Leuvense school Arabisch in laatste jaar Moderne Talen

Jij denkt dat je Arabische literatuur gaat kunnen lezen met 1 jaar 2 uurtjes Arabisch in het middelbaar?
Maar werkelijk niemand beweert dit toch? Vanwaar halen jullie dit argument nu vandaan???
Goed om te weten, ik ga dan eens beginnen met "Kritik der reinen Vernunft" te lezen met dat uurtje Duits dat ik gehad heb in het middelbaar.

Dit vak Arabisch dat niet eens het doel heeft om de taal te leren is inderdaad waardeloos voor niet-moslims, net zoals dat uurtje Duits dat ik gehad heb waardeloos was. Zelfs als je daarna arabistiek gaat studeren aan de unief gaat dat niks bijbrengen aangezien je daar van 0 begint.
Duits interesseerde me ook niet echt, maar ik ben wel blij dat ik het geleerd heb en nu een basiskennis heb. Het hangt er maar van af hoe je naar talen kijkt, toch? Het gaat erom dat je een gevoel krijgt voor EEN taal en de achtergrond ervan. Dat is het doel.

Er is geen samenzwering. Geen sprake van omvolking of iets in die trend.

Jesus christus, overdrijvers.

Maar werkelijk niemand beweert dit toch? Vanwaar halen jullie dit argument nu vandaan???

Duits interesseerde me ook niet echt, maar ik ben wel blij dat ik het geleerd heb en nu een basiskennis heb. Het hangt er maar van af hoe je naar talen kijkt, toch? Het gaat erom dat je een gevoel krijgt voor EEN taal en de achtergrond ervan. Dat is het doel.

Er is geen samenzwering. Geen sprake van omvolking of iets in die trend.

Jesus christus, overdrijvers.

Ik begrijp niet goed waarom je mij quoteert. Ik reageerde op een post dat er interessante literatuur in het Arabisch is (wat ook gewoon waar is), maar dat is helemaal irrelevant want a) dit is een vak Arabisch en niet literatuur (waar bv met vertalingen gewerkt kan worden etc.) en b) je kan nooit een goed genoeg niveau halen om daar nog maar aan te beginnen in het Arabisch zelf.

Jij bent net serieus aan het overdrijven door samenzwering of omvolking er opeens bij te halen uit het niets. Daar spreek ik toch helemaal niet van?

Wel vind ik de keuze voor Arabisch omdat de leerkracht zogezegd een rolmodel zou zijn werkelijk uiterst belachelijk en zou men veel beter op grote schaal zorgen dat er leraren aardrijkskunde, Nederlands, Frans, biologie, etc. van andere afkomst in het onderwijs terechtkomen. Dat heeft een veel grotere impact dan ocharme 1 leraar die 2 uur les geeft aan 1 klas.

En ik blijf erbij dat men beter een algemeen vak wereldtalen zou aanbieden dan 1 taal die toch niet het doel heeft om die te leren (zeggen ze gewoon zelf). Op de unief kan je ook Chinees, Japans of Koreaans sturderen. Of zelfs oud-Egyptisch, Koptisch, Sumerisch, etc. Ik herinner me nog een keuzevak Sumerisch waar we dan kleitabletten gingen lezen, vreselijk interessant om letterlijk geschiedenis in je handen te hebben en te bestuderen waar mensen 4500 jaar geleden mee bezig waren :love:

Laat jongeren met al die niet Indo-Europese talen in aanraking komen, al is het heel summier. Arabisch moet zeker ook 1 van die talen zijn.

ik vind de keuze voor Arabisch raar.
Het is een wereldtaal, maar wel één die erg gefragmenteerd is, zo zegt Wikipedia:
Een buitenlander die Modern Standaardarabisch spreekt wordt waarschijnlijk raar aangekeken, omdat deze taalvariant tamelijk formeel overkomt, maar hij kan zich wel verstaanbaar maken tegenover een spreker van het Arabisch die onderwijs heeft genoten. Wat deze mensen terugzeggen is misschien moeilijk te verstaan, tenzij zij hun best doen om formeel te spreken.
Dat wordt wel iets, als de (Marokkaans-Arabische) lerares les geeft aan een aantal kinderen van Egypische en Saudische afkomst.
Lekker kibbelen hoe ze dit of dat woord nu precies uitspreken.
Ik vermoed dus dat er in de les niet veel gesproken zal worden.

