Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik vind wel dat hij gelijk heeft. Zoals ik hierboven nog schreef, deze zomer was gekenmerkt door een gebrek aan een langdurige stabiele periode, wat vrij uitzonderlijk is. Normaal maak je die in de zomer toch wel eens even mee. Integendeel, in elke maand van de zomer lag de luchtdruk lager dan normaal. Nu de recordpoging "te somber" in augustus gesneuveld is zouden we het aantal maanden met luchtdruk onder normaal eigenlijk in de recordtelling kunnen gaan meenemen.Beetje overdreven, niet? Tenzij je ergens woont, waar je de pech had van een ander weertype dan in mijn gehucht.
De zomer (zoals de meeste 'leken' die beleven, dwz van begin juli tot eind augustus) was eigenlijk zeer normaal. Weliswaar begon juli slecht. Echter vanaf de helft van juli zijn we in een doodgewone Belgische zomer terecht gekomen. Het heeft zeker te veel geregend, hoewel men daar absoluut de kanttekening bij moet plaatsen dat die regen veelal in korte en intense periodes is gevallen. Op vlak van beleving is dat helemaal anders dan dat diezelfde hoeveelheid verspreid zou vallen over meerdere dagen of weken.Ik heb de indruk dat het een halve zomer goed is geweest, met warme, zonnige dagen eind juni; een paar in juli en veel in augustus.
Beetje overdreven, niet? Tenzij je ergens woont, waar je de pech had van een ander weertype dan in mijn gehucht.
Ellenlange herfst, daarna geen echte lente; maar nog MEER HERFST ... En hoop en al 4 6 weken zomer. En al weer hunkeren naar herfst, de wereld op zijn kop een beetje?! Een indian summer wil ik tot eind oktober ... nèèèèh. Ik vraag me dan ook af wie hier het meest overdijft zulle als ik puur de cijfers bekijk.
Geen hittegolven, geen periodes van 30C van meer dan 2dagen, en toch hunkern naar nog meer herfst. Afijn niets tegen de herfst, maar een overdosis is een overdosis. En varieteit is de spijs van het leven.
Herfst is ook meer dan enkel grijsheid, regen en wind hé. Ik denk dat niemand daar zit op te wachten. Als we terug vertrokken zijn voor 10 maanden weer zoals vandaag dan zal ik toch vlug eens op het vliegtuig zitten richting Spanje ofzo.Laat al die herfstaanbidding maar achterwege ... WTF? Afijn, overdrijven is een kunst; AL DIE = 2 man en een paardekop
Even serieus.
Ellenlange herfst, daarna geen echte lente; maar nog MEER HERFST ... En hoop en al 4 6 weken zomer. En al weer hunkeren naar herfst, de wereld op zijn kop een beetje?! Een indian summer wil ik tot eind oktober ... nèèèèh. Ik vraag me dan ook af wie hier het meest overdijft zulle als ik puur de cijfers bekijk.
Geen hittegolven, geen periodes van 30C van meer dan 2dagen, en toch hunkern naar nog meer herfst. Afijn niets tegen de herfst, maar een overdosis is een overdosis.
Herfst koppelen aan grijs regenweer vind ik een misprijzen van dat seizoen. Zoals je aangeeft: ik heb ook liever een "gouden oktober" met veel zon dan een hele maand regen en grijze wolken. Net zoals ik mijn ideale winterdag toch ook zal inbeelden met vriestemperaturen en een staalblauwe hemel met een zonsop- en ondergang om U tegen te zeggen.Inderdaad. Ik ben ook wel fan van de herfst, maar dan bedoel ik de zonnige dagen (temperatuur minder relevant).
Niet die grijze miezer onzin.
Mja, maar in ons klimaat is (was?) instabiel weer met veel bewolking en buien toch vrij standaard zou ik denken? Wat jij als ideaal ziet is toch meer iets voor een continentaal klimaat.Herfst koppelen aan grijs regenweer vind ik een misprijzen van dat seizoen. Zoals je aangeeft: ik heb ook liever een "gouden oktober" met veel zon dan een hele maand regen en grijze wolken. Net zoals ik mijn ideale winterdag toch ook zal inbeelden met vriestemperaturen en een staalblauwe hemel met een zonsop- en ondergang om U tegen te zeggen.
Mijn ideaal is niet de hele herfst zonnig weer zonder een druppel regen, voor alle duidelijkheid. Het mag zeker regenen. Idem voor alle andere seizoenen. Zeker in de zomer vind ik een langdurige droge periode met warme temperaturen onuitstaanbaar. Ik denk dat ik daar zelfs slechter gezind van wordt dan van tien maanden miezerweer, omdat ik warmte minder goed kan verdragen dan koude.Mja, maar in ons klimaat is (was?) instabiel weer met veel bewolking en buien toch vrij standaard zou ik denken? Wat jij als ideaal ziet is toch meer iets voor een continentaal klimaat.
De relatieve vochtigheid en de dampdruk waren deze zomer ook abnormaal hoog. Al vanaf februari is de luchtvochtigheid veel te hoog.Ik vond dat vooral de hoge vochtigheid in de lucht deze zomer zeker een grote factor heeft gespeeld. Er waren gewoon dagen waar het droog was, en waar zelfs de zon scheen met 25 graden maar die absoluut niet aangenaam aanvoelden.
Door de hoge vochtigheid van het voorjaar zijn sommige van de 'goede' zomerdagen eigenlijk verpest geweest, zwaar drukkend plakkerig weer is voor mij absoluut geen goede zomerdag. Leuk voor de statistiek maar dat is ook alles.

