Lente / Zomer 2024

Uiterst slechte tendens voor volgende week blijft nog steeds in de kaarten zitten, en we komen stilaan in de zekerheidstermijn.

Maandag en dinsdag 36 mm samen, meer dan de helft van de normale neerslag van de maand, op 2 dagen.
Tegen het einde van de week zou de normale hoeveelheid neerslag voor september al gehaald zijn.
Temperaturen zakken richting 15 graden overdag. Wat ongetwijfeld nog steeds "warm" is gelet op deze omstandigheden.

En voor het zover is, zouden we komende vrijdag er ook nog "gewoon" eens 10 mm bovenop doen.

Lang geleden dat de herfst zo vroeg begonnen is, en dat terwijl we toch alle redenen hebben om wat respijt te krijgen dit jaar.

En nog steeds niets van orkaanontwikkeling op de oceaan. Bij NOAA lijken ze ook niet te snappen waarom het zo stil geworden is op het hoogtepunt.

Meestal krijgt het westen in het najaar en de winter de volle mep.
Die mep krijgt u nog wel.

Laatst bewerkt:
Ik weet niet van wat ik meer depressief ga worden, Guglielmo die hier het slechte nieuws over het weer post of het slechte weer zelf.

Laatst bewerkt:
In weet niet van wat ik meer depressief ga worden, Guglielmo die hier het slechte nieuws over het weer post of het slechte weer zelf.

Ik ben ook nog aan het twijfelen. Als ik naar buiten kijk is het grijs is mistroostig, kijk op mijn scherm lees ik dat we meppen gaan krijgen.

Gelukkig is er nog koffie om de ochtend te verzachten.

Vandaag is het toch een herfstdag, grijs en vooral winderig. Ik heb de fiets genomen en heb de hele baan tegenwind gehad, hopelijk draait de wind niet tegen vanavond, dan ga ik rap thuis zijn.

Vandaag is het toch een herfstdag, grijs en vooral winderig. Ik heb de fiets genomen en heb de hele baan tegenwind gehad, hopelijk draait de wind niet tegen vanavond, dan ga ik rap thuis zijn.

Rapper thuis of wat langer werken? Want door de meewind win je tijd en kan je dus later naar huis gaan en toch op normaal uur thuis komen!

In de loop van de namiddag zal hij wel afnemen, maar echt draaien doet hij In Ukkel pas na 19u vanavond. En waar draait hij naartoe? Naar het westen, waar het opgewarmde zeewater zit. U weet wat dat betekent. Morgen de volle laag: 10 mm neerslag waarvan een groot deel in de ochtendspits. En ook nog eens 6 graden eraf vergeleken met vandaag. De zon laat zich mogelijk de hele dag niet zien, misschien 's avonds eventjes.

Eenmaal die regenzone gepasseerd is draait de wind opnieuw naar het oosten en krijgen we een mooie 24 uur om van te genieten, met dus veel zon en warmte op zaterdag. Evenwel, zaterdagavond terug regen. Exacte timing daarvan is nog niet volledig zeker maar hopelijk komt het niet al te vroeg.

Laatst bewerkt:
Rapper thuis of wat langer werken? Want door de meewind win je tijd en kan je dus later naar huis gaan en toch op normaal uur thuis komen!
Het meest ellendige vind ik, als je om één of andere reden wat langer werkt, en dan nog tegenwind hebt bovenop.
Maar ik heb zonet gekeken en volgens het KMI zou het noordoostenwind blijven vanavond dus dat zit goed voor vanavond (toch tot +- 20u alleszins)

Zaterdag nog 27°C, zondag en maandag nog 22°C en dan lijkt het definitief gedaan te zijn met de zomer.

In de loop van de namiddag zal hij wel afnemen, maar echt draaien doet hij In Ukkel pas na 19u vanavond. En waar draait hij naartoe? Naar het westen. U weet wat dat betekent. Morgen de volle laag: 10 mm neerslag waarvan het grootste deel in de ochtendspits. En ook nog eens 6 graden eraf vergeleken met vandaag.

