Live muziek & optredens

Carl Cox in Antwerpen! Hele leuke set (ik had schrik dat het wat te ‘chill’ ging zijn naar mijn smaak maar dat viel dus 100% mee).

De organisatie kon wel beter op vele vlakken. Als je een half uur moet aanschuiven voor drank…

Na een zalig Graspop had ik veel zin in de Lokerse Feesten. Enkel de zondag geweest.

Bizkit Park: eerste keer dat ik ze zag, heel goed. Nu Metal is helemaal m'n ding.
Psychonaut: minder m'n ding, ik mis energie
Enter Shikari: vreemd, daarom niet slecht, ook gewoon minder mijn ding
Brutus: 4de keer dat ik ze zag, beste optreden tot nu toe. De visuals, sfeer, de regen, zalig.
Electric Callboy: 5de keer dat ik ze zag, blijft één dik feest. Moshpit miste wel wat power, ook het crowdsurfen viel wat tegen.
Pendulum: is 't slecht? Zeker niet. Maar ik begrijp nog steeds niet zo goed wat zo'n band verloren heeft op de metaldag of op bijvoorbeeld Graspop. Halverwege weggegaan.

Zaterdag naar Alcatraz geweest. Niet veel bands gezien, ik blijf ALTIJD steken in El Presidio. Avatar op de main vond ik een aangename ontdekking. Leuke sfeer, veel bekend volk, veel te doen. Blijft toch één van de betere festivals elk jaar. Volgend jaar ga ik terug eens combi gaan.

Op naar een volledig weekend Pukkelpop! Al zit ik met heel wat clashes, niet normaal. De vrijdag I prevail voor de eerste keer meenemen, hun muziek lijkt me wel te liggen. Papa Roach en QOTSA zal ik ook voor de eerste maal zien.

Enkel zondag geweest naar Alcatraz. Blijft een superfijn festival en zeer veel goede bands gezien:

01. 5.0* - Emperor
02. 4.5* - Gaerea
03. 4.5* - Cult of Luna
04. 4.0* - Rotting Christ
05. 4.0* - Machine Head
06. 4.0* - Borknagar
07. 4.0* - Tsjuder
08. 3.5* - Dimmu Borgir
09. 3.5* - Pestilence

Helaas Avulsed gemist doordat we te laat waren (lange file net na Brussel o.a.).

Laatst bewerkt:
Was een leuk dagje. Ik ga wel mijn lessen moeten trekken uit bands waar ik tijdens mijn jeugd zot van was en die nu op de mainstage spelen, die lossen nooit de verwachtingen in omwille van recente brol die ze spelen (met Fear Factory als uitzondering).

Pestilence **
Kon de verwachtingen niet inlossen, miste ziel, sfeer en een deftige sound.

Gutalax, reeting: 4 bruine sterretjes ****
Wat een amusante show :poop: kende ze eigenlijk enkel van naam, maar vrienden zeiden dat dit een must-see was en ik snap nu waarom. 10/10 voor ambiance en het was nog eens catchy ook.

Fear Factory *****
Beste optreden van de dag voor mij. Sound was echt MASSIEF, vooral die basdrum, die vibreerde door heel mijn lijf (stond ook wel redelijk vooraan). Bijna heel Demanufacture gespeeld + Linchpin als afsluiter. Eindlijk nog eens Self Bias Resistor live ❤️ die heb ik hard gemist tijdens hun Trix optreden vorig jaar.

Kerry King **
Op hun best klonken ze als een matige Slayer coverband. Ik was blij met klassiekers als Disciple, Raining Blood en Black Magic, maar het klonk totaal niet strak. De zanger kan precies het rappe tempo van de oude Slayer nummers niet aan. De eigen nummers klinken alsof men tegen AI gezegd heeft "maak een album in de stijl van Slayer", zeer bizar. Uiteindelijk stond iedereen daar ook maar voor 1 reden: om Slayer nummers te horen. Niet voor herhaling vatbaar.

Borknagar **
Ik ben het afgebold toen bleek dat ze Colossus niet gingen spelen, de enige klassieker die tegenwoordig nog (meestal) in hun setlist steekt. Speelden enkel nummers van hun laatste 3 albums, wat echt mijn ding niet is.

Cult of Luna *****
Samen met Fear Factory het beste van de dag. Bij Cult of Luna moet je een beetje geluk hebben met het geluid, maar dat was gewoonweg perfect. Super goed optreden. Toonden hier in tegenstelling tot The Melvins op de Lokerse Feesten hoe 2 drummers wél een meerwaarde kunnen vormen samen, ze vulden elkaar perfect aan. Ben iets vroeger doorgegaan voor Dimmu Borgir, en dat bleek een grote fout te zijn.

