Lente & zomer 2025

De gegeven bronnen kunnen niet zomaar onbetrouwbaar genoemd worden - het is aan jou nu om tegenargumenten aan te halen met bronnen die relevant zijn voor België
dat ochtendlicht en avondlicht niet gelijkwaardig zijn volgens slaapexperts etc
Maar allez, de VRT en Knack allemaal, dat betekent dus echt niets he, ik ga daar eens vlug door maar dat is journalistiek, geen wetenschap. Geschreven door iemand met onbekende achtergrond en waarvan je dan moet hopen dat hij correct de gegeven mening van de experts weergeeft en dat er ook niets cruciaals is weggelaten (wat meer wel dan niet gebeurt helaas).

Citeer uit een wetenschappelijke publicatie dan. En ik bedoel niet EOS he, maar The Journal of Circadian Rhythms, of gelijk welk peer-reviewed journal. Je hebt ook universiteit gedaan, dus dat is u toch aangeleerd. Ik geloof u wel dat ochtendlicht en avondlicht niet "gelijkwaardig" zijn, maar ik veronderstel meteen dat je dan ook nog verder moet nuanceren hoe dat individueel ervaren wordt. Nu, ik ben geen expert, dus ik laat het oordeel daarover over aan de experts in de journals.

Mijn link naar de verkeersgevolgen kwamen uit een wetenschappelijke journal, mijn link naar de economie was van een studie van grote gekende bank, dat is geen journal maar die zitten wel letterlijk aan de beste bron van data inzake, dus die weten het wel.

Laatst bewerkt:
We leven misschien niet als de kippen in die zin dat we de zon nodig hebben om de tijd te weten of op te staan, maar de zon speelt echt wel een belangrijk deel in ons leven: waarom denk je anders dat seizoensdepressie veel prevalenter is in de winter? Maar dus, we hebben de zon nodig voor zaken als fatsoenlijk wakker worden. En vermits onze maatschappij nog steeds draait op een 9-to-5 stramien, gaan dan heel veel mensen geen straaltje zonlicht zien in de ochtend, en komt de zon pas fatsoenlijk op ver nadat de gemiddelde mensen al lang aan het werk zijn.

En moeten onze kinderen in volledige duisternis naar school, weken aan een stuk. En let op: er is een verschil tussen schemering en volledige donkerte. Bij permanente zomertijd zou het wanneer die eerste schoolbel gaat nog aardedonker zijn. Willen we dat, maandenlang een volledige ochtendspits in het donker van de nacht?

Dus neen, we leven niet als de kippen, maar onze maatschappij is wel nog steeds ingedeeld met de zon en zonuren (middagpauze etc.) als leidraad. Het zou mooi zijn moesten we daar van kunnen af stappen, van dat halsstarrige 9-to-5 business hours stramien om inderdaad (zoals Guglielmo zegt) onder andere die dekselse spitsuren te elimineren, maar dat zie ik nog veel minder snel gebeuren dan de uurwisseling afschaffen. En het feit blijft dat we het gedrag van de zon onbewust wel heel belangrijk vinden. Kan ook moeilijk anders, we leven al sinds ons prille ontstaan op het ritme van de zon.

Ter ondersteunding: dit is een gratis artikel (uit een wetenschappelijk blad):

Mij persoonlijk deert het allemaal niet zo. Ik vind die uurswisseling eigenlijk prima. Ik ben bijvoorbeeld een nachtmens en zou gek worden als het in de zomer zo vroeg licht wordt. Tegelijk vind ik de gedachte dat het in de winter pas om tien uur goed en wel licht is ook akelig. Ik denk gewoon dat veel mensen nogal emotioneel "zomertijd" linken aan plezier en daarom instinctief daarvoor zouden gaan. Terwijl het wel gewoon realiteit is dat je in de winter heel weinig zonuren hebt. Je kan schuiven zoveel je wilt, maar dat gaat niet veranderen, of het nu winteruur is of zomeruur.

Ik begrijp het argument dat de ochtendspits in duisternis niet gewenst is, maar het omgekeerde is toch ook waar voor de avondspits? Indien we zomeruur hanteren in de winter en de zon pas ten vroegste om 17:45 onder gaat, dan zal het overgrote deel van de avondspits in de winterperiode bij daglicht plaatsvinden.

Natuurlijk gaat het dan enkel over de 9-5 werkende mens, kinderen bv zijn sowieso eerder thuis en zullen daar geen invloed van hebben. En ik snap ook wel dat het effect van duisternis in de ochtend anders is dan in de avond wanneer de meeste mensen er al een werkdag op heeft zitten.

Eerlijk gezegd is het huidige systeem zo slecht nog niet, ook als dat veranderen van uur op die 2 dagen (en de paar dagen erna) een vervelend iets. We zouden eigenlijk eens moeten kunnen "proberen" hoe het is met permanente zomer- of wintertijd, maar dat is als land natuurlijk niet haalbaar.

