Lente & zomer 2025

Idd. ik sprak over mijn situatie (en die van de vele duizenden uit andere provincies die hier verblijven).
Maar zelfs in het noordoosten krijg je bijlange geen Franse/Spaanse toestanden de komende dagen
Dat er mensen zullen zijn voor wie het te warm is, ja dat zal wel. Maar het is zomer hé. ;)
Tja goed, iedereen spreekt voor zijn eigen kar natuurlijk. Maar als je aan de zee woont, waar het algauw 8 graden frisser is, dan vind ik het nogal vreemd om 'hitte' tussen aanhalingstekens te plaatsen. Het overgrote merendeel van het land woont daar niet, en maakt dus veel hogere temperaturen mee. In het binnenland is het wel degelijk hitte.

En als de voorspellingen kloppen krijgen we zeer zeker wel Franse/Spaanse toestanden. Niet de huidige Franse en Spaanse toestanden, maar die zijn even uitzonderlijk hoog als wat wij hier nu meemaken, of misschien net nog extremer. Maar de komende dagen wordt het hier wel degelijk Zuid-Frans/Spaans (in normale omstandigheden) warm.

Afijn in het Zuiden zijn ze dat idd gewoon, een droge(lagere luchtvochtigheid) 35C, mits aanpassing als siesta etc. Maar vanaf 40 is dat niets meer dat een lichaam wil verduren al te lang.
Wat men altijd wel vergeet (daarom jij niet) wanneer men spreekt over die temperaturen gewoon worden is dat die warme landen daar infrastructureel veel beter op voorzien zijn. Men gebruikt daar hittewerende kleuren en bouwtechnieken voor gebouwen, zaken als plafondventilators zijn daar heel gewoon, in de welvarendere landen hangt bijna overal airco, men voorziet schaduwrijke plekken, ... Tuurlijk is men daar ook beter gewend aan die temperaturen, maar dat is niet het hele verhaal.

Als je een weekje doorbrengt bij 30+ temperaturen (exact dezelfde) in pakweg Spanje en je doet dan hetzelfde in ons land, dan kan ik je garanderen dat je veel minder last hebt gehad van de hitte in Spanje dan hier. Tenzij je echt heel goed tegen de hitte kan. Ons land is gewoon (nog) niet voorzien op zulke hete zomers. De stad hier in de buurt staat vol nieuwbouwapartementen met gigantische raampartijen richting de zon, bijvoorbeeld. Wanneer gaat men het leren?

De voorspelde minima van vannacht waren veel te hoog, het was hier rond 7u deze morgen 13°C (minimum was 12,6°C). KMI voorspelde 17°C denk ik.
Ik zit hier wel een beetje in een dal dus misschien dat dat ook een verschil maakt. Als ik naar mijn werk rijd en dan een helling opfiets valt het mij op dat het boven dikwijls warmer is dan beneden. Ik fiets dan een heel stuk naast de Dender waar het veel kouder lijkt te zijn. Dat is dan maar een verschil van 40-50 meter hoogte.
Het heeft plaatselijk geregend dus dat zal ook wel de temperatuur naar beneden gedaan hebben

Wat men altijd wel vergeet (daarom jij niet) wanneer men spreekt over die temperaturen gewoon worden is dat die warme landen daar infrastructureel veel beter op voorzien zijn. Men gebruikt daar hittewerende kleuren en bouwtechnieken voor gebouwen, zaken als plafondventilators zijn daar heel gewoon, in de welvarendere landen hangt bijna overal airco, men voorziet schaduwrijke plekken, ... Tuurlijk is men daar ook beter gewend aan die temperaturen, maar dat is niet het hele verhaal.

Als je een weekje doorbrengt bij 30+ temperaturen (exact dezelfde) in pakweg Spanje en je doet dan hetzelfde in ons land, dan kan ik je garanderen dat je veel minder last hebt gehad van de hitte in Spanje dan hier. Tenzij je echt heel goed tegen de hitte kan. Ons land is gewoon (nog) niet voorzien op zulke hete zomers. De stad hier in de buurt staat vol nieuwbouwapartementen met gigantische raampartijen richting de zon, bijvoorbeeld. Wanneer gaat men het leren?

Ik denk dat als het bij ons heet wordt dat het ook al sneller klam zal aanvoelen. Hitte moet vanuit het zuiden komen, meestal wordt dat naar ons toe getrokken aan de voorzijde of de oostelijke kant van een lagedrukgebied op de oceaan, dus vaak is het van nature vochtig en onstabiel warm, zeker op het einde van een hittegolf als die 3-4 dagen duurt. Dat is een grote reden waarom 30°C of 35°C hier vaak niet fijn aanvoelt maar elders beter te verdragen is

Laatst bewerkt:
Dikwijls zijn het bij ons flitshittegolven (of zelfs te kort om aan de definitie van hittegolf te voldoen) met een Spaanse pluim waarbij het direct kan heet worden (30-35°C) maar dan snel gevolgd door onweer.
Als het echt hitte vanuit het oosten of zuidoosten is dan is het meestal stabielere hitte, met minder vochtige lucht.

Die 40°C in Zuid-Frankrijk, dat had je 20-30 jaar geleden toch niet. 't Is nu precies elke zomer wel eens prijs.
Het warmterecord voor heel Frankrijk heeft heel lang op 44° in Toulouse gestaan, in 1923... Dat is in 2019 pas gesneuveld.
1998 was ook een enorm warme zomer in het zuiden van Frankrijk, die herinner ik mij nog want ik was in die periode daar. Dat was ook op verschillende plekken en meerdere dagen 40°+.

Toulouse gaat al een hele eeuw af en toe boven de 40° (volgens extreme weather watch waar je max temp per stad per jaar kunt opzoeken):
n3dObBb.png

Bordeaux bv is vandaag weer boven de 40° gegaan. Als we naar de evolutie van de max temperaturen daar kijken, is het over de laatste 100 jaar in licht stijgende lijn. Maar flirt al een hele tijd met de 40° en is er in de laatste 20j nog al boven gegaan:
lUxvxyt.png

Ik vind het momenteel prima te doen, zowel in huis zonder airco als buiten.
Het is natuurlijk wel de eerste dag, na een paar dagen wanneer de warmte binnen zit zal ik er ook wel genoeg van hebben.
Maar nu nog even blij dat we op en top zomerweer hebben.

Hier is het ondertussen 34° (enfin, eigenlijk 33.9°). In Ukkel zitten ze aan 32.7°. Als de komende twee dagen uitkomen zoals voorspeld (en die kans is wel vrij groot op dit moment) zijn we vertrokken voor een nieuwe hittegolf. Voor mij persoonlijk ongeveer tien graden te warm hier (al heb ik airco + zonnepanelen, dus ik overleef het wel) maar ik hoop dat iedereen die van de hitte geniet de tijd van zijn/haar leven heeft.

Gisterennacht bij het naar huis fietsen nog eens gevoeld hoe gigantisch het temperatuurverschil is met een beboste omgeving en de eerste gebouwen in zicht. Ik zou schatten op een dikke 5°C verschil.
Tussen de bomen zouden sommigen een shirt met lange mouwen aangedaan hebben, om ze vijftig meter terug uit te doen.
In een ideale wereld zijn alle wegen eenrichtingsbanen omsingeld door korte, stevige bomen en ander groen.

22,8° as we speak met een windje bijna volledig uit het noorden (015), doet deugd!

edit: Waarom moet er hier nu weer een unsure emoji op gereageerd worden? Ik geef gewoon data van het weerstation mee...

Laatst bewerkt:
Gisterennacht bij het naar huis fietsen nog eens gevoeld hoe gigantisch het temperatuurverschil is met een beboste omgeving en de eerste gebouwen in zicht. Ik zou schatten op een dikke 5°C verschil.
Tussen de bomen zouden sommigen een shirt met lange mouwen aangedaan hebben, om ze vijftig meter terug uit te doen.
In een ideale wereld zijn alle wegen eenrichtingsbanen omsingeld door korte, stevige bomen en ander groen.
Ondertussen in België:

Ondertussen in België:
Acht jaar geleden. Ik kan zelf maar spreken over een aantal gewestwegen en daar lijkt het idd niet vetjes qua bomen.
Effe Google Maps erbij gesleurd en op drie zulke wegen, zien we... kleine dunne boompjes.
Mss nog te vroeg om te oordelen en nog eens over 50j bovenhalen:unsure:?

Houd die bomen langs de weg maar weg of zet er vangrails rond.
Welja, por que no los dos, zoals de meme die enkele jaren geleden populair was het zei. Ik denk dat we in dit land sowieso moeten investeren in meer groen. Niet enkel langs steenwegen (inderdaad: veiligheid is heel belangrijk) maar ook in dorpskernen enzovoorts. Ik denk dat iedereen wel meerdere dorpen of gemeentes kent met zo een compleet verharde kern waar er niks van schaduw of afkoeling te vinden is.

De trend van dat het steeds maar warmer en warmer wordt is nu toch al wel enkele jaren ingezet en volgehouden, lijkt me. Bij een zomer als deze (wie nu nog claimt dat dit "geen goede" zomer is, die dwaalt volledig) waarbij het alweer een heel pak warmer is dan we historisch gezien gewend zijn, zouden we er goed aan doen om wat passieve elementen te hebben die zorgen voor verkoeling. Airco en ventilatoren zijn allemaal goed en wel, maar echt duurzaam is dat niet.

Maar vermits het klimaat vrijwel geen enkele aandacht kreeg bij de laatste verkiezingen maak ik me geen illusies. Spijtig.

Ondertussen staat er al iets zekerder een onweer op de planning voor vannacht/morgen. Eerst zien, dan geloven, en het zou wel fijn zijn als intermezzo voor de natuur, maar als het dan daarna onmiddellijk terug richting 32° en 29° gaat, dan gaan we in zo een vieze, plakkerige hitte terechtkomen. Met minimumtemperaturen van 22° en 18° zal er voor airco-loze mensen niet veel verkoeling te vinden zijn. Je brengt dan immers rechtstreeks een soort zwembadlucht binnen.

Ik vond mei en juni enig leuk, en ik heb ook genoten van grote delen van juli, maar ondertussen mag voor mij stilaan de herfst beginnen aanbreken. Ik heb het voor even gehad met de warmte/hitte en de droge zon. En vooraleer er commentaar komt: dat is puur persoonlijk. Ik weet dat we even een dipje (of enfin: terugkeer naar de norm) hebben gehad eind juli en begin augustus, maar voor de rest is het nu al wel erg lang warm, droog, en zonnig. De tijd van knapperige herfstwandelingen en rode wijn met stoofvlees zoals @Avondland het al vaker treffend heeft omschreven klinken hemels.

Ondertussen staat er al iets zekerder een onweer op de planning voor vannacht/morgen. Eerst zien, dan geloven, en het zou wel fijn zijn als intermezzo voor de natuur, maar als het dan daarna onmiddellijk terug richting 32° en 29° gaat, dan gaan we in zo een vieze, plakkerige hitte terechtkomen. Met minimumtemperaturen van 22° en 18° zal er voor airco-loze mensen niet veel verkoeling te vinden zijn. Je brengt dan immers rechtstreeks een soort zwembadlucht binnen.

Ik vond mei en juni enig leuk, en ik heb ook genoten van grote delen van juli, maar ondertussen mag voor mij stilaan de herfst beginnen aanbreken. Ik heb het voor even gehad met de warmte/hitte en de droge zon. En vooraleer er commentaar komt: dat is puur persoonlijk. Ik weet dat we even een dipje (of enfin: terugkeer naar de norm) hebben gehad eind juli en begin augustus, maar voor de rest is het nu al wel erg lang warm, droog, en zonnig. De tijd van knapperige herfstwandelingen en rode wijn met stoofvlees zoals @Avondland het al vaker treffend heeft omschreven klinken hemels.
Ik denk dat de herfst nog lang genoeg gaat duren (de Belgische winters zijn eigenlijk ook tegenwoordig het verlengde van de herfst).
Ik hoop op een herfst met regelmatig droog en rustig herfstweer, niet zoals de vorige jaren met vanaf september bijna onophoudelijk regen tot in januari (of langer zoals in 2023-2024, toen hield het eigenlijk niet meer op met regenen).

