Lente & zomer 2025

Ik ben blij dat ik een airco heb, ik heb niet echt problemen gehad om te slapen vannacht. Op veel plaatsen is het inderdaad niet onder 20°C geweest.
Vanmorgen werd ik wel zowat half bezweet wakker want 's nachts tijdens het slapen staat de airco uit (ik kan anders niet slapen van het geluid).

Het is echt plakweer vandaag, bah. Iemand beschreef het hier als 'zwembadlucht' en zo voelt het inderdaad, alsof je binnen naast een subtropisch zwembad staat.

Ik ben blij dat ik een airco heb, ik heb niet echt problemen gehad om te slapen vannacht. Op veel plaatsen is het inderdaad niet onder 20°C geweest.
Vanmorgen werd ik wel zowat half bezweet wakker want 's nachts tijdens het slapen staat de airco uit (ik kan anders niet slapen van het geluid).
Ik kan persoonlijk vrij goed tegen warmte dus voor mij is het geen probleem. Ik heb meer moeite met kou (maar je kan je daar wel tegen wapenen met kledij). Maar ik kan wel begrijpen dat dit moeilijk is voor veel mensen, zeker als je in een appartementsblok woont. En ik geef toch ook liever de voorkeur aan 20 tot 25°C buiten, want dan kan je tenminste nog iets doen en zweet je ook niet onmiddellijk bij een lichte inspanning.

Ik kan persoonlijk vrij goed tegen warmte dus voor mij is het geen probleem. Ik heb meer moeite met kou (maar je kan je daar wel tegen wapenen met kledij). Maar ik kan wel begrijpen dat dit moeilijk is voor veel mensen, zeker als je in een appartementsblok woont. En ik geef toch ook liever de voorkeur aan 20 tot 25°C buiten, want dan kan je tenminste nog iets doen en zweet je ook niet onmiddellijk bij een lichte inspanning.
Het is ook te zien wat je doet. Fietsen dat gaat nog goed bij 30°C+ vind ik, omdat je toch een zekere snelheid hebt koel je nog goed af door de wind, terwijl ik me kapot zweet als ik dan in de tuin werk bij zulke temperaturen. Of hardlopen doe ik toch ook liever niet bij 25°C+

Gisteren voorspellen ze nog 30°C hier aan zee in Knokke, vandaag schiet daar ineens een schamele 22°C van over.. Wat een ontgoocheling.

KMI is toch echt wel een schande tegenwoordig. De kusthoreca zal wel weer tevreden zijn.

Gisteren voorspellen ze nog 30°C hier aan zee in Knokke, vandaag schiet daar ineens een schamele 22°C van over.. Wat een ontgoocheling.

KMI is toch echt wel een schande tegenwoordig. De kusthoreca zal wel weer tevreden zijn.
Stond er effectief 30 voor vandaag ook nog? Andere kant van de kust (De Panne, Koksijde) stonden er toch al een tijdje voor vandaag al lagere temperaturen voorspeld dan de voorbije dagen. Gaat mss 1 graad schelen met wat er voorspeld was.

Er staat wel gevoelig meer wind dan voorspeld heb ik de indruk. Windy-app geeft momenteel ook 10-12kmh aan, maar in de praktijk is het toch veel meer.

Stond er effectief 30 voor vandaag ook nog? Andere kant van de kust (De Panne, Koksijde) stonden er toch al een tijdje voor vandaag al lagere temperaturen voorspeld dan de voorbije dagen. Gaat mss 1 graad schelen met wat er voorspeld was.

Er staat wel gevoelig meer wind dan voorspeld heb ik de indruk. Windy-app geeft momenteel ook 10-12kmh aan, maar in de praktijk is het toch veel meer.

Ja hoor, ook bewolkt en redelijk wat wind inderdaad. Erg jammer

Deze nacht is de temperatuur hier niet onder de 22° gegaan, wat toch wel echt een heel hete nacht is voor deze contreien. Het voelde echt nog heel warm aan, zelfs 's ochtends vroeg. In de voormiddag ben ik even gaan lopen maar ik ben sneller teruggekeerd omdat het echt te klam was, en dat doe ik normaliter eigenlijk nooit (al ga ik wel nooit lopen in de namiddag met zulke temperaturen).