Flagrant racisme heeft hier geen plaats
Ze komen er toch voor uit dat de maatschappelijke relevantie van het Arabisch mee heeft gespeeld? En wat zou daar dan mis mee zijn?
Dat er een grote groep mensen niet gediend is dat er sprake is van relevantie. En het dus ook niet vinden kunnen dat we de taal gaan leren van de mannen die onze vrouwen en kinderen verkrachten en een groot percentage van alle criminele feiten pleegt. Gekoppeld aan de overlast die ze ervaren in de buurt of als ze de steden bezoeken.

edit: het was te verwachten, voor de gein is gaan kijken op Tom van Grieken zijn instagram. Die man toch.

(not me, hé)

Dat er een grote groep mensen niet gediend is dat er sprake is van relevantie. En het dus ook niet vinden kunnen dat we de taal gaan leren van de mannen die onze vrouwen en kinderen verkrachten en een groot percentage van alle criminele feiten pleegt. Gekoppeld aan de overlast die ze ervaren in de buurt of als ze de steden bezoeken.

edit: het was te verwachten, voor de gein is gaan kijken op Tom van Grieken zijn instagram. Die man toch.

(not me, hé)

Mensen die zo denken verliezen zelf elke relevantie in de maatschappij.

Mensen die zo denken verliezen zelf elke relevantie in de maatschappij.
Maar je weet natuurlijk ook dat dit wel onmiddellijk het gevoel is van een bepaalde aantal mensen.
Je zou nog schrikken hoe groot de afkeer is van alles wat te maken heeft of ruikt naar Arabische cultuur en taal.

We mogen ook niet blind zijn voor de realiteit. Er is een zeer grote problematiek met criminaliteit gelinkt aan bepaalde bevolkingsgroepen. Dat heeft niks te maken met het feit dat we spreken over een minderheid en dat dit volledig losstaat van wat er nu op tafel ligt.

Maar je weet natuurlijk ook dat dit wel onmiddellijk het gevoel is van een bepaalde aantal mensen.
Je zou nog schrikken hoe groot de afkeer is van alles wat te maken heeft of ruikt naar Arabische cultuur en taal.

We mogen ook niet blind zijn voor de realiteit. Er is een zeer grote problematiek met criminaliteit gelinkt aan bepaalde bevolkingsgroepen. Dat heeft niks te maken met het feit dat we spreken over een minderheid en dat dit volledig losstaat van wat er nu op tafel ligt.
Terwijl dat eigenlijk niet klopt he, in NL (geen cijfers voor België te vinden) is 45% van de criminaliteit door allochtonen. Gezien de groep allochtonen kleiner is, is dat veel. Maar het wil ook zeggen dat de kans groter is dat bij een misdrijf de dader een "echte" Nederlander is.

Terwijl dat eigenlijk niet klopt he, in NL (geen cijfers voor België te vinden) is 45% van de criminaliteit door allochtonen. Gezien de groep allochtonen kleiner is, is dat veel. Maar het wil ook zeggen dat de kans groter is dat bij een misdrijf de dader een "echte" Nederlander is.
Er is voor België dan ook geen duidelijke data die criminaliteit linkt aan migratie of ethnische afkomst.
Is een bewuste keuze om niet ethisch te profileren. Plus het is ook een serieus werk om bij elke misdaad, wat er toch niet weinig zijn in België, een heel profiel op stellen.
Wat wel duidelijk is dat de criminaliteit beduidend hoger is op plaatsen waar veel migranten en mensen met bepaalde ethnische afkomst wonen of vaak vertoeven.

De term allochtoon dekt ook niet de volledige lading. Beide ouders kunnen hier geboren zijn, dat wil daarom niet zeggen dat die ethnische afkomst, oorspronkelijke cultuur en normen en waarden daarom ineens niet meer meespelen.
Plus dat de criminele figuren niet n feiten die mensen het meest visueel raken vaker gepleegd worden door dit type pleger.
Zo is informaticacriminaliteit ook criminaliteit, maar het is veel minder visueel dan drugs, intimidatie, zakkenrollerij en overval met wapens.

Pas op het is complex natuurlijk. En vooroordelen spelen zeker ook wel mee.

Deze discussie krijgt natuurlijk een andere lading nu diezelfde school ook beslist om de hoofddoek toe te laten bij leerkrachten, bij alle leerlingen ten allen tijden, in de volledige derde graad, op zich nog verdedigbaar, maar ook in de 1e en 2e graad bij schooluitstappen en buitenschoolse activiteiten en 'publieke' activiteiten op school inclusief oudercontacten.

