Lente & zomer 2025

Precies nogal wat verschil tussen bepaalde streken.
Vandaag in de voormiddag met de fiets gaan rijden en na de middag wat in de tuin bezig geweest, geen regen gezien.
Gisteren ruim 4u met de fiets gereden en ook daarna, geen regen gezien.

20 a 25 graden, perfect wat mij betreft 👌

Ja mannekes, een paar jaar terug zat ik met een vier- en achtjarige te kamperen in IJsland. Als ge graag labiel en onvoorspelbaar weer hebt moet ge eens naar daar gaan. De enige dag dat ik mijn route heb omgegooid was toen ze storm voorspelden met rukwinden van 150 km/u, toen was het gewoon gevaarljk om te rijden. Voor de rest jas + regenbroek aan en naar buiten.
Idem vandaag hoor, regenjas en regenbroek in de fietstas en met de fiets gaan werken. Ik ga nu ook niet fietsen als ik op mijn heenrit als een verzopen kieken ga toekomen op het werk, maar voor de rest...

Als ge het hier moet geloven moet ge een hele dag binnenblijven als het potentieel misschien zou kunnen regenen. Dat gaat wat geven als iedereen op vakantie wil naar Scandinavië omdat het te warm is in Spanje.

Precies nogal wat verschil tussen bepaalde streken.
Vandaag in de voormiddag met de fiets gaan rijden en na de middag wat in de tuin bezig geweest, geen regen gezien.
Gisteren ruim 4u met de fiets gereden en ook daarna, geen regen gezien.

20 a 25 graden, perfect wat mij betreft 👌

Ja in Hasselt ook zalig vandaag.
Rond 17u30 ewa regen maar niet veel.

De laatste weken valt t hier eigenlijk goed mee.

Heel moeilijke dag om iets te plannen, met al die buien die gewoon ontstaan zonder "aankondiging".
Ik ging normaal nog motorrijden vanavond maar ga het toch maar laten en iets anders doen.
Hier was dat gisteren zo, en vandaag vooral zonnig en aangenaam weer, geen regen tot nu toe (regio Gavere).
Gisteren gewoon mijn wandelingen gedaan hoor, meestal mooi tussen buien in genoeg tijd gehad, en een mens smelt ook niet van wat regen.

Als ge het hier moet geloven moet ge een hele dag binnenblijven als het potentieel misschien zou kunnen regenen. Dat gaat wat geven als iedereen op vakantie wil naar Scandinavië omdat het te warm is in Spanje.
Sommige mensen overdrijven hier gewoon graag 😀

Ik ben de afgelopen 3 maanden altijd met de fiets gaan werken. Véél gaan wandelen en veel evenementen gedaan. Als het weer wat onzekerder is neem ik een jasje, poncho of paraplu mee, just in case. Hoezo moeilijk plannen?

Ukkel zit op 70.8mm nu en het juligemiddelde is 76.9mm. Dus nog een 6.1mm extra en deze maand gaat als natte maand in de boeken. Het is zeer waarschijnlijk dat dit nog zal gehaald worden.

Da's idd de enige regio in Europa waar het weer op jaarbasis nog slechter en deprimerender is dan bij ons. Het land ligt dan ook direct in de vuurlinie van de lagedrukgebieden. Het zit ook samen met Scandinavië en ons land in het toppeleton van de suicidecijfers in West-Europa. Voor de rest zie ik weinig reden om te vergelijken met Ijsland, het kan idd nog slechter, maar het gros van de mensen die in Europa woont heeft wel een aangenamer klimaat dan Ijsland of regio van de Benelux (dat dat ook niet altijd gelukkig maakt, zien we dan weer in Oost-Europa).
Hoezo moeilijk plannen?
Persoonlijke dingen, tuurlijk. Maar je plant duidelijk geen evenementen of outdoor zaken waar anderen bij betrokken worden.
Ukkel zit op 70.8mm nu en het juligemiddelde is 76.9mm.
Jep, leek eerst niet te gaan gebeuren, maar momenteel meer neerslag dan voorspeld.

Persoonlijke dingen, tuurlijk. Maar je plant duidelijk geen evenementen of outdoor zaken waar anderen bij betrokken worden.
Het is en blijft hier België natuurlijk
Op een paar recente zomers na kan ik mij niet herinneren dat we ooit "goed weer gararantie" hadden hier. Daarvoor ging je naar zuid Europa. Events plannen in België = rekening houden met regen.

(Noord-)Ierland en Schotland zijn anders ook geen pretje voor regenhaters maar daar maakt de mooie natuur wel veel goed.

Ik zit hier nu in een tropisch klimaat (zie een van mijn vorige posts) en de mensen kijken echt uit naar een uitstap naar de bergen waar het "maar" 27 graden is en vooral minder vochtig. Op het warmste moment van de dag is het een kwestie van binnen blijven (in de airco als je het geld hebt) of naar een supermarkt/winkelcentrum trekken om daar van de airco te genieten.

Als het 's nachts regent is het de volgende morgen wat frisser tot al het water verdampt en het nog drukkender wordt.

Ze mogen het hebben hoor.

Op een paar recente zomers na kan ik mij niet herinneren dat we ooit "goed weer gararantie" hadden hier.
Uiteraard, maar dat wens ik ook niet (enfin, dat wens ik natuurlijk wel, maar ik ben ook realistisch). Ik wens gewoon een stabiele periode waarin je 2 dagen vooruit kan plannen, waar je die BBQ snel kan organiseren zonder plan B te moeten voorzien, waar je gewoon spontaan naar buiten kan zonder te checken of het wel droog gaat blijven etc. Als je die luchtdruk ziet stijgen en het raakt geblokkeerd heb je wel degelijk al snel zo'n garantie, zelfs in ons land, al is het natuurlijk ook niet voor maandenlang. In het voorjaar kon het wel.

De omgekeerde situatie, met maandenlange onzekerheid, komt straks gegarandeerd weer wel. Het hoeft niet zonodig nu al zo te zijn voor mij.

Ze mogen het hebben hoor.
Ik denk dat die mensen hetzelfde zouden zeggen over ons als ze hier eens een herfst/winter doorgemaakt hebben. Ik heb nog niemand gehoord die naar onze regio is komen verhuizen voor het weer.

Laatst bewerkt:
Dat Azorenhoog ligt volledig verkeerd hé, op een manier waarop wij steeds de wind vanuit het noorden of noordwesten vanover de Noordzee krijgen, het recept voor zeer wisselvallig weer met buien. Met tussenpozen kan het eens één dag beter weer zijn maar structureel zit er geen verbetering aan te komen.

Deze ochtend op de radio. Er trekt een regenzone van west naar oost. Tegen de avond zullen ze in het oosten nog in de regen zitten maar krijgen wel weer zon aan de kust.

Realiteit: weer geen druppel regen gezien. Volle zon tot de middag, er na een beetje wolken.

Terug
Bovenaan