Lente & zomer 2025

Iemand zijn gevoel is ook niet uit te drukken in cijfers.

Het mag dan 2 weken goed weer zijn maar als het dan juist tijdens uw verlof elke dag begint te gieten dan mag je nog met zoveel statistiekjes afkomen, het gevoel van een tegenvallende zomer krijg je daarmee niet weg.
Dit toch vooral, het ziet er naar uit dat het vanaf de 8ste weer beter wordt. De 3 weken dat het minder was viel natuurlijk pal gelijk met mijn verlof...

Idd, op een werkdag tussen 8 en 17u mag het in feite regenen zo veel het wilt, dan heb ik daar geen last van. Maar regen in het weekend of net voor of na mijn werk of tijdens vakantie dat weegt meer door.

Daarnet stevig onweer regio Antwerpen, met hagel, windstoten en veel neerslag. Altijd wel leuk om te zien, veilig achter glas welteverstaan.
Dat is hier ook voorbij gekomen. De buren waren al enkele uren bezig met de voorbereidingen van een verjaardagsfeestje in de tuin, met ballonnen en al.
Ze kunnen opnieuw beginnen nu (letterlijk alles is kapot of weggeblazen)

Hier in Leuven is het plots serieus aan het overtrekken. Donkergrijze wolken waar nu zelfs regen uitvalt. Ik krijg al zin in een warme chocomelk voor bij de open haard en een dekentje over mijn benen. En vanavond kaasfondue of gourmet op het menu.

@sniper80 de zomer is voorbij volgens onze cher ami David :LOL:
Waar slaat dat weer op? Nieuwste pluim van GFS:

Cm9Ed3P.png

Ik zou nog niet te hard van stapel lopen want de opwarming is nog niet binnen de betrouwbare termijn van 5-7 dagen. Het is dus nog niet in kannen en kruiken. Een nieuwe hittegolf is niet meteen waarschijnlijk maar het is ook niet uitgesloten. Ik denk dat we dan gewoon enkele dagen aanvoer van voldoende droge lucht nodig hebben om het meeste bodemvocht te laten verdampen (voornamelijk van de bovenste laag dan). 2 jaar geleden hadden we in september nog een hittegolf en dat was toen ook een kletsnatte zomer.

Laatst bewerkt:
Ik zou nog niet te hard van stapel lopen want de opwarming is nog niet binnen de betrouwbare termijn van 5-7 dagen. Het is dus nog niet in kannen en kruiken. Een nieuwe hittegolf is niet meteen waarschijnlijk maar het is ook niet uitgesloten. Ik denk dat we dan gewoon enkele dagen aanvoer van voldoende droge lucht nodig hebben om het meeste bodemvocht te laten verdampen (voornamelijk van de bovenste laag dan). 2 jaar geleden hadden we in september nog een hittegolf en dat was toen ook een kletsnatte zomer.

Neen idd, die voorspellingen zijn niet betrouwbaar op lange termijn maar tonen eerder een tendens.
Maar dat die david dehegenauw dan zegt dat het er niet meer van gaat komen terwijl het wel op de kaarten staat snap ik niet?

Ukkel zit op 70.8mm nu en het juligemiddelde is 76.9mm. Dus nog een 6.1mm extra en deze maand gaat als natte maand in de boeken. Het is zeer waarschijnlijk dat dit nog zal gehaald worden.
't Zal er toch nog serieus om spannen vandaag... We hebben nog 1.4mm nodig of de 6e "te droge maand" op een rij is een feit.
In de late namiddag/avond zou er boven Ukkel wel nog genoeg kunnen uitvallen (als ik de voorspellingen mag geloven).

't Zal er toch nog serieus om spannen vandaag... We hebben nog 1.4mm nodig of de 6e "te droge maand" op een rij is een feit.
In de late namiddag/avond zou er boven Ukkel wel nog genoeg kunnen uitvallen (als ik de voorspellingen mag geloven).
Ik hoop dat het regent vanavond alleszins, want ik ben met de auto omwille van het slechte weer dat voor vanavond voorspeld was (14mm regen over heel de avond volgens yr.no). Anders ga ik het mij weer beklagen dat ik niet met de fiets gegaan ben naar het werk.
Als we de Noren mogen geloven dan komt er toch beterschap aan vanaf 6 augustus , droger, meer zon en stilaan oplopende temperaturen ook.

Terug
Bovenaan