Hier ondertussen volledig bewolkt. Eerste regen is al gevallen, en neerslag blijft mogelijk de rest van de dag dus de luxe van je jas niet te moeten meenemen is weer gedaan. Verwachtingen voor de rest van de week blijven jo-jo'en, gisteren was de berekening meer neerslag, nu wordt er weer minder neerslag voorspeld. De enige zekerheid: van stabiliteit geen sprake.
De zondag die eerst nog 30 graden ging hebben, en vervolgens 29 graden, is nu ineens bijgesteld tot 25 graden (!). Knabbel doet wel heel goed z'n werk momenteel.
Van mij mag het elk jaar dit soort zomer zijn. Plus wat buien 's nachts voor de boeren.
Voor mij ook. Maar als we dan eens het ideale voorjaar hebben voor een Grote Zomer - dat komt maar om de zoveel jaar eens voor - dan had ik die Grote Zomer toch ook graag gehad, want dat maak je maar een paar keer mee in je leven. Er is een reden dat dat de zomers zijn die tot op vandaag nog altijd vermeld worden - en veeleer positief dan negatief!
Met dat het nu zo gemakkelijk veel harder regent dan vroeger (als het regent, tenminste) worden Grote Zomers mogelijks zelfs moeilijker om te realiseren, ondanks de klimaatopwarming. Dit jaar ging het nog eens kunnen lukken...
Stevenen we dankzij de voorspelde neerslag en iets lagere temperaturen niet af op een van de weinig perfect normale juli-maanden van de laatste jaren?
Wellicht wel. Maar een "normale" julimaand is geen goede zomermaand in ons klimaat. Een normale julimaand is een kwakkelzomer. Dat zijn nachttemperaturen beneden de 15 graden, een gemiddelde temp van nog geen 20 graden, 76.9 mm neerslag, de helft van de maand regendagen, en zelfs geen 10 dagen in zonuren. Leuk om na te streven omwille van de "normaliteit," maar niet voor het mooie zomerweer. Ook weer een reden waarom je eens hoopt op een zomer die alle kwakkelverwachtingen teniet doet.