Katholieke school, dus tja, zou maar raar zijn als die levensbeschouwelijke tekens gaan verbieden natuurlijk, maar dit past wat mij betreft dan wél weer beter in het narratief van vervreemding en cru gesteld: Islamisering. Vrij onderwijs, dus vrije keuze, maar je kan in zo'n geval gerust een vraagteken plaatsen bij de notie van katholiek onderwijs. Nu goed, sommigen zijn het geloof in Boeve's dialoogschool niet verloren.

Deze discussie krijgt natuurlijk een andere lading nu diezelfde school ook beslist om de hoofddoek toe te laten bij leerkrachten, bij alle leerlingen ten allen tijden, in de volledige derde graad, op zich nog verdedigbaar, maar ook in de 1e en 2e graad bij schooluitstappen en buitenschoolse activiteiten en 'publieke' activiteiten op school inclusief oudercontacten.

Katholieke school, dus tja, zou maar raar zijn als die levensbeschouwelijke tekens gaan verbieden natuurlijk, maar dit past wat mij betreft dan wél weer beter in het narratief van vervreemding en cru gesteld: Islamisering. Vrij onderwijs, dus vrije keuze, maar je kan in zo'n geval gerust een vraagteken plaatsen bij de notie van katholiek onderwijs. Nu goed, sommigen zijn het geloof in Boeve's dialoogschool niet verloren.
We zijn nog niet aan de 10 pagina's, en 2 uur aan 6de-jaars waarbij meerdere prima redenen kunnen gegeven worden die voorlopig niet weerlegd worden, maar de echte reden is islamisering. Ik weet vrij zeker -bij ons was dat ook zo- dat je bij Godsdienst ook een stukje krijgt over andere religies, zoals het Taoisme en Boeddhisme. Als ze nu voor Chinees hadden gekozen als niet-Europese taal, zoals waar sommigen hier voor pleitten, had je het dan ook gehad over Sinolisering? Want ik vermoed dat een boeddhabeeldje evenzeer toegelaten zal zijn als een hoofddoek.

Dat lijkt mij nu eens een perfecte maatschappelijke relevantie om wel Arabisch te geven? Schrik van het onbekende bestrijd je met kennis.

We zijn nog niet aan de 10 pagina's, en 2 uur aan 6de-jaars waarbij meerdere prima redenen kunnen gegeven worden die voorlopig niet weerlegd worden, maar de echte reden is islamisering. Ik weet vrij zeker -bij ons was dat ook zo- dat je bij Godsdienst ook een stukje krijgt over andere religies, zoals het Taoisme en Boeddhisme. Als ze nu voor Chinees hadden gekozen als niet-Europese taal, zoals waar sommigen hier voor pleitten, had je het dan ook gehad over Sinolisering? Want ik vermoed dat een boeddhabeeldje evenzeer toegelaten zal zijn als een hoofddoek.

Ik verwijs je met véél plezier terug naar mijn post waarin ik de toevoeging van het Arabisch als een keuzevak nog grotendeels verdedigd heb: hier se.

Meisjes van jonger dan 16 met een hoofddoek laten rondlopen in een schoolse context zie ik echter als een geheel ander en wél degelijk problematisch issue.

De minimalisering van te stellen dat een symbool dat (pun intended) versluierend en de facto onderdrukkend werkt evenwaardig is aan iets als pakweg een Boeddha-beeldje is gewoonweg je reinste intellectuele oneerlijkheid.

Also: taal != religie. Enough said.

Ik verwijs je met véél plezier terug naar mijn post waarin ik de toevoeging van het Arabisch als een keuzevak nog grotendeels verdedigd heb: hier se.

Meisjes van jonger dan 16 met een hoofddoek laten rondlopen in een schoolse context zie ik echter als een geheel ander en wél degelijk problematisch issue.

De minimalisering van te stellen dat een symbool dat (pun intended) versluierend en de facto onderdrukkend werkt evenwaardig is aan iets als pakweg een Boeddha-beeldje is gewoonweg je reinste intellectuele oneerlijkheid.

Also: taal != religie. Enough said.
Oké, en daarin kan/kon ik zelfs nog volgen. Taal is niet hetzelfde als religie. En de hoofddoek staat dus totaal los van de taal als vak (keuzevakken bestaan niet in die middelbare richtingen, dus dat was een beetje een rare zijsprong van iedereen).

Echter... in de vorige post koppel je de twee toch net wél aan elkaar: "maar dit past wat mij betreft dan wél weer beter in het narratief [rond Arabisch als taalvak] van vervreemding en cru gesteld: Islamisering". Hoezo is het dan raar als ik daarop reageer? Staat het los van elkaar en zegt die taalkeuze niets over die zogenaamde islamisering, of wel?