Eenmaal die regenzone gepasseerd is draait de wind opnieuw naar het oosten en krijgen we wel een mooie 24 uur om van te genieten, met dus veel zon en warmte op zaterdag. Evenwel, zaterdagavond terug regen. Hopelijk niet al te vroeg.

Morgen werk ik van thuis, dus dat zal geen probleem zijn. Anders zou het toch met de auto geweest zijn. Ik probeer wanneer het kan nog zo veel mogelijk met de fiets te gaan.

Er worden weer opklaringen beloofd, net als gisteren, maar voorlopig zit het potdicht.
Voor de eerste keer sinds langs binnen het licht moeten aandoen deze ochtend. :help:

Tijd om een reisje te boeken - iets om naar uit te kijken

In de loop van de namiddag zal hij wel afnemen, maar echt draaien doet hij In Ukkel pas na 19u vanavond. En waar draait hij naartoe? Naar het westen, waar het opgewarmde zeewater zit. U weet wat dat betekent. Morgen de volle laag: 10 mm neerslag waarvan een groot deel in de ochtendspits. En ook nog eens 6 graden eraf vergeleken met vandaag. De zon laat zich mogelijk de hele dag niet zien, misschien 's avonds eventjes.

Eenmaal die regenzone gepasseerd is draait de wind opnieuw naar het oosten en krijgen we een mooie 24 uur om van te genieten, met dus veel zon en warmte op zaterdag. Evenwel, zaterdagavond terug regen. Exacte timing daarvan is nog niet volledig zeker maar hopelijk komt het niet al te vroeg.
Het lijkt gewoon een even groot shitjaar dan vorig jaar te zijn, maar alles komt wat vroeger.

Alleen is het de voorbije jaren steeds meer uitgesproken.
De zee is dan ook elk jaar warmer. En als ze warmer is, wordt de lucht die boven de zee passeert en onze richting uitgaat ook warmer. En lucht die warmer is kan dan weer meer vocht opnemen van die zee. Resultaat: herfst/winter steeds warmer, steeds meer bewolking en regen, en dat merken we de afgelopen jaren zeker en vast. Vanaf 2020 is de temperatuur van de zee nog forser beginnen stijgen.

Dus dan rijst de vraag of we vanaf nu elk jaar door een ellenlange sombere en natte periode moeten gaan en een "normale" herfst/winter compleet in het verleden zit. Zolang de westenwind bij ons dominant blijft en we zo weinig hogedruk krijgen, volgens mij wel. Dat zeewater gaat gewoon doen wat het altijd doet, en als het elk jaar warmer wordt dan brengt het elk jaar meer bewolking en regen.

Ik kan natuurlijk niet voorspellen wat er zo nogal gaat gebeuren als die zee maar blijft opwarmen. Mocht dit bv tot een noordelijke verschuiving van de straalstroom gaan leiden, wat ergens wel zou kunnen, dan zou dit niet langer noodzakelijk het geval zijn, omdat westenwind minder dominant zou worden en hogedruk meer kansen gaat krijgen bij ons. Maar dat moeten we eerst nog zien.

Laatst bewerkt:
Is maar een vrij smalle strook in het NW
(vooraleer er iemand afkomt met 'jamaar hier waait het ook', deze kaart geeft enkel de windstoten +40kmu aan)

ARPOPNL00_12_19.png

De zee is dan ook elk jaar warmer. En als ze warmer is, wordt de lucht die boven de zee passeert en onze richting uitgaat ook warmer. En lucht die warmer is kan dan weer meer vocht opnemen van die zee. Resultaat: herfst/winter steeds warmer, steeds meer bewolking en regen, en dat merken we de afgelopen jaren zeker en vast. Vanaf 2020 is de temperatuur van de zee nog forser beginnen stijgen.

Dus dan rijst de vraag of we vanaf nu elk jaar door een ellenlange sombere en natte periode moeten gaan en een "normale" herfst/winter compleet in het verleden zit. Zolang de westenwind bij ons dominant blijft en we zo weinig hogedruk krijgen, volgens mij wel. Dat zeewater gaat gewoon doen wat het altijd doet, en als het elk jaar warmer wordt dan brengt het elk jaar meer bewolking en regen.

