Lente / Zomer 2024

maar vandaag zou toch de slechtste dag zijn van die 3 dagen.
Vandaag is idd de slechtste dag, en de voorspelling zijn gelukkig ook wat opgebeurd voor de komende 2 dagen.

Morgen zou het overdag nu grotendeels droog blijven, maar nog steeds kans op neerslag in de avond. Wisselend bewolkt. Temperaturen halen wel een respectabele 25 graden.

Zondag wordt nu met 23 graden plots weer 2 graden warmer ingetekend dan gisteren (post-Beryl fenomeen) en gezien het vanaf de ochtend droog zou blijven zal het alsnog een aangename dag worden. De zon zal zich ook niet de hele dag laten zien, maar cava nog.

Maandag dan 24 graden, droog, en volop zon.

Laatst bewerkt:
Zoals gewoonlijk is de zon de king-maker, als die schijnt interesseert het mij niet wat er op de thermometer staat, instant strand/terras/tuin proof. Moet wel droog blijven natuurlijk.

We hebben deze week nu toch echt voor iedereen wat gehad.

Eerst 2 hete, tropische dagen met warme avonden en nachten.
Woensdag en donderdag gewone zomerdagen met koelere nachten.
Vrijdag een dag met regen.
Vandaag weer een gewone zomerdag, en morgen weer.

Heerlijk die afwisseling, ik vond het zelfs niet erg dat het vrijdag regende :rofl:

Was vrijdag een dagje gamen. Niet zo erg maar meer dan 1 dag moet dat regenweer ook niet duren voor mij.
Vandaag was het niet slecht. Geen topzomerdag maar wel OK.

Het was 10°C. Was toch even verschoten toen ik per fiets vertrok naar het werk met mijn korte mouwen en korte broek. Voortaan toch kijken naar de temperatuur voor ik vertrek.

Amai zo frisjes deze morgen
RIP zomer
Komkom, de verwachting voor de komende week is beter dan wat we in juni en begin juli hadden.

Ik ben in december naar Marrakech geweest en dat was ook gelijkaardig. Ik liep er rond in een t-shirt, want lekker weertje aan 20 graden, en de locals droegen allemaal een jas of iets warms.
Waar mijn vrouw opgegroeid is, is de standaard ook tropische warmte (dus vochtig). Daar is het ook je warm aankleden om naar een bergstad te gaan waar het 20 graden is. Andersom zal een Schot of Noor misschien al een short en t-shirt dragen wanneer wij het te fris vinden. Een mens kan veel gewoon worden uiteindelijk.

Maar algemeen is een temperatuur dichtbij of boven die van het menselijk lichaam toch afzien hoor. Al genoeg klachten gehoord van de familie van mijn vrouw dat ze zonder airco niet kunnen slapen.

Waar mijn vrouw opgegroeid is, is de standaard ook tropische warmte (dus vochtig). Daar is het ook je warm aankleden om naar een bergstad te gaan waar het 20 graden is. Andersom zal een Schot of Noor misschien al een short en t-shirt dragen wanneer wij het te fris vinden. Een mens kan veel gewoon worden uiteindelijk.

Maar algemeen is een temperatuur dichtbij of boven die van het menselijk lichaam toch afzien hoor. Al genoeg klachten gehoord van de familie van mijn vrouw dat ze zonder airco niet kunnen slapen.
Toch zijn er manieren geweest in het verleden om met die warmte om te kunnen. In Iran zag ik in Yazd de befaamde "windtorens", waarbij het minste zuchtje wind werd gevangen en dan via een ingenieus systeem airconditioning ontstond waarbij een huis werd afgekoeld. Het menselijke lichaam kan zoiets ook "gewoon" worden, maar we hebben vandaag wel het gemak van airco en ventilators. Dat worden we ook gewoon.

Toch zijn er manieren geweest in het verleden om met die warmte om te kunnen. In Iran zag ik in Yazd de befaamde "windtorens", waarbij het minste zuchtje wind werd gevangen en dan via een ingenieus systeem airconditioning ontstond waarbij een huis werd afgekoeld. Het menselijke lichaam kan zoiets ook "gewoon" worden, maar we hebben vandaag wel het gemak van airco en ventilators. Dat worden we ook gewoon.
Ging het in het verleden dan ook al om zulke hoge (extreme) temperaturen?

Er was ook gewoon weinig keuze natuurlijk. Grootsteden op de schaal van vandaag waren er toen ook nog niet, dat is toch een serieus verschil op vlak van hitte. En wie welstellend was/is heeft altijd meer mogelijkheden.

En ook een kanttekening: Iran heeft op veel plaatsen een droge hitte. Een ex-collega van mij is afkomstig uit Shiraz en die vind onze warme en vochtige zomerdagen zwaarder dan die thuis, ook al is 40 graden daar geen uitzondering. Als het droog is kan je door jezelf nat te maken (of moderner, door verstuivers) wel makkelijker afkoelen, als je in de schaduw blijft.

@Deckard: Wat ik hoor van mijn schoonfamilie en vrienden daar is dat men in Mexico toch de klimaatverandering merkt, en uitzonderlijk hete dagen van vroeger meer en meer lijken voor te komen. Dat is natuurlijk geen wetenschappelijke studie.

Was idd een fris nachtje. Herfstvibes beginnen alweer terug te keren na het microzomertje. Dit jaar wel nog niet zoveel foliage als in vorige jaren rond deze tijd, vermoedelijk door de vele regen.

Terug
Bovenaan