Lente / Zomer 2024

Ach ja, niets gezelliger dan een pruttelende pot wildstoverij op het vuur, een glas Chateauneuf-du-Pape in de hand, het haardvuur aangestoken en stormachtig regenweer daarbuiten zeker?

Witloof en hesp staan deze week in promoties. Het ovenschotelseizoen is geopend, en het wildseizoen begint binnenkort. In de herfst kan je wel lekker eten, daar hou ik me aan vast.

In Gent vandaag 26°C, maar vooral grijs met slechts af en toe een streepje zon.

Het onweer zou zo aankomen tussen 21 en 22u in het centrum afgaande op de buienradars. Deze namiddag is er dan uiteindelijk toch enkele uren de zon doorgekomen. 't Is al vreed donker hier nu.

Behoudens een revival in de tweede helft van september - waarbij we weliswaar niet meer gaan moeten rekenen op dezelfde temperaturen als vandaag - is dit wellicht het onweer dat de zomer definitief verdrijft dit jaar.

Toch interessant geweest deze zomer, verschillende keren gehad dat de wind draait naar het zuidoosten en de temperatuur meteen omhoog schiet, maar het werd dan ook steeds al snel extreem onstabiel en vochtig. Daarmee heb je meteen alle vereisten voor een onweer, en dat kwam telkens vrij snel, en daarna was de warmte meteen weer weg voor een tijd. Langdurige stabiele periodes hebben we eigenlijk nooit gehad deze zomer (en daarvoor eigenlijk ook al heel lang niet meer), ook een reden waarom we geen hittegolf hadden.

Laatst bewerkt:
Ik ben blij dat er geen hittegolven waren, maar het is het afgelopen jaar inderdaad niet bepaald stabiel weer geweest. Eerder labiel. :unsure:

Vanochtend stralende zon maar in de ochtend brak de onstabiliteit uit en werd het grotendeels bewolkt. Buitenzitten lukte me enkel in de zon, mede door een stevige wind.

Maar goed, als ik woensdag en donderdag 14°C zie staan ... :oink:

oef, de voorspelde regen is er toch geraakt.

Het ging gisteren om 19u al gieten maar hebben weer geen drup gehad.

Ik zie toch ook wat zon staan in de voorspelling woensdag tot vrijdag. Vandaag en morgen zijn vermoedelijk de slechtste dagen van de week. Je zal, zeker 's morgens, toch een jas kunnen verdragen.

Ik heb de indruk dat het een halve zomer goed is geweest, met warme, zonnige dagen eind juni; een paar in juli en veel in augustus.
Beetje overdreven, niet? Tenzij je ergens woont, waar je de pech had van een ander weertype dan in mijn gehucht.

De zomer was het probleem niet, vooral de lente was bagger.

Gewoon deze ochtend met de fiets door de de regen, strakke wind erbij, vallende bladeren. Nog 5 graden kouder (en dat komt er snel aan) en het is 100% herfstgevoel.

De zomer was het probleem niet, vooral de lente was bagger.

Gewoon deze ochtend met de fiets door de de regen, strakke wind erbij, vallende bladeren. Nog 5 graden kouder (en dat komt er snel aan) en het is 100% herfstgevoel.
En dan de geur van het bos, de paddestoelen die uit de grond rijzen, de geur van brandende kachels in de lucht ... laat maar komen!

En dan de geur van het bos, de paddestoelen die uit de grond rijzen, de geur van brandende kachels in de lucht ... laat maar komen!
Serieus? Ik heb daar een hekel aan. We zijn 2024, stoken op hout zou verboden moeten zijn tenzij het echt niet anders kan.

Ik vind dat er toch niks gezelliger is dan in de winter een blokje hout te doen branden. Het is meer CO2-neutraal dan mazout of gas.
Er is natuurlijk meer dan CO2 alleen. Met een houtkachel dompel je een woonwijk onder in fijnstof (en stank maar dat is objectief). Een houtkachel is echt ongezond.

Dat er niets gezelligers is geef ik je volledig gelijk in.

Er is natuurlijk meer dan CO2 alleen. Met een houtkachel dompel je een woonwijk onder in fijnstof (en stank maar dat is objectief). Een houtkachel is echt ongezond.

Dat er niets gezelligers is geef ik je volledig gelijk in.
Hangt ook wel veel van het weer af denk ik. Als er veel wind staat zal dat fijn stof niet blijven hangen. Als er weinig wind staat daarentegen. Je moet dat ook niet van ‘s morgens tot ‘s avonds laten branden vind ik.

Terug
Bovenaan