Lente & zomer 2025

Ik denk dat de klimaatopwarming zich vooral in warmere nachten vertaald. Zie ook id winter waar het nog amper vriest. Ik vind het overdag nog allemaal vrij binnen de norm. Soms wat warm , soms wat fris. Iets te droog wel.
In de recente zomers zoals 2021, 2023, 2024 had je inderdaad heel wat van die plaknachten. Ook nu, maar dat lijkt me veel erger in de steden dan op het platteland, waar ik woon mag ik eigenlijk bij helder weer 2-3°C aftrekken van de voorspelling voor "het centrum" omdat dat meer van toepassing is op Brussel.

Het gebeurt echt zelden dat het hier niet onder de 20°C gaat 's nachts, dit jaar maar 1 keer gehad voor zo ver ik weet. Er zijn wel verschillende nachten geweest dat het pas laat na middernacht pas onder de 20°C ging. Bij noordenwind zoals nu worden de minima al vroeger bereikt dus is het langer koel 's nachts.

Het spijtige aan de winter is dat het dan in feite bijna altijd donker is. Je vertrekt naar het werk, het is nog donker, en je komt 's avonds thuis en het is weer donker. Dus je hebt bijna niks aan het daglicht dat er is. Mensen die dan in ploegen werken zijn in feite beter af in de winter, die hebben dan toch nog wat licht gehad.
Ik weet natuurlijk niet hoe lang uw werkdagen duren, maar zulke korte dagen dat het donker is bij vertrek en aankomst zijn toch beperkt?

Ik weet natuurlijk niet hoe lang uw werkdagen duren, maar zulke korte dagen dat het donker is bij vertrek en aankomst zijn toch beperkt?
8-17u meestal. Vanaf wanneer we eind oktober overschakelen naar winteruur gaat het snel met het verkorten van de dagen. En vanaf februari begint het te beteren. Ik probeer dan wel eens te gaan wandelen tijdens de middag om toch nog wat daglicht op te doen.

Als ik in november per fiets ga werken is het in het begin van de maand nog wel grotendeels licht 's morgens en nog even klaar 's avonds als ik terug rijd, maar dan tegen eind november is het in het donker vertrekken en in het donker terugrijden, dat is dan toch zo leuk niet meer.

Vanaf winteruur is het idd. om zeep voor iets meer dan drie maanden. Effect van weinig daglicht wordt nog versterkt tijdens grijze dagen (die er in die periode in overvoede zijn). Dat is toch best wel een lange periode (ruim een kwart van een jaar).
Zoals in de tropen hoeft ook niet maar zo pakweg tussen 40 en 25 breedtegraad lijkt mij perfect.

Drukgebieden die de oceaan oversteken verbonden aan een ex-orkaan zijn moeilijk te capteren door modellen en leiden een eigen grillig leven.
Hoge druk, die opvallend noordelijk ligt, zal de westcirculatie begin volgende week nog wat tegenhouden maar het lijkt er toch op dat die hoge druk naar eind volgende week toe het pleit zal verliezen en de westelijke poort (tijdelijk?) open komt te staan. In afwachting, aan de voorzijde misschien nog een paar warme(re) dagen.

Vanaf winteruur is het idd. om zeep voor iets meer dan drie maanden. Effect van weinig daglicht wordt nog versterkt tijdens grijze dagen (die er in die periode in overvoede zijn). Dat is toch best wel een lange periode (ruim een kwart van een jaar).
Zoals in de tropen hoeft ook niet maar zo pakweg tussen 40 en 25 breedtegraad lijkt mij perfect.
Een heel jaar zomeruur zou ik nog zo slecht niet vinden. Dan is het 's avonds in november-december-januari als ik om 17u stop ook nog klaar. Het vroegste dat de zon onder gaat is 16:38 nu , en in dat geval zou dat 17:38 zijn. Stel dat ik dan met mijn fiets ga werken dan is het quasi de hele terugrit nog licht. En ge zou al niet meer met die uurverandering zitten 2x per jaar.
Of ik zou in de winter moeten een uur vroeger beginnen te werken en een uur vroeger stoppen, wat dan in feite op hetzelfde neerkomt als een heel jaar zomeruur.

Ik denk dat de klimaatopwarming zich vooral in warmere nachten vertaald. Zie ook id winter waar het nog amper vriest. Ik vind het overdag nog allemaal vrij binnen de norm. Soms wat warm , soms wat fris. Iets te droog wel.
De voorbije 2 jaren zag je idd dat de warmte in hoofdzaak gedreven werd door de minimumtemperaturen. De vele regen en bewolking temperden de maxima overdag, terwijl ze de warmte dan weer vasthouden 's nachts. In wat drogere jaren als deze speelt dat dan weer minder en kunnen de maxima ook stijgen.

