Lente & zomer 2025

Voorlopig nog geen terugkeer naar stabiele hoge druk. We blijven zeker nog tot volgend weekend in de wisselvalligheid zitten met dagelijks hoge neerslagkansen, echter relatief beperkte hoeveelheden (hoofdzakelijk in buienvorm) en het blijft vrij zacht.

Augustus is nu afgelopen. Het klimatologisch overzicht van het KMI is reeds binnen. Ze noemen het zelf een "zeer droge en eerder warme maand".

In ons land lagen de maandelijkse neerslagtotalen overal ver onder de normalen. In de meeste regio’s viel er slechts 25% tot 30% van de normale hoeveelheid neerslag. Zelfs in Belgisch Lotharingen, waar de meeste neerslag viel, was dat maar ongeveer 64% van de normale hoeveelheid. Qua neerslag (of het gebrek er aan) zat de maand augustus in de top 3 sinds 1991.

Qua temperatuur konden we ook niet klagen. De gemiddelde temperatuur was ongeveer 1 graad warmer dan normaal (19.3 vs 18.4). De gemiddelde max. temperatuur was iets meer dan 1 graad warmer dan normaal (24.3 vs 23). En de gemiddelde min. temperatuur was net ietsje warmer dan normaal (14.1 vs 13.9).

Ook kregen we een dikke 40 uur meer zon dan normaal in augustus. Voor de rest lagen het aantal onweersdagen (8 vs 14.2) en neerslagdagen (11 vs 14.3) flink onder de normaal.

Alweer een maand uit de boekjes voor zomerliefhebbers.

Laatst bewerkt:
Dit is slechts een reactie op het maandverslag van het KMI. Ik kom later deze week nog eens meer in detail terug op de zomer.

Het was, zoals eerder al gezegd, vooral een droge augustus. Wat de temperatuur betreft, volg ik het verslag van het KMI: de maand was "iets warmer dan gemiddeld". Ondanks de hittegolf - die het KMI correct aanmerkt als "definitie hittegolf" - alhoewel het misschien gewoon als link naar de term bedoeld is - was de rest van de maand vaak te koud, met 12 dagen die onder het gemiddelde bleven. Een maand "uit de boekjes" lijkt me dus wel wat overdreven, maar er waren meer goede dagen dan slechte dagen.

Opvallend nog is dat juni bijna even warm verliep als augustus. In juni stond de temperatuur daarmee op een podiumplek, terwijl die temperatuur in augustus als klimatologisch warmere maand juist een stuk minder opvallend was.

Kort wat de zomer betreft (later kom ik er nog op terug): na een goede juni en een teleurstellende juli, was augustus een tussentijd. Het was wat beter dan juli, maar niet zo goed als juni, en bracht de zomer uiteindelijk op plaats 4 qua warmte en plaats 15 qua droogte. Het werd dus lang niet meer de mogelijke recordzomer die sommigen hier enkele weken geleden nog zagen. Zelfs een podiumplaats zit er niet in.

Interessant genoeg - en hier schakel ik even over van objectieve feiten naar subjectieve mening - lijkt het vooral de mensen die niet van hitte houden, die deze zomer positief waarderen. En dat begrijp ik volkomen: er was wel wat warmte, maar geen intense hitte zoals in andere delen van Europa, waar bijvoorbeeld het VK, dat zo vlakbij ligt, zijn warmste zomer ooit had. Als de atmosfeer ietsje anders had gezeten, hadden wij ook meer hitte ervaren, dus een besef van "we zijn er goed vanaf gekomen dit jaar" is terecht. Wie wel van hitte houdt, bleef natuurlijk wat op z'n honger zitten en hoopt volgend jaar op een ander resultaat.

Laatst bewerkt:
Interessant genoeg - en hier schakel ik even over van objectieve feiten naar subjectieve mening - lijkt het vooral de mensen die niet van hitte houden, die deze zomer positief waarderen. En dat begrijp ik volkomen: er was wel wat warmte, maar geen intense hitte zoals in andere delen van Europa, waar bijvoorbeeld het VK, dat zo vlakbij ligt, zijn warmste zomer ooit had. Als de atmosfeer ietsje anders had gezeten, hadden wij ook extreme hitte ervaren, dus een besef van "we zijn er goed vanaf gekomen dit jaar" is terecht. Wie wel van hitte houdt, bleef natuurlijk wel op z'n honger zitten en hoopt volgend jaar op een ander resultaat.
Het is anekdotisch, maar ik heb wel wat "zonnekloppers" in mijn naaste kringen en ik heb eigenlijk niks van klachten gehoord. Met de temperaturen die wij hebben gezien (ook niet vergeten dat we meer tropische dagen en meer zomerdagen dan normaal hebben gehad en twee hittegolven, maakt niet uit of dat "definitiehittegolven" waren) moet je toch al echt bijna een fan zijn van extreem weer vooraleer je bij een zomer als deze "op je honger blijft zitten". Ik ken persoonlijk niet zo veel mensen die aanhoudende periodes van 30+ echt fijn vinden.

