Lente & zomer 2025

Vraag me af of men het aan de kust al eens ooit echt warm gehad heeft. Kan bijna niet.
Toch wel hoor, tussen 11u en 16u was het ook 30+, nu al mooi afgekoeld met een windje en nog 23 graden, is de max in de hof 😍
Om hier over een langere periode warm weer te hebben moet 1/de wind aflandig zijn en 2/ook blijven. 2/ gebeurt bijna nooit want er komt ten laatste halfweg de namiddag bijna altijd wel wind uit zee op. Soms zwak, meestal matig, maar er is altijd wel wat wind (logisch met het temp. verschil).
Anderzijds, toen het vorige maand 20-25 was in het centrum en oosten was het aan de kust maar 17-18. Da's dan weer het nadeel.
Bijkomend, najaar en winter krijgt het westen wel de volle lading regen (bij een dominante ZW circulatie) en het oosten veel minder.

Hier is het nog altijd 32 graden, binnen ook tegen de 30 aan, gaat weer een korte nacht worden zonder airco :unsure:

Hier is het nog altijd 32 graden, binnen ook tegen de 30 aan, gaat weer een korte nacht worden zonder airco :unsure:
Buiten is het goed aan het afkoelen, binnen valt het hier wel tegen. Momenteel nog altijd 32,5°, het is hier 35° geweest.
Gisteren was het hier 32° binnen en de morgen minimum 24° geweest.

Piek was 25.5°C beneden.
En dat zonder koeling. Gewoon snachts alles open zetten en overdag alles potdicht houden.

31.8 max hier en dat is in de slaapkamers. De rest binnen onder de 30 kunnen houden. Zo eens boven alles open zetten.

31.8 max hier en dat is in de slaapkamers. De rest binnen onder de 30 kunnen houden. Zo eens boven alles open zetten.
Elk nadeel heb ze voordeel. het voordeel hier is dat ge savonds alles sneller kunt openzetten. :D Hier ist wachten tot middernacht of later.

Piek was 25.5°C beneden.
En dat zonder koeling. Gewoon snachts alles open zetten en overdag alles potdicht houden.

Idem hier.
Tussen 6u en 8u alles opengezet. Daarna alles dicht gehouden, en mijn macgyver airco systeem namiddag in werking gezet (diepgevroren fles water voor de ventilator. Max 25,5 graden.

Alleen nu is dat lastig he, want het is buiten nog altijd veel te warm, maar een mens wil zijn huis luchten :unsure:
Een paar minuten alles open gewoon voor zuurstof, en dan terug dicht, maar je voelt belachelijk veel warmte binnen komen zo...

Volgens de voorspelling zou het hier buiten pas rond 4u 's nachts koeler worden dan binnen :crazy:

Piek was 25.5°C beneden.
Dat helpt idd als het 'snachts afkoelt. Afgelopen nacht was de minima hier buiten 21,2° om 5u en tegen 6u30 was het weer aan het opwarmen. Tegen 7u30 was het buiten terug warmer dan binnen. Dan kan je niet veel afkoelen met alles open te zetten...
Verwachting voor deze nacht is dat het ook maar tot 20° gaat dalen, wat ook niet fris genoeg is om af te koelen.

Ik heb afgelopen nacht ook alles open gezet, van 1u tot 7u30. Beneden was het gisteren max 23.6°, gezakt naar 22.8° tegen deze ochtend. Piek vandaag was 24.9°. Geen enkele vorm van koeling beneden, enkel ramen dicht en gordijnen toe. Als ik ga slapen, gaat alles weer open maar zal weer niet veel uitdoen. De delta is veel te klein als het buiten zo warm blijft.

Dat helpt idd als het 'snachts afkoelt. Afgelopen nacht was de minima hier buiten 21,2° om 5u en tegen 6u30 was het weer aan het opwarmen. Tegen 7u30 was het buiten terug warmer dan binnen. Dan kan je niet veel afkoelen met alles open te zetten...
Verwachting voor deze nacht is dat het ook maar tot 20° gaat dalen, wat ook niet fris genoeg is om af te koelen.

