Lente / Zomer 2024

Juist 50km gedaan met de fiets, het valt allemaal mee tot je stopt met rijden, dan heb je geen afkoeling meer van de wind en breekt het zweet uit.
Bij vertrek was het 32 graden (om 19u), maar later tijdens mijn rit kwam er een dikke wolk voor de zon en daalde de temperatuur naar 27-28 graden. Dus het viel allemaal wel mee met die warmte.

Het begint hier nu te druppelen trouwens.

Idem. Ferme toer nog gedaan met de fiets vanavond. Heel warm, maar eens je in beweging bent viel het goed mee.
Eens je stopte was het wel “eerder warm”.

Op zich zijn het nu de mooiste dagen en avonden. Over paar weken en maanden denken we terug aan zulke avonden vol herinneringen.

En ideaal ook om wat extra kilo’s kwijt te raken !

het valt allemaal mee tot je stopt met rijden, dan heb je geen afkoeling meer van de wind en breekt het zweet uit. Bij vertrek was het 32 graden (om 19u)
Dat zijn idd de betere uren. Mijn ritten waren +/- telkens 13u-18u, de enige keer dat er afkoeling was, was bergaf. Maar wel goed doenbaar mits voldoende drinken mee (of bijkopen onderweg) en elk uur eens 5 minuutjes stoppen in de schaduw. En zoals gezegd: tempo aanpassen aan realiteit, maw vandaag wat rustiger dan anders.
Eens je stopte was het wel “eerder warm”.
Ben er zeker van dat het KMI deze uitspraak zal approven.

De lucht zit quasi verzadigd met vocht. 26,5°C buiten, 86% luchtvochtigheid, dauwpunt 24°C
Vandaar dat het zo slecht gaat afkoelen vannacht.
Een dauwpunt van 24°C is in België zeer uitzonderlijk, dat zijn subtropische waarden

Laatst bewerkt:
Gisterenavond was het toch echt nog belachelijk warm tot zeer laat. Om 23u eindelijk de ramen eens willen openzetten, maar het was buiten nog altijd 28 graden ofzo dus snel terug dicht gedaan.

Maar bon, degenen die genieten van deze temperaturen is het even gegund. Voor mij mag het 10 graden frisser zijn.

En ook: na het vreselijk deprimerende voorjaar en begin vd zomer wil ik nu niet te veel klagen.

Het is precies dat pre-Beryl tijdperk de warmere oplossingen in het weerensemble minder warm werden naargelang ze dichterbij kwamen en in het post-Beryl tijdperk worden de koelere oplossingen warmer naargelang ze dichterbij komen.

Hier aan het Gardameer een hele week 36 graden en 's nachts 25 graden. Zweten als een rund, continu. Volgende week terug in België en gelukkig weer een aangename 23 graden. Gek te bedenken dat sommige mensen dit normaal vinden. Wisselen die dan 3 keer per dag van kledij? Je lichaam past zich aan, zeker?

Aken en omgeving krijgen er al een goed half uur goed van langs qua onweders. Ook andere regio's in dat gedeelte van Duitsland hebben al ganse namiddag te maken met zware onweders. Dat ze het maar daar houden de komende uren.

Een hittegolf zal het waarschijnlijk niet worden maar het blijft toch nog even warm met tmax >=25°C tot donderdag wellicht
De 25 graden zal Ukkel vandaag woensdag toch al niet meer halen, althans volgens hun eigen voorspellingen, al kan het natuurlijk dat ze het weer onderschatten. Meteen een relatief flinke verkoeling op een paar dagen. Maar morgen weer warmer en terug meer dan 25 graden.

Deze nacht werd in Ukkel de normale hoeveelheid neerslag van augustus overschreden, momenteel is 117% van de normale hoeveelheid neerslag er gevallen. Opnieuw voor de helft van de maand voorbij is dus. Daarmee is de elfde te natte maand op rij weer vlot binnengehaald (vorig record: 8 te natte maanden op rij).

Gaat september het afwerken met 12 te natte maanden op rij?

De 25 graden zal Ukkel vandaag woensdag toch al niet meer halen, althans volgens hun eigen voorspellingen, al kan het natuurlijk dat ze het weer onderschatten. Meteen een relatief flinke verkoeling op een paar dagen. Maar morgen weer warmer en terug meer dan 25 graden.
Ik was op yr.no aan het kijken en die voorspelden 26°C, dat is op basis van het ECMWF, dus misschien dat het KMI hun voorspelling lager uitvalt door meer rekening te houden met lokale bewolking ofzo.

Deze nacht werd in Ukkel de normale hoeveelheid neerslag van augustus overschreden, momenteel is 117% van de normale hoeveelheid neerslag er gevallen. Opnieuw voor de helft van de maand voorbij is dus. Daarmee is de elfde te natte maand op rij weer vlot binnengehaald (vorig record: 8 te natte maanden op rij).

Gaat september het afwerken met 12 te natte maanden op rij?
Hier niks. Was vooral rond de lijn Brussel-Antwerpen dat het serieus tekeer is gegaan blijkbaar. Ukkel gaat deze maand tot nu toe een stuk hoger zitten dan Oost en West-Vlaanderen denk ik.

Hier aan het Gardameer een hele week 36 graden en 's nachts 25 graden. Zweten als een rund, continu. Volgende week terug in België en gelukkig weer een aangename 23 graden. Gek te bedenken dat sommige mensen dit normaal vinden. Wisselen die dan 3 keer per dag van kledij? Je lichaam past zich aan, zeker?
Ik slaap 's nachts op een zijden hoeslaken. Daar zweet je geen druppel in, zelfs niet bij nachten van 25 graden. Heb ook een zijden kussensloop, dat is goed voor het hoofdhaar. Ik slaap bijna elke nacht zo vast als een marmot.

zonder de garantie dat ik airco op mijn kamer heb zet ik geen voet meer in italië binnen in de maanden juli/augustus. Geen voet. Daar al een paar keer sterren gezien zelfs in die mate dat het zwembad veel te hard opwarmde en geen verkoeling meer bracht. Overdag kan ik daar nog wel ietwat tegen maar als de slaap (en andere geneugten van het getrouwde leven) er begint onder te lijden dan trek ik nu wel mijn grens.

Terug
Bovenaan