Lente & zomer 2025

Trump heeft dus wel degelijk gesnoeid in het personeel bij de NOAA , waarvan het National Weather Service deel uitmaakt.
We moeten dus niet meteen verbetering verwachten bij GFS vrees ik.
Het was al van voor Trump het geval dat ECMWF als betrouwbaarder werd beschouwd als GFS maar toch pas de laatste tijd dat het zo hard opvalt.

GFS mag mij altijd verrassen (dat mag hij al heel de zomer, hij heeft het nog geen enkele keer gedaan, ook niet met 42 graden op 21 juli), maar ik zie gewoon niet hoe dat zo snel mogelijk is komende uit een natte periode, tenzij de wind een pak zuidelijker zou vallen dan al de anderen denken.

Misschien dat het in Amerika, het thuisland van GFS, wel zo snel kan gaan met warmte, maar bij ons toch niet. Wel bizar dat hij zo hard de mist ingaat.
GFS geloof ik ook momenteel niet meer met zijn voorspellingen. Zit er al gans de zomer naast. We moeten uitgaan van de temperaturen en voorspellingen van ECMWF. ICON en UKMO volgen hier ook ECMWF.

ECMWF is ok als het een eenvoudige luchtdruk-setup is met 'gemakkelijke' voorspellingen voor heel de Benelux.
Echter als er sterke regionale verschillen zijn (bijv. qua neerslag de voorbije weken) dan gaan ze toch ook regelmatig de mist in wat de voorspelling voor Vlaanderen betreft

Het sentiment is hier al een hele tijd te pessimistisch voor de tijd van het jaar. Normaal halen we in de zomer meer positieve berichten dan nu. De negatieve berichten verschijnen normaal pas tegen september. Zo blijft het hier helaas te pessimistisch voor de tijd van het jaar. Spijtig, ik had zo hard gehoop op een POSITIEVE Lente & Zomer thread dit jaar. Dit jaar lijkt gedoemd om weer een verloren thread te worden.

Positieve noot in de stortbuien van negatief gejammer:

Vandaag een perfecte zomerdag waar ik woon (omgeving Kempen). Rond de 24 graden gehad met af en toe een wolkje om heel even af te koelen. Voor de rest een mooie zon en een zachte lucht (niet te vochtig en niet te warm) dus ik heb heel de dag genoten in de tuin en op een terrasje na mijn ochtend fietstocht. Rond de latere avond beginnen regenen, maar dat mag ook. Goed voor de natuur. Koelt mooi af ook, dus nu met het raam open en het getik van de regen zalig in slaap vallen.

Voor mij persoonlijk: tien keer liever zulke dagen dan die ellendige 30+ zweetperiodes waarin alle grasperken geel zijn en de warmte niet uit het huis te krijgen is. De "Grote Zomers" mogen ze in Zuid-Frankrijk houden. Ik vind het voorlopig een topzomer + lente.

Woensdag vertrek ik naar Oostenrijk.
Al enkele weken veel regen daar, maar vanaf we aankomen richting de 30 graden :love:

Het sentiment is hier al een hele tijd te pessimistisch voor de tijd van het jaar. Normaal halen we in de zomer meer positieve berichten dan nu. De negatieve berichten verschijnen normaal pas tegen september. Zo blijft het hier helaas te pessimistisch voor de tijd van het jaar. Spijtig, ik had zo hard gehoop op een POSITIEVE Lente & Zomer thread dit jaar. Dit jaar lijkt gedoemd om weer een verloren thread te worden.
Dit is dan in een zomerthread... Ze mogen blij zijn dat ze geen winterliefhebber zijn. Die zitten al jaren op hun honger.

Ik vind niet dat er veel te klagen valt. Het heeft ook weinig zin. Je kiest het toch niet en je beïnvloedt het ook niet. Je kan het beter gewoon nemen zoals het komt en er het beste van maken. Na regen komt zonneschijn, altijd.

Verder zit er trouwens wel een behoorlijk mooie periode aan te komen

Aj89VQu.png

cBv5jnO.png

En op vandaag en evt. een enkele bui op dinsdag na, terug een flatliner dus ook een langdurig drogere periode dan normaal. Dat kan natuurlijk snel veranderen gezien de betrouwbaarheid voor week 2 nog niet groot zal zijn, maar het is wel een goed teken.

Aangenaam warm ook, misschien geen thermische hoogstandjes maar dat moet ook niet. Kan je tenminste ook nog iets doen terwijl je buiten bent.

Aj89VQu.png

cBv5jnO.png

En op vandaag en evt. een enkele bui op dinsdag na, terug een flatliner dus ook een langdurig drogere periode dan normaal. Dat kan natuurlijk snel veranderen gezien de betrouwbaarheid voor week 2 nog niet groot zal zijn, maar het is wel een goed teken.

Aangenaam warm ook, misschien geen thermische hoogstandjes maar dat moet ook niet. Kan je tenminste ook nog iets doen terwijl je buiten bent.

Voor mij de perfecte zomer: zon, droog en rond de 25-27°C.
Oh en 's nachts voldoende afkoeling.

