Lente & zomer 2025

Ze voorspellen de eerste hittegolf, startend vanaf vandaag tot en met dit weekend.
Een van de vroegste dat ik me herinner. Hopelijk geen voorbode van tig hittegolven naeen.

Dit is voor mij (bijna) het perfecte zomerweer: tegen de 30°C maar 's nachts voldoende afkoeling om het binnenshuis aangenaam te houden.
Het enige verbeterpunt is dat er nogal wat bewolking komt doorheen de dag, die dan tegen de avond en ochtend wel vaak helemaal oplost, maar niet in de namiddag.
#firstworldproblems zeker?

Het enige verbeterpunt is dat er nogal wat bewolking komt doorheen de dag, die dan tegen de avond en ochtend wel vaak helemaal oplost, maar niet in de namiddag.
Welja, als we die regen nu eens niet hadden de laatste maand, als het gewoon droog bleef zoals het lange tijd droog was, dan hadden we die bewolking niet gehad of iig veel minder. Maar goed, die regen was gelukkig ook veel te weinig om de zomer weer compleet te verpesten. Het zal geen repeat meer worden van 1976 (niet dat ik dat meegemaakt heb, maar dat is blijkbaar wel de referentie) maar we zijn wel duidelijk in de running voor een topzomer, misschien zelfs een Grote Zomer, met na vele jaren mogelijks weer eens een nieuw warmterecord.

Als we kijken naar een jaar geleden, dan kunnen we dat ook alleen maar door de vingers zien. Exact een jaar geleden, 18 juni 2024, was amper 20 graden zelfs al een compleet onmogelijke opgave, en dat wekenlang. De lat ligt dus erg laag, en deze zomer klimt er momenteel met gemak over.

De zomer lijkt zich, zoals in de wintertopic al uitgelegd en voorspeld, weer goed te ontpoppen tot een wat nattere en warmere variant van de lente. Dus mogelijks heeft ze nog heel wat in petto, want we zijn nog lang niet toe aan de gemiddeld warmste weken van het jaar.

De zomer lijkt zich, zoals in de wintertopic al uitgelegd en voorspeld, weer goed te ontpoppen tot een wat nattere en warmere variant van de lente.

Er is sinds 1 maart 74,9mm neerslag gevallen in Ukkel. Dat zijn 109 dagen of 30% van een heel jaar. En jij durft spreken over een nattere variant 😂.

Het is pas echt een Grote zomer als de bermen langs de e40 veranderen in goudgele zandduinen.
Binnenkort te Erpe-Mere.

Desert-Safari-in-Dubai-1536x865.png

Euh ja, het is toch gewoon droog op dit moment? We hebben na een lange gortdroge periode wat regen gehad, en nu is het weer wachten tot er eens iets van neerslag valt.

Ik ben al blij dat de verwachtingen voor de minima wat bijgeschroefd zij en het 's nachts nog onder de 20 °C gaat.

Het ziet er naar uit dat we maandag allemaal weer met lange broek en dikke trui moeten rondlopen. Een temperatuurdaling van +-10 graden.

Zeer onaangenaam weer om in te werken vind ik persoonlijk en om in te sporten is al helemaal uit den boze of je moet bijna s'nachts uit uw bed kruipen dan.

Vandaag wordt het afzien, maar het koelt 's nachts gelukkig wel goed genoeg af en de warmte zit nog niet echt in huis. Leve verduisterende gordijnen!

Vandaag wordt het afzien, maar het koelt 's nachts gelukkig wel goed genoeg af en de warmte zit nog niet echt in huis. Leve verduisterende gordijnen!
Ze maar zeker. Ik heb nog net de fiets in dit weer even gepoetst en was nog van plan wat hout te schuren, maar ik ga dat toch maar laten 🥵 Inderdaad een geluk dat het 's avonds wat afkoelt en de ramen dan weer open kunnen.

Tis geleden van 2020 dat we nog eens een mooie zomer hadden, geniet ervan zou ik zeggen. De hittegolf zal er net niet komen (mijn regio toch) ... Tikje meer wind, te weinig 30C dagen, 's nachts net koel genoeg en dat is goed. Juli en augustus kan natuurlijk van alles brengen: hittegolven, droogte, zware onweders ...

Sporten - klussen doe je best voor de middag tot 11h max ofzo of later op de avond na 20h.

Terug
Bovenaan