Lente & zomer 2025

Enkel voor wie de vrijdag vrijaf neemt dus, want vanaf zaterdagavond al regen en de zondag - de eerste dag van de laatste decade - de ganse dag ook regen (en meteen 7 graden eraf), RIP autoloze zondag.
Vrijdagavond is bij mijn weten toch ook nog deel van het weekend voor veel mensen, niet? De terrasjes van de lokale horeca zitten dan toch altijd heel goed vol vanaf het midden van de namiddag, en dat tot laat in de nacht. Ook een hele zaterdagvoormiddag en -namiddag zomerse temperaturen krijgen terwijl we al voorbij midden september zijn lijkt mij een fijne bonus. Ik zou zeggen: gewoon genieten van wat mogelijk de laatste opstoot van een fantastische zomer wordt in plaats van pessimistisch te doen.

Vrijdagavond is bij mijn weten toch ook nog deel van het weekend voor veel mensen, niet?
Het is omdat je 27-28 graden aanhaalde (wat ook klopt als de voorspelde tmax). Maar op vrijdagavond - na de werkuren - ga je die temperaturen al niet meer hebben natuurlijk. 't Is geen juni/juli/(begin) augustus meer, wanneer dat wel nog zou kunnen op die uren.

Dus ja, als je een extra dag neemt (voor het weekend eigenlijk begint) ga je er wel van kunnen genieten. Er zullen er wel velen zijn die dat gaan doen veronderstel ik.

Ook uiteraard niet vergeten: de kuststreek - die op dit ogenblik ook al het meeste afziet met herfstweer - deelt helemaal niet in het feestje, daar blijft het 5 graden kouder.

Laatst bewerkt:
Het is omdat je 27-28 graden aanhaalde (wat ook klopt als de voorspelde tmax). Maar op vrijdagavond - na de werkuren - ga je die temperaturen al niet meer hebben natuurlijk. 't Is geen juni/juli/(begin) augustus meer, wanneer dat wel nog zou kunnen op die uren.
De minimumtemperatuur is rond de 17 graden voorspeld. Het zal dus een hele tijd nog een pak boven de 20 graden blijven. Dat is meer dan genoeg om na je werk nog uren te kunnen genieten met een zomergevoel op een terras of in de tuin zonder verkleumd te zijn. En dan heb je zaterdag nog de hele dag.

Ik zeg het: men kan pessimistisch doen omdat het zaterdagavond gaat regenen, of men kan dankbaar zijn dat deze topzomer nog een kort staartje krijgt en dat staartje toevallig grotendeels in het weekend valt in plaats van in de werkweek. Ik weet wel wat ik kies. En ja, de kuststreek is bijna altijd kouder, dus vrij logisch dat die niet "delen in het feestje".

De minimumtemperatuur is rond de 17 graden voorspeld. Het zal dus een hele tijd nog een pak boven de 20 graden blijven.
Maar dus ook geen 27-28 graden meer. Nu, het is anders wel een interessante situatie met de tmin. Die zou behoorlijk warmer zijn dan de koudste nacht van augustus, maar de omstandigheden zijn anders wel vrij gelijk. Men voorspelt een heldere avond/nacht en een rustige wind - wat we op die koude augustusnacht ook hadden - en wat een beetje een vreemde combinatie is met zo'n hoge tmin in H2 september, je kan dat eigenlijk niet hebben. De wind zal toch iets sterker moeten zijn (maar ook niet te sterk) om de stralingsafkoeling tegen te gaan, ofwel moet het zodanig vochtig worden dat de nacht wel nog helder begint maar niet meer helder zal eindigen, indien geen van beide zie ik die 17 toch niet gebeuren. Ik ben benieuwd hoe het zich uiteindelijk zal uitspelen.

In ieder geval, we moeten genieten en wie kan ook de vrijdag vrijaf nemen, want na de zaterdag lijkt het zeker weer een week onstabiel te blijven. Ik zie pas terug enige verbetering - en dat is nog heel onzeker - op of na 27 september. Ik heb toch al andere septembers gekend - we merken duidelijk dat er zo goed als geen orkaanseizoen lijkt te zijn (voorlopig).

Laatst bewerkt:
de voorspellingen vanaf volgende week geven een russische beer scenario, als dat uitkomt staan we weer voor een lange droge periode.

de voorspellingen vanaf volgende week geven een russische beer scenario, als dat uitkomt staan we weer voor een lange droge periode.

Ik moest opzoeken wat Russische beer scenario precies wil zeggen, weer wat geleerd.

Morgen en zaterdag nog eens de hele dag gaan motorrijden want het ziet er inderdaad naar uit dat het voorlopig de laatste echt warme dagen worden.

Ik hoop dat wie in het westen woont die vrije dag gisteren toch genomen heeft, want daar blijft vandaag niet veel meer over van wat eerst nog een prachtige dag ging worden. De regen zit ondertussen al aan de Franse grens. Het oosten blijft wel nog gespaard.

Er lijkt inderdaad een omslag naar stabilisatie aan te komen vanaf midden volgende week. Dat zal ook koude nachten gaan opleveren waarschijnlijk. Het is ook nog de vraag of we een langere stabiele periode gaan kennen, of dat het slechts een intermezzo is van een week of twee is.

Voor het zover is krijgen we eerst nog de september equinox op maandag. Dat is reeds de eerste noodzakelijke stap naar de zomer van 2026, want vanaf dan neemt het aantal minuten daglicht dat per dag verdwijnt niet meer toe, maar neemt het terug af, en dat 3 maanden lang tot de winterzonnewende wanneer het daglicht terug begint toe te nemen.

Ik hoop dat wie in het westen woont die vrije dag gisteren toch genomen heeft, want daar blijft vandaag niet veel meer over van wat eerst nog een prachtige dag ging worden. De regen zit ondertussen al aan de Franse grens. Het oosten blijft wel nog gespaard.
Tot nu toe bleef er genoeg van over. Ik heb deze ochtend nog een was gedraaid en buiten opgehangen. Dan ben ik een wandeling gaan maken. Mijn was is zo goed als droog en kan ik sebiet nog binnenhalen voor het begint te regenen. Het is hier momenteel 24° en droog met een windje, ideaal voor mijn was te drogen! Bekijk het eens positief i.p.v. altijd die negatieve insteek.

Om maar te zeggen, beide kan perfect op 1 dag hoor. Ja, het gaat straks ook regenen maar zou volgens de voorspellingen tegen vanavond al overgetrokken zijn. Met matige temperaturen van 20°+ waardoor momenteel voor mij vanavond nog een terrasje op de planning staat.

Om maar te zeggen, beide kan perfect op 1 dag hoor. Ja, het gaat straks ook regenen maar zou volgens de voorspellingen tegen vanavond al overgetrokken zijn.
Mja, voor 12u lijkt het grootste deel van het westen al in de regen te zitten, wat vroeger is dan verwacht (per het KMI zou de regenzone het land pas tegen 12u bereiken).

Dat terrasje vanavond weet ik ook nog niet zeker, per het KMI:
tegen de late namiddag en avond komt een nieuwe, mogelijk intensere, buienzone het land binnen uit Frankrijk. De kans op onweer is dan groter met lokaal intense regen.
Het zal dus echt afhangen van waar je bent of er wel een terrasje in zit, wederom ga je moeten rekenen op geluk. Zij die gisteren vrij namen hebben de enige echte goede dag gehad.

Terug
Bovenaan