Lente / Zomer 2024

Morgen nog een mooie dag en dan is het volgende week terug een jas aandoen. Dat het frisser gaat worden vind ik niet erg (liever fris dan te warm), maar ik hoop wel op een gouden herfst met veel zonuren.

maar ik hoop wel op een gouden herfst met veel zonuren.
De voorgeschiedenis en huidige setting kan niet beter zijn om die hoop te torpederen vrees ik.

Recordwarme oceaan => uitstekend voor grijs, grijs en grijs
Zeer veel neerslag in de bodem => uitstekend voor grijs, grijs en grijs
Dampdruk recordhoog => uitstekend voor grijs, grijs en grijs

Maar een wonder kan altijd gebeuren natuurlijk. Als de drukverdeling compleet anders valt zou de grijsheid voor bv Scandinavië kunnen zijn en worden wij grotendeels gespaard. Maar dan moet dat eerst wel gebeuren.

Ach ja, niets gezelliger dan een pruttelende pot wildstoverij op het vuur, een glas Chateauneuf-du-Pape in de hand, het haardvuur aangestoken en stormachtig regenweer daarbuiten zeker?

Ware het niet dat we dat de voorbije herfstjaren al in extenso gehad hebben, en een jaartje afwisseling wel eens welkom zou zijn. "Variabel klimaat" of zoiets. Het is ook niet alsof we de normale neerslaghoeveelheid van de herfst nog nodig hebben dit jaar, het mag gerust eens wat minder zijn en het jaar zal nog te nat eindigen.

Ware het niet dat we dat de voorbije herfstjaren al in extenso gehad hebben, en een jaartje afwisseling wel eens welkom zou zijn. "Variabel klimaat" of zoiets. Het is ook niet alsof we de normale neerslaghoeveelheid van de herfst nog nodig hebben dit jaar, het mag gerust eens wat minder zijn en het jaar zal nog te nat eindigen.
Tot en met gisteren is er in Ukkel 838.1mm neerslag gevallen dit jaar. Het is al niet meer mogelijk dat het jaar niet te nat gaat eindigen.
Als de trend zich zo verder zit dan gaan we rond de 1200mm gaan uitkomen dit jaar ... 2001 was het natste jaar sinds het begin van de metingen met 1089mm, dat is nog een goede 250mm te gaan, gemakkelijk haalbaar in feite.

Heerlijk toch hoe men zegt dat er namiddag opklaringen zullen zijn, om dan dit te zien (KMI)
Capture.jpg

19u is ook nog de namiddag. Zo zijn ze altijd juist natuurlijk.

Och jong, alsof het hier werkelijk gaat opklaren straks. Dat zeggen ze al 2 dagen maar ik heb nog geen opklaring gezien.

KMI is ook weer begonnen met overal voor de show een zonnetje bij te zetten, zelfs al lees je daaronder "overwegend zwaarbewolkt".

KMI is qua betrouwbaarheid vergelijkbaar geworden met een Fiat, wat een tristesse.
Gisterenavond om 21 was het hier keihard aan het onweren met hagel en felle regen. Op datzelfde moment gaf de KMI app gewoon bewolkt met lichte regen weer op mijn locatie.
Er is toch het een en ander misgelopen bij de nieuwere generatie meteorologen, wat een onkunde.

Heerlijk toch hoe men zegt dat er namiddag opklaringen zullen zijn, om dan dit te zien (KMI)
Capture.jpg
Nog altijd regen hier, geen opklaringen. Wat een strontweer. Veel deprimerender dan dit kan toch niet meer.

Ik ben echt niet klaar voor nog eens een half jaar zeikweer.

Steek mij dan maar in een put.
Awel dat is nu eens een gedacht, in een put kruipen, haal mij er uit in maart ofzo.

Laatst bewerkt:
Hier al de hele dag potdicht, en nu ook nog eens regen.
Kreeg ik vanochtend foto's uit Rotterdam, stralend blauwe lucht en geen een wolk te zien.
Het verschil kan groot zijn :cry:

Morgen nog genieten en daarna terug naar af als ik het zo zie op het KMI.

Oh en we kunnen weer beginnen zoals we van oktober tot juli gedaan hebben op het KMI: langdurige voorspelling die positief is, en dan steeds verslechterd naarmate we dichter komen. Elke week weer opnieuw, maandenlang.

Het mag! Morgen goed weer, vanaf zondag een paar dagen regen. Ideaal voor mijne gazon nog een laatste keer van vitalgreen te voorzien!

Ik heb gesproken.

Voor de week die begint op 16 september zien we idd signalen van wat we nodig hebben: wind die draait naar het oosten en opbouw van hogedruk, met dus terugkeer van zon, droogte en temperaturen >20 graden. Nog ver in de onzekerheidszone, en het risico bestaat idd nog steeds dat we weer een geleidelijke afbouw gaan, maar het is in de gaten te houden. Nieuw seizoen, nieuwe kansen.

Het wonderscenario natuurlijk is dat dat het begin van opbouw zou zijn van een hogedrukbastion boven onze regio dat de plaats inneemt van het huidige vastgeroeste patroon. Dat zou onze herfst redden, en vervolgens een echte winter bezorgen. Scandinavië moet dan maar eens natter dan normaal zijn voor een lange tijd. Als de natuur wil compenseren voor de vele neerslag van de laatste 2 jaar zou dat uitermate geschikt zijn. Maar goed, dat zijn dromen.

Voor we eventueel die weersverbetering krijgen moeten we eerst door een werkweek waar we weer 20 mm neerslag kunnen halen, de zon weinig zullen zien, de maxima duiken naar de 15 graden en de minima al naar de 7 graden. Single-digit minima krijgen we nochtans normaal pas vanaf eind oktober. Als dit uitkomt dan zouden er tussen een 31 graden notering en een 7 graden notering (-24 graden) in Ukkel slechts een goede 10 dagen gezeten hebben.

Laatst bewerkt:
Minima onder 10°C zijn toch niet zo ongewoon in september. Hangt vooral af van opklaringen en hoeveel wind er staat 's nachts. Ik heb al minima geweten van 4-5°C in september :) Waarbij het plaatselijk zelfs kan vriezen aan de grond.
Met de nodige opklaringen kan het donderdag/vrijdag nog wat kouder worden tijdens de nacht dan die 7°C die ze voorspellen. Want dat is de voorspelling voor Brussel/Ukkel en hier is het bijna altijd kouder als het helder is.

Terug
Bovenaan