Vandaag weer weinig zon gezien + herfstachtig veel wind + straks nog een klets water ook. Soit, morgen nog een dag door de tanden bijten en dan is het ergste weer voorbij voor even.
Ik vind niet dat er veel te klagen valt. Het heeft ook weinig zin.
Met die attitude, die ik niet onderschrijf, heeft gans deze topic eigenlijk geen zin. Evenmin de andere weertopics.
Warmte wordt wel afgebouwd in elke run. Knabbel is weer bezig. Op diezelfde grafiek voor Ukkel gisteren nog 28 graden op woensdag en zaterdag. Ondertussen al afgebouwd tot 26 en 27 graden respectievelijk. Hopelijk stopt Knabbel daar.
En goed weer als de Perseïden er zijn :love:
Nice, is ook alweer even geleden als ik me goed herinner!

Crew edit: ongewenst deel verwijderd.

Laatst bewerkt door een moderator:
andaag weer weinig zon gezien + herfstachtig veel wind + straks nog een klets water ook.
Waar woon jij dan? Hier in de Kempen was het vanmorgen bewolkt (ideaal om te gaan sporten) en hebben we rond 16u de 26 graden aangetikt en heel de dag vooral zon gezien. Momenteel weliswaar bewolkt, maar 24 graden. Ik post dit vanuit mijn lounge buiten. Met een maximum windsnelheid van 32.2 km/u was het nu ook echt niet stormachtig hier. Die klets water moeten we nog zien natuurlijk.

Dat kan je toch ook als het flink warmer is?
Ik ken niet veel mensen die tijdens 30+ dagen hetzelfde kunnen doen als wat ze doen wanneer het een normale 23-24 graden is. Lopen of sporten overdag kan je al zo laten. In de tuin werken is vaak ook niet zo aangenaam in zo'n hitte. De terrasjes hier in de buurt zijn dan ook enkel gevuld op de schaduwplekjes. Vraag ook maar eens een dakwerkers of straatwerkers of ze nog hetzelfde kunnen als het "flink warmer" is. Of aan oudere mensen in rusthuizen of mensen in huizen zonder airco.

Laatst bewerkt door een moderator:
Met die attitude, die ik niet onderschrijf, heeft gans deze topic eigenlijk geen zin. Evenmin de andere weertopics.
Laat ons duidelijk zijn dat er hier niets mis is met de attitude van @Lakigigar , evenmin als met de attitude van andere mensen die tevreden zijn met of genieten van dit weer. Of zelfs mensen die hopen op natter of kouder weer.
De enige attitude waar er iets mis mee kan zijn, is die van het opdringen van de eigen mening.

Waar woon jij dan? Hier in de Kempen
Daar niet ver van, maar het doet er eigenlijk niet toe waar iemand woont want dan ga je altijd weer van die "maar bij mij was het goed/slecht weer" reacties krijgen (die subjectief zijn en niet te verifiëren vallen). We kijken, wat algemene uitspraken betreft althans, gewoon altijd naar dezelfde referentieplaats, zijnde Ukkel, en daar was het beeld zeker niet zo fraai als bij jou, elk uur zwaarbewolkt - behalve om 14u wanneer het gewoon bewolkt was - en geen 26 graden. Ook geen 25. Opnieuw geen zomerdag dus in Ukkel.

KUKiYBB.png

Ik ken niet veel mensen die tijdens 30+ dagen hetzelfde kunnen doen als wat ze doen wanneer het een normale 23-24 graden is. Lopen of sporten overdag kan je al zo laten.
Dat doe ik nochtans wel, lopen/sporten bij die temperaturen? De eerste 5 minuten voel je het wel, maar eenmaal de temperatuurregulering van uw lichaam op dreef is voel je het niet meer.
De terrasjes hier in de buurt zijn dan ook enkel gevuld op de schaduwplekjes.
Dat zijn dan al meer plekjes gevuld dan bij regen.
Vraag ook maar eens een dakwerkers of straatwerkers of ze nog hetzelfde kunnen als het "flink warmer" is.
Goh, dat zal er toch vanaf hangen denk ik. Ik zou daar eigenlijk geen uitspraken over willen doen. Maar vergelijk met het ander scenario: een verregende zomer, da's nog minder aangenaam werken voor die beroepen, denk ik.

Laatst bewerkt:
Daar niet ver van, maar het doet er eigenlijk niet toe waar iemand woont want dan ga je altijd weer van die "maar bij mij was het goed/slecht weer" reacties krijgen (die subjectief zijn en niet te verifiëren vallen). We kijken, wat algemene uitspraken betreft althans, gewoon altijd naar dezelfde referentieplaats, zijnde Ukkel, en daar was het beeld zeker niet zo fraai als bij jou, elk uur zwaarbewolkt - behalve om 14u wanneer het gewoon bewolkt was - en geen 26 graden. Ook geen 25. Opnieuw geen zomerdag dus in Ukkel.

KUKiYBB.png
24.4 als maximum. 1 volle graad boven de normale dagtemperatuur dus.

Terug
Bovenaan