Ik kan natuurlijk niet voorspellen wat er zo nogal gaat gebeuren als die zee maar blijft opwarmen. Mocht dit bv tot een noordelijke verschuiving van de straalstroom gaan leiden, wat ergens wel zou kunnen, dan zou dit niet langer noodzakelijk het geval zijn, omdat westenwind minder dominant zou worden en hogedruk meer kansen gaat krijgen bij ons. Maar dat moeten we eerst nog zien.
Als alles overal egaal opwarmt, dan zou dat niet meer bewolking mogen geven dan ervoor. Omdat warme lucht meer waterdamp kan vasthouden zonder te condenseren.
Is het zeewater dan meer opgewarmd dan het land in de laatste jaren?

Op zaterdag na ziet het er echt niet goed uit, pff.

Ik heb de fiets genomen en heb de hele baan tegenwind gehad
Heb daarpas ook even de fiets genomen en wat was dat, een RV van 92%??? :oink:
Als alles overal egaal opwarmt, dan zou dat niet meer bewolking mogen geven dan ervoor. Omdat warme lucht meer waterdamp kan vasthouden zonder te condenseren.
Is het zeewater dan meer opgewarmd dan het land in de laatste jaren?
Denk dat je het niet zo moet zien. Lucht die meer vocht bevat zal sneller satureren en condenseren. Sowieso wordt het daarvoor bij ons vanaf het najaar altijd koud genoeg in de bovenluchten. Zelfs met een opwarming gelijk aan die van de zee (of meer) zitten we nog lang niet in de zone waarbij de bovenluchten boven land zodanig opwarmen dat het saturatiepunt veel minder bereikt zou worden.

Verder natuurlijk ook het feit dat de zee veel latente warmte heeft, en het land niet. Dus het effect van de opwarming van de zomer speelt veel langer mee voor de zee.

Laatst bewerkt:
Uiterst slechte tendens voor volgende week blijft nog steeds in de kaarten zitten, en we komen stilaan in de zekerheidstermijn.

Maandag en dinsdag 36 mm samen, meer dan de helft van de normale neerslag van de maand, op 2 dagen.
Tegen het einde van de week zou de normale hoeveelheid neerslag voor september al gehaald zijn.
Temperaturen zakken richting 15 graden overdag. Wat ongetwijfeld nog steeds "warm" is gelet op deze omstandigheden.

En voor het zover is, zouden we komende vrijdag er ook nog "gewoon" eens 10 mm bovenop doen.

Lang geleden dat de herfst zo vroeg begonnen is, en dat terwijl we toch alle redenen hebben om wat respijt te krijgen dit jaar.

En nog steeds niets van orkaanontwikkeling op de oceaan. Bij NOAA lijken ze ook niet te snappen waarom het zo stil geworden is op het hoogtepunt.

Die mep krijgt u nog wel.
Ja, ik had het gisterenavond ook reeds gezien in de run van ECMWF. Onvervalst herfstweer met veel neerslag. Wanneer krijgen we eens respijt, vraag ik mij ook af. Hoeveel mooie dagen hebben we nu al gehad dit jaar ?

Er worden weer opklaringen beloofd, net als gisteren, maar voorlopig zit het potdicht.
Voor de eerste keer sinds langs binnen het licht moeten aandoen deze ochtend. :help:

Tijd om een reisje te boeken - iets om naar uit te kijken
Ik ga ook eens moeten kijken om iets te boeken, want ik ga anders de winter niet doorgeraken denk ik.
Met dat grijs weer kan je beter de hele dag in uw mancave kruipen en gamen zodat je het niet hoeft te zien.

Misschien oktober of begin november eens naar Spanje gaan. Kwestie van toch nog eens de zon gezien te hebben.

In Ukkel zelfs 98% op de middag. Dit is toch niet meer normaal. KMI spreekt overigens van 27°C vandaag. Ik zie echt niet in hoe we dat gaan halen met die bewolking.
Stratus zal er in de namiddag uit gaan (stratusveld beweegt vrij snel met de wind trouwens, ook al zie je dat niet), dus als de zon straks doorbreekt zou het snel gaan opwarmen gelet ook op de windrichting die wat minder noordelijk zal worden, vandaar dat ze 27 denken.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan