Live muziek & optredens

Gisteren Sepultura gaan zien in de AB.
Jesus Piece was een leuke opener. Pak brutaler live dan op cd en dat pakt wel.
Obituary is Obituary, een pletwals. (ik ben mogelijks wel een fanboy)
Jinjer vond ik geen reet aan tbh. Muzikaal gaat het alle kanten op en schijnt het alsof ze zelf nog altijd niet weten waar ze precies naartoe willen en Tatjana is ondertussen meer gefocust op het wiegen met haar heupen dan op het eigenlijke vocale werk. Zat er geregeld ferm naast en was ook de helft vd gewoon wat aan het brullen om toch nog maar eens extreem te klinken.
Sepultura was wat dubbel. Muzikaal was het enorm strak en goed gebracht maar omdat het een 40 jaar bestaan set was weet ik plots terug dat die naast een hoop parels toch betrekkelijk veel bagger hebben uitgebracht.

Vanavond last minute naar Dark Tranquility in Eindhoven. Kameraad heeft een ticket over door een plotse afzegging dus ik offer me maar op. Zaterdag zie ik ze ook in Kortrijk maar bon, tis niet alsof ik die band te veel kan zien.

Woe 06.11 staat er??

Ah, den try out 🤪
Den try-out was geslaagd, ze hebben meer dan 2u gespeeld! Misschien net een tikkeltje te lang voor me, want naar het eind begon mijn bureaujob zich wel te wreken ter hoogte van mijn onderrug.. :unsure:

Maar dus goeie show, vooral werk uit Spiral denk ik? Ik ken die nieuwe plaat minder goed, maar je merkte wel dat ze qua invloeden wat breder gingen dan Psychic indertijd. Ook wat meer Latijnse ritmes etc. Çava goede opbouw van de set, maar sommige brute freakouts bij momenten vond ik deden de sfeer- en spanningsopbouw wat teniet. Nu goed, dat zijn maar kleine zaken. Geluid was al bij al ok naar voren toe, heb al veel slechter meegemaakt in de Vooruit.

Den try-out was geslaagd, ze hebben meer dan 2u gespeeld! Misschien net een tikkeltje te lang voor me, want naar het eind begon mijn bureaujob zich wel te wreken ter hoogte van mijn onderrug.. :unsure:

Maar dus goeie show, vooral werk uit Spiral denk ik? Ik ken die nieuwe plaat minder goed, maar je merkte wel dat ze qua invloeden wat breder gingen dan Psychic indertijd. Ook wat meer Latijnse ritmes etc. Çava goede opbouw van de set, maar sommige brute freakouts bij momenten vond ik deden de sfeer- en spanningsopbouw wat teniet. Nu goed, dat zijn maar kleine zaken. Geluid was al bij al ok naar voren toe, heb al veel slechter meegemaakt in de Vooruit.
Darkside is iedere keer anders vind ik, dit was een volledig andere show dan in het Koninklijk Circus. Maar wel heel goed! Nicolas Jaar nam precies meer de rol van frontman op, wat heel atypisch aanvoelt omdat die zich meestal in de schaduw plaatst. Twee uur was perfect van tijd. :unsure:

Ik ben zeer benieuwd hoe de nieuwe nummers zich vertalen op plaat.

Het was uitstekend! Meer dan uitstekend zelfs. Heel verrassende set meer de 'rockband' Darkside neigend. Ik vermoed dat een nieuw album ook deze richting uit zal gaan.

Paar keer verloren ze precies wat momentum met het publiek die vooral afgezakt waren voor pompende kickdrums. Tijdens de intiemere momenten kon de Gentenaar het precies niet laten om over de gemeenteraad te keuvelen. :unsure:

Kon de pret gelukkig niet bederven want het was weeral vakmanschap en zoals Kid zegt, elke keer anders.

Nog een "shower thought", hoe goed zou een Darkside Nite Versions à la Soulwax niet kunnen zijn... :drool:

Oooeehh 🤤🤤🤤

Concerten als deze zijn waarom ik van muziek hou, waarom ik in de sector gegaan ben.
Niet moeten werken en met een pintje in de hand en alle voordelen maken het helemaal af.

