Lente & zomer 2025

Waarom wachten tot morgen? Vandaag nog niet buiten geweest dan? Ik heb al 2 fietstochtjes gedaan en buiten gegeten, prima Belgisch zomerweer op het moment.
Toch al twee keer onverwacht in de druppels gezeten vandaag (centrum van het land). En als ik de wolken bekijk momenteel, vertrouw ik het nog niet meteen. Pas morgen, nadat de luchtdruk tijdens de nacht nog eens 6 hPa gestegen zal zijn, zal die onstabiliteit er volledig uit zijn.

Laatst bewerkt:
Vanaf morgen kunnen we dat idd weer :love: Hopelijk ook met nog een kans om te genieten van echte warmte. Knabbel heeft zoals gevreesd weer toegeslagen, 14 juli staat sinds deze ochtend ook ingetekend op 29 graden ipv 30. Nog wat geknabbel en die gemiddeld 25 graden over 10 dagen wordt nog moeilijk.

En hopen dat dat neerslagsignaal dat er helemaal op het einde van de periode toch weer ingeslopen is ook een vergissing is...
In de volgende dagen volgens meteo.be: 24, 24, 27, 27, 29, 25, 24, 24, 25, 26, 26, 26, 27 dus we zitten we gewoon nog ruim boven die 25.
Nog volgens meteo.be: "Juli is gemiddeld de natste maand van het jaar". Dus opnieuw niet onlogisch dat er vaak neerslag/onweer is in juli
En ivm dat juli het ene jaar kouder is dan bvb juni of augustus is toch gewoon normaal. Het gaat altijd over gemiddelde en dan kan juli perfect nog altijd gemiddeld de warmste zijn van de 3 ;-).

Dat is niet juist.

Neerslagnormaal juli = 76.9 mm
Neerslagnormaal december = 87.4 mm
Dan zou ik dringend contact opnemen met KMI om zo op hun fout te wijzen:

Juli is gemiddeld de natste maand van het jaar, vooral in Laag- en Midden-België : de normale maandelijkse neerslagtotalen variëren van 50 mm aan de kust tot 130 mm op de hoogste toppen van de Ardennen. Samen met mei, juni en augustus is juli ook een van de meest onweerachtige maanden.

Waarom wachten tot morgen? Vandaag nog niet buiten geweest dan? Ik heb al 2 fietstochtjes gedaan en buiten gegeten, prima Belgisch zomerweer op het moment.

Om te sporten is het heerlijk vandaag - ik ga subiet een toertje joggen en weet nu al dat de lage temperatuur goed gaat doen.
Vorige week was het altijd te warm daarvoor naar mijn goesting (zelfs 's ochtends).

Dat is niet juist.

Neerslagnormaal juli = 76.9 mm
Neerslagnormaal december = 87.4 mm
Welke bronnen gebruik jij precies, want alles wat ik op Google vind spreekt dat tegen.
Ook over de temperaturen in juli wil je hier telkens rond de 30 zien terwijl normale juli temperaturen 18 a 23 zijn.
Verwar je niet gewoon wat je wenst met wat de realiteit is?

Welke bronnen gebruik jij precies, want alles wat ik op Google vind spreekt dat tegen.
Ook over de temperaturen in juli wil je hier telkens rond de 30 zien terwijl normale juli temperaturen 18 a 23 zijn.
Verwar je niet gewoon wat je wenst met wat de realiteit is?
De gemiddelde maximumtemperatuur voor Ukkel in juli is 23°C. Niet 18°C tot 23°C.

Volgens Jacotte zaten we de vorige dagen wel onder de normale temperaturen voor juli (maar bon, daarvoor zaten we er ongetwijfeld boven, dus gemiddeld gezien klopt het).

Nu toch gewoon enkele dagen absoluut perfect zomerweer - puur genieten nu!

Gemiddeld zitten we nog iets boven het gemiddelde voor juli, de laatste 3 dagen hebben het gemiddelde van deze maand naar beneden getrokken.

Eigenlijk ook nog wat vroeg om conclusies te trekken over juli op 8 juli.
Die 3 dagen wat koeler, en vooral de regen heeft de natuur goed gedaan.
Er waren ook genoeg droge momenten die 3dagen waar ik kon wandelen, idd peanuts vgl met de voorbije lange natte grijze en donkere maanden.

Vooral zondag was het slecht, maar maandag was het hier vooral 's morgens slecht weer maar 's avonds viel dat nog mee, en gisteren ben ik gewoon per fiets naar het werk gekomen en de hele avond was het droog.

