Lente & zomer 2025

Het is allemaal nogal plaatselijk heb ik de indruk , terwijl we hier de ene vlaag na de andere over ons krijgen zie ik dat Ukkel <1mm genoteerd heeft vandaag.
Idd. de 24u neerslagsommen liggen echt enorm uiteen. Hier is vandaag de straat zelfs nooit nat geworden.
Buienradar zat er trouwens de ganse dag weer gigantisch naast

Hier was het gisteren toch echt wel hondenweer bij momenten. Dagen zoals gisteren mogen er ook zijn maar toch ook niet te veel :)

Als ik nu naar buiten kijk heb ik niet de indruk dat er veel regen gaat vallen vandaag. Kan rap veranderen natuurlijk. Als het morgenvroeg droog is neem ik de fiets naar het werk.
Wie echt zekerheid wilt op goed weer gaat beter op reis. Kan nog veranderen maar ik zie het niet meteen hoogzomer worden.

Laatst bewerkt:
die luchtvochtigheid zakt precies niet zo hard, heb moeite om vocht buiten te houden (vooral in de badkamer), maar dat lukt minder goed als het buiten zo vochtig blijft. schommelt nu rond de 70 procent met ventilator en dehumidifier continu aan.

Hier was het gisteren toch echt wel hondenweer bij momenten. Dagen zoals gisteren mogen er ook zijn maar toch ook niet te veel :)

Als ik nu naar buiten kijk heb ik niet de indruk dat er veel regen gaat vallen vandaag. Kan rap veranderen natuurlijk. Als het morgenvroeg droog is neem ik de fiets naar het werk.
Wie echt zekerheid wilt op goed weer gaat beter op reis. Kan nog veranderen maar ik zie het niet meteen hoogzomer worden.
Ja, klopt. Echt slecht gisteren. Vandaag gelukkig nog eens een droge dag. Momenteel tot nu reeds in Juli 74,00 mm gevallen in Ninove. Grootste neerslaghoeveelheid sinds Jan. 25.

Hier rond Antwerpen heeft het vandaag toch regelmatig geregend, niet bepaald mijn ideaalbeeld van de zomer.
Je merkt nu ook al dat de dagen sneller beginnen te verkorten, en op het KMI zijn de 14-daagse voorspellingen nu ook niet schitterend...

Je merkt nu ook al dat de dagen sneller beginnen te verkorten, en op het KMI zijn de 14-daagse voorspellingen nu ook niet schitterend...
Inderdaad, de hoop voor stabilisatie is alweer verdwenen, of toch minstens nog maar eens uitgesteld, terwijl de zomerdagen genadeloos voorbij tikken. De maxtemperaturen zitten nu al beneden de norm en lijken nog verder te gaan afkoelen, maxima van 20 graden beginnen stilaan een opgave te worden in bepaalde delen van het land, andere delen gaan komen al in de buurt van minima van 10 graden (de normaal voor eind september). En elke dag weer nieuwe kans op neerslag, nooit grote hoeveelheden, maar wel genoeg om niets vooruit te kunnen plannen.

Je zou denken dat het ondanks de te lage temperaturen nog wel allemaal ok is met regelmatig zon, maar als je dan ziet dat we eigenlijk met onze regio (Benelux, VK, noord-Frankrijk, west-Duitsland) momenteel op het koelste plekje van bewoond Europa zitten, en het in Noorwegen en Lapland flink warmer is dan bij ons, dan weet je dat er iets niet klopt met de verdeling. De vorige 2 jaar was dat ook al zo.

Door het warme en droge begin zal de maand nog wel eindigen als ietsje warmer en droger dan normaal. Interessanter wordt het om straks af te meten tov juni, die in alle opzichten wel een goede zomermaand was. Natter is juli nu al, deze decade dreigt juli ook nog kouder en somberder te laten eindigen dan de voorgaande maand.

Ik hoop echt dat de zomer toch nog een keer goed uitpakt zo vroeg mogelijk in de eerste helft van augustus. Da's al laat, maar nog niet te laat.

Laatst bewerkt:
Wetende dat we dit huidige weerbeeld binnen een paar maanden dagdagelijks op ons bord krijgen, voor maandenlang, mag het inderdaad snel veranderen.
Het is nu dat het moet gebeuren, nu dat het nog kan.

Hier rond Antwerpen heeft het vandaag toch regelmatig geregend, niet bepaald mijn ideaalbeeld van de zomer.
Op de temperatuur na vind ik het eerder herfstachtig aanvoelen. Er is tussen de buien door ook veel bewolking dikwijls. 't Is niet dat het overwegend zonnig is met dan kans op een onweersbui zoals typisch in de zomer.

Het is nog niet superslecht maar ook geen zomerweer. Vooral maandag was het echt slecht weer maar op de andere dagen waren er nog veel droge momenten ook hier (al verschilt het sterk van regio tot regio - gisteren in de buurt van Aalst toch perioden met regen gehad , maar als ge dan naar Ninove kijkt een 15-20km zuidelijker was er bijna niets gevallen, en Ukkel heeft ook geen regen gehad).