Dimmu Borgir **
Dit trok echt op niet veel. Twee sterretjes voor de eerredders Stormblast en Mourning Palace. Zo een repertoire, en dan zo een setlist... Ik zal Vortex ook altijd blijven missen op cleane zang. Je speelt dan een nummer als Progenies of the Great Apocalypse, en dan is die cleane zang een vage backing track in de achtergrond, terwijl Vortex daar ook ergens rondloopt met Borknagar... Jammer. Heb tot het laatste moment getwijfeld tussen Static-X en Dimmu Borgir, en heb eigenlijk veel spijt van mijn keuze.

Emperor *****
Toonde in tegenstelling tot Dimmu Borgir hoe het wél moet. Wat een nummers en wat een presence. Bijna perfect optreden.

Machine Head *
Dit was gewoon dramatisch. Openen deden ze met klassiekers Imperium en Ten Ton Hammer, wat mij heel hoopvol maakte want dat was er boenk op. Wat volgde vanaf "Is There Anybody Out There" was vreselijk... 5 nummers op rij afschuwelijke poppy meezingers met enorm melige melodieën. Ik volg Machine Head al een tijdje niet meer, maar ik was mij hier niet van bewust. Het contrast met de openingsnummers was zeer groot. Ben toch blijven staan om Davidian nog te horen, maar 3 klassiekers horen kon eigenlijk niks meer goed maken, dit was het slechtste dat ik in jaren gezien heb. Voor een crossover tussen Backstreet Boys en beukende metal ga ik wel naar Electric Callboy, daar werkt dat, maar bij Machine Head is het cringy tot op het bot.

Ik denk dat Earthless niet een band is die hoog aangeschreven staat bij de gemiddelde Alcatraz bezoeker.

Elk optreden dat ik van hen zag was memorabel, veel mensen hebben iets gemist. :unsure:

Ik weet niet of het je ding zal zijn.

Het is namelijk erg goede muziek :unsure:
boom-carash.gif

Ik denk dat Earthless niet een band is die hoog aangeschreven staat bij de gemiddelde Alcatraz bezoeker.

Elk optreden dat ik van hen zag was memorabel, veel mensen hebben iets gemist. :unsure:
Je had naar Earthless moeten gaan zien ipv Machine Head.

Iemand Earthless gezien? wrs de beste band op de affiche die dag.

Ik ben die dag bijna gegaan naar Alcatraz speciaal voor Earthless, maar ticketprijs voor 1 dag met maar enkele bands die ik effectief wou zien (Cult of Luna, Fu Manchu en Briqueville) was het gewoon niet waard.

Ik ga wel mijn lessen moeten trekken uit bands waar ik tijdens mijn jeugd zot van was en die nu op de mainstage spelen, die lossen nooit de verwachtingen in omwille van recente brol die ze spelen (met Fear Factory als uitzondering).
Puur uit jeugdsentiment gaan kijken naar Drowning Pool. Trok op niet veel.

Ik ben aan het bekomen van een (lang) weekend Alcatraz, blijft qua organisatie en sfeer toch een zeer fijn festival.

Donderdag: Warbringer kwam, zag, en overwon. De sound zat er ook boenk op. Overkill en vooral Evil Invaders hadden een wat mindere dag, Frog Leap was een entertainende afsluiter.

Vrijdag: Blaze Bayley uit de verte gezien tijdens een verkenning van het stuk terrein die donderdag niet open was, gevolgd door een zeer sterke 3 Inches of Blood. Chemicide was een tegenvaller, het geluid was echt een warboel, bij Winterfylleth helaas niet beter. Nergal kon met Me and that Man wel entertainen, en was een leuke afwisseling. Dark Angel was een furie, prachtig om bezig te zien; helaas hierdoor Thy Catafalque gemist. Een eerste keer Mastodon doet smaken naar meer, Kreator als afsluiter was goed, maar de laatste jaren mis ik toch wat kracht in hun setlist.
Vermelding voor Absu met tegenvaller van de dag.

