Lente & zomer 2025

De dagen korten, het kantelt al naar de herfst
Is waar, maar tot half augustus kan je nog pretenderen alsof het niet zo is. Vanaf half augustus is er geen ontkomen meer aan.

Maar goed, met het huidig herfstig weer valt er hoe dan ook niets te pretenderen. Vanaf vannacht krijgen we elke nacht opnieuw minimumtemperaturen die normaal zijn voor september.

Is waar, maar tot half augustus kan je nog pretenderen alsof het niet zo is. Vanaf half augustus is er geen ontkomen meer aan.

Maar goed, met het huidig herfstig weer valt er hoe dan ook niets te pretenderen. Vanaf vannacht krijgen we elke nacht opnieuw minimumtemperaturen die normaal zijn voor september.
Ik vind het dan ook zonde wanneer het nu herfstachtig weer is, in plaats van eind augustus of begin september. Eind augustus of begin september verwacht je dat ook al meer. Dan moet het van mij ook geen 25-30°C meer zijn, de dagen zijn te kort om er nog van te genieten dan.
Ik had verlof in de week van 14 juli (toen het nog overwegend goed weer was) en ik ben blij dat ik niet de week erna (deze week) had genomen, want anders zou ik toch ook gevloekt hebben.

Dat is iets zoals winterse weerkaarten in maart, dan is de grootste potentie op kou ook weg en heb je er weinig aan omdat de zon al te hoog staat. Dat is dan kou die enkel vervelend is (je moet meer verwarmen en dikkere kledij dragen), maar het is geen productieve kou want het levert geen schaatsijs op of een sneeuwtapijt dat lang genoeg blijft liggen.

Over de minima gesproken, die zijn in feite normaal (de afkoeling wordt getemperd door de bewolking) maar het zijn de maxima die wat ondermaats zijn de komende dagen.

Dat is iets zoals winterse weerkaarten in maart, dan is de grootste potentie op kou ook weg en heb je er weinig aan omdat de zon al te hoog staat.
Idd, dat hebben we ook al (te) veel meegemaakt de laatste jaren. Het is precies alsof de atmosfeer niet meer in sync is met de efemeriden. Ook voor de zomer kan je dat zeggen met de warmte die in september nog vaak komt.
Over de minima gesproken, die zijn in feite normaal (de afkoeling wordt getemperd door de bewolking) maar het zijn de maxima die wat ondermaats zijn de komende dagen.
In het westen ja, omdat je nog tempering hebt van de wind van over zee. Hoe oostelijker je gaat, hoe meer ze onder de normaal duiken.

Het is natuurlijk wel al droog en zonnig sinds begin maart, en we hebben sindsdien ook veel warme dagen gehad. Ik heb echt het gevoel dat ik al maanden heb kunnen genieten van een mooie lente en zomer.

Het is tegenwoordig echt 's ochtends op de buienradars kijken of ik met de fiets of met de auto ga gaan naar het werk, zelfs de avond ervoor kunnen plannen wat ik ga doen is te veel gevraagd.

GFS en AIFS laten na +- 5 augustus een weersverbetering zien, maar ECMWF is blijvend slecht, laat ons hopen dat het GFS/AIFS scenario gelijk krijgt. Zo lang het Europese model niet mee aan boord is vrees ik voor de zaak.

In het westen ja, omdat je nog tempering hebt van de wind van over zee. Hoe oostelijker je gaat, hoe meer ze onder de normaal duiken.
Klopt volledig minimum temp. vannacht was 18,3° (is boven normaal) en max. temp gisteren 20,1° dus nauwelijks verschil

Klopt volledig minimum temp. vannacht was 18,3° (is boven normaal) en max. temp gisteren 20,1° dus nauwelijks verschil
In Zeebrugge dan, maar in Ukkel was het 13°C vannacht.

Logisch wel dat als de temperatuur van het zeewater 19-20°C is, het niet veel kouder zal worden dan dat. Dat meetpunt van Zeebrugge ligt vlak aan de zee. Dus dat is niet echt representatief voor Vlaanderen of zelfs voor West-Vlaanderen.

Tour de France gedaan, Tomorrowland gedaan, herfst weer. Toch een einde zomer zwart gat gevoel
Ik zie dat het de week van 8 augustus wel top zomer weer wordt!

In Zeebrugge dan, maar in Ukkel was het 13°C vannacht.

Logisch wel dat als de temperatuur van het zeewater 19-20°C is, het niet veel kouder zal worden dan dat. Dat meetpunt van Zeebrugge ligt vlak aan de zee. Dus dat is niet echt representatief voor Vlaanderen of zelfs voor West-Vlaanderen.

Wel ja, maar mijn reply ging ook over de kust/het westen hé ;). Neem nu meetpunten Brugge en Maldegem, ook niet onder 17° geweest. Logisch hoe dichter bij de plas, hoe kleiner het verschil (indien circulatie van over zee uiteraard).

Voorzichtige signalen dat er idd eindelijk beterschap op komst lijkt vanaf de tweede week van augustus, met het kantelpunt op 7 augustus. Nog afwachten natuurlijk, en we weten ook niet of dit maar voor een paar dagen is of langer, maar dit zou wel opnieuw een bevestiging van de trend kunnen worden die we in recente zomers meermaals waargenomen hebben, met een goede junimaand, een OK augustusmaand, en een slechte julimaand.

Tot dan blijft het aanhoudend te koud voor de tijd van het jaar, en de temperaturen gaan deze week nog verder zakken tot waardes die pas over 2 maanden normaal zouden zijn, zelfs de 20 graden zal niet elke dag gehaald worden.

Laatst bewerkt:
Laat het ons hopen dat er rond 7 augustus een kentering komt, want voor begin augustus ziet het er echt slecht uit met regen en temperaturen beneden 20°C zal het eerder herfst lijken dan zomer.

Op zich best tevreden met deze situatie, aangezien het vanaf midden augustus waarschijnlijk weer zonniger en warmer zal worden. De nachten zijn dan ook koeler, wat de temperatuur in huis aangenamer houdt.

Het was ook al van eind februari tot begin juli zonnig en warm. Als we dan eind augustus en in september en hopelijk ook nog sommige dagen in oktober mooie weer hebben, dan gaat die typische grijze, donkere periode korter geweest zijn als anders. Liever dit dan enkel mooi weer van eind mei - begin september, gevolg door een dikke 8 maand aan grijs weer.

En uiteindelijk kan je in het huidige weer nog steeds activiteiten buiten doen, vraagt gewoon meer planning.

Terug
Bovenaan