Lente & zomer 2025

Is dat niet wat veel mensen met kennis ter zake voorspellen wat het gevolg van de klimaatverandering zou zijn. Ik denk dat mensen nogal gemakkelijk geloven dat wanneer men spreekt over de klimaatopwarming het hier het klimaat van zuid frankrijk worden.
Er wordt toch beweerd dat de straalstroom zou meer meanderen tegenover vroeger ten gevolge van de opwarming van de Aarde, met als gevolg meer blokkades en langdurige perioden met hetzelfde weer.
Behalve in de winter dan, dan lijkt de westcirculatie niet echt verzwakt te zijn. Het effect zou groter zijn in de andere seizoenen.

Daar vrees ik dan ook weer voor, dat wanneer het regime omslaat we weer vertrokken gaan zijn voor een hele tijd kommer en kwel. Ons weer lijkt te lijden aan een bipolaire stoornis met lange perioden goed weer gevolgd door lange perioden met slecht weer. Dat is ook niet goed voor het gemoed, het zou beter zijn als het wat meer gelijk verdeeld is.
Definieer "lange perioden goed weer gevolgd door lange perioden met slecht weer"?
Want volgens bronnen in dit topic was de zomer op 3 juli toch al gedaan? Hopelijk krijgen we nog eens wat goed weer want nu ik besef dat we al anderhalve maand slecht weer hebben word ik er een beetje depressief van.

Eigenlijk vind ik dat het al sinds 3 juli om zeep is. Dat is de dag dat de zomer vertrokken is naar het noorden.

Definieer "lange perioden goed weer gevolgd door lange perioden met slecht weer"?
Want volgens bronnen in dit topic was de zomer op 3 juli toch al gedaan? Hopelijk krijgen we nog eens wat goed weer want nu ik besef dat we al anderhalve maand slecht weer hebben word ik er een beetje depressief van.
Guglielmo is nu niet echt de referentie op vlak een neutrale kijk op ons weer.
Ik denk dat deze zomer al geslaagd is, we mogen echt niet klagen, zelfs al krijgen we nu 2 weken slecht weer.

Het is toch een trend dat mij al lange tijd opvalt, maar vroeger had je enkele weken slechter weer (regen/buien), gevolgd door enkele weken beter weer, etc (droger)
Nu had je onlangs een periode met meer dan 12 te natte/sombere maanden achter elkaar. Als ik nu kijk naar 2022 had je 6 te zonnige maanden op rij. Het is misschien nog te vroeg om er echt conclusies over te trekken.
Ik verdraag dit weer veel beter dan langdurig regenachtig en bewolkt weer, maar dat maakt het nog niet normaal natuurlijk, en we hebben ook regen nodig voor onze landbouw en watervoorziening.
Nu zijn we half augustus en Ukkel zit op 382.2mm dit jaar, vooral de lente is een uitschieter met 54.4mm over maart tot en met mei gerekend, een derde van een normale lente. In januari viel er 153,8mm , dubbel zo veel als normaal in januari. Gemiddeld gesproken is het te droog geweest en opzichte van normaal dit jaar. Gemiddeld valt er 837.7mm in Ukkel over een heel jaar.

Het is wat vroeg om de zomer al te evalueren. Nog 13 dagen waarvan dus een deel in de onzekere periode zitten. GFS belooft nog maar eens een warmteverrassing op het einde van de maand (en als je dat niet gelooft, maakt GFS je wel iets anders wijs). Zo'n 10 dagen geleden beweerde hier ook iemand dat deze zomer nog de warmste zomer ooit zou worden, wat theoretisch nog altijd mogelijk is. Ik oordeel niet voor het voorbij is.