Loved it!

Toch lekkere nieuwe namen

Geslaagde dag Sonic City achter de rug, gisteren!

Ulrika Spacek: Geweldig spacen. Echt de spirituele opvolger van Deerhunter. Fantastische band, dat was echt een grote ontdekking voor me naar aanloop van het festival.

Dana Gavanski : gezellige boel, mix van dromerige pop en rammelrock. Stage banter was misschien een beetje 'cringe', maar had ook wel zijn charme. Mooie cover van King Crimson. Ik heb genoteerd dat ik die dringend nog eens moet ontdekken. Nieuwe Classic Artists op het forum wanneer? :-)

The Necks : magistraal als altijd. Heb ze in april ook gezien, maar het was nu een compleet ander optreden. Niet verwonderlijk, want alles is compleet geïmproviseerd! Wat een meditatieve trip. Is een nobrainer om ze mee te pikken als ze België passeren.

The Messthetics & James Brandon Lewis : dit was voor mij dé headliner van dit jaar. 2 ex-leden van het legendarische Fugazi die een punk-funk-jazz outfit begonnen zijn en het was echt alles kapot. Wat. Een. Energie. Wat. Een. Bom was dit live. Ik ben compleet crazy gegaan hierop, dit was echt het dichtste dat ik ooit ga geraken bij Fugazi live meemaken. Geen nood aan zang of lyrics hier, die saxofoon van JBL ging door merg en been. Wat een strakke strakke combo muzikanten ook, klasbakken. Jaja, twas dik in orde!

Mabe Fratti : ik moet dringend dat album opnieuw beluisteren want ik kan me totaal niet herinneren dat dat zo ruw en noisy was als nu live. Zo shredden zeg! Ze trokken muren aan gitaarnoise op en Mabe's cello werd ook door de effectboxen gestuurd en kwam er als de vetste metal-bas terug uit. Heavy heavy sound. Ik had er mij totaal niet aan verwacht, dus dat was de eerste paar nummers wat wennen, maar uiteindelijk wel een heel indrukwekkende afsluiter van de dag.

@Kid_C : nog es ne merci voor de carpool en het gezelschap! Volgens jaar opnieuw 😃

3 dagen Sonic City, feest! Heel goede lineup met veel bands om te ontdekken. Ook opmerkelijk veel vrouwen op het podium, dikke pluim voor de bookers.

Dag 1:

Honeyglaze: leuke indiepop met een hoek af en een paar heel sterke singles, was een goede opwarmer voor Steve Gunn.

Steve Gunn: volledig solo, geen backing band. 50 minuten gespeeld, 5 nummers en een cover van I'll Be Your Mirror van The Velvet Underground. Ik vermoed de vijfde keer dat ik hem live zie en hij stelt nooit teleur.

Dag 2:

Couch Slut: Op je tanden noise rock done right. Misschien een beetje te veel van hetzelfde maar eigenlijk was dat niet erg. Alles open en blazen maar. Ik was wakker.

Holiday Ghosts: Superstrakke show van een band die ondertussen al een decennium meedraaien en veel te weinig aandacht krijgen. Dansbare garage-y indie pop met strakke melodiëen. Echt een aanrader.

Nusantara Beat: Nederlanders zijn wereldburgers. Na Altin Gün, Yin Yin, Mauskovic Dance Band heb je nu ook Nusantara Beat. Heel goede live-act die ik iedereen zou aanraden om te gaan zien. Dansbaar, psychedelisch, paar keer dikke shred, top frontvrouw. En deze keer is het met Indonesische insteek!

Cindy: Heerlijke sixties act, geen drums, pure slowcore gitaarvibes met California vibes.

Balthvs: Wie een ticket voor Khruangbin te duur vind en niet naar de Lotto Arena wilt moet naar Balthvs gaan. Klinkt hetzelfde maar iets meer uptempo.

Tucker Zimmerman: Optreden van de dag en mogelijks het weekend. 83-jarige singer-songwriter die enkele folkalbums uitbracht in de jaren 60/70 en die de liefde volgde naar België. Hij bracht dit jaar een album uit met Big Thief als backing band. Heel breekbaar optreden. Album is een dikke aanrader.

