Lente & zomer 2025

Gecumuleerd niet echt heel grote neerslaghoeveelheden maar voor buitenactiviteiten toch heel onaangenaam weer vandaag en ook de komende dagen. De felle buien aan de kust zijn een voorproefje van wat er komen gaat als de bovenluchten écht gaan afkoelen boven die warme plas.
Wachten op tweede helft volgende week voor nieuwe hogedrukimpulsen...

Geen aangenaam weer om buiten te komen vandaag, maar de neerslag van de laatste dagen/weken heeft de tuin duidelijk goed gedaan. Al wat je groen wil zien, komt er weer door. Tijdens die lange droge periode leek het wel alsof enkel distels en ander onkruid aan voorplanting en snelgroei deden.
Voor komende dagen staat er nog wat neerslag op de planning, ik hoop dus op een scenario dat ik de tuin nog mooi winterklaar (en groen) krijg.

Zo zie je maar, er is een garantie bij ons: de regen komt altijd terug. Compleet logisch ook, gezien onze ligging vlak naast een warme bak water waar de wind de grootste tijd van het jaar over komt (dit jaar eens wat minder, maar vorig jaar was het dan weer meer).

De alarmistische berichten over droogte: ik heb ze nooit gesnapt. Het alarmistische is hoe we met ons (voldoende) water omgaan: elke druppel die men afvoert is een druppel die er niet meer zal zijn als het eens even droog is. En toch zal men de volgende droge periode opnieuw steken op het gebrek aan regen ipv het gebrek aan buffer.

Soit, het orkaanseizoen zit ondertussen weer compleet in het slop. Ondanks de voorspellingen van een bovengemiddeld seizoen is het al de tweede decade van september en zitten we nog niet aan letter G, dus we zullen het met dit weer voorlopig moeten blijven doen. Van stabilisatie is er nog geen sprake in de vooruitzichten. We gaan het nog gauw gaan missen, ons zomertje.

Laatst bewerkt:
Vanochtend op de fiets, mensen met een winterjas zien passeren.
Zo koud is het helemaal niet.
Tshirt en een hemdje was voldoende warm.
Heerlijk weer, hopelijk straks wat regen.

Vanochtend op de fiets, mensen met een winterjas zien passeren.
Zo koud is het helemaal niet.
Snap ik ook nooit... In maart/april is het dan vaak nog een stuk kouder dan nu, maar toch zie je dan veel meer mensen met een korte broek en zonder jas. De gedachte dat we van de zomer richting winter gaan, doet veel zeker...?

Het is natuurlijk een gevaarlijke periode om ziek te worden nu. De schoolperiode die net herbegonnen is en dat in combinatie met kouder/regenachtig weer.
Bij mij is het ook al lange mouwen op de fiets.

Snap ik ook nooit... In maart/april is het dan vaak nog een stuk kouder dan nu, maar toch zie je dan veel meer mensen met een korte broek en zonder jas. De gedachte dat we van de zomer richting winter gaan, doet veel zeker...?
We zijn meer gewend aan het warme weer nu dus als het ietsje kouder wordt voel je dat wat meer waar je in de lente juist meer aan het koude weer gewend bent, dus als het dan wat warmer wordt voelt het aangenamer aan.

Als iemand er zin in heeft, kunnen we het herfst- en wintertopic misschien al openen. De meteorologische herfst start op 1 september.

Wat een pokkeweer aan de kust! Regen, wind, zelfs een donderklap boven zee en niet eens 15 graden. David zijn voorspelde 18 graden zal niet voor vandaag zijn... Westkust zit al aan 20mm sinds middernacht, Noord-Franse Opaalkust nog een pak meer. Een paar zulke en dat neerslagtekort zal snel weggewerkt zijn... Gelukkig vanaf morgen weg naar betere oorden want het is mij al beu 😇