In ieder geval, puur speculatief dan, gezien deze augustus-opkikker toch ook weer van vrij korte duur bleek te zijn, met zoals verwacht niets meer dan een definitie-hittegolfje, zal het voor mij waarschijnlijk eindigen als "goed," afhankelijk van wat de laatste dagen nog brengen. De warmte en de droge periodes met zon spelen in het voordeel; de slechte periode in de kernzomer (3 juli - 9 augustus), het feit dat de fenomenale opbouw maar half verzilverd werd, en ook (weeral) het gebrek aan onweer spelen in het nadeel. De zomer zal itt de 2 vorige niet gebuisd zijn, maar een "topzomer" score geven gelijk aan die van 2003 of 2018 zou ook niet eerlijk zijn. Deze zomer is geen repeat van 2018, ze is een repeat van 2020.

Nu zijn we half augustus en Ukkel zit op 382.2mm dit jaar, vooral de lente is een uitschieter met 54.4mm over maart tot en met mei gerekend, een derde van een normale lente. In januari viel er 153,8mm , dubbel zo veel als normaal in januari. Gemiddeld gesproken is het te droog geweest en opzichte van normaal dit jaar. Gemiddeld valt er 837.7mm in Ukkel over een heel jaar.
Toch ook te relativeren. Er moet dit jaar nog maar zo'n 100 mm vallen om over de laatste drie jaar een normale neerslaghoeveelheid te halen. De natste periode van het jaar komt eraan. Het vocht ligt klaar, en dat vocht is recordwarm. Met een westcirculatie en een reeks lagedrukgebieden - iets wat we in de herfst gegarandeerd krijgen - wordt het opnieuw nat. Dat we die 100 mm gaan halen lijdt geen twijfel - de vraag is: hoeveel meer dan 100 mm zal het worden?

Vlaanderen ligt aan een oceaan waar de wind meestal van over komt en heeft dus overvloedig water. Te veel zelfs. Droogte is hier geen natuurlijk probleem, maar een gevolg van intentioneel slecht waterbeheer. Overstromingen daarentegen zijn wél een echt risico, kosten ons en onze verzekeringen heel veel geld, en zullen nav de klimaatopwarming nog extremer worden. Toch doen we er amper iets aan. Waarom volgen we lagedrukgebieden niet even nauwkeurig als NOAA orkanen? De KMI waarschuwingen "code geel/oranje/rood" komen vaak pas op het laatste moment (= te laat).

Laatst bewerkt:
Het is wat vroeg om de zomer al te evalueren. Nog 13 dagen waarvan dus een deel in de onzekere periode zitten. GFS belooft nog maar eens een warmteverrassing op het einde van de maand (en als je dat niet gelooft, maakt GFS je wel iets anders wijs). Zo'n 10 dagen geleden beweerde hier ook iemand dat deze zomer nog de warmste zomer ooit zou worden, wat theoretisch nog altijd mogelijk is. Ik oordeel niet voor het voorbij is.

Kan worden. Heel belangrijk woordje. ;) Ik heb nooit beweerd dat dit de warmste zomer ooit zou worden. Leg geen woorden in mijn mond.

Verder zoals ik al zei: orkaan Erin brengt de nodige onzekerheid met zich mee, en ik ben het met je eens dat het veel te vroeg is om te zeggen wat de laatste week van augustus zal brengen.

Er zijn nu toch al een paar dagen indicaties dat er zich na komend weekend een westcirculatie zal inzetten met temperaturen onder normaal en dagelijks een vrij grote neerslagkans (>50%).
Nog te vroeg om de impact van Erin te simuleren, was eerst een Cat.5 en daarna afgezwakt naar Cat. 3

Er zijn nu toch al een paar dagen indicaties dat er zich na komend weekend een westcirculatie zal inzetten met temperaturen onder normaal en dagelijks een vrij grote neerslagkans (>50%).
Nog te vroeg om de impact van Erin te simuleren, was eerst een Cat.5 en daarna afgezwakt naar Cat. 3
Ik zou wachten. Bij de ochtendrun van ECMWF bijvoorbeeld onderbrak Erin al de westcirculatie voor zich die inzette door advectie van warme lucht aan diens voorzijde en via interactie met het laag ten westen van ons. Bij GFS zien we iets anders. Wanneer (restanten van) tropische systemen zich bemoeien met ons weer zakt de betrouwbaarheid aanzienlijk.