De regen van de voorbije dagen is goed voor mijn gras maar helaas ook voor het onkruid in mijn tuin, ik moet daar nu dringend werk van maken.

De hitte zit precies toch niet ver: maandag bij ons 27 graden en in Parijs 33 graden (volgend yr.no). Volgens de KMI definitie gaan ze in Parijs weer een hittegolf krijgen.
Bij ons meestal 25 graden of meer, behalve dinsdag zou het wat frisser worden. Dus warm maar niet heet.

GFS bakt ze weer bruin met 42°C op 21 juli. Ge zou denken dat het weer een bug is in het Amerikaanse weermodel maar het ECMWF heeft ook enkele leden in het ensemble die voor 40°C gaan. 't Is gelukkig de minderheid van de leden in het ensemble.

GFS bakt ze weer bruin met 42°C op 21 juli.
Moet ik nog zien, want GFS heeft ondertussen al een paar keer >40 graden voorspeld voor ons deze zomer, en we wachten nog steeds tot het ook eens echt gebeurt. Eerst stond wat minieme neerslag ingetekend voor volgende week. Nu weer volop regen en elke run nog meer regen, met dalende temperaturen en tmin die weer onder de 15 duiken. Het wil helaas niet vlotten deze maand.

42 graden op 21 juli? Als dat uitkomt zou dat een verdubbeling van de tmax zijn op een paar dagen. Maar de opbouw is er niet voor, integendeel, wat we nu opbouwen wordt nog afgebroken lang voor 21 juli. Enkel Spaanse pluim - die geen opbouw nodig heeft - zou dit kunnen doen IMHO (niet noodzakelijk pal uit het zuiden weliswaar), maar dan zal het ook weer snel eindigen met een onweer en weg warmte.

Deze maand is vooralsnog vooral ene van grote (GFS)-verwachtingen en veel potentieel, maar weinig realiseren, zoals we de voorbije jaren ook al zagen in juli. En voor er weer iemand de les komt spellen: ik zeg niet dat het een slechte maand is, ze is veel beter dan de laatste 2 jaar, maar er is ook heel wat potentieel dat helaas niet benut wordt vooralsnog. Het droge voorjaar was de opbouw naar iets veel beter dan we nu krijgen. Wellicht zal het in augustus wel weer komen dan.

Een uur geleden smeerde het hier trouwens in recordtempo volledig dicht, geen idee waar dat plots van kwam. Nu breekt het weer volledig open, maar de lucht is veel minder blauw dan eerder deze ochtend. De tmax zal straks weer een graad of 2 inboeten daardoor.

Edit: ondertussen weer dichtgesmeerd. Was ook niet voorspeld.

Laatst bewerkt:
Ik zie wat wisselvalligheid tussen zondag en woensdag maar voor de rest ziet het er toch niet zo slecht uit?
Je kan in België niet verwachten dat de zon hier 15u per dag gaat schijnen en het altijd 30°C is. Ik zie hier voor de hele periode rond de 25°C volgens yr.no en dat is voor mij perfect weer als je nog iets wilt doen buiten.

Die 40°C is zeer onwaarschijnlijk, de kans dat dat uitkomt is 1% ofzo :) (dan is het op 100 keer dat die 40°C wordt berekend wel eens één keer prijs zoals in 2019). Meestal trekken zulke gekke berekeningen wel bij naar beneden en wordt het dan hooguit 30-35°C ofzo, ofwel klopt er helemaal niets van.

Deze maand is vooralsnog vooral ene van grote (GFS)-verwachtingen en veel potentieel, maar weinig realiseren, zoals we de voorbije jaren ook al zagen in juli. En voor er weer iemand de les komt spellen: ik zeg niet dat het een slechte maand is, ze is veel beter dan de laatste 2 jaar, maar er is ook heel wat potentieel dat helaas niet benut wordt vooralsnog. Het droge voorjaar was de opbouw naar iets veel beter dan we nu krijgen. Wellicht zal het in augustus wel weer komen dan.
Had je deze boodschap gegeven ipv komen klagen over een vloek tijdens een betere dan gemiddelde juli maand dan zou er niemand er iets opgezegd hebben :-). Maar nog steeds zitten we met een bovengemiddelde maand juli tot nog toe.

Het droge voorjaar was de opbouw naar iets veel beter dan we nu krijgen.
Ga eens naar buiten man. Beter dan dit wordt het niet hoor. Perfect weer gewoon.

Edit: had het laatste deel van je post niet gelezen. Hier al de ganse dag staalblauwe hemel. Paar wolkjes hier en daar. 🤷‍♂️

Terug
Bovenaan