Dat de klimaatopwarming de winter harder treft dan de zomer, klopt ook

Sinds 1981, in Ukkel:
- Is het aantal winterdagen dat het 's nachts vriest met 4.78 dagen per decennium afgenomen, en het aantal zomerdagen waar men 25 graden haalt met 2.46 dagen per decennium toegenomen
- Neemt de gemiddelde temperatuur in de winter met 0.79 graden per decennium toe, in de zomer gaat het trager met 0.75 graden per decennium

Zoals ik al opmerkte, sinds 2020 lijkt onze regio zich wel wat te ontkoppeld hebben wat de temperatuursopwarming van de zomer betreft, door de toename van de neerslag. Maar als het dan eens droog zonnig is, worden er wel nog snel nieuwe temperatuurrecords gezet. Andere regio's in de wereld zetten jaar na jaar nieuwe records.

0.04 graden per decennium is in feite te verwaarlozen. Veel te weinig om conclusies te trekken, dat valt binnen de foutenmarge.
Vorstdagen komen sowieso denk ik meer voor dan zomerdagen. Het is dus geen correcte vergelijking.

Een heel jaar zomeruur zou ik nog zo slecht niet vinden.
Er zijn wel wat argumenten in dat voordeel, het is de tijdzone die we nu al het langste hanteren (2 maanden langer dan het winteruur), economisch kan je een kleine boost verwachten van langere consumptie 's avonds, sommigen zouden het uur langer 's avonds ook kunnen apprecieren naar hun veiligheid toe, naar algemene verkeersveiligheid toe zou het netto ook iets beter zijn, etc.

Een heel jaar winteruur zou wel een flinke domper zijn denk ik. In juni/juli zou je dan al weer het eerste licht beginnen zien om 2u30, dat is laat ons zeggen bijna 5 uur verloren zonlicht op die dagen dan.

Vorstdagen komen sowieso denk ik meer voor dan zomerdagen.
Dit klopt niet - als we naar de trend kijken (inclusief 2021-2024) is het gemiddeld aantal vorstdagen gedaald tot 28, het gemiddeld aantal zomerse dagen is gestegen tot 35.

Als we naar de normaal kijken, dat die laatste jaren nog niet meetelt, staat het respectievelijk nog op 39 en 30. Voor de 11 vorstdagen die na de referentieperiode verloren gegaan zijn, zijn er 5 zomerse dagen in de plaats gekomen. Dat bevestigt opnieuw dat de klimaatopwarming zich nu vooral in de winter afspeelt, en ligt in lijn met de cijfers die ik hierboven gaf. Daarmee beweer ik nog niet dat de zomers ook niet zouden opwarmen.

Er zijn eigenlijk helemaal niet "heel wat argumenten" in het voordeel van permanent zomeruur. Allerminst al omdat we tijdens het zomeruur eigenlijk al twee uur "verkeerd" staan (de middag valt dan pas rond 14u). Interessant artikel van Frank Deboosere hieromtrent. De meeste experts (inclusief Frank Deboosere) zouden kiezen voor permanent winteruur als ze zouden moeten kiezen.

De zomertijd is in werkelijkheid een dubbele zomertijd. In feite zouden we moeten gelijklopen met de Britse klok, want we bevinden ons in de tijdszone van de meridiaan van Greenwich.

's Winters lopen we nu een uur voor op de klok van Greenwich, en tijdens de zomertijd doen we er zelfs twee uur bij. Middag (het ogenblik waarop de zon het hoogst aan de hemel staat) valt dan rond 13.45 uur. Het midden van de nacht is verschoven naar ongeveer 1.45 uur 's ochtends.
Maandenlang moeten de kinderen in complete duisternis naar school. Wie om 7 uur 's ochtends naar het werk vertrekt, moet van september tot april het licht van fiets of auto opzetten.

We hebben daglicht nodig om wakker te worden. Met continue dubbele zomertijd zullen de meeste mensen gedurende meer dan 4 maanden in het donker moeten opstaan. Dat is niet gezond. De chronobiologie is daar heel duidelijk over. Ter informatie: in 2017 ging de Nobelprijs voor Geneeskunde naar drie chronobiologen.

De combinatie van duisternis en mist vergroot de kans op zware ongevallen. De ochtendmist blijft immers een uur langer hangen.
En dan komt er natuurlijk nog bij dat met dubbele zomertijd 's zomers de nachten heel laat beginnen. Het nachtlawaai begint en eindigt dus later. Jonge kinderen moeten naar bed bij klaarlichte dag en in verzengende hitte. De avondspits valt op het heetst van de dag en veroorzaakt ernstige ozon-overlast.