Toch ook te relativeren. Er moet dit jaar nog maar zo'n 100 mm vallen om over de laatste drie jaar een normale neerslaghoeveelheid te halen. De natste periode van het jaar komt eraan. Het vocht ligt klaar, en dat vocht is recordwarm. Met een westcirculatie en een reeks lagedrukgebieden - iets wat we in de herfst gegarandeerd krijgen - wordt het opnieuw nat. Dat we die 100 mm gaan halen lijdt geen twijfel - de vraag is: hoeveel meer dan 100 mm zal het worden?
Dus de ene statistiek moet je per dag bekijken (ik herinner me nog de zelf uitgevonden term "temperatuurvork"), de andere per maand, nog een andere per drie jaar, ...? Hoe werkt dat precies vanuit een objectief standpunt?

Toch ook te relativeren. Er moet dit jaar nog maar zo'n 100 mm vallen om over de laatste drie jaar een normale neerslaghoeveelheid te halen
Sorry maar wat voor parochiezaal-goochelarij met cijfers is dit? Ik treed @Remake hier volmondig bij: als je zelf referentieperiodes gaat beginnen verzinnen om jouw narratief te steunen dan ben je toch absoluut niet meer correct bezig? Het is al bijna het hele jaar (veel) te droog, maar dat telt plots niet, want als we kijken naar de laatste drie jaar, dan...

Kom toch. Het is jouw weer. Ga naar buiten en geniet in plaats van dit soort fratsen.

In ieder geval, puur speculatief dan, gezien deze augustus-opkikker toch ook weer van vrij korte duur bleek te zijn, met zoals verwacht niets meer dan een definitie-hittegolfje, zal het voor mij waarschijnlijk eindigen als "goed," afhankelijk van wat de laatste dagen nog brengen. De warmte en de droge periodes met zon spelen in het voordeel; de slechte periode in de kernzomer (3 juli - 9 augustus), het feit dat de fenomenale opbouw maar half verzilverd werd, en ook (weeral) het gebrek aan onweer spelen in het nadeel. De zomer zal itt de 2 vorige niet gebuisd zijn, maar een "topzomer" score geven gelijk aan die van 2003 of 2018 zou ook niet eerlijk zijn. Deze zomer is geen repeat van 2018, ze is een repeat van 2020.

Vlaanderen ligt aan een oceaan waar de wind meestal van over komt en heeft dus overvloedig water. Te veel zelfs. Droogte is hier geen natuurlijk probleem, maar een gevolg van intentioneel slecht waterbeheer. Overstromingen daarentegen zijn wél een echt risico, kosten ons en onze verzekeringen heel veel geld, en zullen nav de klimaatopwarming nog extremer worden. Toch doen we er amper iets aan. Waarom volgen we lagedrukgebieden niet even nauwkeurig als NOAA orkanen? De KMI waarschuwingen "code geel/oranje/rood" komen vaak pas op het laatste moment (= te laat).
Jij mocht begin juli al schrijven dat de zomer het land had verlaten en dat het om zeep was maar objectieve vaststelling mogen niet :rofl:. Ondanks al je ramp berichten is het qua temperatuur, qua neerslag, qua zonnenuren,... gewoon van het beste dat we hier al in België ooit hebben gekregen.

