Lente / Zomer 2024

inderdaad, ik heb van die tijdelijke verkoeling gebruik gemaakt om net niet naakt het gras hier te maaien.
ik sta redelijk in het zweet na 20 minuten werk, maar liever dit dan die deprimerende warmte die mij fysiek doet verzwakken.
deze 20 graden gaf mij terug wat energie.

edit: en nu een ijsje om wat verder te genieten.

Ik was op yr.no aan het kijken en die voorspelden 26°C, dat is op basis van het ECMWF, dus misschien dat het KMI hun voorspelling lager uitvalt door meer rekening te houden met lokale bewolking ofzo.
Wel 29.1 mm neerslag, maar uiteindelijk zelfs de 24 graden niet gehaald in Ukkel. Geen zomerse dag dus. En de kwalificatie voor een theoretische hittegolf is daarmee ook weer gereset, er is opnieuw eerst nood aan minstens vijf opeenvolgende dagen van 25 graden voor er daar sprake van kan zijn, morgen is het weer dag 1.

Temperaturen blijven de komende dagen wel in de buurt van 25 graden, ietsje boven de normaal dus, en vooralsnog zie ik geen 30'ers meer, tenzij het uiteindelijk weer warmer wordt dan eerst gedacht. Krijgen we nog een september-hittegolf zoals vorig jaar? Met de temperaturen van deze maand zijn de omstandigheden daarvoor gunstig, maar dat betekent nog niet dat het zal gebeuren.

Laatst bewerkt:
Ten westen van Brussel is die 25°C wel gehaald op de meeste plaatsen. Melle, Beitem en Chièvres zaten boven 25°C vandaag. Daar is dan ook weinig of geen regen gevallen vannacht en vanmorgen.
De minima dalen stilaan naar meer normale waarden. Richting 15°C en dan 14°C volgende week.

Hier aan het Gardameer een hele week 36 graden en 's nachts 25 graden. Zweten als een rund, continu. Volgende week terug in België en gelukkig weer een aangename 23 graden. Gek te bedenken dat sommige mensen dit normaal vinden. Wisselen die dan 3 keer per dag van kledij? Je lichaam past zich aan, zeker?
Hier in zuid Frankrijk, 8 dagen +32° gehad aan de zee. Echt plakkerig warm.

Boven 30 graden is wel leuk aant strand maar direct daarn naar de parking wandelen of het huisje is echt wel zeer hard zweten.
Maar idd ongeveer 3 keer omkleden. Eerst strandkledij (maar toch een T-shirt nog he) aandoen.

Dan nat aankomen op uw plekske opt strand. Parasol stoeltje en frigo box installeren. T-shirt uit en de zee in. Opt einde terug naar huisje volledig nat want ge hebt net alles en iedereen eindelijk van't strand gehaald. Thuiskomen, douchen en aftersun insmeren. Deftige kleren aandoen.

Maar dan tafel afruimen en de klein in bed en ik ben weer kletsnat 🤣 en dan moet ge nog gaan slapen.

Nu 2 dagen 25 en bewolkt... ik ben zwaar content.

Als je naar het zuiden gaat in een zomer waar het al bijna gans de zomer heet is daar, en extreem warm moet je het erbij nemen zeker? Anders boek je volgend jaar best Scandinavie ofzo, Maar het blijft een gok.

Ik zie het al zo voor me. Veel mensen in maart, oh jee regen regen regen: reis vroeg geboekt voor juli augustus naar het zuiden, want we moeten zeker zon hebben op de vakantie ... en dan krijg je er teveel van het goeie. Niet leuk natuurlijk. Zelfs de locals krijgen het lastig.

Als je naar het zuiden gaat in een zomer waar het al bijna gans de zomer heet is daar, en extreem warm moet je het erbij nemen zeker? Anders boek je volgend jaar best Scandinavie ofzo, Maar het blijft een gok.

Ik zie het al zo voor me. Veel mensen in maart, oh jee regen regen regen: reis vroeg geboekt voor juli augustus naar het zuiden, want we moeten zeker zon hebben op de vakantie ... en dan krijg je er teveel van het goeie. Niet leuk natuurlijk. Zelfs de locals krijgen het lastig.
In plaats van een vliegreis te boeken naar het zuiden kan je ook gewoon met de auto gaan en dan ben je toch flexibeler om uw reis naargelang het weer aan te passen. Of ga dan voor of na de warmste periode.

Als je in de zomer naar Turkije gaat dan ga je voor de warmte en moet je ook niet komen klagen als het boven de 40 graden is hé

In plaats van een vliegreis te boeken naar het zuiden kan je ook gewoon met de auto gaan en dan ben je toch flexibeler om uw reis naargelang het weer aan te passen. Of ga dan voor of na de warmste periode.