Er zijn eigenlijk helemaal niet "heel wat argumenten" in het voordeel van permanent zomeruur. Allerminst al omdat we tijdens het zomeruur eigenlijk al twee uur "verkeerd" staan (de middag valt dan pas rond 14u).
Dat is ook wel een quatsch-argument. De mens staat niet al lang niet meer op met de zon. De maatschappij is gestoeld op +2. Kijk naar de "normale" werkuren: 3 uur voor de middag, 5 uur na de middag. (Nu: die "normale" uren kan/mag je ook wel in vraag stellen natuurlijk - dat doe ik ook - maar da's een andere discussie).

Meer zelfs, feitelijk ben je ook niet correct als je die theorie hanteert. We liggen hier dichter bij Greenwich dan bij 15 graden oost. Dus eigenlijk, om niet "verkeerd" te staan, moeten we het hele jaar op London/Greenwich tijd leven. Maar London volgt hun eigen tijd evenmin in de zomer, dus we zouden dan in de zomer, om niet "verkeerd" te zijn, een uur vroeger moeten leven dan London :crazy:. Beeld je in zeg: van Duitsland over Belgie naar London, Belgische grens 2 uur eraf op je horloge, Britse grens weer 1 uur erbij.

Nee Frank Deboosere, nee dank u.

Er zijn wel wat argumenten in dat voordeel, het is de tijdzone die we nu al het langste hanteren (2 maanden langer dan het winteruur), economisch kan je een kleine boost verwachten van langere consumptie 's avonds, sommigen zouden het uur langer 's avonds ook kunnen apprecieren naar hun veiligheid toe, naar algemene verkeersveiligheid toe zou het netto ook iets beter zijn, etc.

Een heel jaar winteruur zou wel een flinke domper zijn denk ik. In juni/juli zou je dan al weer het eerste licht beginnen zien om 2u30, dat is laat ons zeggen bijna 5 uur verloren zonlicht op die dagen dan.
Kan je even een deftige studie linken over de invloed op de verkeersveiligheid en economische boost van het permanente zomeruur?
Als je anderen hun argumentatie zonder meer als "quatsch" gaat afdoen, verwacht ik dat je je eigen argumentatie dan wel goed kan onderbouwen.

Ah OK. Guglielmo, de forumweerkundige goochelaar, zal het beter weten dan echte wetenschappers. Link jij ook even de echte experts (dus niet jouw persoonlijke veronderstellingen) waarop jij je baseert? Of kan je uitleggen waarom een maandenlange ochtendspits die in het donker (perm. zomertijd) veiliger is in het verkeer (want dat claimde je) dan wanneer diezelfde ochtenspits toch wat daglicht heeft?

Knack artikel (betalend, maar ik link conform de regels enkele stukjes; het is een lang artikel) met Marijke Gordijn, chronobiologie, gastdocent bij de Rijksuniversiteit Groningen en oprichter van Chrono@Work, een bedrijf dat de kennis van seizoens- en 24 uursritmes toepast op maatschappelijke vraagstukken:

Het ontbreken van ochtendlicht bij de keuze voor permanente zomertijd zou ook effecten hebben op onze gezondheid, waarschuwt Gordijn. Ze verwacht vooral een stijging van het aantal winterdepressies, want licht in de ochtend blijkt de beste remedie tegen winterdepressies.
Om een goede nachtrust te hebben en overdag fit te zijn, leven we volgens Gordijn het best zo dicht mogelijk tegen de ‘zonnetijd’: de lokale tijd waarbij de zon ’s middags om 12 uur op haar hoogst staat.
‘Die biologische klok bestaat echt: het is een gebied in de hersenen, de suprachiasmatische nucleus, bestaande uit zo’n 20.000 cellen die ritmes produceren van ongeveer 24 uur.
‘Omdat bij de meeste mensen de biologische klok een beetje langzamer loopt dan 24 uur, hebben we dat licht in de ochtend nodig om onze klok bij te sturen en in de pas te doen lopen. Licht in de avond doet juist het tegenovergestelde: het vertraagt onze biologische klok. Dat verklaart waarom een permanente zomertijd geen goed idee is: het wordt dan later in de ochtend licht én het duurt ’s avonds langer voor de duisternis invalt.’
Vooral in de wintermaanden zou dat verstrekkende gevolgen hebben. ‘Gedurende 4 wintermaanden zou de zon bij ons pas opkomen na 8.30 uur ’s ochtends’, zegt Gordijn. ‘De ochtendspits zou de hele winter in het donker vallen, kinderen zouden maandenlang in het donker naar school moeten fietsen. Ronduit gevaarlijk.’