Zaterdag: Een zeer rustige dag met weinig must sees voor mij. Ik heb hier vooral tijd op Eagles Plaza doorgebracht. Baest was goed en smaakt naar meer, Drowning Pool was zelfs tijdens Bodies slecht. Extreme toverde de saaiste performance van het weekend uit hun hoed, gelukkig kon Candlemass de dag redden. Whiplash was oké;

Zondag: voor mij de drukste dag, en helaas wat zaken gemist door vermoeidheid (vooral Borknagar). Gaerea beukte zoals verwacht, het contrast met Gutalax was groot, maar net zo entertainend. Tsjuder kon me niet bekoren en de Slayer covers waren veruit het interessantste dat Kerry uit zijn hoed toverde. Met de vrouw frontrow voor Dimmu, en in tegenstelling tot velen kan ik Abrahadabra en Eonian wél smaken. Jammer van de technische issues, maar hier heb ik zwaar van genoten. We zijn even gaan kijken naar Emperor maar ik kon de knop niet omdraaien. Dan nog een nummer of 3-4 van Machine Head meegepikt alvorens huiswaarts te keren.

Het viel me op dat er dit jaar meer bezoekers waren dan vorig jaar, vooral de zondag was het bij momenten toch wat té druk. Hopelijk barsten ze niet uit hun voegen daar…

De eventueel geïnteresseerden voor Down The Hill: er zijn intussen zowel 70% dag- als combitickets verkocht, dus 't is de moment. :unsure:

4 dagen Alcatraz overleefd.
Ze mogen per direct stoppen met iets anders dan coverbands op donderdag. Mijn lijf trekt het niet meer 😅
Desalnietemin dolle pret met een grote vriendengroep.

Een paar minpuntjes:
- de cocktailbar mogen ze gewoon afschaffen als daar enkel nog rommel van Monster te krijgen valt. Niet te zuipen.
- elke toog die sluit bij de laatste noot van de band blijft irritant. Laat dan op zijn minst die Presidio nog een (half) uur open.
- de douches op de camping waren een upgrade tov vorig jaar maar je mocht als man wel geen schaamte kennen aangezien de helft van de douches gewoon in de ingang stonden. Aanschuiven met zicht op een 20-tal naakte venten hoeft ook niet voor mij.

Donderdag:
Warbringer gemist door toch nog te laat toe te komen.
Exhorder klonk niet slecht. Wist ook niet dat dit met de zanger van Trouble was.
Evil Invaders is altijd wel goed maar ik heb ze toch ook al beter gezien.
Overkill is wel een favorietje van mij en ik was toen ook al goed gemarineerd (want de eerste dag maakt iedereen die fout) dus ik heb er enorm van genoten maar kan geen echte mening geven.

Vrijdag:
Ik vond het redelijk schandalig dat iemand als Blaze de boel moest openen, tot ik hem bezig hoorde. Leek nergens meer op. Jammer want ik vond dat altijd fijne optredens toen hij nog bij stem was.
3 Inches of Blood: heel sterk optreden. Catchy songs die strak gebracht werden.
Chemicide: Wat als Slayer een hele set speelt aan de snelheid van Destruction? 0,0 originaliteit maar wel heel goed. En als je Arise covert aan de snelheid van begin jaren '90 Sepultura krijg je van mij toch ook nog een puntje extra.
Me And That Man: de 2e helft gezien en dat was eigenlijk wel heel leuk. Live is het catchier dan op plaat.
Thrown: 13 in een dozijn metalcore dus vertrokken na een nummer of 2.
Dying Fetus: pletwals zoals altijd maar ik kreeg wat naweeën van de dag ervoor dus heel kalm aan gedaan.
Windrose: Blijft geinig maar nu het nieuwe eraf is het toch niet meer zo plezant als vroeger.
WASP: Als we Blackie zijn stem van de eerste 2 nummers even vergeten: headliner vd dag voor mij! Geweldige set, goeie performance. Enorm mee geamuseerd.
Dark Angel: Gene Hoglan is een machine. Belachelijk strak en die ziet eruit alsof hij tijdens zijn set nog een sudoku of 2 heeft opgelost. Geniaal
Hypocrisy: Nog een hoogtepunt vh weekend. Goeie set, goed geluid, strakke performance. Peter stelt nooit teleur.
Kreator: Ik wou eigenlijk naar Ministry maar ik hoorde Violent Revolution dus ben gewoon naar voor gegaan. Goed optreden, waardige headliner ook.

