Lente & zomer 2025

Naar Belgische normen is dat toch redelijk stabiel? Vandaag is dat hier echt mooi weer geweest. Gisteren in feite ook, juist wat meer bewolking 's ochtends maar tegen 10-11 kwam de zon er door.
Droog en rond de 25°C. Meer moet dat toch niet zijn in feite.

Die verdomde vloek van Juli heeft mij weer bij mijn lepels. Een hele dag in het zonnetje zitten bruinen op mijn eerste verlofdag, pintje dabei en niet moeten wegkruipen in en hoekje wegens niet te harden hitte. We hebben hier toch nooit geluk, pijnlijk. Soit, ik ga nog even verder ingetogen gaan genieten van de avondzon met mijn madam, gezellig keuvelen en een verfrissend windje over ons voelen waaien. Het is me toch wat, die julimaand.
En dan te denken dat we de 40 graden hadden kunnen aantikken als we geen afstraffing hadden gekregen. Waar blijven die nieuwe records nu toch 😞

Bij mij is het vooral de vloek van de korte broek. lk krijg nog met moeite een lange broek aan met al dat mooi weer.
Zo lang er hier geen venten zitten met de vloek van de string ben ik al content.

Laat het maar gewoon een zomer zijn zonder extremen, ik begrijp echt niet waarom we daar moeten achter verlangen.

Vandaag toch een mooie dag. Het begon nochtans slecht, met opnieuw de bewolking die al enkele dagen de pret komt bederven (ten oosten van Ukkel althans). Maar tegen de middag klaarde het op en kreeg de zon de kans, en de temps raakten voorbij de 25.
Hoezo is stabiliteit deze maand ver te zoeken? Het is van de 12 dagen al 10 dagen droog met zon geweest en 2 met regen. Is dat dan niet stabiel?
Niet in vergelijking met wat we in het voorjaar kregen. Toch graag opnieuw enkele weken van stabiel weer, zonder onderbreking (zoals er woensdag weer ene afkomt). Dit voor de warmteopbouw.

Niet in vergelijking met wat we in het voorjaar kregen. Toch graag opnieuw enkele weken van stabiel weer, zonder onderbreking (zoals er woensdag weer ene afkomt). Dit voor de wawarmteopbouw.
Welke warmteopbouw? Is het te koud voor de tijd van het jaar dan?

Dit weer is perfect, genoeg zon, lange dagen en geen nood om afkoeling te forceren binnenshuis (tenzij misschien appartementen of te hard geïsoleerde gebouwen)

Maar ik vrees; vanaf wanneer weer alle rolluiken dichthouden?

Vooral afkoeling de komende dagen, en de ganse week staat er ook elke dag regen op het programma, maar weliswaar slechts kleine hoeveelheden. Vooral woensdag wordt een dieptepunt, de meeste regen en tegen dan hebben we al 6 graden ingeboet en blijft de temperatuur 3 graden te koud voor de tijd van het jaar. Stabiliteit is nog steeds niet in zicht, en de wind blijft komen uit de richtingen die je niet wil zien in deze maand.

Zondag staat er nog een 30'er op, maar dat zal wel nog geschrapt worden naarmate dat dichter komt. De luchtdruk zakt dan al onder de 1010 hPa, stabiliteit volledig weg. De maandag erna is dan de dag dat GFS dacht dat het 42 graden ging worden.

We mogen eigenlijk nog van geluk spreken dat het desondanks de slechte parameters nog relatief mooi weer blijft, en dat is vooral dankzij het voorjaar. Itt de vorige jaren is alles rondom ons warm en droog en zelfs als de wind uit ongunstige richtingen komt, wordt het nog niet echt koud. Het zou gietende regen zijn deze week als het kon, maar de voorraad vocht ontbreekt er gewoon voor dit jaar. Maar dat onderstreept tegelijk welke gemiste kans zich momenteel afspeelt. Als die stabiliteit er nu wel was, met wind uit het oosten of zuidoosten (zoals in het voorjaar), hadden we nu een Grote Zomer.

Augustus doet het vaak beter dan juli, dus we hebben dat nog. Maar da's altijd een beetje vijgen na Pasen.

Edit: 30'er van zondag is ondertussen geschrapt. 29 nu. Ook dat kan nog naar beneden bijgesteld worden.

Laatst bewerkt:
Vooral afkoeling de komende dagen. Woensdag wordt weer een dieptepunt, tegen dan hebben we al 6 graden ingeboet en blijft de temperatuur 3 graden te koud voor de tijd van het jaar. Ook de regen komt terug, weliswaar grote hoeveelheden. Stabiliteit niet in zicht.

Zondag staat er nog een 30'er op, maar dat zal wel nog geschrapt worden naarmate dat dichter komt. De maandag erna is dan de dag dat GFS dacht dat het 42 graden ging worden.
Ja, de nieuwe run van ECMWF is terug veel slechter geworden. Van enige stabiliteit is helemaal geen sprake meer. https://images.meteociel.fr/im/32/19249/animuxx8.gif

Weerpluim : https://www.weerplaza.nl/15daagse/?type=eps_pluim&r=zuidwest

Na een slechte woensdag (Zie neerslagpluim) ook veel wisselvalligheid vanaf zondag 20 juli, daar waar eerst mooi zomerweer werd voorspeld.