Wat een pokkeweer aan de kust! Regen, wind, zelfs een donderklap boven zee en niet eens 15 graden. David zijn voorspelde 18 graden zal niet voor vandaag zijn... Westkust zit al aan 20mm sinds middernacht, Noord-Franse Opaalkust nog een pak meer. Een paar zulke en dat neerslagtekort zal snel weggewerkt zijn...
Het is jaarlijkse traditie dat de kust de herfst altijd extreem overtuigend moet inzetten (de rest van het land volgt in de weken erna). Dit jaar is het wel vroeg ja - het is natuurlijk wel al herfst, maar vaak genieten we in deze periode nog van fraai nazomerweer door stabiliserende werking van ex-orkanen en heb je dit weer pas eind september of pas in oktober. Dit jaar zit het orkaanseizoen compleet in het slop, dus (vooralsnog) geen orkanen en ook geen stabilisatie, en dat merken we. De C3S seizoensverwachting van de herfst voorzag nochtans nog redelijk hogedruk in september, maar ik vrees dat we die verwachting al gaan mogen afschrijven.

Met dat thermisch onderpresteren in de zomer + vroeg begin van de herfst staat de kust voor mij toch onderaan de lijst van plaatsen waar ik ooit zou willen wonen, maar voor de club die niet van warmte/droogte houdt lijkt het mij net een droomoord te zijn. De kust (als in: Oostende) had dit jaar 0 hittegolven en slechts 3 tropische dagen (1 in elke zomermaand). In de winter wordt het er eigenlijk ook bijna nooit echt koud.

Laatst bewerkt:
Na een droge zomer, een natte herfst wellicht.
Gevoelsmatig zou ik zeggen dat september tot nu toe al heel nat was, maar in Ukkel is er nog maar een dikke 20 mm gevallen en we zitten al halfweg de maand. Normaal valt er 65 mm in heel september en vorig jaar viel er zelfs 124 mm... Brussel wordt precies relatief goed gespaard van neerslag momenteel.

Gevoelsmatig zou ik zeggen dat september tot nu toe al heel nat was, maar in Ukkel is er nog maar een dikke 20 mm gevallen en we zitten al halfweg de maand. Normaal valt er 65 mm in heel september en vorig jaar viel er zelfs 124 mm... Brussel wordt precies relatief goed gespaard van neerslag momenteel.
Hier heeft het dichtste station al 45mm geregistreerd deze maand. Is in Zuid-West-Vlaanderen.

Voor vrijdag en zaterdag staat er hier wel alweer 28 en 27 graden voorspeld met een zonnetje. Als dat standhoudt, dan is dat alweer een warm Indian summer weekend erbij voor de liefhebbers.

Brussel wordt precies relatief goed gespaard van neerslag momenteel.
Dat klopt, vooral het westen deelt in de neerslag momenteel, wat ook wel eigen is aan begin de herfst, daar het oosten nog wat warmer is. Naarmate de dagen vorderen schuift het steeds meer oostwaarts (zonder dat het mindert in het westen). Ik zie nog geen vooruitzichten op iets van stabiliteit, orkaanseizoen komt nu op de piek en ligt nog steeds in het slop, dus Ukkel kan die 65 mm nog wel halen. De laatste decade van september is ook gemiddeld de natste, en *voorlopig* (maar het is nog vroeg en onzeker) lijkt die ook dit jaar weer heel nat te gaan uitpakken, toch zeker in het begin.
Voor vrijdag en zaterdag staat er hier wel alweer 28 en 27 graden voorspeld met een zonnetje. Als dat standhoudt, dan is dat alweer een warm Indian summer weekend erbij voor de liefhebbers.
Enkel voor wie de vrijdag vrijaf neemt dus, want vanaf zaterdagavond al regen en de zondag - de eerste dag van de laatste decade - ook regen (en meteen 7 graden eraf - later op de dag komt er NW-wind en dan is het 10 graden eraf). RIP autoloze zondag en al de evenementen die dag.

Een en ander toont wel aan welke mooie nazomer we nu gekend zouden hebben als het gewoon stabieler was, want de warmte zit nog echt niet ver weg. Helaas.

Terug
Bovenaan