Lente & zomer 2025

Ik denk dat je dat toch wel niet verwacht in juni. 28°C is normaal voor juni maar geen 39°C
De laatste jaren swingen de temperaturen nu wel vaker de pan uit, over 7 dagen zijn we ook juli he. Ik begrijp niet goed wat je in de zomer nog gaat zoeken in Spanje of Zuid-Frankrijk. Maar ieder zijn meug zeker.

Er zit precies toch iets meer neerslag op dat koufrontje dan in de modellen zat.

Aan zee al 2u aan het regenen (is intussen wel zo goed als doorgeschoven) .

De laatste jaren swingen de temperaturen nu wel vaker de pan uit, over 7 dagen zijn we ook juli he. Ik begrijp niet goed wat je in de zomer nog gaat zoeken in Spanje of Zuid-Frankrijk. Maar ieder zijn meug zeker.
In september ofzo dan is de warmte sowieso beter te verdragen, aangezien de zon dan zo hoog niet meer staat. Of in mei dan is het minder extreem.
Je kan het ook niet weten als je je reis al maanden op voorhand hebt geboekt. Voor hetzelfde geld regent het hier weken aan een stuk en ben je nog blij dat je ginder zonnig weer hebt en neem je de hitte er dan nog bij. Het is dan nog te zien wat voor vakantie je zoekt, een actieve vakantie of een vakantie aan de zee of het zwembad met een drankje bij de hand.

Als ik nu kijk naar Sevilla dan gaat het daar niet meer onder de 40°C vanaf vrijdag :unsure:

Bij ons is het minder extreem maar het is toch ook warm: in juni halen we temperaturen die je normaal in juli ziet. Waarschijnlijk zal het gemiddelde nog stijgen waardoor we toch bij de warmste junimaanden gaan uitkomen (maar geen record wellicht).

Als ik nu kijk naar de windrichting dan waait die nog overwegend uit het westen ...
Vanaf dat het een beetje O of Z wordt zit je al vlug in de 30°C.

In september ofzo dan is de warmte sowieso beter te verdragen, aangezien de zon dan zo hoog niet meer staat. Of in mei dan is het minder extreem.
Je kan het ook niet weten als je je reis al maanden op voorhand hebt geboekt. Voor hetzelfde geld regent het hier weken aan een stuk en ben je nog blij dat je ginder zonnig weer hebt en neem je de hitte er dan nog bij. Het is dan nog te zien wat voor vakantie je zoekt, een actieve vakantie of een vakantie aan de zee of het zwembad met een drankje bij de hand.

Als ik nu kijk naar Sevilla dan gaat het daar niet meer onder de 40°C vanaf vrijdag :unsure:
Waar moet je eigl nog op reis in het bouwverlof? Zuid-Europa te warm, hier te onzeker. Ergens tussen de 25 en 30 graden. Veel zon en weinig regen.

vandaag met de normale warmte toch nog wat in de tuin kunnen werken.
een tuinkot afgebroken (plafond toch al zeker) en nog goed zweten.
rest van de week zal wel niks nimeer werken zijn buiten.

Waar moet je eigl nog op reis in het bouwverlof? Zuid-Europa te warm, hier te onzeker. Ergens tussen de 25 en 30 graden. Veel zon en weinig regen.
Canarias idd, constante afkoeling door noordelijke trade winds nav nabije ligging van Azoorhoog, maar tegelijk zuidelijk genoeg gelegen (breedtegraad van Florida) dat het nooit koud is. Quasi geen regen in de zomer, eveneens dankzij Azoor.

Voor zon moet je wel aan de juiste kant van de eilanden zitten, niet in het noorden maar wel in het zuiden. In het noorden blazen de noordelijke trade winds vochtigheid richting de lokale vulkaan of whatever, waar die vochtigheid niet over kan omdat die te hoog is, met condensatie en wolkenvorming tot gevolg. Aan de andere kant van de vulkaan (zuidkant) is het dan wel compleet zonnig.

Laatst bewerkt:
Vandaag toch stiekem best warm vind ik. 's Ochtends wel heerlijk, alle ramen open.

Canarische eilanden, Griekse eilanden, Hawaï, Noord-Australië.

Canarias idd, constante afkoeling door noordelijke trade winds nav nabije ligging van Azoorhoog, maar tegelijk zuidelijk genoeg gelegen (breedtegraad van Florida) dat het nooit koud is. Quasi geen regen in de zomer, eveneens dankzij Azoor.

Voor zon moet je wel aan de juiste kant van de eilanden zitten, niet in het noorden maar wel in het zuiden. In het noorden blazen de noordelijke trade winds vochtigheid richting de lokale vulkaan of whatever, waar die vochtigheid niet over kan omdat die te hoog is, met condensatie en wolkenvorming tot gevolg. Aan de andere kant van de vulkaan (zuidkant) is het dan wel compleet zonnig.

De bewoners van de Canarische eilanden zijn nu al aan het protesteren tegen overtoerisme :tongue:

Voor de geïnteresseerden: ik gebruik vaak deze geniale website om een idee te krijgen van hoe het weer gemiddeld is tijdens bepaalde periodes op plekken waar ik naartoe zal of wil reizen. Misschien vind je daar inspiratie - al is het natuurlijk zo dat de klimaatverandering alles heel onzeker maakt waardoor je die gemiddelde patronen niet meer helemaal kan betrouwen...

Vandaag toch stiekem best warm vind ik. 's Ochtends wel heerlijk, alle ramen open.

De bewoners van de Canarische eilanden zijn nu al aan het protesteren tegen overtoerisme :tongue:

Voor de geïnteresseerden: ik gebruik vaak deze geniale website om een idee te krijgen van hoe het weer gemiddeld is tijdens bepaalde periodes op plekken waar ik naartoe zal of wil reizen. Misschien vind je daar inspiratie - al is het natuurlijk zo dat de klimaatverandering alles heel onzeker maakt waardoor je die gemiddelde patronen niet meer helemaal kan betrouwen...
Thanks , eens bekijken

Madeira, zuidwestkant met name, om dezelfde reden als de Canarias
Cabo Verde als je het graag nog iets warmer hebt.

Gisteren was het nog ideaal weer om buiten een toerke te lopen 's avonds, vandaag zal dat veel minder het geval zijn.
Als ik nog wil lopen de komende dagen dan zal het 's morgens zo vroeg mogelijk zijn.

Droogte wordt hier toch wel een probleem. Dit jaar is er in mijn regio 220ml gevallen, waarvan de helft in januari naar beneden kwam. We lijken heel vaak net naast de buien te vallen. Hopelijk vannacht/morgen toch eens wat regen. Heb gelukkig wel nog 10.000 liter in mijn waterput zitten (20.000 is max).

Voor het eerst trek ik in de zomer niet naar het zuiden. Bij die temperaturen kan je daar toch niets doen.

Als we het slecht lot getrokken hebben met de zomer, zoals de voorbije 2 jaar, begrijp ik perfect wat men in de zomer daar gaat zoeken. De talloze last-minute boekers van de voorbije 2 jaar ook.

Dit jaar zal het idd minder verschil uitmaken, voor zover we onder dezelfde dominante drukverdeling blijven waarvoor de kans wel groot is. Tenzij je absolute droogtegarantie of minder vochtigheid wil oid.
Altijd grappig om te lezen. Toerisme domineert hun economie en injecteert bakken geld in wat anders een compleet afgelegen archipelo is, quasi zonder eigen grondstoffen en met weinig landbouwmogelijkheden, waar je, zoals Columbus, hoogstens eens zou passeren als maritieme tussenstop naar ergens anders. Zelfs Franco vond er geen nut voor, tenzij dan om dissidenten als straf naartoe te sturen (om er vanaf te zijn). Ik veronderstel dat dat protest vooral komt van mensen die te jong zijn om de armoede van voor het toerisme nog te kennen.

Waar ik wel akkoord mee ga is kritiek op vervuiling/beschadiging van natuurgebieden door toeristen (zijn wel andere oplossingen voor), wat ik daar allemaal heb zien liggen in die duinen van Maspalomas is niet voor vermelding vatbaar.

Laatst bewerkt:
Misschien is gewoon in België blijven wel een optie als het in Zuid-Europa te warm wordt :unsure:

Scandinavië als upcoming zomerse vakantiebestemming voor zij die niet tegen wat warmte kunnen? Heb het al verschillende keren gehoord.

Maar ook daar geen garanties: vorige zomer was het in het zuiden van Scandinavië (waar de grotere steden liggen) geregeld warmer dan bij ons. Dit jaar heb ik dat nog niet gezien en dat zal ook wel zo blijven vermoed ik, zij hebben deze keer een slechter lot getrokken voor de zomer.

Scandinavië als upcoming zomerse vakantiebestemming voor zij die niet tegen wat warmte kunnen? Heb het al verschillende keren gehoord.
En als je liever herfstachtig weer prefereert, is Schotland ook een goeie bestemming in de zomer. Daar blijft het de komende 7 dagen rond de 17°-19° met regelmatig buien.

Terug
Bovenaan