Leuvense school Arabisch in laatste jaar Moderne Talen

Vind ik ook dat ze dat dan beter afschaffen, of ten minste 2 uur geven.
Nochtans versta ik door dat 1u nu wel voor een stuk Duits, en kan ik mij ook min of meer verstaanbaar maken...
Dat gaat bij Arabisch minder zijn, maar nog steeds ga je er wel een pak meer van begrijpen dan zonder dat uur.

Ik heb 1 jaar 1 uur Grieks gehad, en ik kan dat nog steeds lezen...

Zou er ook Arabisch gekozen zijn als taal moesten hier niet veel mensen met een Arabische achtergrond wonen ondertussen?
Professioneel/carrierewijs gezien denk ik niet dat Arabisch kunnen een grote meerwaarde is, laat staan om hier een verplicht vak van te maken.
Dan lijkt het me interessanter om meer Nederlands te geven zodat degenen die thuis helaas geen Nederlands spreken toch een duwtje krijgen richting de moedertaal van waar je effectief woont. Of als je gewoon de comments van echte "Belgen" leest op HLN artikels is een uurtje DT regels per week voor iedereen interessanter.

Wat gaan ze doen als je op alle vakken slaagt en niet op Arabisch, uw diploma niet geven?

Belachelijk en waarschijnlijk virtue signaling van de school uit om te tonen hoe "progressief" (lees regressief) de school wel niet is.

edit, ik kan het artikel lezen en heb weer gelijk gekregen:

"Maatschappelijke relevantie

Baeyens wijst ook op de maatschappelijke relevantie. “Een groep leerlingen heeft het Arabisch als moedertaal. Het zou een enorme meerwaarde zijn als we een leerkracht met Arabische roots in huis halen, die als rolmodel kan dienen voor die leerlingen. Leerlingen kunnen zich zo spiegelen aan iemand met een zekere maatschappelijke positie, die verder gestudeerd heeft en daar tevreden over is. Er zijn vandaag te weinig leerkrachten met een migratieachtergrond.”
Is dat in feite wel bewezen dat er te weinig leerkrachten zijn met een migratieachtergrond (in concrete cijfers). Want ik vind dat leerkrachten moeten gekozen worden omwille van hun capaciteiten en dat men niet moet beginnen met te selecteren op achtergrond (door leerkrachten met migratieachtergrond te gaan voortrekken door Arabisch hier als keuzevak aan te bieden). Ik heb er dan ook geen problemen mee dat leraar van Turkse komaf komt fysica geven bijvoorbeeld. Dat laatste kan juist een pluspunt zijn, dat toont dan aan dat mensen van andere komaf zich hier perfect kunnen integreren.

Zou er ook Arabisch gekozen zijn als taal moesten hier niet veel mensen met een Arabische achtergrond wonen ondertussen?
Professioneel/carrierewijs gezien denk ik niet dat Arabisch kunnen een grote meerwaarde is, laat staan om hier een verplicht vak van te maken.
Dan lijkt het me interessanter om meer Nederlands te geven zodat degenen die thuis helaas geen Nederlands spreken toch een duwtje krijgen richting de moedertaal van waar je effectief woont. Of als je gewoon de comments van echte "Belgen" leest op HLN artikels is een uurtje DT regels per week voor iedereen interessanter.

Wat gaan ze doen als je op alle vakken slaagt en niet op Arabisch, uw diploma niet geven?
Hetzelfde als bij alle andere vakken? Deliberaties, herexamens, vakantietaken, ...

En zoals al gezegd ASO moderne talen is een doorstroomrichting, je moet daarna gaan verder studeren. Dat uurtje dient gewoon als kennismaking met niet-Europese talen.
En waarom Arabisch? Omdat die leerkrachten nog te vinden zijn. En omdat het waarschijnlijk de meest voorkomende niet-europese taal is hier.

Is dat in feite wel bewezen dat er te weinig leerkrachten zijn met een migratieachtergrond (in concrete cijfers). Want ik vind dat leerkrachten moeten gekozen worden omwille van hun capaciteiten en dat men niet moet beginnen met te selecteren op achtergrond (door leerkrachten met migratieachtergrond te gaan voortrekken door Arabisch hier als keuzevak aan te bieden). Ik heb er dan ook geen problemen mee dat leraar van Turkse komaf komt fysica geven bijvoorbeeld. Dat laatste kan juist een pluspunt zijn, dat toont dan aan dat mensen van andere komaf zich hier perfect kunnen integreren.
Ik herinner me hier nog een discussie (niet met jou) over dat Moslims geen biologie mogen geven want "die geloven daar niet in" :p dus ik vermoed wel dat het zo is.
Maar 100% akkoord dat leerkrachten op basis van inhoud en niet context gekozen moeten worden.