Nuja, je zegt het zelf: dit was top 4 qua temperatuur. Mensen die dit teleurstellend vonden, gaan heel erg vaak bedrogen uitkomen in dit land.

Voor mij was de zomer eerder tegenvallend. Het mag van mij zeker frisser, maar vooral die droogte irriteert mij na verloop van tijd.

Nuja, je zegt het zelf: dit was top 4 qua temperatuur. Mensen die dit teleurstellend vonden, gaan heel erg vaak bedrogen uitkomen in dit land.
Eigenlijk niet, er is een goede reden om teleurgesteld te zijn. Waar ik later nog op terug zal komen, is dat alles heel goed zat om een podiumplaats te halen. In het VK is dat ook gelukt. Ik verwijs naar de uitleg van MetOffice:
“The persistent warmth this year has been driven by a combination of factors including the domination of high-pressure systems, unusually warm seas around the UK and the dry spring soils. These conditions have created an environment where heat builds quickly and lingers, with both maximum and minimum temperatures considerably above average.” 
Al die factoren waren bij ons ook aanwezig dit jaar. Toch hadden wij niet de recordwarme zomer die het VK had. De reden dat het bij ons niet gelukt is, is dat wij pech hadden met 3 juli. De ontsporing van toen gebeurde atmosferisch ten oosten van ons (Polen), en wij liggen daar nu eenmaal dichter bij dan het VK. Dat is de simpele reden dat wij geen warmste zomer hebben (en Duitsland bv nog minder), maar een land dat dichter bij De Panne ligt dan Brussel weer wel.

Als die ontsporing nog een paar honderd kilometer meer oostelijk was gebeurd, hadden wij net als het VK ook een goede juli en bijgevolg met grote waarschijnlijkheid een recordwarme zomer.

Laatst bewerkt:
Dit is slechts een reactie op het maandverslag van het KMI. Ik kom later deze week nog eens meer in detail terug op de zomer.

Het was, zoals eerder al gezegd, vooral een droge augustus. Wat de temperatuur betreft, volg ik het verslag van het KMI: de maand was "iets warmer dan gemiddeld". Ondanks de hittegolf - die het KMI correct aanmerkt als "definitie hittegolf" - alhoewel het misschien gewoon als link naar de term bedoeld is - was de rest van de maand vaak te koud, met 12 dagen die onder het gemiddelde bleven. Een maand "uit de boekjes" lijkt me dus wel wat overdreven, maar er waren meer goede dagen dan slechte dagen.

Opvallend nog is dat juni bijna even warm verliep als augustus. In juni stond de temperatuur daarmee op een podiumplek, terwijl die temperatuur in augustus als klimatologisch warmere maand juist een stuk minder opvallend was.

Kort wat de zomer betreft (later kom ik er nog op terug): na een goede juni en een teleurstellende juli, was augustus een tussentijd. Het was wat beter dan juli, maar niet zo goed als juni, en bracht de zomer uiteindelijk op plaats 4 qua warmte en plaats 15 qua droogte. Het werd dus lang niet meer de mogelijke recordzomer die sommigen hier enkele weken geleden nog zagen. Zelfs een podiumplaats zit er niet in.

Interessant genoeg - en hier schakel ik even over van objectieve feiten naar subjectieve mening - lijkt het vooral de mensen die niet van hitte houden, die deze zomer positief waarderen. En dat begrijp ik volkomen: er was wel wat warmte, maar geen intense hitte zoals in andere delen van Europa, waar bijvoorbeeld het VK, dat zo vlakbij ligt, zijn warmste zomer ooit had. Als de atmosfeer ietsje anders had gezeten, hadden wij ook meer hitte ervaren, dus een besef van "we zijn er goed vanaf gekomen dit jaar" is terecht. Wie wel van hitte houdt, bleef natuurlijk wat op z'n honger zitten en hoopt volgend jaar op een ander resultaat.
Een teleurstellende maand juli is geen objectief feit, zoals al meermaals is aangetoond in dit topic. Dus tot zover uw onzin over objectieve feiten en subjectieve...