Als je in de zomer naar Turkije gaat dan ga je voor de warmte en moet je ook niet komen klagen als het boven de 40 graden is hé
Mijn punt ging vooral over de mensen die op voorhand boeken, met de auto en bvb tent ben je inderdaad veel flexibeler.
Akkoord, dat klagen over de warmte op reis in Zuid Europa, het een beetje zelf zoeken is. Los van het feit of je er goed of niet goed tegen kunt, want die discussie doe ik niet (meer) aan mee. Naar Griekenland (zeker vaste land) wil je al zeker niet gaan in het hoog seizoen als je niet tegen de hitte kan de laatste jaren ... Turkije kan idd ook snikheet zijn deze periode.

Maar op reis in september oktober met kinderen? En tent of random te nemen logie ? 1000km in een auto? Niet altijd een lachertje of eenvoudig. Maar het zijn opties ... Bvb in de herfstvakantie naar het Zuiden ipv volle zomer.

Zelfs in de Ardennen of aan de BE kust merkte ik dat je soms al maanden op voorhand moet boeken in vakantieperiodes, of de loges en vakantiehuisjes zitten vol. Oudjaar etc soms al een jaar op voorhand :S

Laatst bewerkt:
Wat een fantastische dag vandaag. 26-27 graden, af en toe een briesje, de zon die het echt warm maakt maar niet ondragelijk heet. Deze morgen was het goed fris door een buitje hier en daar.

Wat een fantastische dag vandaag. 26-27 graden, af en toe een briesje, de zon die het echt warm maakt maar niet ondragelijk heet. Deze morgen was het goed fris door een buitje hier en daar.
Exact. Veel aangenamer dan die vorige dagen waar je niets kon doen buiten. Ook die hoge luchtvochtigheid lijkt veel minder te zijn. Zo mag het van mij alle dagen zijn.

Heerlijke dag vandaag, al staat er nu precies wat wind.

Begin van de week die hete dagen, nu normalere zomerdagen en morgen een dagje regen is helemaal top. Zolang er maar afwisseling is.
Thanks Beryl :clap:

Ideale dag inderdaad. Woon in een klein app in een stad, krijg hier wel de warmte ni weg. Tips?
Vroeg genoeg opstaan (ca. 5u - 6u) en alles openzetten.
Indien mogelijk, zet je voordeur en een raam in de gang ook open voor de doorstroming.
Het hielp alvast bij me afgelopen woensdag. Van 29°C boven naar 25°C :drool:.
De wind moet ook meezitten natuurlijk.

Vandaag de eerste, en ergste dag, van 3 verloren zomerdagen.

Vandaag te koud, nat en somber. Postkaartje van de eerste helft van deze zomer, zodat we niet zouden vergeten waar we van komen. Weliswaar niet zo extreem koud als het toen was.
Morgen zelfde als vandaag maar warmer.
Overmorgen zelfde als vandaag maar wat meer zon (maar de warmte is weer weg).

Vanaf de nieuwe werkweek terug beter weer.

De komende 72 uur zou de zon amper ~9 uren schijnen over Ukkel. Daarmee zal de schuchtere voorsprong in zonuren die we de afgelopen dagen opgebouwd hebben terug grotendeels verdwijnen, wat natuurlijk in de context gezet moet worden dat deze maand nog steeds in de running is voor de zevende te sombere maand op rij.

Lagedruk lijkt het jammer genoeg weer steeds gemakkelijker voor het zeggen te krijgen in onze contreien. Dringend nood aan de komst van Ernesto om terug wat orde op zaken te komen stellen. ETA is eind volgende week.

Laatst bewerkt:
Lekker weertje, de honden nie binnen te krijgen . Die happy ik ook . Straks zal het minder zijn, als ze met volle geweld binnen stormen en ik de rest van dag kan genieten van de aroma's natte honden .

Tja, om te verluchten en de airco niet te moeten aanzetten is het wel goed weer. Te veel en te langdurig van één weertype (somberheid, droogte, kou of hitte) is nooit goed.

Het zou wel beter omgekeerd zijn, dit verlengd weekend nog zomers en dan grijs en regenachtig als ik moet werken dat zou beter zijn.
Ik weet niet of het zo erg gaat zijn als Guglielmo het hier schetst, vandaag slecht, maar vandaag zou toch de slechtste dag zijn van die 3 dagen.

9.7L gevallen tot nu toe. Het mocht eens na de warme, droge dagen, maar ik had toch gehoopt dat de betere namiddag een feit ging zijn. Komende tijd lijkt me dat er niet veel te klagen zal vallen, niet te koud, niet te warm, niet de nat, maar wel af en toe een dag met wat buien.

Terug
Bovenaan