Je gaat wel veel sneller vooruit in het Duits als Nederlandstalige dan in het Arabisch natuurlijk.

Maar ik volg de uitleg van de school nu ook wel: een kennismaking met een taal die afwijkt van onze taalfamilie. Het doel is dan ook niet om dat te kunnen spreken.

Ik vraag me wel af in hoeverre dat ligt aan de thuistaal. Ik heb sinds vorig jaar ook Ba2 studenten voor een project en de Nederlandse taalfouten in die verslagen zijn soms om te wenen.

Maar dat gaat dan vaak over taalgevoel dat ontbreekt: de jongen dat, het huis die. Nu goed ik lees dat hier ook vaak dus misschien staat dat los van de afkomst.
Zou je dan niet beter af zijn om de tijd die je in Arabisch steekt een vak te ontwikkelen dat de wereld beschouwt vanuit taalkundig vak of dat scholieren een geopolitieke context mee krijgen vanuit linguïstisch perspectief? Ik vraag me af wat je kan bereiken met een jaartje basis-Arabisch dat je in de meeste gevallen toch heel snel weer gaat vergeten.

Dat ontbrekende taalgevoel lijkt me dan ook belangrijker om te tackelen bij jongeren. Inderdaad ontbreekt dat niet enkel bij jongeren die thuis een andere taal spreken.

Zou je dan niet beter af zijn om de tijd die je in Arabisch steekt een vak te ontwikkelen dat de wereld beschouwt vanuit taalkundig vak of dat scholieren een geopolitieke context mee krijgen vanuit linguïstisch perspectief? Ik vraag me af wat je kan bereiken met een jaartje basis-Arabisch dat je in de meeste gevallen toch heel snel weer gaat vergeten.

Dat ontbrekende taalgevoel lijkt me dan ook belangrijker om te tackelen bij jongeren. Inderdaad ontbreekt dat niet enkel bij jongeren die thuis een andere taal spreken.
Voor mij is dat ook waardevol, maar voor je het weet zit je dan met een soort mengvak waar alles en niets onder valt, gegeven door de leerkracht LO :)

En dat taalgevoel, is dat niets voor de lagere school?

Mag een school eigenlijk op eigen initiatief dit vak geven? Moet dit niet in de leerdoelen die voor heel Vlaanderen tellen opgenomen zijn?

Mag een school eigenlijk op eigen initiatief dit vak geven? Moet dit niet in de leerdoelen die voor heel Vlaanderen tellen opgenomen zijn?
Middelbare scholen krijgen ondertussen zo'n 20 jaar bepaalde keuzevrijheid.
Bij ons (wetenschappen wiskunde) kregen we een extra uur wiskunde/fysica/sterrenkunde/...
De moderne talen kreeg toen Spaans.

Voor mij is dat ook waardevol, maar voor je het weet zit je dan met een soort mengvak waar alles en niets onder valt, gegeven door de leerkracht LO :)

En dat taalgevoel, is dat niets voor de lagere school?
Ik denk dat taalgevoel iets is wat je altijd wel kan gebruiken. Of iets als "taaltact": beseffen dat elke context een andere taalvorm vraagt. Ik zie meer en meer mensen brakke SMS-taal gebruiken in mails, waarbij ik het gevoel heb dat het niet past bij het bericht dat ze willen uitsturen of bij de functie die ze uitdragen. En dat zie ik niet alleen bij jongere mensen, maar ook bij boomers.

Hoe je het ook draait of keert, Arabisch is een taal die meer en meer deel begint uit te maken van onze samenleving. Niets mis dan met "een proevertje" in het laatste jaar middelbaar. Het is niet dat je na 1j een paar uur per week vlot in het Arabisch kan babbelen, als je al een thee'tje kan bestellen zal het al veel zijn.

Tevens in het artikel vermelden ze ook dat Koreaans zal toegevoegd worden aan het leerplan, maar dat geeft natuurlijk minder (flaminganten)clicks.

In België geldt onderwijsvrijheid. De overheid legt minimumdoelen op, maar er is niets dat scholen belet om extra te doen.