Je vergeet denk ik gewoon dat het overgrote merendeel van de mensen niet zit te wachten op recordwarme zomers met dagenlang ver boven de 30 graden tesamen met nachten van 20+ graden. Jij bent misschien teleurgesteld wanneer we geen records breken, maar voor de gemiddelde Vlaming zou dat veel te warm zijn en dus onwenselijk. Vandaar denk ik dat bijna iedereen "in de straat" vrij tot zeer tevreden is met deze zomer. Kan ook niet anders, want opnieuw: top 4 qua temperatuur etc. Topzomer voor ons land. Veel tevreden mensen.

Dat recordjagen, dat is toch iets waar jij vooral mee bezig bent. Dat mag uiteraard, maar het strookt toch niet met de verwachtingen van de gemiddelde persoon denk ik. Dus dat jij teleurgesteld bent lijkt me logisch (want geen recordhitte) maar ik denk niet dat je veel mensen zal vinden die die mening delen.

Je vergeet denk ik gewoon dat het overgrote merendeel van de mensen niet zit te wachten op recordwarme zomers
Uiteraard, dat is altijd je repliek dan, en zoals ik zei: ik snap heel goed dat mensen die niet van hitte houden tevreden zijn met deze zomer. Het is zoals een examen waarbij je 16/20 op krijgt - de meeste mensen zijn daar (terecht) meer dan tevreden mee, maar je hebt er ook die meer verwacht hadden.

Mijn punt is gewoon dat deze zomer meer potentieel had, door de opbouw en de atmosferische situatie die het MetOffice beschrijft. Dat dat niet gerealiseerd is - dat we een 16/20 zomer hadden ipv een 19/20 - gewoon omdat we pech hadden met onze ligging, vind ik als weerliefhebber teleurstellend, en maakt het voor mij nog geen slechte zomer maar ook geen zomer om onverdeeld tevreden over te zijn.

Het is net hetzelfde in de winter als de kou of sneeuw nadert tot op een paar honderd km maar uiteindelijk niet tot bij ons raakt, de meeste mensen willen er niet van weten, maar er zijn er ook die teleurgesteld zijn. Als weerliefhebber zijn de fenomenen die we niet 300+ dagen per jaar krijgen nu eenmaal boeiender (althans, voor mij toch). Hopelijk kan je je daar evengoed in inleven :).

Laatst bewerkt:
Het ging me niet over jouw persoonlijke meningen. Die mag je uiteraard hebben. Maar je zet in je "objectieve" stuk dat juli teleurstellend was en augustus een "tussentijd". Dat bedoel ik maar net met dat heel veel mensen (plus de feiten en data) het daar helemaal niet mee eens zijn.

Je mag natuurlijk je mening hebben en enkel tevreden zijn met recordzomers, maar ik begrijp gewoon niet waarom je dan de noodzaak voelt om jouw extreem hoge verwachtingen te verweven in je zogezegd objectieve vaststellingen. Hoe kunnen juli en augustus (66% van de zomer) nu teleurstellend en "tussentijd" zijn in een top 4 zomer qua temperatuur? Met veel meer zonneschijn dan normaal en veel minder neerslag? Dat kan je toch niet rijmen?

Nudan, ik ga niet alweer vervallen in dezelfde deels semantische discussie, maar ik wil maar gewoon duiden dat je er vaak niet in slaagt om je eigen verlangens en je objectieve analyses van elkaar te scheiden. Daar komt vaak -terecht, vind ik- weerwoord op. We zitten nog steeds in een wetenschapsgedeelte.

Verder laat ik het hierbij, want het is al meer dan genoeg gezegd ondertussen.

Nog even wat feiten (objectief dus) over de zomer van 2025: die dus heel droog en heel warm was. De 2de droogste van de laatste 30 jaar en de 4de warmste ooit sinds begin van de metingen.

De zomer van 2025 telde in Ukkel 35 neerslagdagen (normaal 42,6) waarop er in totaal 130,0 mm
is gevallen (normaal: 234,2 mm). Daarmee is de zomer van 2025 de tweede droogste
zomer van de huidige referentieperiode. Enkel de zomer van 2022 was nog droger (110,6
mm).
De gemiddelde temperatuur van de zomer van 2025 bedroeg te Ukkel 19,3°C (normaal
17,9°C). Daarmee is de zomer van 2025 de vierde warmste zomer sinds het begin van de
metingen in 1833. Enkel de zomers van 2018 (19,9°C), 2003 (19,7°C) en 2022 (19,6°C) waren
nog warmer.
Met een waarde van 24,3°C, was de gemiddelde maximumtemperatuur hier ook een pak
hoger dan de normale waarde (22,5°C). Deze waarde landt op een vierde plaats voor de
huidige referentieperiode (na 2022, 2018 en 2003). Ook de gemiddelde minimumtemperatuur
(14,2°C) lag boven de normale waarde (13,4°C). Dit is de derde hoogste waarde sinds
het begin van de waarnemingen in 1892 (na 2018 en 2003).