Laatst bewerkt:
Goh, af en toe eens een verloren bui vind ik nu niet "onmogelijk om plannen te maken". Pak een regenvest mee, zet u ergens binnen als er een bui passeert, hou de buienradar in de gaten en doe uw toerke fietsen tussen de buien door, ... Verwachten dat de Belgische zomer altijd kurkdroog blijft is een utopie hoor, en ook niet wenselijk.

daarenboven is augustus de betere zomermaand voor mij.
'te laat' voor sommigen maar die maand bied de beste balans in normale omstandigheden.
september is dan de perfecte maand voor mij, gevoelsmatig nog zomer/warm maar met de opkomende herfstgezelligheid.

daarenboven is augustus de betere zomermaand voor mij.
'te laat' voor sommigen maar die maand bied de beste balans in normale omstandigheden.
september is dan de perfecte maand voor mij, gevoelsmatig nog zomer/warm maar met de opkomende herfstgezelligheid.
September kan ook enorm veel verschillen van jaar tot jaar, ik denk 2 jaar geleden toen hadden we nog een 2-tal weken echt zomerweer met temperaturen tot >30°C en veel zon en vorig jaar was het een totale ramp.

September kan ook enorm veel verschillen van jaar tot jaar, ik denk 2 jaar geleden toen hadden we nog een 2-tal weken echt zomerweer met temperaturen tot >30°C en veel zon en vorig jaar was het een totale ramp.
ah ja juist, vorig jaar in September was ik niet in België , ik wil maar zeggen dat we nog evenveel kans op zomerweer hebben als dat we kans gehad hebben op zomerweer.

ah ja juist, vorig jaar in September was ik niet in België , ik wil maar zeggen dat we nog evenveel kans op zomerweer hebben als dat we kans gehad hebben op zomerweer.
De laatste jaren is het toch al dikwijls alles of niks, je kan geen verwachtingspatroon hebben voor september of oktober, je kan zeggen ik ga op reis en dan blijkt het hier schitterend weer te zijn en denk je, ik kon in feite thuisgebleven zijn, of je blijft hier en het is strontweer en dan denk je, had ik maar een reis geboekt.
Die bipolariteit in ons weer dat hadden we vroeger toch veel minder. Minder langdurig hetzelfde weer en meer afwisseling, 2 dagen goed en 1 dag minder etc

hou de buienradar in de gaten
Zojuist een toerke buiten gemaakt en regelmatig de buienradar gecheckt.

2 uur geleden: droog, buienradar zei geen regen de komende 2 uur.
1 uur geleden: droog, buienradar zei geen regen de komende 2 uur.
30 min geleden: droog, buienradar zei geen regen de komende 2 uur.
Op dit ogenblik: het regent. En nu zegt buienradar plots dat het wel gaat regenen in de komende 2 uur, en regelmatig.
Ik was gelukkig net terug, maar ook maar 5 minuten voor het begon te regenen. Jas had ik niet bij omdat ik m'n volledige rugzakcapaciteit al nodig had voor andere zaken, hand al vol met een draagzak, en te vochtig om de jas gewoon te dragen.

Dat is dus wat je eraan hebt en waarom je niet kan plannen. De buienradar die ik gebruik is de "Drops" app van Infoplaza, wat IME nog de minst slechte is, maar ook die kan gewoon niet deftig voorspellen in de huidige onstabiele atmosfeer met "pop-up" regen door convectie. Vandaar: er valt echt niet vooruit te plannen, niet op 2 uur, laat staan op 2 dagen.

Zojuist een toerke buiten gemaakt en regelmatig de buienradar gecheckt.

2 uur geleden: droog, buienradar zei geen regen de komende 2 uur.
1 uur geleden: droog, buienradar zei geen regen de komende 2 uur.
30 min geleden: droog, buienradar zei geen regen de komende 2 uur.
Op dit ogenblik: het regent. En nu zegt buienradar plots dat het wel gaat regenen in de komende 2 uur, en regelmatig.
Ik was gelukkig net terug, maar ook maar 5 minuten voor het begon te regenen. Jas had ik niet bij omdat ik m'n volledige rugzakcapaciteit al nodig had voor andere zaken, hand al vol met een draagzak, en te vochtig om de jas gewoon te dragen.

Dat is dus wat je eraan hebt en waarom je niet kan plannen. De buienradar die ik gebruik is de "Drops" app van Infoplaza, wat IME nog de minst slechte is, maar ook die kan gewoon niet deftig voorspellen in de huidige onstabiele atmosfeer met "pop-up" regen door convectie. Vandaar: er valt echt niet vooruit te plannen, niet op 2 uur, laat staan op 2 dagen.
Als je kijkt op de KMI buienradar zie je daar ineens vanalles ontstaan rond 16:00 boven Vlaanderen. Dus als je juist op een plek zit waar een bui ontstaat dan zie je die inderdaad niet afkomen op de radar. Buienradar is enkel nuttig als de buien worden aangevoerd van elders. Bovendien bewegen de buien vrij traag, dus je kunt dan lang in zo'n bui zitten.

Het zijn dan nog plaatselijk zware buien met onweer en hagel , je zit er liever niet in als je met de fiets bent. In de buurt van Ninove heb ik in een hagelbui gezeten (gelukkig met de auto).

Ook in Brussel en Ukkel buien dus het maandtotaal zal wel oplopen zo.

Laatst bewerkt:
Heel moeilijke dag om iets te plannen, met al die buien die gewoon ontstaan zonder "aankondiging".
Ik ging normaal nog motorrijden vanavond maar ga het toch maar laten en iets anders doen.

Heel moeilijke dag om iets te plannen, met al die buien die gewoon ontstaan zonder "aankondiging".
Ik ging normaal nog motorrijden vanavond maar ga het toch maar laten en iets anders doen.
Al een geluk dat ik niet per fiets naar het werk ben gegaan, gisteren heb ik wel een paar druppels op mij gehad maar dit was echt geen weer om een hond door te jagen.

Terug
Bovenaan