Lente & zomer 2025

Tja wie volgt er nu nog Dehenauw nog wanneer het op voorspellingen aankomt, boer Geri met zij boerenverstand doet dat veel beter

Volgens Copilot wordt het morgen 32°C in Brussel, zaterdag 31°C en zondag 30°C :)
Ik vraag mij af waar die zijn data vandaan heeft gehaald.

Tja wie volgt er nu nog Dehenauw nog wanneer het op voorspellingen aankomt, boer Geri met zij boerenverstand doet dat veel beter
We zullen zien wat er van uitkomt of beter uitgekomen is.:rofl:

Het weer in 2025 volgens Geri:

JANUARI: weinig wind over de hele maand​

10-16: bewolkt met kans op lichte mist (kans op nachtvorst)
17-24: bewolkt (kans op lichte wind)
25-31: bewolkt en koel, met kans op wat regen

FEBRUARI: weinig wind over de hele maand​

1-6: bewolkt en koel, met veel kans op mist
7-14: bewolkt met veel kans op nachtvorst
15-21: bewolkt en af en toe wat zon (kans op wat nachtvorst)
22-28: koel en mistig (kans op vorst)

MAART: weinig wind tot ongeveer de 18de, dan matige wind​

1-9: bewolkt met af en toe opklaringen (kans op wat vorst)
10-18: droog met opklaringen
19-25: helder, mooi en droog weer
26-31: bewolkt met kans op wat regen

APRIL: matige wind tot ongeveer de 9de, vanaf de 10de minder wind​

1-5: bewolkt, met veel kans op wat regen
6-15: bewolkt, regenachtig weer (of mist)
16-22: bewolkt, regenachtig weer
23-30: bewolkt met kans op een bui

MEI: matige wind over de hele maand​

1-8: bewolkt met kans op een buitje
9-16: droog met opklaringen
17-31: mooi weer, maar wel kans op wat bewolking

JUNI: veel wind over de hele maand​

1-9: bewolkt met opklaringen
10-14: bewolkt met af en toe regen
15-22 droog met af en toe zon, maar ook kans op wat bewolking
23-30: mooi weer, maar wel wat bewolking

JULI: matige wind over de hele maand​

1-9: bewolkt, maar droog en mooi weer met opklaringen
10-16: bewolkt, winderig weer met af en toe opklaringen
17-24: bewolkt, regenachtig weer met af en toe wat opklaringen
25-31: regen met veel wind

AUGUSTUS: matige wind tot de 10de, dan minder wind​

1-6: regenachtig met matige wind
7-15: bewolkt met opklaringen
16-23: mooi weer, maar wel kans op bewolking
24-31: mooi weer, maar wel wat bewolking

SEPTEMBER: weinig wind​

1-7: mooi weer, maar wel kans op bewolking
8-15: mooi weer, maar wel af en toe bewolking
16-24: bewolkt met af en toe een opklaring
25-30: bewolkt met kans op een opklaring

OKTOBER: weinig wind over de hele maand​

1-8: bewolkt met opklaringen
9-15: droog met opklaringen
16-24: droog met wel wat bewolking
25-31: bewolkt, droog weer

NOVEMBER: veel wind van de 8ste tot en met einde van de maand​

1-5: droog met kans op wat nachtvorst
6-17: bewolkt met veel wind
18-24: bewolkt met af en toe wat regen
25-30: bewolkt, droog weer

DECEMBER: veel wind over de hele maand​

1-10: bewolkt met opklaringen
11-18: bewolkt, regenachtig weer
18-24: bewolkt en koel met wat opklaringen

Volgens Copilot wordt het morgen 32°C in Brussel, zaterdag 31°C en zondag 30°C :)
Ik vraag mij af waar die zijn data vandaan heeft gehaald.
Je kan dat ook vragen van Copilot, werkt die met GFS misschien? Volgens KMI slechts 24-27-27 op die 3 dagen. Het is bovendien vanochtend nog naar beneden bijgesteld (Knabbel), want het was gisteren nog 25-28-28.

Op basis van de huidige (onzekere) voorspellingen van het KMI komt er volgende week wel weer een theoretisch hittegolfje, zo ene die NET de definitie haalt, zoals we eind juni ook hadden. Maar DD zou nog gelijk hebben: geen "lange hittegolf". Tegen het einde van volgende week is ze alweer voorbij.

Hier zit het ondertussen opnieuw compleet potdicht met convectiebewolking (regen = the gift that keeps giving), De wind is wel wat zuidelijker gedraaid waardoor het 2 graden warmer wordt vergeleken met gisteren.

Het goede nieuws is dat die bewolking grotendeels bestaat uit vocht dat weer uit de bodem opgestegen is, waardoor het later deze maand wel warmer kan worden. Tenminste, als het niet opnieuw regent. In die zin blijven voorspellingen over hoe warm het nu precies gaat worden ook moeilijk, omdat het onder meer afhangt van hoe goed de convectie draait op dagen als deze, wat je op voorhand niet exact kan voorspellen.

