Lijkt mij toch dat je weinig gaat opsteken door daar dan een uurtje Arabisch te gaan geven in het laatste middelbaar ...
Goed, maar je drie tegenkantingen heb ik toch al in mijn post besproken. Ben je het daar niet mee eens dan?
Je zegt dat je er weinig van gaat opsteken en daarom niet ineens Arabisch gaat kunnen. Maar het middelbaar dient om je te laten proeven van zo veel mogelijk, na Moderne Talen ben je niet beroepsklaar. Voor niks, dus ook niet in het Arabisch. Het doel is niet zozeer vlot zijn in het Arabisch na 1 jaartje. Het doel is een ander systeem te leren kennen.
Waarom geen Chinees/Turks/Japans... Dat vind ik ook, maar ten eerste moet je de leerkrachten ervoor vinden. Iéts minder mensen die Japans kunnen geven dan Arabisch, lijkt me. En ten tweede moet je ook zo veel mogelijk een haak kunnen slaan in de leerlingen. Als ze het nooit tegenkomen ergens, gaat het het ene oor in en het andere uit. Als ze een reden hebben om te luisteren (om een deel van hun omgeving te kunnen verstaan of leren kennen), gaat dat beter.
En waarom een keuzevak? Wat geef je aan zij die er niet voor kiezen? Ik had liever geen Duits gehad, maar ik had het toch. Ook liever geen Wiskunde, zelfde. Op een bepaald moment moet je toch beslissen: dit is wat we willen aanbieden, om deze reden. En dan ga je daarvoor.
Belachelijk en waarschijnlijk virtue signaling van de school uit om te tonen hoe "progressief" (lees regressief) de school wel niet is.
edit, ik kan het artikel lezen en heb weer gelijk gekregen:
"Maatschappelijke relevantie
Baeyens wijst ook op de maatschappelijke relevantie. “Een groep leerlingen heeft het Arabisch als moedertaal. Het zou een enorme meerwaarde zijn als we een leerkracht met Arabische roots in huis halen, die als rolmodel kan dienen voor die leerlingen. Leerlingen kunnen zich zo spiegelen aan iemand met een zekere maatschappelijke positie, die verder gestudeerd heeft en daar tevreden over is. Er zijn vandaag te weinig leerkrachten met een migratieachtergrond.”
Deze gaat wel alle kanten op. Dus één alinea in de tekst bewijst voor jou dat het "virtue signaling" is. Er staat letterlijk het woordje
OOK in, maar omdat je in die alinea bevestiging ziet van jouw vooringenomen standpunt, zie je de rest niet meer.
Die 'ook' stond ook in mijn post. Het is allesbehalve de hoofdreden, maar het speelt ook mee. Dat kan toch? En verder zou ik wel eens willen weten hoe dat volgens jou "regressief" is. Extra kennis aanbieden, is regressief? Een positief rolmodel aanbieden aan leerlingen en meer leerlingen motiveren/integreren is regressief?