Ik vind het op zich wel een prikkelend idee om Arabisch te geven. Het geeft inzicht in een volledig andere taalfamilie, en heeft voor onze regio ook een grotere maatschappelijke relevantie dan pakweg Fins of Chinees. In de wiskunderichtingen krijgen leerlingen in hun laatste jaar ook zaken op hun bord waar de meesten na afstuderen geen seconde meer aan denken of gebruiken. Maar dat stellen we veel minder in vraag, omdat we daar wel aanvaarden dat het relevant is voor zij die verder willen studeren in wiskunderichtingen. Hetzelfde gaat echter op voor een vak Arabisch. Dat kan wel degelijk een nuttig en prikkelend vak zijn voor wie verder wil gaan in talen.

Ik denk dat taalgevoel iets is wat je altijd wel kan gebruiken. Of iets als "taaltact": beseffen dat elke context een andere taalvorm vraagt. Ik zie meer en meer mensen brakke SMS-taal gebruiken in mails, waarbij ik het gevoel heb dat het niet past bij het bericht dat ze willen uitsturen of bij de functie die ze uitdragen. En dat zie ik niet alleen bij jongere mensen, maar ook bij boomers.
Akkoord, maar ik bedoel: is taalgevoel niet iets dat je jong (moet) aanleren in de lagere school en liefst ook thuis (ouders, lezen, ...). Wordt allemaal toch moeilijker hoe ouder je wordt. Als ik mijn lessen Nederlands uit het middelbaar voor de geest haal ging dat toch vaak al over complexere zaken dan pakweg wanneer je die of dat gebruikt.

Akkoord, maar ik bedoel: is taalgevoel niet iets dat je jong (moet) aanleren in de lagere school en liefst ook thuis (ouders, lezen, ...). Wordt allemaal toch moeilijker hoe ouder je wordt. Als ik mijn lessen Nederlands uit het middelbaar voor de geest haal ging dat toch vaak al over complexere zaken dan pakweg wanneer je die of dat gebruikt.
Ik geef je gelijk, maar correct taalgebruik en de juiste taalvormen leren hanteren is iets wat tijdens je hele opleiding nodig hebt. Mijn promotor heeft me tijdens mijn masterjaar toch ook regelmatig gewezen op foutieve taalvormen en sindsdien probeer ik daar toch heel hard op te letten. Ik maak nog altijd fouten, maar dat is des mensen.

geen hondenfluitjes als 'jongeren' in je post, en liever geen hele bevolking eigenschappen toedichten
Taalkundig gezien zal het vast wel een interessante uitdaging zijn. Het is totaal anders, voor zover ik weet, van het klassieke taalaanbod van Romaanse en Germaanse talen of voor zij die willen het Grieks.

De weerstand komt volgens mij vooral door negatieve connotaties met de culturen waar Arabisch gesproken wordt. Ik denk dat het anders niet zo een hot topic zou zijn.
Deze culturen hebben de reputatie dat ze zich niet graag aanpassen aan de Westerse waardes (houden vast aan geloof, taal en gewoontes en dit icm met de "jongeren" die regelmatig in het nieuw opduiken) dus een reflex bij veel mensen is "en nu moeten wij nog verplicht die hun taal gaan leren ofwa? Dat zij zich maar aanpassen aan ons!".

Ik vraag me wel af in hoeverre dat ligt aan de thuistaal.

Ik merk dat ook bij "Vlaamse" studenten hoor, niet enkel die met migratieachtergrond. Een bloemlezing van de afgelopen jaren op examentoezichten. Allemaal "Vlaamse" studenten.

Toezicht examen marketing: "Bedrijf x onthult ..." =>

Meneer, ik heb een niet-inhoudelijke vraag. Dat woord hier. Wat wil dat zeggen?
- Euh? Onthult? Van het werkwoord onthullen?
Ja, ik ken dat niet.

Toezicht examen micro-economie: "... belastingen zullen moeten geheven worden".
- Meneer, wil dat dan zeggen dat er belastingen komen of weggaan? Belastingen worden opgeheven?

"... kunnen bedrijven die winsten naar het thuisland versluizen".
- Versluizen? Is dat een bestaand woord?

Het gaat mij erover dat iedereen kan profiteren van een extra uur Nederlands. De leerlingen met Arabische afkomst gaan wsl met dat uurtje basics (de cultuur leren kennen) toch niks bijleren?