Benieuwd of we de 30° halen in Ukkel vandaag. Die voorspellingen vanaf 21 augustus mogen van mij persoonlijk wel echt doorkomen. Hitte overdag vind ik op zich niet zo een ramp als dat eens af en toe een uitschieter is, maar zo een vochtigheid met dan van die enorm zwoele nachten, daar vind ik nu eens echt niets aan. Je voelt ook alweer de warmte opbouwen in allerhande gebouwen en plekken. Verkoeling begint moeilijk te bekomen worden zonder airco. En dan staan er ons nog meerdere hete dagen te wachten.

Deze nacht is de temperatuur hier niet onder de 22° gegaan, wat toch wel echt een heel hete nacht is voor deze contreien. Het voelde echt nog heel warm aan, zelfs 's ochtends vroeg. In de voormiddag ben ik even gaan lopen maar ik ben sneller teruggekeerd omdat het echt te klam was, en dat doe ik normaliter eigenlijk nooit (al ga ik wel nooit lopen in de namiddag met zulke temperaturen).

Benieuwd of we de 30° halen in Ukkel vandaag. Die voorspellingen vanaf 21 augustus mogen van mij persoonlijk wel echt doorkomen. Hitte overdag vind ik op zich niet zo een ramp als dat eens af en toe een uitschieter is, maar zo een vochtigheid met dan van die enorm zwoele nachten, daar vind ik nu eens echt niets aan. Je voelt ook alweer de warmte opbouwen in allerhande gebouwen en plekken. Verkoeling begint moeilijk te bekomen worden zonder airco. En dan staan er ons nog meerdere hete dagen te wachten.
Het is warmer dan gisteren, 27,5°C in Ukkel vandaag tegenover gisteren 25,7°C om 12u. Dus we zitten zeker op schema om boven de 30°C uit te komen.

Ik zie dat Melle en Chièvres wel serieus achter lopen tegenover Ukkel en nog niet aan 25°C zitten, grote verschillen op korte afstand. Als de wind meer naar W of NW draait zou dat wel een daling of een tempering van de temperatuur kunnen teweegbrengen in Ukkel.
En in Diepenbeek zitten ze al voorbij de 30°C op het middaguur.

Bij mijn weten werd er toch nergens 30° voorspeld voor de kust.
Er is ook een verschil tussen weerstations die quasi "in" zee liggen als Zeebrugge en anderen als bijv. Knokke, Blankenberge, De Haan, Oostende die aan land staan. Naargelang de windrichting kan daar best een paar graden verschil op zitten. Even een sterkere zeebries op het moment van de meting kan de temp in no time 5° lager zetten en dan 's avonds ineens weer hoger. Daarom dat je soms de max. pas om 20u ziet (zoals gisteren bvb.) Qua gevoelstemperatuur is het verschil zelfs nog groter, alleen al de branding vs. de dijk is een verschil.

Als ik naar de data van mijn eigen weerstation kijk (in vogelvlucht minder dan 500m van zee), dan zijn er hier welgeteld nul hittegolven geweest dit jaar...

Gisteren in pervijze 28, aant strand odk 22 👍 toch ook gek. Maar savonds warm.
Vandaag terug beter met wat wind... Strakke wind uit Frankrijk.

Ik zie dat veel wagens terug vuil zijn van de een of andere woestijn wind. Zijn er nog zo op komst of is het de moeite om de wagen dit weekend naar de Carwash te doen?

Het voelt veel warmer aan dan het is omdat het zo vochtig is
Imo is dat gewoon de normale hitte hier in Belgie wanneer het boven de 30 graden komt. We zijn de laatste jaren op dat gebied wat teveel verwend geweest met hogere temperaturen samen met een lagere luchtvochtigheid terwijl dat eigenlijk niet de standaard is.

Terug
Bovenaan