Oké, en daarin kan/kon ik zelfs nog volgen. Taal is niet hetzelfde als religie. En de hoofddoek staat dus totaal los van de taal als vak (keuzevakken bestaan niet in die middelbare richtingen, dus dat was een beetje een rare zijsprong van iedereen).

Echter... in de vorige post koppel je de twee toch net wél aan elkaar: "maar dit past wat mij betreft dan wél weer beter in het narratief [rond Arabisch als taalvak] van vervreemding en cru gesteld: Islamisering". Hoezo is het dan raar als ik daarop reageer? Staat het los van elkaar en zegt die taalkeuze niets over die zogenaamde islamisering, of wel?

Fair enough, ik koppel inderdaad de twee aan elkaar, omdat het tweede 'nieuwsfeit' het in een andere context plaats.

Vergelijk: ik heb er géén enkel probleem mee om iets te gaan eten in een vegetarisch of veganistisch restaurant als de keuze roteert in een vriendengroep, maar als je na een tijdje in een vrienden/kennissengroep vaststelt dat er altijd omwille van een paar personen enkel en alleen gekozen wordt voor dergelijke restaurants, dan plaatst dat zo'n restaurantkeuze in een ander daglicht.

Inderdaad, men besteedt in het katholieke onderwijs ook aandacht aan andere religies, wat mij betreft past dat perfect in hoe overigens scholen verplicht een blik zouden moeten werpen op verschillende, inclusief irreligieuze ethische filosofieën én religiekritiek, laten we zeggen dat de versie daarvan die ik in het middelbaar kreeg echter zeer eenzijdig was...

In context: op zichzelf is een keuze voor Arabisch niet verkeerd, als je het daarnaast koppelt aan een maatregel waarbij je aan jonge meisjes bij buitenschoolse activiteiten de hoofddoek toelaat, dan is het niet vreemd om dat wél als een maatregel te zien die past binnen een breder kader van islamisering;

In context: op zichzelf is een keuze voor Arabisch niet verkeerd, als je het daarnaast koppelt aan een maatregel waarbij je aan jonge meisjes bij buitenschoolse activiteiten de hoofddoek toelaat, dan is het niet vreemd om dat wél als een maatregel te zien die past binnen een breder kader van islamisering;
Jij koppelt het daaraan. Die school koppelt het niet. Je mag ook niet roken op de speelplaats, neem ik aan, maar dat koppelen ze ook niet aan de hoofddoek.

En wat is er juist erg aan 16-jarige meisjes die met hoofddoek een buitenschoolse activiteit meedoen?

Ik dacht dat ik "Meisjes van jonger dan 16" had geschreven, maar misschien heb ik me ergens vergist...

Wat daar mis mee is? Ik vind dat flagrante onderdrukking van meisjes, zelfs los van de ideologische lading van het symbool daarnaast.
Bovendien valt zelfs in de categorie [16,18] het risico op verregaande groepsdruk niet uit te sluiten, waardoor voor meisjes voor wie de school voorheen een vrijhaven was, dat dat ook gewoon een plek is waar ze moeten doen wat hun ouders/broers/gemeenschap hen toe verplicht.

Getekend, iemand die in een stad woont waar moslims al schaamteloos hun dochters van +/- 8 jaar in een zwarte chador laten rondlopen tijdens een hittegolf.

Jij koppelt het daaraan. Die school koppelt het niet. Je mag ook niet roken op de speelplaats, neem ik aan, maar dat koppelen ze ook niet aan de hoofddoek.

De Koran is natuurlijk wél in het Arabisch geschreven, en er is een grote overlap tussen de Arabische wereld en de Islamitische wereld.
Doen alsof dat verband even random is, als één met een verbod op roken, euhm, tja, ik ben even flabbergasted over hoe ik hier op moet reageren... wat baten kaars en bril I guess...

Beetje flauw natuurlijk, want de christelijke traditie is er ook eentje van broederlijk naast elkaar leven en anderen niet te veroordelen, ook al volgen ze je geloof niet.

Maar jij vindt dus dat op een katholieke school geloofstekens mogen, maar slechts van 1 geloof. Dat mag. Maar de link naar die taallessen snap ik toch echt niet?

Denk dat het in die witte elitaire Leuvense (top)college's wel mee zal vallen met die Islamisering zeker? Concurrentie is groot dus zo'n gimmick als Arabisch kan dan wel helpen. Is eens wat anders dan STEM of schaken. Eat your heart out Salco.

Terug
Bovenaan