Temperatuur: we gaan eindigen op meer dan 19 graden (19,3 of 19,4), het gemiddelde van de referentieperiode is 17,9.
Tropische dagen: we zitten aan 9, referentieperiode is 5
Tropische nachten: 5, referentieperiode is 1,3
Neerslag: eindigen met ongeveer 160 liter (volgens verwachting, referentie 240 liter
Zonnenuren: nu al 600 uren (verwacht rond 670), referentie 594.
Samengevat nu al een warme, zeer droge, zonnige zomer

Dit is zomer in alle opzichten die in de top 5 van warmste, droogste en zonnigste zomers komt. Geen idee waarom dit dan geen topzomer zou zijn. Of waarom we nu plots zouden moeten gaan nuanceren. Het gaat hier toch over de Lente/Zomer, niet over wat in het najaar ons nog mogelijks te wachten staat. En zelf als het nog 4 maanden zou regenen dan nog is deze zomer er ene bij de beste 5 ooit want dat verandert niets aan deze heel zonnige, warme en droge periode

Ik zou wachten. Bij de ochtendrun van ECMWF bijvoorbeeld onderbrak Erin al de westcirculatie voor zich die inzette door advectie van warme lucht aan diens voorzijde en via interactie met het laag ten westen van ons. Bij GFS zien we iets anders. Wanneer (restanten van) tropische systemen zich bemoeien met ons weer zakt de betrouwbaarheid aanzienlijk.
Het blijft een leuke set-up om te volgen idd. Een paar parameters die veranderen en de output van die modellen ziet er bij elke run weer anders uit. Volgens GFS zou het oosten van het land volgende week weer tot de warmste plekjes van Midden-Europa behoren. Zeg nooit nooit maar ik denk niet dat dit scenario veel kans maakt. UKMO gaat ook de kant op van een westcirculatie.

Dus de ene statistiek moet je per dag bekijken (ik herinner me nog de zelf uitgevonden term "temperatuurvork"), de andere per maand, nog een andere per drie jaar, ...? Hoe werkt dat precies vanuit een objectief standpunt?
De context was dat iemand stelde dat de "normale maximumtemperatuur" in augustus tussen 19.5°C en 23.5°C ligt, en zo 19,3°C op 2 augustus als zo goed als normaal bestempelde. Daarmee werden de lage temperaturen toen als "normaal" voorgesteld - wat fout was qua cijfers (de correcte range is 20,5°C tot 24,5°C) en methodologie.

De normale t°-range geldt over de hele maand, niet per dag. Elke dag heeft z’n eigen normale tmax - geen range, maar een exacte waarde - te vinden op de KMI-site. Voor vandaag is dat bv. 22,5°C, en Ukkel zat daar boven.

Wat droogte betreft: ja, het is dit jaar droog, dat ontkent niemand, ook ik niet. Maar mijn punt was dat na twee natte jaren de natuur een buffer heeft. Daarom waren er dit jaar (nog) geen grote droogteproblemen, ook al was het droog. Zolang volgend jaar niet ook zo droog wordt, valt het IMHO wel degelijk te relativeren.

Mijn punt: relativeren is nodig. We moeten ons nu vooral zorgen maken over het seizoen dat aan onze deur staat. Als we deze herfst veel neerslag krijgen door aanhoudende lagedrukgebieden, dán kunnen er weer echte problemen ontstaan. Net zoals de voorbije herfst, en de herfst daarvoor, etc.

Laatst bewerkt:
Het blijft een leuke set-up om te volgen idd. Een paar parameters die veranderen en de output van die modellen ziet er bij elke run weer anders uit. Volgens GFS zou het oosten van het land volgende week weer tot de warmste plekjes van Midden-Europa behoren. Zeg nooit nooit maar ik denk niet dat dit scenario veel kans maakt. UKMO gaat ook de kant op van een westcirculatie.
Waar is dat op gebaseerd?

In de avondruns tonen zowel GFS als ECMWF geen westcirculatie.

Dat zeg ik toch ook niet :sarcastic:. Ik zeg net dat GFS voor de warme oplossing kiest...En waar lees jij ECMWF in mijn post?
Dat is het hem net, je vermeldt het niet. EC was trouwens ook al zo deze morgen.

Je zegt dat je niet denkt dat dit scenario veel kans maakt. Waarop is dat dan gebaseerd? Gevoel of?

Temperatuur: we gaan eindigen op meer dan 19 graden (19,3 of 19,4), het gemiddelde van de referentieperiode is 17,9.
Tropische dagen: we zitten aan 9, referentieperiode is 5
Tropische nachten: 5, referentieperiode is 1,3
Neerslag: eindigen met ongeveer 160 liter (volgens verwachting, referentie 240 liter
Zonnenuren: nu al 600 uren (verwacht rond 670), referentie 594.
Samengevat nu al een warme, zeer droge, zonnige zomer
Zoals gezegd, ik zal mijn evaluatie pas na de zomer uit de doeken doen, op basis van de objectieve cijfers die het KMI in haar seizoensrapport zal publiceren. Ik zal teruggrijpen naar de criteria die ik vorig jaar al uit de doeken gedaan heb om deze zomer te evalueren. Ik zal deze zomer scoren met exact dezelfde criteria waarop ik de vorige zomers gescoord heb. Die criteria zijn nog steeds subjectief uiteraard, maar ik pas geen criteria ad-hoc aan om een bepaald verhaal "te doen kloppen". De maatstaf blijft altijd dezelfde.

Ik zou wel opmerken dat de zomer van 2018 op alle vlakken beter scoort (en soms veel beter) dan de cijfers hierboven. Niet op eentje, maar op alle. Dus ja, als de zomer 2025 een "topzomer" was (your words), hoe onderscheid je de zomer van 2018 dan nog?

Laatst bewerkt:
Gebaseerd op het feit dat die oper van GFS al een hele tijd onbetrouwbaar is.
ECMWF was zoals je zelf al aanhaalde al vanmorgen gekeerd dus moest ik het geen tweede keer herhalen toch.

Gebaseerd op het feit dat die oper van GFS al een hele tijd onbetrouwbaar is.
ECMWF was zoals je zelf al aanhaalde al vanmorgen gekeerd dus moest ik het geen tweede keer herhalen toch.
Oké, maar ik denk dat de "zeg nooit nooit" een beetje tegenstrijdig is met de rest van je post, dus vandaar mijn reactie. Omdat "zeg nooit nooit" voor mij eerder betekent alsof iets heel onwaarschijnlijks is, maar misschien heb ik dat verkeerd geïnterpreteerd of begrepen. Ik denk gewoon dat we moeten afwachten wat het zal worden en dat geldt voor alle opties voorlopig. Het is zeker nog geen uitgemaakte zaak en de modellen kunnen nog meerdere keren springen.

Zoals gezegd, ik zal mijn evaluatie pas na de zomer uit de doeken doen, op basis van de objectieve cijfers die het KMI in haar seizoensrapport zal publiceren. Ik zal teruggrijpen naar de criteria die ik vorig jaar al uit de doeken gedaan heb om deze zomer te evalueren. Ik zal deze zomer scoren met exact dezelfde criteria waarop ik de vorige zomers gescoord heb. Die criteria zijn nog steeds subjectief uiteraard, maar ik pas geen criteria ad-hoc aan om een bepaald verhaal "te doen kloppen". De maatstaf blijft altijd dezelfde.

Ik zou wel opmerken dat de zomer van 2018 op alle vlakken beter scoort (en soms veel beter) dan de cijfers hierboven. Niet op eentje, maar op alle. Dus ja, als de zomer 2025 een "topzomer" was (your words), hoe onderscheid je de zomer van 2018 dan nog?
Je kan dus maar 1 top zomer hebben? Niemand zegt toch dat deze zomer de beste zomer ooit was? Wel dat ie op alle vlak in de top 5 komt van beste zomers ooit.

En ik baseer me liever op objectieve criteria van het KMI dan een subjectief relaas van iemand die zich in alle bochten wringt om toch maar niet te moeten toegeven dat zijn uitspraken begin juli gewoon foutief waren en dat deze zomer gewoon in alle opzichten top was

Terug
Bovenaan