Sorry maar je zit gewoon niet juist. Of je wilt het niet begrijpen of je hebt al die artikels niet gelezen, of je wilt zo hard dat het allemaal in je kraam past dat je heel selectief argumenteert. Wat ik hier zeg staat allemaal in die artikels, maar nog voor een keertje:
Je hebt de zon nodig om fatsoenlijk wakker te worden, maar zelfs met het winteruur komt de zon pas op na 8u30 in december.
Ja, de zon komt in winter sowieso laat op, maar dat is geen reden om dit nog erger te maken, toch? Het circadiane systeem heeft ochtendlicht nodig om de interne klok goed af te stellen. Hoe later dit licht komt, hoe groter de kans op slaapvertraging, vermoeidheid en gezondheidsproblemen. Dat zijn niet mijn woorden, maar komen uit die links die ik al talloze keren heb gedeeld.
Met permanent zomeruur zou je idd geen straaltje ochtendlicht zien als je om 9u begint te werken. Je zal wel 37 minuten zonlicht hebben als je om 17u stopt met werken. Hoe weinig het ook is, dat is nog altijd meer zonlicht dan je met het winteruur krijgt (dan heb je 20 minuten zon tot 9u, en wanneer je gedaan hebt is de zon al onder).
Klopt, maar wat heb je aan die 37 minuten? Je moet ook nog naar huis rijden en het is koud. Hoeveel mensen gaan er in putje winter van die extra paar minuten zonlicht gebruik maken om in de tuin te werken of te gaan lopen of...? Eens je goed en wel thuis bent gekomen is de zon sowieso onder in de winter. De meesten zitten dan gewoon binnen hoor. En opnieuw: studies wijzen uit dat ochtendlicht belangrijker is dan avondlicht.
De kinderen moeten in duisternis naar school, maar in minder duisternis terug naar huis (belangrijk, want ze hebben nog sport of studie of etc).
Schoolkinderen (middelbaar) hebben bij mijn weten ten laatste om vijf uur gedaan, dan schemert het meestal nog. Dan is het in het absolute putje van de winter misschien al echt richting donker aan het gaan, maar met een zonsondergang om 16:39 op de kortste dag valt dat mee qua aantal. In vergelijking met permanente zomertijd heb je in ieder geval veel minder "donkertependelen" voor kinderen.
Bovendien wijzen studies aan dat kinderen die meer ochtendlicht krijgen beter scoren op tests, zich beter concentreren en minder gedragsproblemen hebben. Dus die maandenlang in volledige donkerte laten opstaan en vertrekken (je neemt immers een uur ochtendlicht permanent af bij zomertijd) is nefast voor vanalles en nog wat.
Naschoolse sport of studie zal altijd in de duisternis zijn in de winter, welke tijd je ook kiest.
Ook tijdens het winteruur is de zon in december nog onder bij de eerste schoolbel
Ja, maar dan schemert het al wel. En opnieuw: het gaat er om dat je bij permanente zomertijd het aantal donkere ochtenden gevoelig vergroot. Dan moeten de kinderen maandenlang in de volledige donkerte richting school in plaats van nu een kortere periode.
Het is wekenlang ochtendspits, maar soit, wil je "wekenlang" een avondspits in het donker van de nacht?
Kinderen zijn deel van de ochtendspits: die is namelijk tussen 7u en 9u. Wanneer de avondspits echt goed en wel op gang is, zijn de meeste kinderen (zeker die met de fiets of te voet gaan) al thuis van school, want dat is tussen 16u en 18u. De kwetsbaarste kinderen (lagere school) zitten dan sowieso al thuis. Dus ja, liever donkere avondspitsen dan donkere ochtendspitsen.
En ik weet nu al dat je weer gaat tegenargumenteren, maar ik ben niet eens pro of contra een bepaalde tijdszone dus voor mij is het nu wel goed zo. Voor mij mag het gewoon blijven zoals het is met dat uur. Ik snap gewoonweg niet vanwaar die neiging komt om alles wat mensen met kennis van zake (weermannen, slaapexperts, neurologen, economen, ...) zeggen gewoon te negeren. Lees de artikels eens, dan had je de helft van deze argumenten niet eens moeten typen. Tenzij je er niks van gelooft, maar dan zijn we helemaal nergens.
Sorry, maar de consensus van mensen die het kunnen weten is dat in
ons land (stop toch met die andere landen erbij te halen; er is ook al gezegd waarom dat onzinnig is ivm onze positie tegenover Greenwich etc.) wintertijd het beste is voor heel veel zaken. Niets aan te doen. Ieder mag daar gevoelsmatig het zijne of hare van denken (zoals sommigen in de thread al hebben gedaan; geen probleem) maar dat verandert niets.