Heel jammer. De modellen voorspellen telkens lange mooie periodes, omdat alle factoren daarvoor aanwezig zijn, maar eenmaal het dichter bij komt wordt het altijd terug op de lange baan geschoven. Zo komen we aan het begin van de derde decade, de statistisch warmste decade van het jaar, zonder opbouw, zonder stabiliteit (1009 hPa op 20 juli) en het ergst van al: met recente neerslag. Vanaf augustus begint, gemiddeld genomen althans, weer de grote afkoeling richting de winter.

Zal de maandenlange voorbereiding met het unieke voorjaar dan toch niet kunnen resulteren in nieuwe records dit jaar, laat staan een Grote Zomer? Was de regen die we hadden vanaf mei er dan toch te veel aan? Zal de zomer - tegen alle voorspellingen in - definitief gaan ontsporen tot het nazomertje van september? Of krijgen we toch nog een verrassing met een Spaanse pluim, of tovert (de eerste decade van) augustus nog iets uit haar hoed?

Laatst bewerkt:
Gij zijt toch de vrolijke Frans van het forum hoor zeg. We hebben eens een zomer met aangename temperaturen in plaats van dat puffen bij 40°, af en toe een buitje in plaats van dat non-stop gemiezer van vorige jaren, en het is al geen "Grote Zomer" meer. Van mij mag het elk jaar dit soort zomer zijn. Plus wat buien 's nachts voor de boeren.

Gij zijt toch de vrolijke Frans van het forum hoor zeg. We hebben eens een zomer met aangename temperaturen in plaats van dat puffen bij 40°, af en toe een buitje in plaats van dat non-stop gemiezer van vorige jaren, en het is al geen "Grote Zomer" meer. Van mij mag het elk jaar dit soort zomer zijn. Plus wat buien 's nachts voor de boeren.
Idd, wat mij betreft een quasi perfect voorjaar + eerste helft van de zomer tot dusver.

Al die depressies die voorbij komen lijken mij gewoon het resultaat van dat negatief gedoe hier.

Nooit gedacht dat ik iemand zou blokkeren in godbetert het weertopic maar ik ga het toch eens proberen. Ik geef het een Groote Kans op succes.

Stevenen we dankzij de voorspelde neerslag en iets lagere temperaturen niet af op een van de weinig perfect normale juli-maanden van de laatste jaren?

Stevenen we dankzij de voorspelde neerslag en iets lagere temperaturen niet af op een van de weinig perfect normale juli-maanden van de laatste jaren?
Wees gerust, in augustus volgt nog wel een afstraffing 😅 Genre 45° en alle Ardense bossen afgebrand.

Eerste Tomorrowland weekend rond de 25 graden, perfect gewoon. 30+ op een festival is toch altijd een beetje dood gaan.

Het is niet overdreven warm maar wel plakkerig vandaag, nu 21°C en 84% luchtvochtigheid. Dus van 't minste dat je iets doet breekt het zweet uit.

Hier ondertussen volledig bewolkt. Eerste regen is al gevallen, en neerslag blijft mogelijk de rest van de dag dus de luxe van je jas niet te moeten meenemen is weer gedaan. Verwachtingen voor de rest van de week blijven jo-jo'en, gisteren was de berekening meer neerslag, nu wordt er weer minder neerslag voorspeld. De enige zekerheid: van stabiliteit geen sprake.

De zondag die eerst nog 30 graden ging hebben, en vervolgens 29 graden, is nu ineens bijgesteld tot 25 graden (!). Knabbel doet wel heel goed z'n werk momenteel.
Van mij mag het elk jaar dit soort zomer zijn. Plus wat buien 's nachts voor de boeren.
Voor mij ook. Maar als we dan eens het ideale voorjaar hebben voor een Grote Zomer - dat komt maar om de zoveel jaar eens voor - dan had ik die Grote Zomer toch ook graag gehad, want dat maak je maar een paar keer mee in je leven. Er is een reden dat dat de zomers zijn die tot op vandaag nog altijd vermeld worden - en veeleer positief dan negatief!

Met dat het nu zo gemakkelijk veel harder regent dan vroeger (als het regent, tenminste) worden Grote Zomers mogelijks zelfs moeilijker om te realiseren, ondanks de klimaatopwarming. Dit jaar ging het nog eens kunnen lukken...
Wellicht wel. Maar een "normale" julimaand is geen goede zomermaand in ons klimaat. Een normale julimaand is een kwakkelzomer. Dat zijn nachttemperaturen beneden de 15 graden, een gemiddelde temp van nog geen 20 graden, 76.9 mm neerslag, de helft van de maand regendagen, en zelfs geen 10 dagen in zonuren. Leuk om na te streven omwille van de "normaliteit," maar niet voor het mooie zomerweer. Ook weer een reden waarom je eens hoopt op een zomer die alle kwakkelverwachtingen teniet doet.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan