Lente & zomer 2025

Ja OK, we zijn al zover gekomen dat iemand die heel zijn leven op de weerdienst van de nationale televisie- en nieuwsdienst heeft gewerkt wordt weggelachen. Triestige move trouwens, schieten op de boodschapper. Leg jouw diploma anders eens op tafel?
Ik heb een masterdiploma, maar ik poneer me niet als expert inzake. Ik verwijs naar gepubliceerde studies van zij die wel experts zijn.

Frank Deboosere, aimabele man misschien, maar we moeten toch eerlijk zijn: dat is geen afgestudeerde wetenschapper. Hij is zelfs geen meteoroloog - hij heeft een spoedcursus gehad van het KMI met de essentials, maar heeft geen diploma inzake. "Nationale televisie- en nieuwsdienst" is ook geen referentie vrees ik, integendeel zelfs.

De man is een leerkracht, en dat merk je ook wel een beetje in hoe hij het weer deed en hoe hij z'n posts schrijft. Z'n gave is dat hij moeilijke zaken eenvoudiger kan uitleggen, zodat de mensen het kunnen begrijpen. Maar die moeilijke zaken schrijft hij zelf niet, die haalt hij bij anderen - toen hij het weer deed kreeg hij dagelijks een pakket van het KMI met wat hij moest zeggen.

En IMO, op z'n persoonlijke website kan hij wel wat selectief zijn in wat hij wel en niet vermeldt (wat mag natuurlijk, 't is onder zijn naam) - op TV/radio was hij wel behoorlijk neutraal en zakelijk, en scheen z'n persoonlijke mening minder (of niet) door.

Laatst bewerkt:
Snel even zitten Googlen op "permanent zomeruur beter" (dus niet eens gezocht om mijn "bias" aan te vullen) en aanverwanten. Het zullen allemaal wel geen goede experten zijn, maar daar zegt nu eens letterlijk niemand "zomeruur". Wel pleit men er geregeld voor om gewoon lekker naar de Britse tijd mee te gaan, maar dat is dan "quatsch" zeker?

Marijke De volder, neurologe/somnoge aan UZA
Ivan Van de Cloot, hoofdeconoom bij de denktank Itinera Institute
Stef Willems, VIAS Institute
Alex Polfliet, energieconsultant
Onbeslist (hangt af van de buurlanden)

Marijke Gordijn. Expert chronobiologie, gastdocent bij de Rijksuniversiteit Groningen en oprichter van Chrono@Work
Britse tijd, dus de West-Europese tijdzone. [Clarificatie mijnentwege: zeker geen permanente zomertijd dus]

Frank Deboosere

Inge Declercq, slaapexperte en neurologe UZA
Britse tijd [Dus zeker geen permanente zomertijd]

Bram Verbruggen, weerman

En dan nog samenvattend uit dit artikel, en dan laat ik het hierbij want ik kan er letterlijk niets meer aan toevoegen:
Die impasse levert meteen ook een paradox op: een grote meerderheid zou 'de politiek' dankbaar zijn voor de afschaffing van de uurwisseling, maar 'de politiek' schrikt ervoor terug uit angst om diezelfde meerderheid voor het hoofd te stoten bij de keuze voor zomer- of wintertijd. Onterechte angst. Want eenmaal er gekozen en geïmplementeerd is, zou wellicht niemand zich er nog druk over maken. Er zouden gewoon minder auto-ongelukken, slaapproblemen en bioritmeverstoringen zijn, en wie kan daar kwaad om zijn? De wetenschap is overigens behoorlijk eensgezind over wat de beste keuze zou zijn (wintertijd).

Stel dat ze permanent winteruur invoeren dan overweeg ik gewoon om een uur vroeger te beginnen werken. Uiteindelijk maakt het dan toch niks uit.
's Morgens minder verkeer als ik met de auto ga, en 's avonds nog licht als ik met de fiets zou gaan in de wintermaanden.

Snel even zitten Googlen op "permanent zomeruur beter" (dus niet eens gezocht om mijn "bias" aan te vullen) en aanverwanten. Het zullen allemaal wel geen goede experten zijn, maar daar zegt nu eens letterlijk niemand "zomeruur". Wel pleit men er geregeld voor om gewoon lekker naar de Britse tijd mee te gaan, maar dat is dan "quatsch" zeker?
De VRT Is geen wetenschappelijke bron natuurlijk, Knack, Het Nieuwsblad, Frank Deboosere, Bram Verbruggen, en "Sampol" zijn dat evenmin, maar het is wel een interessant artikel van de VRT.

Die eerste is een arts, die zegt winteruur volgens het artikel. Maar als je verder leest, blijkt dat ze eigenlijk iets anders zegt: dat we de Britse tijd moeten volgen. Dat is nog het meest extreme idee van allemaal, en kan enkel maar als je de werkuren aanpast denk ik. Vergeet niet dat Engeland zelf alweer westelijker ligt, en dat ze zelf ook hun eigen tijd niet volgen in de zomer. Ik stel haar medische expertise inzake niet in twijfel, maar wat zij voorstelt zou echt wel heel ingrijpend zijn, ik weet niet wat het "draagvlak" daarvoor is.

Dan de econoom, zegt volgens het artikel ook wintertijd. Maar als je verder leest, blijkt hij toch genuanceerder, en heeft hij een "lichte voorkeur" voor winteruur voor de "gezondheidseffecten" (zonder verder te specificeren). Voor de economie, wat wel z'n domein is, erkent hij dan wel dat de consumptie zou stijgen en er een boost zou zijn met permanent zomeruur.

De andere twee (verkeer en energie) hebben geen duidelijke voorkeur.

Dit artikel geeft een goed, zij het een beetje eenzijdig overzicht van de discussie inzake. Men had ook nog iemand aan het woord kunnen laten die voor het zomeruur kiest, want ja die mensen lopen ook wel rond, maar het toont wel goed aan waar de klassieke twistpunten liggen en waarom er geen overtuigende casus is voor het een of het ander. Waarschijnlijk is het daarom dat we verder elk jaar de klok 2 keer zullen veranderen.

Laatst bewerkt:
Men had ook nog iemand aan het woord kunnen laten die voor het zomeruur kiest, want ja die mensen lopen ook wel rond, maar het toont wel goed aan waar de klassieke twistpunten liggen en waarom er geen overtuigende casus is voor het een of het ander.
Ok dan. Voor mij is het toch vrij duidelijk is dat er een overtuigende eensgezindheid is tegen permanent zomeruur in ons land onder mensen die er iets van kunnen weten. En dat was de originele discussie. Niet of we de uurwissel moeten laten vallen, maar of permanent zomeruur beter is of niet. Maar Googlen en ChatGPT'en op "permanent zomeruur beter" (nog 'n keer: ik zoek dus niet om mijn bias te bevestigen) en al die artikels delen (veel meer dan enkel dat VRT artikel trouwens) waarin letterlijk niemand pleit voor permanent zomeruur, geeft blijkbaar aan dat er "geen overtuigende casus is voor het een of het ander".

Dan zijn we uitgepraat natuurlijk. Weermannen zijn geen bron, neurologen zijn geen bron, slaapexperts zijn geen bron, docenten zijn geen bron, economen zijn geen bron, verkeersexperts zijn geen bron. Telt allemaal niet. En wat staat daar tegenover qua experts? Guglielmo. Oh ja, en een studie uit een ander land op een ander contintent. Top argumentatie. Beetje zielig, toch? Fijne (te lange) avond nog.

Laatst bewerkt:
Ok dan. Voor mij is het toch vrij duidelijk is dat er een heel overtuigende casus is tegen permanent zomeruur in ons land.
Dat kan je niet afleiden uit dat artikel. 4 experts aan het woord laten is niet representatief voor een gans land.

Mocht er echt een overtuigende casus zijn, was het wel al ingevoerd. De EU heeft het zelfs geprobeerd een paar jaar geleden, maar men vond de overtuigende casus niet en het is gestrand. Hetzelfde probleem in de VS trouwens, daar probeert men het ook in elke legislatuur, en strandt het telkens om dezelfde redenen.

Laatst bewerkt:
Zoals eerder gezegd gaat er met permanent winteruur onnodig veel daglicht verloren. Nog een uur vroeger licht in de zomer zitten er volgens mij maar weinig op te wachten. Omgekeerd is het nu in de winter pas om 8u30 (of later) licht. Maar dan zitten de meesten toch al op school/op hun werk en dan boeit het vrij weinig dat het nog een uur langer donker is. De beloning komt er immers 's avonds onder de vorm van langer licht. Eind januari tot na 18u30 daglicht, bring it on zou ik zeggen. Verkeer is volgens mij een non-argument want ochtend- en avondspits lopen op de drukke aders sowieso quasi naadloos in elkaar over dus daar gaat het uur toch geen verandering uitmaken.

Zoals eerder gezegd gaat er met permanent winteruur onnodig veel daglicht verloren. Nog een uur vroeger licht in de zomer zitten er volgens mij maar weinig op te wachten. Omgekeerd is het nu in de winter pas om 8u30 (of later) licht. Maar dan zitten de meesten toch al op school/op hun werk en dan boeit het vrij weinig dat het nog een uur langer donker is. De beloning komt er immers 's avonds onder de vorm van langer licht. Eind januari tot na 18u30 daglicht, bring it on zou ik zeggen. Verkeer is volgens mij een non-argument want ochtend- en avondspits lopen op de drukke aders sowieso quasi naadloos in elkaar over dus daar gaat het uur toch geen verandering uitmaken.
Ik zie het in feite ook zo, dat uurtje langer licht in de winter zou dan een beloning zijn na de lange werkdag. Nu is de werkdag gedaan en je moet dan in het donker naar huis. Zeker als je dan met de fiets gaat motiveert dat niet echt. Is eigenlijk stank voor dank toch? Alsof een mens enkel maar dient om te werken.

Om dat in cijfers te gieten, in Ukkel zou je op 21 juni bij permanent winteruur het nautische dageraad (eerste licht) hebben om 2u32 ipv 3u32 nu, en zonsopgang om 4u29 ipv 5u29 nu.

Op 21 december, als je permanent zomeruur zou hanteren, zou de zonsondergang zijn om 17u39 (ipv 16u39 nu) en zou je nog licht hebben tot het einde van de nautische schemering om 19u01 (ipv 18u01 nu).

Limburg telt er een paar minuten vanaf, West-Vlaanderen telt er een paar minuten bij.

Ik denk dat het toch veel van je eigen voorkeuren/bioritme afhangt wat nu eigenlijk het beste is. We beginnen en stoppen best ook niet allemaal op hetzelfde moment te werken (kwestie van files). En het hangt er ook vanaf wat jouw werkuren zijn, veel bedienden kunnen wel wat shiften met hun uren, maar voor arbeiders in een fabriek is dat meestal zeer strict van dat uur tot dat uur.

We beginnen en stoppen best ook niet allemaal op hetzelfde moment te werken (kwestie van files).
Dat zou eigenlijk de echte discussie moeten zijn, dat zou hetgeen zijn dat in vraag gesteld moet worden, en niet het zomeruur/winteruur. Als we eindelijk echt afstappen van de achterhaalde industriële uitvinding van een gemeenschappelijk werkuur, is het niet meer nodig om je "licht" (ochtendlicht of avondlicht) nog te verdedigen, en kan consensus veel makkelijker gevonden worden.

Ik ben toch ook eerder geneigd permanent zomeruur te zeggen als we moesten kiezen.
Ik heb liever 's avonds een uur langer licht dan 's ochtends, 's avonds heb je er vaak wat meer aan.

We leven ook al lang niet meer met de zon zoals de kippen, dus dat argument dat we in de zomer al 2 uur later zitten is voor mij persoonlijk nonsens.

We leven ook al lang niet meer met de zon zoals de kippen, dus dat argument dat we in de zomer al 2 uur later zitten is voor mij persoonlijk nonsens.
We leven misschien niet als de kippen in die zin dat we de zon nodig hebben om de tijd te weten of op te staan, maar de zon speelt echt wel een belangrijk deel in ons leven: waarom denk je anders dat seizoensdepressie veel prevalenter is in de winter? Maar dus, we hebben de zon nodig voor zaken als fatsoenlijk wakker worden. En vermits onze maatschappij nog steeds draait op een 9-to-5 stramien, gaan dan heel veel mensen geen straaltje zonlicht zien in de ochtend, en komt de zon pas fatsoenlijk op ver nadat de gemiddelde mensen al lang aan het werk zijn.

En moeten onze kinderen in volledige duisternis naar school, weken aan een stuk. En let op: er is een verschil tussen schemering en volledige donkerte. Bij permanente zomertijd zou het wanneer die eerste schoolbel gaat nog aardedonker zijn. Willen we dat, maandenlang een volledige ochtendspits in het donker van de nacht?

Dus neen, we leven niet als de kippen, maar onze maatschappij is wel nog steeds ingedeeld met de zon en zonuren (middagpauze etc.) als leidraad. Het zou mooi zijn moesten we daar van kunnen af stappen, van dat halsstarrige 9-to-5 business hours stramien om inderdaad (zoals Guglielmo zegt) onder andere die dekselse spitsuren te elimineren, maar dat zie ik nog veel minder snel gebeuren dan de uurwisseling afschaffen. En het feit blijft dat we het gedrag van de zon onbewust wel heel belangrijk vinden. Kan ook moeilijk anders, we leven al sinds ons prille ontstaan op het ritme van de zon.

Ter ondersteunding: dit is een gratis artikel (uit een wetenschappelijk blad):
Beide experts verwijzen naar de impact van de uurregeling op onze biologische klok. ‘Kiezen we voor permanente zomertijd, dan zou de zon midden in de winter pas om 9 45u opkomen. Dat is erg laat en verzet onze biologische klok’, aldus Gordijn.

‘De meeste mensen hebben een biologische klok met een periode van iets meer dan 24 uur’, legt Gordijn uit. ‘Ze heeft dus de neiging een beetje te langzaam te lopen, waardoor we steeds wat later naar bed willen en steeds later wakker worden. Maar de zonsop- en ondergang houden die klok in de pas.’ De lange, donkere ochtenden bij zomertijd in de winter sturen dat proces in de war. Dat is vooral lastig voor mensen die van nature al geen ochtendtypes zijn. ‘De ontregeling van de onze biologische klok leidt tot kortere slaap, slechtere slaapkwaliteit, meer vermoeidheid en een groter risico op stemmingsproblemen’, zegt Gordijn. ‘Nu al kampt ongeveer vier procent van de bevolking met een winterdepressie.’
Verbraecken wijst erop dat er zich niet alleen in onze hersenen een biologische klok bevindt. ‘Al onze organen beschikken over een interne klok, die in verbinding staat met de centrale klok in het brein. Zo raken ook andere lichaamsprocessen ontregeld.

Mij persoonlijk deert het allemaal niet zo. Ik vind die uurswisseling eigenlijk prima. Ik ben bijvoorbeeld een nachtmens en zou gek worden als het in de zomer zo vroeg licht wordt. Tegelijk vind ik de gedachte dat het in de winter pas om tien uur goed en wel licht is ook akelig. Ik denk gewoon dat veel mensen nogal emotioneel "zomertijd" linken aan plezier en daarom instinctief daarvoor zouden gaan. Terwijl het wel gewoon realiteit is dat je in de winter heel weinig zonuren hebt. Je kan schuiven zoveel je wilt, maar dat gaat niet veranderen, of het nu winteruur is of zomeruur.

Laatst bewerkt:
Maar dus, we hebben de zon nodig voor zaken als fatsoenlijk wakker worden
gaan dan heel veel mensen geen straaltje zonlicht zien in de ochtend
En moeten onze kinderen in volledige duisternis naar school, weken aan een stuk
zou het wanneer die eerste schoolbel gaat nog aardedonker zijn.
Willen we dat, maandenlang een volledige ochtendspits in het donker van de nacht?
Het probleem met die argumenten is dat je ze ook allemaal kan omdraaien.

* Je hebt de zon nodig om fatsoenlijk wakker te worden, maar zelfs met het winteruur komt de zon pas op na 8u30 in december.
* Met permanent zomeruur zou je idd geen straaltje ochtendlicht zien als je om 9u begint te werken. Je zal wel 37 minuten zonlicht hebben als je om 17u stopt met werken. Hoe weinig het ook is, dat is nog altijd meer zonlicht dan je met het winteruur krijgt (dan heb je 20 minuten zon tot 9u, en wanneer je gedaan hebt is de zon al onder).
* De kinderen moeten in duisternis naar school, maar in minder duisternis terug naar huis (belangrijk, want ze hebben nog sport of studie of etc).
* Ook tijdens het winteruur is de zon in december nog onder bij de eerste schoolbel
* Ook het woordje ochtendspits kan je door avondspits vervangen voor een tegenargument.