Over het waarom zoveel mensen instinctief keizen voor zomertijd:
‘Door de positieve connotatie, en het beeld van zwoele zomeravonden waarop het lekker lang licht blijft’, verklaart Gordijn. ‘In werkelijkheid is er natuurlijk niet méér licht; het enige wat we doen is ons ritme verschuiven tegenover de licht-donkercyclus.’

We wonen niet in de USA, Guglielmo. Wat heeft een studie uit de VS nu op ons land van toepassing? Opnieuw: we zitten hier met permanente zomertijd twee uur "ernaast", dat is denkelijk in de VS niet. Wat er voor zorgt dat we, als we permanent naar zomertijd gaan, belachelijk laat ochtendlicht zien in de wintermaanden. Dat is dus helemaal anders dan in de VS. Of ga je ontkennen dat de zon met permanent zomeruur pas na 8:30 opkomt en onze kinderen dus in volledige duisternis naar school moeten?

Laatst bewerkt:
We wonen niet in de USA, Guglielmo. Wat heeft een studie uit de VS nu op ons land van toepassing? Of ga je ontkennen dat de zon met permanent zomeruur pas na 8:30 opkomt en onze kinderen dus in volledige duisternis naar school moeten?
Maakt het iets uit? Ook daar is het een uur extra, dan een uur minder. Het noorden van de VS zit vlakbij onze breedtegraad.

Ik wijs enkel op wat de experts zeggen. Het staat je vrij dat te ontkrachten, maar Frank Deboosere is inzake geen expert. Die man heeft geen masterdiploma, hij heeft hetzelfde diploma als Kristel van K3.

Uiteraard:

Permanent zomeruur => 13% minder voetgangerongevallen, 3% minder voertuigongevallen.
Economische boost => gegevens van deze bank tonen dat mensen 0.9% meer uitgeven in de maand na het zomeruur, en 3.5% minder in de maand na het winteruur. Dit wordt effectief aan het daglicht gelinkt.
Die eerste link al eens doornomen en die maakt geen reclame voor permanent zomeruur, maar voor 2x per jaar wisselen zoals we nu doen he.
Je link over de economische boost heb ik enkel de grafieken bekeken geef ik toe, maar het verschil tussen uitgaves in winkeltjes en horeca kan je toch niet per se toeschrijven aan winter-/zomeruur, maar toch ook aan de seizoenen? Vergeef me als dat besproken wordt in het artikel.

Ja OK, we zijn al zover gekomen dat iemand die heel zijn leven op de weerdienst van de nationale televisie- en nieuwsdienst heeft gewerkt wordt weggelachen. Triestige move trouwens, schieten op de boodschapper. Leg jouw diploma anders eens op tafel?

Men doet dan argumenten die rechtstreeks van experts worden gequote (ik heb niet enkel dhr. Deboosere gepost natuurlijk, maar daar kijk je gladjes over) af als "quatsch" en komt dan zelf met studies uit een ander continent.

Je zal wel weer voor alles een uitleg hebben, maar sta me toe om in deze toch de daadwerkelijke experts (en dat is niet enkel Frank Deboosere) te geloven in plaats van een anonieme forumganger met god-weet-welk diploma. Lees alles nog eens keurig na. Dan zal je, als je heel eerlijk bent, toch moeten inzien dat je iets te vroeg hebt gesproken in deze.

Laatst bewerkt:
Die eerste link al eens doornomen en die maakt geen reclame voor permanent zomeruur, maar voor 2x per jaar wisselen zoals we nu doen he.
Gaat specifiek over deze statistiek:
Results show that full year daylight saving time would reduce pedestrian fatalities by 171 per year, or by 13% of all pedestrian fatalities in the 5:00-10.00 a.m. and in the 4:00-9:00 p.m. time periods. Motor vehicle occupant fatalities would be reduced by 195 per year, or 3%, during the same time periods.
Je link over de economische boost heb ik enkel de grafieken bekeken geef ik toe, maar het verschil tussen uitgaves in winkeltjes en horeca kan je toch niet per se toeschrijven aan winter-/zomeruur, maar toch ook aan de seizoenen? Vergeef me als dat besproken wordt in het artikel.
Ze hebben de vergelijking gemaakt met Los Angeles en Phoenix. Naburige staten, ongeveer hetzelfde klimaat, maar LA doet DST, Phoenix heeft altijd hetzelfde uur.

Ze zagen daarbij een sterke drop in uitgaven in Los Angeles toen het winteruur begon, en weer een (iets kleinere) stijging na het zomeruur, maar dat wel met magnitudes die ze niet zagen in Phoenix.

Terug
Bovenaan