Hoe kunnen juli en augustus (66% van de zomer) nu teleurstellend en "tussentijd" zijn in een top 4 zomer qua temperatuur? Met veel meer zonneschijn dan normaal en veel minder neerslag? Dat kan je toch niet rijmen?
Mijn teleurstelling volgt niet uit de zomer an sich maar uit de gebeurtenissen van 3 juli en onze ligging inzake die, wat de temperatuur betreft althans, uiteindelijk tot een zomer "met twee gezichten" geleid heeft.

Leg de individuele maandcijfers daarvoor naast elkaar. Je had enerzijds juni die de tweede warmste ooit was, met 8 dagen die kouder waren dan gemiddeld. En dan had je zowel juli als augustus waarbij de temperatuur iets boven de normaal lag, en in juli verliepen 14 dagen kouder dan gemiddeld en in augustus waren dat 12 dagen. Ga echter 200 kilometer westelijker en je hebt meteen een heel ander verhaal.

Over de "top 4" temperatuur van de zomer ben ik helemaal niet teleurgesteld. Ik ben als weerliefhebber teleurgesteld dat we dit jaar zo'n goede opbouw hadden en dat we het niet hebben kunnen verzilveren omdat we op 3 juli 200 km te oostelijk lagen. Die 200 km maakte het verschil tussen "top 4" en echt wel memorabel.

Laatst bewerkt:
Ook gewoon maar een vaststelling: aan de kust weer geen hittegolf deze zomer.
Niet dat ik er per se zat op te wachten (je moet dat er blijkbaar altijd expliciet bij zeggen) maar ik zou er ook geen probleem mee gehad hebben.
Intussen toch al van 2022 geleden, en daarvoor 2019.

Augustus was een extreem natte maand met een regenval van 130% tegenover wat normaal in dezelfde maand valt in het Luxemburgse Athus.

Ook op het naaktstrand van Bredene is er meer dan 1 ontlading per km2 gebeurd. Bliksemontladingen om correct te zijn.

En in Raeren lag de gemiddelde temperatuur 0,5°C onder de maandgemiddelden.

Slechte maand, slechte maand.

Ook gewoon maar een vaststelling: aan de kust weer geen hittegolf deze zomer.
Niet dat ik er per se zat op te wachten (je moet dat er blijkbaar altijd expliciet bij zeggen)
Klopt, ook slechts 3 tropische dagen aan de kust over de ganse zomer. In Oostende althans; in Knokke is het misschien nog minder.

Als je kijkt naar de kaart zie je dat Ukkel eigenlijk vlakbij het warmste gebied van het land lag deze zomer. Normaal zijn de zuiderkempen en Limburg het warmst, dit jaar was het noorden van Brussel het warmst en ook het gebied rond Brussel en de Zenne- en Dijlevallei was warm.

Het was een "top-4" zomer in Ukkel - in welke mate men buiten Ukkel ook van een "top-4" zomer kan spreken weet ik niet, daarvoor heb je cijfers nodig die je niet zomaar vindt bij het KMI.

Laatst bewerkt:
Hier waar ik woon (Regio Kempen) is er ook een weerstation dat in het klimatologisch netwerk van het KMI zit. Onze zomer was nog veel warmer dan die in Ukkel. Meer tropische dagen, meer zomerdagen, veel warmere nachten. Maar even weinig neerslag en evenveel zonneschijn. Hier was het dus eigenlijk nog een heel stuk warmer dan in Ukkel.

Dat het weer aan de kust doorgaans veel zachter is, hoeft natuurlijk niemand te verbazen. Dat is nu eenmaal eigen aan dat gebied.

Hier waar ik woon (Regio Kempen) is er ook een weerstation dat in het klimatologisch netwerk van het KMI zit. Onze zomer was nog veel warmer dan die in Ukkel.
Heb je daar ook cijfers van?

Op basis van de kaart van het KMI (ook geen cijfers, maar het beste wat ze geven) was de gemiddelde temperatuur in de Kempen immers lager dan die van Ukkel. Tenzij in het zuiden van de Zuiderkempen, daar was ze +/- gelijk (op een halve graad althans).

Terug
Bovenaan