Ik heb afgelopen nacht ook alles open gezet, van 1u tot 7u30. Beneden was het gisteren max 23.6°, gezakt naar 22.8° tegen deze ochtend. Piek vandaag was 24.9°. Geen enkele vorm van koeling beneden, enkel ramen dicht en gordijnen toe. Als ik ga slapen, gaat alles weer open maar zal weer niet veel uitdoen. De delta is veel te klein als het buiten zo warm blijft.
mja tis toch een delta van 5 voor een paar uur. Als je beneden een raam openzet en boven komt er best wel wat debiet door hoor. Als ik dan de trap afgaan voel je de wind zo stromen. De warmte zit vooral in de massa. Je merkt het wel de moment dat je het toezet er snel een paar graden bijkomen.

Minima zou hier vannacht 21 zijn tegen 6u sochtends maar om 10u gaat het alweer richting 30 graden. Zelfs met smorgens alles open te zetten en overdag alles dicht te houden loopt het hier binnen op naar de 30 graden tegen de avond. Maar het zijn ook wel echt extreme temperaturen met tropische nachten. Gelukkig gaat het morgen in de namiddag afkoelen met hopelijk wat onweer erbij.

mja tis toch een delta van 5 voor een paar uur. Als je beneden een raam openzet en boven komt er best wel wat debiet door hoor. Als ik dan de trap afgaan voel je de wind zo stromen. De warmte zit vooral in de massa. Je merkt het wel de moment dat je het toezet er snel een paar graden bijkomen.
Ja, dat bedoel ik ook. Voelt ff fris aan, maar het gaat nooit de warmte dat in de massa zit eruit krijgen met die delta en beperkte tijd. Zeker als het daarna terug zo opwarmt. En dan koelt je ruimte dus eigenlijk niet af maar gaat enkel de gevoelstemperatuur omlaag.

Ik verwacht bij mij dat ik alles terug op 21° (of lager) krijg tegen vrijdagochtend. Morgennacht zou het naar 16~17° gaan en nacht van donderdag op vrijdag zelfs tot 12° kunnen dalen. Als er tenminste geen regen voorzien wordt 'snachts, want dan zet ik ramen op kiep i.p.v. wagenwijd open en heb ik veel minder luchtverplaatsing.

In Geneve is het al 2 weken niet meer onder de 20-22° geweest, de voorbije week telkens maxima rond de 35°.
En alle gebouwen zijn hier stokoud, dat houdt de warmte iets langer buiten, maar éénmaal het binnen zit blijft het ook langer hangen. Mijn ventilatoren staan non-stop op.

Piek was 25.5°C beneden.
Bij mij ook. Woon in een rijhuis met dikke betonnen muren. In mijn slaapkamer op de 2e verdieping is het wel een sauna. Ik slaap vannacht dus in de living :tongue:

Toch wel hoor, tussen 11u en 16u was het ook 30+, nu al mooi afgekoeld met een windje en nog 23 graden, is de max in de hof 😍
Om hier over een langere periode warm weer te hebben moet 1/de wind aflandig zijn en 2/ook blijven. 2/ gebeurt bijna nooit want er komt ten laatste halfweg de namiddag bijna altijd wel wind uit zee op. Soms zwak, meestal matig, maar er is altijd wel wat wind (logisch met het temp. verschil).
Anderzijds, toen het vorige maand 20-25 was in het centrum en oosten was het aan de kust maar 17-18. Da's dan weer het nadeel.
Bijkomend, najaar en winter krijgt het westen wel de volle lading regen (bij een dominante ZW circulatie) en het oosten veel minder.
30+ wat is dat dan? Wereld van verschil tussen 31 of 38 graden. Volgens de laatste voorspellingen geven ze hier morgen 39 graden. Nu een poging aan het doen om het huis te laten afkoelen. Momenteel nog 30,7 graden op de bovenverdieping. 27 graden buiten.

Alles wat scharnieren heeft momenteel tegen elkaar open gezet in huis. Beneden momenteel nog 26,5°. Het ontbreken van het minste zuchtje wind helpt niet om de boel wat afgekoeld te krijgen.

Korte nachtrust. Zonet wakker geworden in een hete slaapkamer. Voor de vriendin moet alles dicht zijn omdat ze niet kan slapen als het klaar is. Alle deuren open zetten 's nachts vind ik maar raar naar veiligheid toe. Zal dan maar wat vroeger aan mijne werkdag beginnen zeker. Gisteren na het werk nog een plons gaan nemen in de lokale zwemput. Heerlijk, is maar zo gelukt om degelijk af te koelen.

33graden binnen, deze ochtend nog altijd 29. wat vroeger naar het werk, daar is het gelukkig een stuk aangenamer ;)

Terug
Bovenaan