Ik denk dat de herfst nog lang genoeg gaat duren.
Ik hoop op een herfst met regelmatig droog en rustig herfstweer, niet zoals de vorige jaren met vanaf september bijna onophoudelijk regen tot in januari.
Dat weet je natuurlijk niet. Voor maandenlang grijze brij met veel te zachte temperaturen en miezerregen pas ik ook als het even kan.

Maar voor mij persoonlijk mag er vooral variatie zijn, en seizoenen. Het voelt nu al sinds eind april aan als zomers. En ook hier, vooraleer er commentaar komt: (rechtstreeks van het KMI) op 12 april werd de grens van 25°C een eerste keer bereikt. Dit was tevens de vroegtijdigste eerste zomerdag sinds het begin van deze waarnemingen in 1892.

En dan was mei zonniger, droger, en warmer dan normaal, met ook al 5 zomerdagen en 1 tropische dag. En het verhaal van juni en juli kennen we ook wel allemaal.

Dus, ook al kan ik zonnig en warm weer zeker waarderen: voor mij is het stilaan welletjes geweest voor dit zomerseizoen. Zulke hitte als wat we nu meemaken vind ik sowieso al niet fijn, maar los van dat mogen we toch echt zeggen dat we qua zomergevoel heel hard verwend zijn geweest in onze contreien tijdens de voorbije maanden.

Ik vind dat het eigenlijk allemaal heel goed meevalt(ook mijn eigen gevoel uiteraard.) Het is nu een week iets warmer en de term hittegolf is alomtegenwoordig. Paar weken geleden haalden we amper boven de 20. Van mij mag de zomer nog een maand duren tot oktober. Ik vind dit stiekem aangenaam weer. Het is zomer voor iets.

Ik denk dat het correcter is om te zeggen dat het een week of twee iets frisser is geweest, en zelfs dan was dat niet abnormaal koud. Zeggen "het is nu een week iets warmer" impliceert dat het de hele zomer fris en koud is geweest. Dat is absoluut niet zo, zoals al vaak gezegd.

"Iets warmer" is ook nogal flauwtjes uitgedrukt: het was gisteren bijna tien graden warmer dan normaal. Dat is toch al wel heel stevig. En ja, men spreekt over een hittegolf, omdat alles er op wijst dat we middenin eentje zitten. Zo vreemd is dat dan toch niet?

Ook "haalden we amper boven de 20" vind ik overdreven: in juli registreerden we in Ukkel 28 dagen met een maximumtemperatuur van minstens 20°C (normaal: 23,7 dagen). In augustus is er in Ukkel welgeteld 1 dag geweest waarbij de temperatuur onder de 20 is gebleven. De temperatuur in die periode schommelde veeleer rond de 22 graden (of hoge 21) dan rond de 20.

Dat gezegd zijnde: geniet er van, dat hoeft zelfs niet stiekem. Maar we beleven een buitengewoon warme, droge, en zonnige periode. Het is een week of twee iets "minder" geweest, maar die periode was veel meer representatief voor een Belgische zomer (tot nader order) dan wat we nu alweer meemaken.

Ik zeg dit niet "to rain on your parade," maar wel omdat ik vind dat context en bewustwording broodnodig is wanneer het over het klimaat gaat. Er wordt altijd heel dramatisch gedaan wanneer het weer zelfs maar een heel klein beetje "onderpresteert" (zie maar in deze thread) maar ook deze huidige periodes zijn heel abnormaal. Maar dan in de andere richting.

Terug
Bovenaan