Neen, klinkt een beetje als normvervaging. Laatste januari bijvoorbeeld was de laatste quasi-normale maand die we beleefd hebben op weerkundig vlak. Die maand was zonniger dan de 2 voorgaande maanden samen, en ook zonniger dan de daaropvolgende maand, ook al hebben november en februari theoretisch meer kans op zonuren. Desondanks hoorde ik in mijn omgeving dat het "zo'n zonnige maand" was. Wel, dat was dus normaal. Wat we de maanden ervoor en erna beleefden, dat was niet normaal, maar niemand die het nog merkt omdat het nu zo vaak gebeurt.Mja, maar in ons klimaat is (was?) instabiel weer met veel bewolking en buien toch vrij standaard zou ik denken? Wat jij als ideaal ziet is toch meer iets voor een continentaal klimaat.
Idd, dat houdt eigenlijk allemaal verband.De relatieve vochtigheid en de dampdruk waren deze zomer ook abnormaal hoog. Al vanaf februari is de luchtvochtigheid veel te hoog.
Ik word er ook al depri van bij de gedachte alleen al aan 10 maanden zoals we gehad hebben (voor juli). Dat was zelfs voor ons zeeklimaat verre van normaal. Normaal valt er hier 835mm neerslag per jaar. Het lopende jaargemiddelde van september '23 tot en met augustus '24 is 1203mm. Bijna de helft meer dan normaal. Als we naar andere parameters zoals relatieve vochtigheid en zonneschijnduur kijken zullen we soortgelijke afwijkingen zien.De vorige herfst (en winter lente), niet herfst in het algemeen, heeft me efkes een degout gegeven peins ik. Maar dat waren ver van klassieke seizoenen wegens de lange perioden van natte grijzigheid.
Spreek je over wisselvalligheid in Belgie ? Ja, tis hier een zeeklimaat. Maar dan denk ik aan een weekje dit, weekje dat weerpatroon. Dagen dit en dat, dagen als vandaag waar het elk uur omslaat ... geen blokkeringen van maanden hetzelfde. Op lange termijn ga ik geen uitspraken doen. Dat het klimaat bij ons en wereldwijd wijzigt, merken we nu wel heel goed.
Volgens dit artikel gebruiken zij het Europese weermodel ECMWF.Welk weermodel volgt buienradar tegenwoordig eigenlijk? Die komen de laatste weken altijd met veel lage temperaturen dan andere websites. Donderdag geeft meteovista bv max 14, buienradar 8. De rest van de dagen ook telkens 2-3 graden minder voorspeld.
Vandaag is de natste maand van de dag in Ukkel tot nu toe, er viel alweer 23.7 mm. Met de neerslag sinds 1 september erbij is dat al 58 mm. Dat is 88.9% van de normale hoeveelheid neerslag voor de maand september.
12de te natte maand op rij is dus bijna binnen. Echt ongezien dit.
De zonuren daarentegen, die blijven wel weer achter. Maand profileert zich vooralsnog volop binnen de lijntjes van het vastgeroeste patroon.

De regen die voorspeld werd voor vannacht viel vooral overdag heb ik de indruk. Inmiddels lijken de langere-termijnvoorspellingen ook weer verslechterd te zijnVandaag is de natste maand van de dag in Ukkel tot nu toe, er viel alweer 23.7 mm. Met de neerslag sinds 1 september erbij is dat al 58 mm. Dat is 88.9% van de normale hoeveelheid neerslag voor de maand september.
12de te natte maand op rij is dus bijna binnen, en de maand is nog niet eens 1/3 voorbij. Echt ongezien dit.
De zonuren daarentegen, die blijven wel weer achter. Maand profileert zich vooralsnog volop binnen de lijntjes van het vastgeroeste patroon.

We moeten ons meetpunt voor België gewoon verzetten. Hier is het sinds 10u droog. 3,6mm op de teller.Vandaag is de natste maand van de dag in Ukkel tot nu toe, er viel alweer 23.7 mm.