden concurrenten op dezelfde manier belast met de loonkost. Ik maak mij meer zorgen om de stijgende kosten van bedrijfswagens. Als ik hier intern zie waar we van komen ==> Iedereen een Golf van max 30k incl... en ze nu zelfs voor beginners een wagen van 45k+ kopen..wtf zelfs..gewoon omdat ze anders het personeel niet kunnen houden.
Ik ga van een Audi A3 Full Option Diesel naar een Cupra Born 77Kwh EV met een paar basic opties (natuurlijk wel inclusief warmtepomp).
Ondanks de 50€ extra budget die ik krijg, is dit een 'kleine' downgrade. Die wagen kost voor een particulier net boven 50K (zonder korting)

Ik vind dat niet zo erg. Ne Cupra is nog altijd ne mooie wagen, de batterij is goed en ie zal wel rijden zeker? Mijn salaris is nog net iets belangrijker.

Laatst bewerkt:
Een vraagje hier, wanneer wordt het indexpercentage vastgeklikt? Ik heb indexatie 1 juli, vooruitzicht op 13/05 was dat de index 7,84% zou bedragen, maar nu zie ik in de krant staan dat de huidige inflatie op 8,97% staat. Welk percentage wordt er genomen en wanneer ligt dit vast?
Als de index bij jou op 1 juli is, zal het ook bekeken worden op 1 juli. Dat zal na publicatie van de cijfers van juni zijn.

De prognose van de afgevlakte gezondheidsindex is voor juni nu (https://www.plan.be/databases/17-nl-indexcijfer_der_consumptieprijzen_inflatievooruitzichten) 117,25. Vorig jaar was dat 108,73. Betekent dus een stijging van 7,84%.

(Het kan zijn dat de berekeningswijze in jouw paritair comité net iets anders is, daarvoor heb ik het nummer van je paritair comite nodig.

Bijna 9% ik vraag mij alleen af. Wat is het max en wanneer was het nog zo hoog geweest?
Max was zo'n 20% tijdens het interbellum, het is ook nog zo hoog geweest tijdens de oliecrisis (midden jaren 70) en ronde de 2 wereldoorlogen. Ook begon jaren 80 zaten we daarrond.

Laatst bewerkt:
Max was zo'n 20% tijdens het interbellum, het is ook nog zo hoog geweest tijdens de oliecrisis (midden jaren 70) en ronde de 2 wereldoorlogen. Ook begon jaren 80 zaten we daarrond.

In 1981 en 1982 kreeg je 13,4% intresten op staatsobligaties. In de jaren 1990 had ik nog een termijnrekening van 5 jaar met 9% intrest.

In 1982 liet men dan weer de Belgische frank ineens met 8,5% devalueren... dan gaat nu met de euro niet meer.

Hoe valt dit dan te counteren eigenlijk? Op vandaag nog? Of hoe beperk je nog de schade?

Zijn er markten die niet specifiek onderhevig zijn aan deze prijsstijgingen?
Waar je dus nog gewoon je centjes kan verdoen als vorig jaar?

Wat met spaargeld bvb? Stel, casus, je hebt ergens € 10.000 nog geparkeerd staan. Slapend.

- Die is er, als je ze verdoet op vandaag, dus 10% minder waard dan vorig jaar.
Of je koopt er nu dus 10% minder voor? In dit geval dus ter waarde van 1.000 euro.
Dus je koopt er maar hetzelfde meer voor als je vorig jaar met 9.000 euro reeds kon doen.

- Je blijft natuurlijk die 10.000 euro behouden als je ze niet verdoet. Maar die is er dus minder waard in een duurdere markt.
Stel dat je ze effectief niet verdoet, kan inflatie zich nog wat rechttrekken op termijn? Wat zegt de geschiedenis?

Ma hoe lang dit duurt hoe groter de kans is voor een recessie crisis?

Terug
Bovenaan