Ik zie het in feite ook zo, dat uurtje langer licht in de winter zou dan een beloning zijn na de lange werkdag. Nu is de werkdag gedaan en je moet dan in het donker naar huis. Zeker als je dan met de fiets gaat motiveert dat niet echt. Is eigenlijk stank voor dank toch? Alsof een mens enkel maar dient om te werken.
Ik zie het ook zo. Akkoord met jullie. 's Avonds zou ik dan toch nog met daglicht thuisgeraken. Nu zie ik 3 maanden geen daglicht 's avonds

Snap niet wrm er hier omtrent discussie is de regering is toch te tam/te laf om er werk van te maken dus ja....we blijven gwn doorgaan gelijk altijd. Al haat ik dat fucking zomeruur als de pest.

Erin gaat vanaf tweede helft volgende week de westcirculatie toch niet veel langer kunnen tegenhouden zo lijkt het. Tot gisteren schoof alles telkens met een dag op maar intussen GFS gaat zelfs er in mee (wat in principe een contra-indiactor zou kunnen zijn ;) Aan de voorzijde wel nog een warme ma-di-wo in het binnenland. Op de heel lange termijn zie je dan weer hogedrukopbouw maar da's in feite buiten de betrouwbare voorspellingsperiode.

Ik begrijp het argument dat de ochtendspits in duisternis niet gewenst is, maar het omgekeerde is toch ook waar voor de avondspits? Indien we zomeruur hanteren in de winter en de zon pas ten vroegste om 17:45 onder gaat, dan zal het overgrote deel van de avondspits in de winterperiode bij daglicht plaatsvinden.

Natuurlijk gaat het dan enkel over de 9-5 werkende mens, kinderen bv zijn sowieso eerder thuis en zullen daar geen invloed van hebben. En ik snap ook wel dat het effect van duisternis in de ochtend anders is dan in de avond wanneer de meeste mensen er al een werkdag op heeft zitten.

Eerlijk gezegd is het huidige systeem zo slecht nog niet, ook als dat veranderen van uur op die 2 dagen (en de paar dagen erna) een vervelend iets. We zouden eigenlijk eens moeten kunnen "proberen" hoe het is met permanente zomer- of wintertijd, maar dat is als land natuurlijk niet haalbaar.
Persoonlijk heb ik minder last van duisternis in de ochtend dan in de avond. Ik ben al wat moe na een lange werkdag, en als ik dan met de fiets ga zie ik daar meer tegenop dan 's morgens. 's Morgens als het fris is is dat juist goed om wakker te worden. Als het dan donker wordt 's avonds voel ik mij ineens sloom en moe.

Trouwens ook winteruur in de zomer zorgt er dan voor dat iedereen een uur later aan zijn werkdag zou beginnen, bijgevolg dat er dan meer tijdens de warme uren van de dag zou gewerkt worden. Het hangt er allemaal vanaf hoe je werkgever er mee omgaat, soms beginnen ze bij ons in de productie vroeger met werken als het heel warm is.

Om te weten wat nu beter is zou je in feite een heel jaar moeten op zomer of winteruur overgaan. Het blijft gewoon een feit dat de dagen in de winter kort zijn en er tijdens de week weinig mogelijkheden zijn om van het daglicht te genieten, tenzij je buiten, in ploegen werkt of heel flexibele uren hebt.

Erin gaat vanaf tweede helft volgende week de westcirculatie toch niet veel langer kunnen tegenhouden zo lijkt het. Tot gisteren schoof alles telkens met een dag op maar intussen GFS gaat zelfs er in mee (wat in principe een contra-indiactor zou kunnen zijn ;) Aan de voorzijde wel nog een warme ma-di-wo in het binnenland. Op de heel lange termijn zie je dan weer hogedrukopbouw maar da's in feite buiten de betrouwbare voorspellingsperiode.
De natuur heeft het nu wel eens nodig dat er wat regen valt (meer dan enkele millimeters). Zo lang er maar afwisseling is met ook droge perioden.

Snap niet wrm er hier omtrent discussie is de regering is toch te tam/te laf om er werk van te maken dus ja....we blijven gwn doorgaan gelijk altijd. Al haat ik dat fucking zomeruur als de pest.
Dat gaat nooit beslist worden door onze regering, zou totaal niet logisch zijn om andere uren te hebben dan onze buurlanden. Als er ooit een verandering komt zal dat vanuit Europa komen.

Tegen dat Europa het eens is geraakt zijn we weer 10 jaar verder. Ik dacht dat de EU zei dat elk land dat maar voor zich moest beslissen. Bovendien gebruikt heel de EU nu al niet dezelfde tijdszone.

