Lente / Zomer 2024

Arpège geeft voor morgen toch een flinke plens en serieus wat wind voor het westen tot zelfs 90 kmpu.
Andere modellen zijn precies toch wat gematigder maar ik ben eerder geneigd om de Fransen te volgen gezien hun veel betere track record de voorbije weken.

Vandaag toch niet, en gisteren ook niet. Ben die wind alweer kotsbeu.

Gisteren was het Ernesto zelf, vandaag is het Lilian - die in het kielzog van Ernesto ontstaan is - die voor de wind zorgt. Gelukkig dat beiden straks op een positie gaan komen te liggen waarmee we veel beter weer gaan krijgen. Nog even op de tanden bijten.
En denk je dat we dan voor een langere periode een stabiel (warm) weerbeeld kunnen krijgen?
Of enkel voor volgende week?

Ik kijk uit naar volgende week ... alles is beter dan herfstweer in de volle zomer.
De winter/lente was al meer dan herfstig genoeg. Afijn, de minder leuke zijde van de herfst dan met al die 'november regen' die maar niet ophield. Hopelijk dit jaar een normalere herfst met meer zon en afwisseling.

Ik kijk uit naar volgende week ... alles is beter dan herfstweer in de volle zomer.
De winter/lente was al meer dan herfstig genoeg. Afijn, de minder leuke zijde van de herfst dan met al die 'november regen' die maar niet ophield. Hopelijk dit jaar een normalere herfst met meer zon en afwisseling.

We kunnen het alleen maar hopen :love:

Normaal ben ik na de zomer voldoende 'opgeladen' om de herfst en winter tegemoet te treden, maar dit jaar heb ik dat gevoel nog niet.
De gedachte aan oktober en november valt nog mee, en december is uitkijken naar het jaareinde, maar om nu te denken aan januari en februari die altijd ellelang lijken te duren maakt me wel wat ongerust eigenlijk. Vanaf maart gaan dingen terug in bloei en is het uitkijken naar het zomeruur, maar januari en februari...

We kunnen het alleen maar hopen :love:

Normaal ben ik na de zomer voldoende 'opgeladen' om de herfst en winter tegemoet te treden, maar dit jaar heb ik dat gevoel nog niet.
De gedachte aan oktober en november valt nog mee, en december is uitkijken naar het jaareinde, maar om nu te denken aan januari en februari die altijd ellelang lijken te duren maakt me wel wat ongerust eigenlijk. Vanaf maart gaan dingen terug in bloei en is het uitkijken naar het zomeruur, maar januari en februari...
Dat alles terug in bloei gaat vanaf maart is waar, dat dit altijd samengaat met mooi weer is nog wat anders. De laatste jaren hebben we een herfst gehad die overuren klopte tot en met juni.

Dat alles terug in bloei gaat vanaf maart is waar, dat dit altijd samengaat met mooi weer is nog wat anders. De laatste jaren hebben we een herfst gehad die overuren klopte tot en met juni.

Dat is waar, maar dat gold ook voor april, mei, juni en een stuk van juli. Hopelijk volgend jaar terug wat normaal weer.
Maart is nog steeds een lange maand, maar de eerste tekenen van de lente en zeker de switch naar het zomeruur doen veel vind ik :love:

Laatst bewerkt:
Gisteren nog een artikel in de krant over een mogelijke hittegolf deze week. Vanochtend staat er de komende week maar 1 dag 27°C, 1 dag 25°C en de rest niet boven de 23°C.
Pure comedy, die weersvoorspellingen.

Gisteren nog een artikel in de krant over een mogelijke hittegolf deze week. Vanochtend staat er de komende week maar 1 dag 27°C, 1 dag 25°C en de rest niet boven de 23°C.
De comedy vind ik meer de personen die nog steeds niet snappen dat het niet zo voorspelbaar is vaak.

Toevallig toch niet dit artikel van HLN?

Dat is nu echt de laatste krant die ik zou lezen als het op het weer zou aankomen. Kan het artikel niet lezen maar vraag me dan toch af hoe Dehenauw dat in het artikel heeft verwoord.

Wel, er wordt een 30 graden voorspeld voor woensdag in Ukkel. En vanaf morgen moeten 5 dagen met 25 graden er ook wel mogelijk zijn. Dus het enige dat ontbreekt voor een theoretische hittegolf is nog twee dagen met 30 graden, maar dat zal wellicht niet lukken. Het moet wel gezegd dat de voorspellingen vorige week flink beter waren en er wel een kans was op een hittegolf als het nog wat warmer zou uitdraaien. Helaas is het allemaal kouder uitgedraaid, relatief dan, want het zal nog steeds rond de 25 graden blijven in het binnenland, wat boven de norm is, maar de nog warmere temperaturen die eerst voorspeld waren zijn weg. Aan de kust wel frisjes.