Actress: Na Tucker kwam dit echt niet binnen en ik denk/vrees dat dit vooral hoofdtelefoonmuziek is. Ben dan ook vertrokken want was vrij kapot. :unsure:

Dag 3:

Ditz: Opnieuw een goede show om wakker te worden. Alles kapot. :love:

Ulrika Spacek: Klonk bij momenten zowaar als een experimentele Radiohead en dat zeg ik met de grootste bewondering. Superstrak optreden, mocht van mij nog wat langer duren. Na zoveel albums verdienen deze gasten ondertussen ook hun doorbraak.

Dana Gavanski: Don't sleep on this one. Heel goede songwriter met een een fantastische stem. Ik had niet verwacht dat dit zo goed ging zijn. Cover van King Crimson was stééngoed. Staat blijkbaar ergens op een 10'' verscholen.

The Necks: Trippen voor 50 minuten, helden.

The Messthetics & JBL: Wat @clercqie zei. Wat een power, wat een show... Deed me denken aan de energie die Antibalas of The budos Band.

Mabe Fratti: Close second als het komt op optreden van het festival. Haar uitstekende album vertaalt ze fantastisch naar een livesetting, eindigen met een wall of noise was voor mij perfect om Sonic City af te sluiten. :love:

Tucker Zimmerman: Optreden van de dag en mogelijks het weekend. 83-jarige singer-songwriter die enkele folkalbums uitbracht in de jaren 60/70 en die de liefde volgde naar België. Hij bracht dit jaar een album uit met Big Thief als backing band. Heel breekbaar optreden. Album is een dikke aanrader.

Fijn album, doet me qua stemgeluid wat aan Cohen z'n laatste albums denken.

Afgelopen weekend: niet naar Hell's Balls in Kortrijk gegaan (o.a. Moonspell, Triptykon, Dark Tranquillity) maar 2 keer Ataraxie (Franse doom/death) gezien.

Ze speelden hun nieuw album volledig: ruim 80 minuten, 4 nummers :)

Wel jammer van de lage opkomst zowel in België als Frankrijk. Naar het optreden in Nederland ben ik niet gegaan, maar daar zou er naar goeie gewoonte meer volk moeten geweest zijn.

Gisteren Public Service Broadcasting in de AB Club. Wat een band :love:. Het was al bijna 8 jaar geleden dat ik ze nog eens live heb gezien, en ze zijn nog niets van hun livekracht verloren, integendeel. Hun nieuwe plaat is ook echt steengoed.

Bohren & der Club of Gore was ook weer de moeite gisteren in Brugge.
Ze zouden ook altijd een carriere in de stand-up comedy kunnen overwegen :unsure:

Afgelopen weekend: niet naar Hell's Balls in Kortrijk gegaan (o.a. Moonspell, Triptykon, Dark Tranquillity) maar 2 keer Ataraxie (Franse doom/death) gezien.

Ze speelden hun nieuw album volledig: ruim 80 minuten, 4 nummers :)

Wel jammer van de lage opkomst zowel in België als Frankrijk. Naar het optreden in Nederland ben ik niet gegaan, maar daar zou er naar goeie gewoonte meer volk moeten geweest zijn.
Ik wou ze heel graag zien, maar kon niet. Met stip de meest underrated band in het genre imo.

Bohren & der Club of Gore was ook weer de moeite gisteren in Brugge.
Ze zouden ook altijd een carriere in de stand-up comedy kunnen overwegen :unsure:
Ah jij was daar ook. Was weer heel goed. Het is echt de enige band waar ik oprecht uitkijk naar de bindteksten.

Ah jij was daar ook. Was weer heel goed. Het is echt de enige band waar ik oprecht uitkijk naar de bindteksten.
Ah ja, het was wel een last-minute beslissing van mij om toch te gaan, had er niet meer aan gedacht om je een bericht te sturen :p
Had jij een plaats op de stoeltjes? ik was er te laat voor :(

Terug
Bovenaan