In de wiskunderichtingen krijgen leerlingen in hun laatste jaar ook zaken op hun bord waar de meesten na afstuderen geen seconde meer aan denken of gebruiken. Maar dat stellen we veel minder in vraag, omdat we daar wel aanvaarden dat het relevant is voor zij die verder willen studeren in wiskunderichtingen. Hetzelfde gaat echter op voor een vak Arabisch. Dat kan wel degelijk een nuttig en prikkelend vak zijn voor wie verder wil gaan in talen.
Waarschijnlijk persoonlijke bias maar het kunnen abstract redeneren zoals in de hogere wiskunde moet ook niet in vraag gesteld worden. En daar heb je ook geen gevoeligheden rond natuurlijk, wat je bij talen al snel krijgt omdat die moeilijk los te zien zijn van cultuur en zelfs politiek.

Ik vermoed dat allerhande opleidingen slavistiek en avondlessen Russisch ook wel iets voelen van het conflict in Oekraïne bijvoorbeeld. Dus ik snap de controverse rond Arabisch nu wel. Het is ook moeilijk een "neutrale" keuze te maken natuurlijk, tenzij het een taal is die op wereldvlak weinig uitmaakt. Al de taalkundige argumenten die worden gebruikt om Arabisch te verantwoorden kunnen ook gebruikt worden voor Hebreeuws denk ik :unsure:

Belachelijk en waarschijnlijk virtue signaling van de school uit om te tonen hoe "progressief" (lees regressief) de school wel niet is.

Baeyens wijst ook op de maatschappelijke relevantie. “Een groep leerlingen heeft het Arabisch als moedertaal. Het zou een enorme meerwaarde zijn als we een leerkracht met Arabische roots in huis halen, die als rolmodel kan dienen voor die leerlingen. Leerlingen kunnen zich zo spiegelen aan iemand met een zekere maatschappelijke positie, die verder gestudeerd heeft en daar tevreden over is. Er zijn vandaag te weinig leerkrachten met een migratieachtergrond.”
Deze had ik ook gelezen en in het nieuwsblad nu is er een reeks over het gedrag van de studenten tov leerkrachten. Ik denk niet dat dat argument van ‘een zekere maatschappelijke positie’ steek houdt.

Lijkt mij toch dat je weinig gaat opsteken door daar dan een uurtje Arabisch te gaan geven in het laatste middelbaar ...
Goed, maar je drie tegenkantingen heb ik toch al in mijn post besproken. Ben je het daar niet mee eens dan?
Je zegt dat je er weinig van gaat opsteken en daarom niet ineens Arabisch gaat kunnen. Maar het middelbaar dient om je te laten proeven van zo veel mogelijk, na Moderne Talen ben je niet beroepsklaar. Voor niks, dus ook niet in het Arabisch. Het doel is niet zozeer vlot zijn in het Arabisch na 1 jaartje. Het doel is een ander systeem te leren kennen.

Waarom geen Chinees/Turks/Japans... Dat vind ik ook, maar ten eerste moet je de leerkrachten ervoor vinden. Iéts minder mensen die Japans kunnen geven dan Arabisch, lijkt me. En ten tweede moet je ook zo veel mogelijk een haak kunnen slaan in de leerlingen. Als ze het nooit tegenkomen ergens, gaat het het ene oor in en het andere uit. Als ze een reden hebben om te luisteren (om een deel van hun omgeving te kunnen verstaan of leren kennen), gaat dat beter.

En waarom een keuzevak? Wat geef je aan zij die er niet voor kiezen? Ik had liever geen Duits gehad, maar ik had het toch. Ook liever geen Wiskunde, zelfde. Op een bepaald moment moet je toch beslissen: dit is wat we willen aanbieden, om deze reden. En dan ga je daarvoor.

Deze gaat wel alle kanten op. Dus één alinea in de tekst bewijst voor jou dat het "virtue signaling" is. Er staat letterlijk het woordje OOK in, maar omdat je in die alinea bevestiging ziet van jouw vooringenomen standpunt, zie je de rest niet meer.

Die 'ook' stond ook in mijn post. Het is allesbehalve de hoofdreden, maar het speelt ook mee. Dat kan toch? En verder zou ik wel eens willen weten hoe dat volgens jou "regressief" is. Extra kennis aanbieden, is regressief? Een positief rolmodel aanbieden aan leerlingen en meer leerlingen motiveren/integreren is regressief?

Als verplicht vak snap ik het niet. Als keuzevak doen ze maar. Frans of Engels zou zo veel nuttiger zijn. Zeker Frans. Het niveau van het Frans in het middelbaar is al altijd heel laag geweest. Een extra uur zou dat, hoe hard ik het zelf ook zou haten als student, kunnen verbeteren.

Terug
Bovenaan