Zaterdag:
Primal Creation: de gitarist is een ex-klasgenoot van mijn beste maat dus mee gaan kijken. Achteraf bezien blij dat ik dat gedaan had want het was 1 vd beste dingen die ik die dag zou zien. Heel onderhoudend
Knife: 13 in een dozijn speedmetal maar het klikt wel. Wel geen heel optreden volgehouden, daar was het niet interessant genoeg voor.
Drowning Pool: Ik wist niet dat ze nog bestonden, voor mij hoeft het precies ook niet meer. Zelfs Bodies leek nergens op. Heel Amerikaans en totaal mijn ding niet.
Nailbomb: ik gok dat ik te hoge verwachtingen had. Het was ook gewoon te warm. Redelijk inspiratieloos. Snel schaduw gaan opzoeken.
Vader: Nooit écht goed maar ook nooit slecht. Tof optreden. Meest speciale Sabbath cover ook (van de 7-8 van dit weekend)
Suffocation: Wat. Was. Dat. Ik heb Suffociaton al tientallen keren gezien en nog nooit zo strak als zaterdag. Volledig van mijn sokken geblazen. Enorm goed geluid, geweldige setlist en gewoon een absolute pletwals. Top 3 vh weekend.
Fit For A King: Beetje jammer dat ze net na Suffocation moesten. Die hun breaks waren zo strak dat dit een beetje leek op de kinderacademie. Niettemin wel onderhoudend optreden en op het einde ook gewoon goeie nummers waardoor ik wel mee was.
The Night Eternal: van buiten de tent meegepikt en klonk heel leuk. Ga ik zeker dingen van opzoeken.
Candlemass: Mooiste optreden van het weekend. Sfeer zat ook goed.
Obituary: Een complete mokerslag los op u smoel! Absolute hoogtepunt van het weekend. Ja ik ben een fanboy, ja ik overdrijf waarschlijnlijk, maar fucking hell wat een live band is dat toch. Volledig Cause of Death gespeeld in een volle tent. Heerlijk!

Zondag:
Congress: Goeie, strakke set maar het boeide niet. Fysiek ook gewoon een beetje op waardoor ik minder geneigd was om mij te laten gaan en dat heeft zo'n band wel nodig.
Gutalax: Carnaval! Catchy as fuck, vol humor en een hele Helldorado in feestmodus. Meer van dat!
Fear Factory: Ik kon de zon niet meer verdragen dus ben ergens in de schaduw van een stand gaan staan en daar was het geluid zo vreselijk dat ik precies op een bouwwerf stond. Een uur lang enkel drums en af en toe een streep vocals. Jammer want ik keek er wel naar uit. Blijkbaar was het vooraan wel heel goed.
Kerry King: Met een zanger die het repertoire aan kan ipv die dronken windbuil van Death Angel had dit wel iets kunnen zijn. Vreselijk einde wel... de mensen blij maken met een paar Slayer nummers (die overgang van Rain in Blood naar Black Magic geeft me nog altijd kippevel) om dan af te sluiten met terug een eigen nummer ipv Angel of Death. Daar zouden lijfstraffen op moeten staan. Het is niet alsof iemand interesse had in KK zijn eigen nummers he.
Prong: zelfde probleem als Congress. Ik geraakte er gewoon niet meer in.
Dimmu Borgir: een beetje zoals de gemiddelde werkdag: het eerste nummer en het laatste waren best ok. Al wat er tussen stak leek nergens op.
Machine Head: Flynn was in form en dan is Machine Head altijd goed. Stevig optreden met veel variatie in de setlist. Ik miste nog wel een paar oudere nummers maar ik ga zeker niet klagen. De wei was ook mee.

En zo zit festivalseizoen '25 erop voor mij. Het was geen goeie zomer eigenlijk! Veel plezier gehad met de vrienden en veel goeie dingen gezien. Zowel van oude liefdes als nieuwe ontdekkingen. Ik tel al af naar volgend jaar!

Ik was begonnen met een uitgebreide review van mijn 3-daagse neer te pennen maar was een serieus werkje.

Ik zal het dus houden bij een Top 5 (net per se in volgerde):
1) Ministry
2) Obituary
3) Briqueville
4) Machine Head
5) Caliban (full gas in the pit)

Zondag was het toch iets te druk naar mijn zin qua volk.

Zondag was het toch iets te druk naar mijn zin qua volk.
Klopt! Je merkt dat het daar behoorlijk uit zijn voegen aan het barsten is.
Ik hoop echt dat ze de limiet niet optrekken of de wei groter gaan maken fzo. Het leuke aan Alcatraz is net dat het nog klein genoeg is om wat gemoedelijker te zijn dan pakweg Graspop of Wacken.

En die 4e dag hoefde toch ook echt niet eigenlijk.

Oasis op Murrayfield, mannekes lief, qua sfeer heb ik zoiets nog nooit beleefd, compleet waanzinnig en alle verwachtingen helemaal ingelost. Ik ga hier nog (heel) lang aan terugdenken. ❤️

De organisatie (voor de staanplaatsen) kon echter, zacht uitgedrukt, veel beter, bleek niet zo te zien op de andere venues, dus echt gewoon iets wat met de lokale organisatie te maken heeft denk ik.

Terug
Bovenaan