Daarom dus dat er geen casus gevonden wordt. Je kan elk argument omkeren. Voor het zomeruur kan je dat natuurlijk ook doen, en dat is dus het probleem.

Het interessante is: als je echt naar de Britse tijd gaat, dan beginnen een paar van die argumenten wel te kloppen (ochtendlicht, wakker worden, schoolbel, etc). Maar ik denk gewoon niet dat het draagvlak daarvoor te vinden zal zijn, want dat zijn zonsopgangen van 3u30 in de zomer (eerste licht om 1u30) en zonsondergangen van 15u30 in de winter en compleet donker om 17u. Tenzij met het herzien van de werkuren (maar dat kan die argumenten dan weer teniet doen ook).

Nochtans waren die tijden hier ooit effectief wel de norm. Toen we een nationale tijdzone moesten nemen zodat de treinen volgens 1 officiele tijd konden rijden (ipv elke gemeente een andere tijd) was GMT effectief de tijdzone die hier gebruikt werd, en dat tot de eerste wereldoorlog. Maar toen was de maatschappij ook helemaal anders dan vandaag en 9-5 was er nog niet.

Laatst bewerkt:
Wat leuk zeg, wetenschap die je kan omkeren. :sarcastic:

Laatst bewerkt:
Sorry maar je zit gewoon niet juist. Of je wilt het niet begrijpen of je hebt al die artikels niet gelezen, of je wilt zo hard dat het allemaal in je kraam past dat je heel selectief argumenteert. Wat ik hier zeg staat allemaal in die artikels, maar nog voor een keertje:

Je hebt de zon nodig om fatsoenlijk wakker te worden, maar zelfs met het winteruur komt de zon pas op na 8u30 in december.
Ja, de zon komt in winter sowieso laat op, maar dat is geen reden om dit nog erger te maken, toch? Het circadiane systeem heeft ochtendlicht nodig om de interne klok goed af te stellen. Hoe later dit licht komt, hoe groter de kans op slaapvertraging, vermoeidheid en gezondheidsproblemen. Dat zijn niet mijn woorden, maar komen uit die links die ik al talloze keren heb gedeeld.

Met permanent zomeruur zou je idd geen straaltje ochtendlicht zien als je om 9u begint te werken. Je zal wel 37 minuten zonlicht hebben als je om 17u stopt met werken. Hoe weinig het ook is, dat is nog altijd meer zonlicht dan je met het winteruur krijgt (dan heb je 20 minuten zon tot 9u, en wanneer je gedaan hebt is de zon al onder).
Klopt, maar wat heb je aan die 37 minuten? Je moet ook nog naar huis rijden en het is koud. Hoeveel mensen gaan er in putje winter van die extra paar minuten zonlicht gebruik maken om in de tuin te werken of te gaan lopen of...? Eens je goed en wel thuis bent gekomen is de zon sowieso onder in de winter. De meesten zitten dan gewoon binnen hoor. En opnieuw: studies wijzen uit dat ochtendlicht belangrijker is dan avondlicht.

De kinderen moeten in duisternis naar school, maar in minder duisternis terug naar huis (belangrijk, want ze hebben nog sport of studie of etc).
Schoolkinderen (middelbaar) hebben bij mijn weten ten laatste om vijf uur gedaan, dan schemert het meestal nog. Dan is het in het absolute putje van de winter misschien al echt richting donker aan het gaan, maar met een zonsondergang om 16:39 op de kortste dag valt dat mee qua aantal. In vergelijking met permanente zomertijd heb je in ieder geval veel minder "donkertependelen" voor kinderen.

Bovendien wijzen studies aan dat kinderen die meer ochtendlicht krijgen beter scoren op tests, zich beter concentreren en minder gedragsproblemen hebben. Dus die maandenlang in volledige donkerte laten opstaan en vertrekken (je neemt immers een uur ochtendlicht permanent af bij zomertijd) is nefast voor vanalles en nog wat.

Naschoolse sport of studie zal altijd in de duisternis zijn in de winter, welke tijd je ook kiest.