Echter, slecht is het niet, want Ernesto brengt ons wel wat een kadaver van een orkaan gewoonlijk als cadeautje brengt: een langere periode van hogedruk, maw: volop zon en aangenaam weer. Althans, dat is wat de modellen denken. Zo zie ik in de meest betrouwbare modellen voor de komende 2 weken eigenlijk uitsluitend hogedruk. Meer zelfs, in de komende week zou het quasi volledig droog blijven, en in de week erna zou in Ukkel amper 8 mm neerslag vallen, wat enorm opmerkelijk is in deze tijden. Vergelijk dat met deze maand waarbij er al 148 mm gevallen is. Maar goed, zelfs in de meest betrouwbare modellen zijn alle voorspellingen verder dan een week weg ook niet zo betrouwbaar. Op 9 september dus eens de evaluatie maken in welke mate dit allemaal uitgekomen is.

Ook vorig jaar hadden we in september een lange periode van hogedruk (na aankomst orkanen Idalia en Lee), het was een relatief mooie maand na 2 slechte maanden, en de enige maand in recente tijden die niet te nat was. Zal ook dit jaar september de enige te droge maand worden? Op basis van hoe het er nu uitziet, is die kans er wel, maar er zal nog nood zijn aan een nieuwe orkaan denk ik.

En denk je dat we dan voor een langere periode een stabiel (warm) weerbeeld kunnen krijgen?
Of enkel voor volgende week?
Kan je niet voorspellen, ik kan puur kansen geven, en de kans is klein. Dit omdat er momenteel geen enkele formatie van nieuwe orkanen is - we staan nu wel aan het begin van het hoogtepunt van het orkaanseizoen, dus normaal zal een formatie niet zo lang meer uitblijven - en we m.i. nog steeds in het vastgeroeste patroon zitten dat we al bijna 2 jaar hebben (zie opnieuw overvloedige neerslag in augustus en net niet te somber qua zonneschijn). Vanaf dat patroon de kans krijgt om terug te keren, maw vanaf Ernesto (of opvolger) niet langer de baas is, zal het dat doen. Er zijn dus twee mogelijke scenario's, afhankelijk van een onvoorspelbaar element:

1 - Ernesto brengt een week goed weer, mogelijks nog een tweede week, en daarna is het gedaan en komt de regen en lagedruk weer volop terug. Zo gaat het meestal met die orkanen, al zijn er voorbeelden van orkanen die veel langer mooi weer konden geven, zoals Beryl recent. Dan is het wachten tot de volgende aankomt, en dat zal niet voor half september zijn.
2 - Ernesto kan veel langer goed weer geven, en tegen dat hij uitdooft na half september komt de volgende al aan, en zijn we echt gezet voor een prachtige nazomermaand.

Scenario 1 is veel kansrijker. Scenario 2 is niet uit te sluiten, er zijn modellen die daar ook op hinten, en in recente jaren is zo'n scenario meermaals voorgevallen in september, maar de kans blijft nog altijd kleiner, wat niet betekent dat het niet kan. Moest er bv nu al een nieuwe orkaan onderweg zijn, zou ik gezegd hebben dat de kans groter is dat we wel vertrokken zijn voor een lange periode van aanhoudend mooi weer. En binnen een week van vandaag, als blijkt dat Ernesto goed standhoudt, zou ik ook de kansen weer hoger gaan inschatten dan ik nu doe. Maar voorlopig zou ik dus vooral aanraden van er van te genieten de komende dagen.

Laatst bewerkt:
Die 30°C woensdag zal misschien heel lokaal zijn, KMI geeft 28°C in hun voorspelling.

Denk dat het zinloos is om verder dan 1-2 weken vooruit te kijken. Als het weer snel terug ontspoort dan zal ik eens uitkijken om nog eens weg te gaan in oktober of november.
In september is't hier tegenwoordig dikwijls toch nog goed weer.

Ik vond het vandaag een prima dag. Doorheen de dag wel veel stapelwolken maar niet zo erg op een maandag, en tegen de avond volledig blauwe lucht met zeer sporadisch een schapenwolkje. Genieten van een motorritje, niet te warm en niet te koud, gewoon perfect :love:

Die lange termijnsvoorspelling van een paar dagen geleden ziet er ook ineens een pak slechter uit :unsure:
Vrijdag al regen en de dagen daarna houden we het ook niet droog

Terug
Bovenaan