Lente & zomer 2025

doordat er zoveel water komt op korte tijd vloeit het gewoon allemaal weg en ook doordat alles hier gewoon dichtgebouwd is.. Moesten ze eens doen zoals in Spanje en andere landen en werken met spaarbekkens om die droogtes op te vangen en dat overvloedig water niet gewoon weg laten stromen, het zou al een groot verschil maken volgens mij.
Op korte tijd? Het was een jaar aan het regenen.
Inderdaad waterbeheer is zeer slecht,maar ze gaan de schuld weer bij de mensen leggen om er weer een taks ofzo aan te koppelen,ik kan me daar zo in opwinden hoe ze de feiten weer gaan verdraaien om de gewone man weer schuldig te laten voelen en zelf er niets aan te gaan doen.
Ze hadden in die droge zomers van een paar jaar terug al kunnen samenzitten om waterbeheer beter te kunnen beheren maar blijkbaar is dat te moeilijk.

2 maanden droog en ze niemen het een droog voirjaar, het woord extreem word ook al gebruikt.
Dus mijn vraag nog eens: waar us al dat water naartoe van de natre maanden?
https://vmm.vlaanderen.be/nieuws/dalende-waterpeilen-en-grondwaterstanden-door-aanhoudende-droogte
Vergeet niet dat er verschillende grondsoorten zijn in België. De kleigronden zullen nog wel vochtig zijn. De zandgronden zijn echter al kurkdroog de bovenste 20cm, dat houdt amper vocht vast.

Sinds gisteren weer netjes op het gemiddelde qua elektriciteitsproductie met de zonnepanelen. Na de herfst nog op -14%. Verbazend hoe snel het allemaal kan veranderen/normaliseren.

Enerzijds is dat wel grappig, maar anderzijds toont dat wel hoe extreem ons klimaat geworden is op enkele jaren tijd. Ofwel continu regen, ofwel continu droog. Normaal voor onze streek is dat niet.
Dit toch. Ik let er ook maar op sinds ik een tuin heb, dus zo'n 6 jaar, maar het is toch opvallend hoe het de laatste jaren vaak neerkomt op: "gaat het ooit nog regenen/droog zijn". We zijn daar niet echt aan aangepast.

Dit toch. Ik let er ook maar op sinds ik een tuin heb, dus zo'n 6 jaar, maar het is toch opvallend hoe het de laatste jaren vaak neerkomt op: "gaat het ooit nog regenen/droog zijn". We zijn daar niet echt aan aangepast.

17500 liter regenwater hier en een grondwaterput die redelijk diep gaat. Tomski was toch voorzienend :oi22:

Ja die grondwaterboringen worden bij de vleet gedaan tegenwoordig, benieuwd wat daar de langetermijneffecten van zijn.

Ja die grondwaterboringen worden bij de vleet gedaan tegenwoordig, benieuwd wat daar de langetermijneffecten van zijn.

Nee is zonder boring voor ons. Is een grote infiltratieput met de overloop van de regenputten. Zelfs nu met de droge periode staat daar op het eerste zicht nog altijd meer dan een halve meter grondwater in.

17500 liter regenwater hier en een grondwaterput die redelijk diep gaat. Tomski was toch voorzienend :oi22:
Ik heb zo'n klassieke put, nog gemetst (huis van 1930). Geen idee eigenlijk van de inhoud maar ik vermoed dat ik niet aan de 2000 liter zal geraken.

De meeste planten doen het nog goed, leemgrond (klei/leem?) dus houdt wel wat water vast, maar die gaan het niet blijven trekken.

Maandag en dinsdag werd hier samen 3mm regen verwacht maar is intussen terug verdwenen.
De komende 14 dagen staat nu niks meer in de verwachting.

Hier 2 x 10000l, nr.1 is leeg, nr.2 nog ruim over de helft.
Het ligt er ook aan wat je er op aansluit. Hier enkel wasmachine, toiletten en buitenkraantjes. Er zijn er ook die hun vaatwas en douche op regenwater zetten, ja dan gaat het er natuurlijk rap door...
Nu 15j. in dit huis en nog nooit zonder regenwater gezeten, maak me nu ook geen zorgen, de afstraffing zal wel volgen deze zomer.

Hier 2 x 10000l, nr.1 is leeg, nr.2 nog ruim over de helft.
Het ligt er ook aan wat je er op aansluit. Hier enkel wasmachine, toiletten en buitenkraantjes. Er zijn er ook die hun vaatwas en douche op regenwater zetten, ja dan gaat het er natuurlijk rap door...
Nu 15j. in dit huis en nog nooit zonder regenwater gezeten, maak me nu ook geen zorgen, de afstraffing zal wel volgen deze zomer.
Douche op regenwater is normaal verboden, tenzij het een afgesloten circuit is. Anders bestaat er het risico dat het regenwater in het leidingwater terecht komt.
Een vaatwas op regenwater heb ik echt nog nooit gehoord, lijkt mij ook maar dubieus.

Douche op regenwater is normaal verboden, tenzij het een afgesloten circuit is. Anders bestaat er het risico dat het regenwater in het leidingwater terecht komt.
Een vaatwas op regenwater heb ik echt nog nooit gehoord, lijkt mij ook maar dubieus.
Ken er nochtans verschillende die beiden doen.

Terug
Bovenaan