Je kan dat ook vragen van Copilot, werkt die met GFS misschien? Volgens KMI slechts 24-27-27 op die 3 dagen. Het is bovendien vanochtend nog naar beneden bijgesteld (Knabbel), want het was gisteren nog 25-28-28.

Op basis van de huidige (onzekere) voorspellingen van het KMI komt er volgende week wel weer een theoretisch hittegolfje, zo ene die NET de definitie haalt, zoals we eind juni ook hadden. Maar DD zou nog gelijk hebben: geen "lange hittegolf". Tegen het einde van volgende week is ze alweer voorbij.
Ik betwijfel zelfs dat Copilot zo dikwijls wordt bijgewerkt. Dat kan een voorspelling van weken geleden zijn, of zelfs ooit voorspeld geweest zijn door CFS (een klimaatmodel dat maanden op voorhand het weer probeert te voorspellen, voor seizoensverwachtingen), of hij verzint het gewoon (wat AI dikwijls doet als er info ontbreekt). Ik denk dat het eerder dat laatste is.

De tmax werd 24.4 in Ukkel, toen daalde de temp weer tot 24.1, maar nu is er toch weer een kleine boost tot 25.1 (convectie klaart weer op, of wind is nog zuidelijker gedraaid, ben niet 100% zeker van de oorzaak).

Vandaag zal dan in principe de eerste dag zijn van die nieuwe hittegolf, als de huidige voorspellingen tenminste ook uitkomen. Die drie dertigers halen is altijd het moeilijkst.

De tmax werd 24.4 in Ukkel, toen daalde de temp weer tot 24.1, maar nu is er toch weer een kleine boost tot 25.1 (convectie klaart weer op, of wind, ben niet zeker van de oorzaak).

Dus vandaag zal in principe dan de eerste dag zijn van die nieuwe hittegolf, als de huidige voorspellingen ook uitkomen.
Nee want morgen zouden we maar 24°C halen in het centrum van het land (volgens het KMI) dus het begin van een eventuele hittegolf wordt nog even uitgesteld.

Nee want morgen zouden we maar 24°C halen in het centrum van het land (volgens het KMI) dus het begin van een eventuele hittegolf wordt nog even uitgesteld.
Klopt, als het morgen inderdaad niet lukt om 25 te halen (wat vandaag ook eerst niet leek te lukken, maar uiteindelijk toch) zal het pas zaterdag beginnen.

Nu, die 25'ers zijn nog het minst moeilijk, die drie 30'ers daarentegen. Ze zitten wel in de voorspelling (ma: 30 di: 34 wo: 30 do: 30) maar Knabbel is nog niet tot daar geraakt. Vanaf er 2 daarvan terug 29 worden is het geen hittegolf meer. Zeker voor maandag en donderdag is de onzekerheid naar beneden (richting 29) ook groter.

Inderdaad, als het morgen niet lukt om 25 te halen zal het pas zaterdag beginnen. Nu, die 25'ers zijn nog het minst moeilijk, die drie 30'ers daarentegen. Ze zitten wel in de voorspelling (ma: 30 di: 34 wo: 30 do: 30) maar Knabbel is nog niet tot daar geraakt. Vanaf er 2 daarvan terug 29 worden is het geen hittegolf meer.
Kan zijn dat het Bobbel in plaats van Knabbel wordt natuurlijk. De verwachtingen zijn toch serieus warmer geworden want enkele runs geleden moesten we nog niet speculeren over een eventuele hittegolf.

Kan zijn dat het Bobbel in plaats van Knabbel wordt natuurlijk. De verwachtingen zijn toch serieus warmer geworden want enkele runs geleden moesten we nog niet speculeren over een eventuele hittegolf.
haja ik begin weer te werken he volgende week...
soit geluk bij een ongeluk. Bij aangename temperaturen heb ik heel wat in huis kunnen klussen. Dat had ik bij +30°C niet gedaan.

haja ik begin weer te werken he volgende week...
soit geluk bij een ongeluk. Bij aangename temperaturen heb ik heel wat in huis kunnen klussen. Dat had ik bij +30°C niet gedaan.
Het was toch nog redelijk OK weer om iets te doen. In huis of in de tuin. Niet meteen het perfecte vakantiegevoel-weer maar dat hoeft ook niet.
In feite veel dagen die echt in het water vallen zijn er ook niet. Dat was vorig jaar wel anders.