Tegen dat Europa het eens is geraakt zijn we weer 10 jaar verder. Ik dacht dat de EU zei dat elk land dat maar voor zich moest beslissen. Bovendien gebruikt heel de EU nu al niet dezelfde tijdszone.
Ik vind terug dat in 2018 de Europese Commissie het voorstel gedaan heeft om de omschakeling af te schaffen maar dat er toen onvoldoende steun was.

EU vasteland zit wel grotendeels in dezelfde tijdzone. Eigenlijk enkel de nieuwste EU leden zitten in de +2 tijdzone. België, Nederland, Luxemburg, Frankrijk, Spanje en Portugal zitten nu in de verkeerde tijdzone, horen eigenlijk thuis in de +0 zone.

Portugal zit al juist, die volgen Greenwich Time. De Azoren zitten zelfs op -1 net als IJsland
Op sommige plaatsen is het idd. een soep. Op Cyprus dat al maar een scheet groot is, heb je 2 time zones, de Griekse (+2) en de Turkse (+3)

Ik vind terug dat in 2018 de Europese Commissie het voorstel gedaan heeft om de omschakeling af te schaffen maar dat er toen onvoldoende steun was.

EU vasteland zit wel grotendeels in dezelfde tijdzone. Eigenlijk enkel de nieuwste EU leden zitten in de +2 tijdzone. België, Nederland, Luxemburg, Frankrijk, Spanje en Portugal zitten nu in de verkeerde tijdzone, horen eigenlijk thuis in de +0 zone.
Dat is wellicht gedaan omdat praktischer was om dezelfde tijdzone van onze buurlanden aan te houden. Anders zouden we mogen ons uur verzetten als we naar Duitsland gaan.
Volgens mij begint een werkdag gemiddeld in Oost-Europa vroeger dan bij ons. Logisch ook want de zon komt daar ook al ruim uur vroeger op dan hier. Ik was eens tijdens een fietsvakantie in Slovakije in een hostel overnacht en die mensen waren daar om 4-5u 's morgens precies allemaal al wakker.
Dus uiteindelijk mag men hier winteruur of zelfs GMT invoeren, maakt allemaal weinig verschil als je je dagindeling aanpast. Om 5u of om 7u opstaan is een kwestie van gewoonte.

We gaan hier nu al een tijdje zwaar off topic (was er trouwens al niet ergens een thread over zomer/winteruur?), maar IMO zou het eigenlijk nog veel logischer (en revolutionair, met een initieel grote aanpassing - gaat dus nooit gebeuren) zijn als de hele wereld gewoon dezelfde tijd gebruikt. Weg tijdszones, het is overal, op hetzelfde moment, 12u. En waar nu andere tijdszones zijn, worden de dagen gewoon anders ingedeeld. De gebruikelijke uren waarop men opstaat of gaat slapen - de school opent en sluit - een typische werkdag begint en eindigt - gaan gewoon in elk land/zone anders zijn. Da's uitendelijk maar gewoon conventie/traditie.
Het grote voordeel: duidelijkheid. Je legt een meeting in om 20u en dat is meteen voor elke collega - waar ook ter wereld - duidelijk hoe laat die plaatsvindt. Om 20u. Voor iedereen. Utopisch, I know.

We gaan hier nu al een tijdje zwaar off topic (was er trouwens al niet ergens een thread over zomer/winteruur?), maar IMO zou het eigenlijk nog veel logischer (en revolutionair, met een initieel grote aanpassing - gaat dus nooit gebeuren) zijn als de hele wereld gewoon dezelfde tijd gebruikt. Weg tijdszones, het is overal, op hetzelfde moment, 12u. En waar nu andere tijdszones zijn, worden de dagen gewoon anders ingedeeld. De gebruikelijke uren waarop men opstaat of gaat slapen - de school opent en sluit - een typische werkdag begint en eindigt - gaan gewoon in elk land/zone anders zijn. Da's uitendelijk maar gewoon conventie/traditie.
Het grote voordeel: duidelijkheid. Je legt een meeting in om 20u en dat is meteen voor elke collega - waar ook ter wereld - duidelijk hoe laat die plaatsvindt. Om 20u. Voor iedereen. Utopisch, I know.

Zo een systeem bestaat al en noemt UTC wat vooral toegepast wordt bij wetenschappelijke doeleinden waar de duidelijkheid nodig is, bijvoorbeeld voor apparaatinvoer. De weerkaarten bijvoorbeeld die gepost worden maken gebruik van UTC voor initialisering en hebben dan een kaart voor elk uur of elke drie, zes, twaalf en vierentwintig uur afhankelijk van het model.

We kunnen bijna het herfsttopic openen, ook al duurt de zogenaamde astronomische zomer nog een maand, met de teruglopende dagen voelt het toch al veel minder zomers aan. Vandaag voelde het al meer als een herfstdag aan met temperaturen die net geen 19°C gehaald hebben in Ukkel en toch een merkbare wind. Wel het perfecte weertje om je huis te verluchten zonder dat het al zo koud is dat de verwarming aan moet.

Terug
Bovenaan