Ook tijdens het winteruur is de zon in december nog onder bij de eerste schoolbel
Ja, maar dan schemert het al wel. En opnieuw: het gaat er om dat je bij permanente zomertijd het aantal donkere ochtenden gevoelig vergroot. Dan moeten de kinderen maandenlang in de volledige donkerte richting school in plaats van nu een kortere periode.

Het is wekenlang ochtendspits, maar soit, wil je "wekenlang" een avondspits in het donker van de nacht?
Kinderen zijn deel van de ochtendspits: die is namelijk tussen 7u en 9u. Wanneer de avondspits echt goed en wel op gang is, zijn de meeste kinderen (zeker die met de fiets of te voet gaan) al thuis van school, want dat is tussen 16u en 18u. De kwetsbaarste kinderen (lagere school) zitten dan sowieso al thuis. Dus ja, liever donkere avondspitsen dan donkere ochtendspitsen.

En ik weet nu al dat je weer gaat tegenargumenteren, maar ik ben niet eens pro of contra een bepaalde tijdszone dus voor mij is het nu wel goed zo. Voor mij mag het gewoon blijven zoals het is met dat uur. Ik snap gewoonweg niet vanwaar die neiging komt om alles wat mensen met kennis van zake (weermannen, slaapexperts, neurologen, economen, ...) zeggen gewoon te negeren. Lees de artikels eens, dan had je de helft van deze argumenten niet eens moeten typen. Tenzij je er niks van gelooft, maar dan zijn we helemaal nergens.

Sorry, maar de consensus van mensen die het kunnen weten is dat in ons land (stop toch met die andere landen erbij te halen; er is ook al gezegd waarom dat onzinnig is ivm onze positie tegenover Greenwich etc.) wintertijd het beste is voor heel veel zaken. Niets aan te doen. Ieder mag daar gevoelsmatig het zijne of hare van denken (zoals sommigen in de thread al hebben gedaan; geen probleem) maar dat verandert niets.

Een interessant feitje nog: Arizona is een uitzondering in de VS in de zin dat het jaar-rond op wintertijd zit. De levensverwachting in die staat is niet hoger dan de omringende staten. Ze is lager dan 4 van de 5 omringende staten die wel overschakelen twee keer per jaar.

De levensverwachting van Ijsland, dat altijd wintertijd hanteert, is korter dan die van Noorwegen en Zweden, die wel zomertijd gebruiken.

Dat plaatst de discussie over "volksgezondheid" wel in een nieuw daglicht, pun intented. Natuurlijk, er zullen ook gewoon andere zaken meespelen in die plaatsen, maar misschien zal men meer vooruitgang boeken door die zaken aan te pakken dan het zomeruur/winteruur.

Laatst bewerkt:
En ik weet nu al dat je weer gaat tegenargumenteren
Uiteraard. Als je zegt "wat heb je aan die 37 minuten" dan open je meteen een deur voor "wat heb je dan aan die 20 minuten?"

Ik veronderstel dat je een ochtendmens bent en dat je daarom die 20 minuten verkiest, maar dat is subjectief en dat is ook weer een reden dat er geen case gevonden wordt, QED EU en de VS.

Neen, niks subjectief. Je reageert trouwens zo snel dat ik al weet dat je onmogelijk mijn hele post fatsoenlijk hebt kunnen lezen. Ik weet dat omdat ik HEEL DUIDELIJK vermeld (zoals ook in die talloze artikels die ik heb gedeeld) dat ochtendlicht en avondlicht niet gelijkwaardig zijn volgens slaapexperts etc. Zaken die je ook had kunnen weten als je die artikels daadwerkelijk zou gelezen hebben, wat je duidelijk ook niet hebt gedaan.

Sorry, maar dit is niet fatsoenlijk praten zo. Je negeert keer op keer talloze zaken die ik quote en waar ik naar refereer. Ik ben hier tegen een gedachtenexperiment aan het praten, ik doe moeite om mijn posts te onderbouwen, en jij negeert dat dan allemaal. Dat slaat nergens op. Echt COVID vibes. Laat maar als het zo moet.

En neen, ik ben absoluut geen ochtendmens. Nooit geweest. Nightlife forever.

Terug
Bovenaan