2 augustus was de slechtste dag van deze maand tot dusver, dan heeft het de hele voormiddag geregend en het begin van de namiddag. Dat is de enige Slechte Dag die we in augustus tot dusver kunnen registreren hebben.

vandaag toch ook geen prijsduif moet ik zeggen

Deze ochtend miezerregen en nu nogal mistroostig bewolkt weer

tzal voor morgen zijn zeker...( al hoor ik dat al iets te lang voor de moment)

Momenteel is het in Ukkel even warm als in Kopenhagen en Stockholm, want the gift that keeps giving geeft deelt ons ook vandaag nog cadeautjes uit. Die grijze troep die we nu krijgen kunnen we nog steeds danken aan die 85mm+ neerslag van juli en begin deze maand. Daarom dus mijn argument dat eigenlijk elke druppel neerslag teveel is in de zomer - zeker in het midden van de zomer - want dat laat zich vervolgens nog dagen/weken wreken met grijze smurrie. Inzake wat ik eerder zei van goed voorgerecht/nagerecht, slecht hoofdgerecht: mocht het weer van juni en juli effectief omgewisseld zijn, hadden we momenteel al volop zon.

Een zwak koufront, dat momenteel het land binnenkomt via West-Vlaanderen, voert vanmiddag iets koelere lucht aan waar minder vocht in zal zitten, maar of dat ook overal opklaringen zal geven is niet te voorspellen. Hoe westelijker of noordelijker, hoe beter de kans op opklaringen, gezien het front traag richting zuidoost beweegt.

Vannacht krijgen we dan opbouw van hogedruk wat de convectie zal tegenwerken waardoor de beloofde zomer 2.0 eindelijk echt kan beginnen. Wel weer onzekerheid of het nog allemaal op tijd zal zijn voor morgen, mogelijks moeten we toch nog wachten tot zondag voor de hogedruk zich voldoende kunnen nestelen heeft. Maandag zakt de luchtdruk alweer, maar dan krijgen we wel aanvoer van drogere en warme lucht - de beste lucht - en kunnen de temperaturen ook gaan presteren.

Zoals het er nu naar uitziet zou het na volgende week alweer grotendeels aflopen met zomer de 2.0. Maar dat is gelukkig nog onzeker, er zijn ook modellen die voor een snel herstel gaan.

Laatst bewerkt:
Momenteel is het in Ukkel even warm als in Kopenhagen en Stockholm, want the gift that keeps giving geeft deelt ons ook vandaag nog cadeautjes uit. Die grijze troep die we nu krijgen kunnen we nog steeds danken aan die 85mm+ neerslag van juli en begin deze maand. Daarom dus mijn argument dat eigenlijk elke druppel neerslag teveel is in de zomer - zeker in het midden van de zomer - want dat laat zich vervolgens nog dagen/weken wreken met grijze smurrie. Inzake wat ik eerder zei van goed voorgerecht/nagerecht, slecht hoofdgerecht: mocht het weer van juni en juli effectief omgewisseld zijn, hadden we momenteel al volop zon.

Een zwak koufront, dat momenteel het land binnenkomt via West-Vlaanderen, voert vanmiddag iets koelere lucht aan waar minder vocht in zal zitten, maar of dat ook overal opklaringen zal geven is niet te voorspellen. Hoe westelijker of noordelijker, hoe beter de kans op opklaringen, gezien het front traag richting zuidoost beweegt.

Vannacht krijgen we dan opbouw van hogedruk wat de convectie zal tegenwerken waardoor de beloofde zomer 2.0 eindelijk echt kan beginnen. Wel weer onzekerheid of het nog allemaal op tijd zal zijn voor morgen, mogelijks moeten we toch nog wachten tot zondag voor de hogedruk zich voldoende kunnen nestelen heeft. Maandag zakt de luchtdruk alweer, maar dan krijgen we wel aanvoer van drogere en warme lucht - de beste lucht - en kunnen de temperaturen ook gaan presteren.

Zoals het er nu naar uitziet zou het na volgende week alweer grotendeels aflopen met zomer de 2.0. Maar dat is gelukkig nog onzeker, er zijn ook modellen die voor een snel herstel gaan.
Jouw aanwezigheid in dit topic is pas echt 'the gift that keeps on giving'.

Hoe iemand in België kan klagen over het weer dat we vandaag hebben is me een raadsel (retorisch bedoeld want je hebt het al tot vervelens van iedereen toe uitgelegd).

Het is hier momenteel 23° en aan het opklaren. Wind is al verminderd. Straks tijd om de BBQ aan te steken en te genieten van dit perfecte Belgische zomerweer!

Die 85mm neerslag is nu ook niet echt zo abnormaal.
Vorig jaar ging die stelling veel meer op, want toen was er effectief zo buitensporig veel regen gevallen dat het allemaal niet meer wou verdampen, nu is onze voorgeschiedenis veel droger geweest. Er passeert nu ook een zwak koufront wat voor extra bewolking zorgt vandaag.

Terug
Bovenaan