Lente / Zomer 2024

Voor de kenners, waar in Europa (op drivable afstand, 6 à 10uur) wordt het de komende week lekker warm?
Het lijkt op de meeste plaatsen om te slaan vanaf dinsdag, net zoals bij ons.

Laatst bewerkt:
Maar als je dan, wanneer het uitzonderlijk warm wordt, (en ja, 30 graden is nog steeds uitzonderlijk warm voor ons land) durft te zeggen dat je er niets van moet weten dan krijg je al bedenkelijke blikken (hier in de vorm van unsure of kwade smileys onder je post) en commentaren als 'stop eens met zagen' en 'geniet er gewoon van'. Tja, sorry dat ik daar lichamelijk gezien niet van kan genieten?
En op die posts die impliceren (of rechtuit zeggen) dat het hier 'normaal gezien' constant 26+ zou moeten zijn of weet ik veel reageer ik gewoon omdat dat pertinent onwaar is en klimaatontkenning kan voeden.
Ja maar de laatste weken is het nu toch echt niet verkeerd qua zomer?
Als je constant medeforumleden de mond snoert die verlangen naar warmere periodes, moet je niet verwonderd zijn dat je de term 'bitsig' opgeplakt krijgt.
Mocht iedereen hier tijdens de maandenlange grijze grauwe periode evenveel klaagposts geschreven hebben als de warmtehaters wanneer het eens een paar dagen warm is, dan zaten we nu al aan 800 pagina's tellend topic.
Dat is dan ook het verschil; maandenlang grijs en somber weer vs. enkele weken (te) warm weer.

Die suggesties naar klimaatontkenning naar @Dewdrop Dazzle toe, slaan ook gewoon nergens op. Vorige jaren hebben we hier in gelijkaardige topics al tot in de treure toe uitgelegd dat de bewustwording van klimaatopwarming totaal los staat van persoonlijke voorkeuren.

Ik begrijp overigens dat je een vertekend beeld hebt van wat zomers vroeger waren.
Dat is op zich geen probleem; we hebben hier al meermaals aangehaald dat iemand uit zijn kindertijd vooral de goede momenten herinnerd - bij jou zullen dat dan misschien de meer sombere dagen zijn uit de zomers wanneer je minder last had van de warmte.
Dat is helemaal fijn, maar net als je -terecht- wijst dat we in België geen maandenlange dertigers moeten verlangen (omdat dit een soort van normvervaging is) is het evenzeer ook wenselijk om er bij te vermelden dat dertigers wel degelijk al altijd hebben bestaan in België.

Een snelle blik bij KMI leert ons dat zelfs in het begin van de vorige eeuw al warmere periodes voorkwamen:
https://www.meteo.be/nl/klimaat/kli...lijke-gebeurtenissen/gebeurtenissen/hittegolf
Dit is dan enkel nog maar het overzicht van de 'uitzonderlijke' metingen. Gewone zomerse dagen van 25 graden kwamen in de jaren 80 of 90 ook gewoon voor, dus de zaken voorstellen alsof het grijzig weer van juni en juli de norm is, klopt evenmin.
Het is een mogelijk weerbeeld in de zomer in België, maar niet hét enige.

Wetenschappers zijn het er over eens dat de voorbije periode van ellenlange somberheid eveneens het resultaat is van de klimaatopwarming, door geblokkeerde systemen, waardoor hogedrukgebieden onze regio niet kunnen bereiken, zoals vroeger wel het geval was.
Het voorbije weerbeeld van de vorige maanden gaan bestempelen als 'normaal' en 'zo is het toch al altijd geweest' is gewoon evenzeer fout en zou je met slechte wil ook kunnen bestempelen als klimaatontkenning.

Één dag warm weer en we worden alweer gestraft met een artikel van Jill Peeters

Het voorbije weerbeeld van de vorige maanden gaan bestempelen als 'normaal' en 'zo is het toch al altijd geweest' is gewoon evenzeer fout en zou je met slechte wil ook kunnen bestempelen als klimaatontkenning.
Daar kan ik heel kort op antwoorden: dat heb ik nooit als normaal bestempeld. Het weer van de voorbije drie-vier weken, DAT is normaal. Kijk maar eens op KMI. Verder heb ik ook nooit gezegd dat +25 vroeger nooit voor kwam, en heb ik ook nooit gezegd dat +30 nooit voorkwam. Wel dat het nu vaker voorkomt. Verder weet ik (zoals het kleinste kind) dat het vroeger ook wel eens warm kon worden. Ook dat heb ik nooit ontkend. Wel zeg ik dat het nu warmer is op vrijwel alle vlakken. Eveneens heb ik ook nooit gezegd dat die lange grauwe periodes niet door klimaatverandering komen. Hoeveel woorden ga jij in mijn mond leggen zeg?

Ga trouwens anders een kijken naar de eerste tien-twintig pagina's van dit topic. Staat letterlijk vol met gezeur over het grauwe weer. Mag hoor, daar niet van, maar er werden toen wel degelijk even veel klaagposts geschreven als door de 'warmte haters'. Je punt slaat dus nergens op.

Verder zei Dewdrop Dazzle letterlijk dat het in de jaren '90 wekenlang 26+ graden was. Dat heeft geen zak te maken met voorkeuren; dat is een feitelijk statement dat fout was. Dat is ook -terecht- geduid door de mods met een kader. Dus waarom je daar over begint weet ik ook niet.

Enfin, mooie rant hoor, met gestrekt been vooruit, maar een vrij triestige post vind ik. Ik kan zeker begrijpen dat mensen mijn gezeur over het warme weer beu worden (maar dit is een thread over het weer; 80% van de posts is geklaag) maar je legt woorden in de mond dat het niet mooi meer is. Je vecht tegenwindmolens. Het zou je sieren als je dat zo laat.

Laatst bewerkt:
Één dag warm weer en we worden alweer gestraft met een artikel van Jill Peeters

Jill, is dat dezelfde persoon die onnodig het vliegtuig neemt naar usa om “orkanen te gaan jagen” in een niet-electrische pick-up?

Daar kan ik heel kort op antwoorden: dat heb ik nooit als normaal bestempeld.
Gewoonweg meerdere malen zelfs; het was allemaal niet zo dramatisch, het was normvervaging, het viel perfect binnen de statistieken, etc... - tja, dan normaliseer je gewoon het weerbeeld van juni en juli, en niet alleen op basis van een persoonlijk welbehagen of gevoel.

Eveneens heb ik ook nooit gezegd dat die lange grauwe periodes niet door klimaatverandering komen. Hoeveel woorden ga jij in mijn mond leggen zeg?
Door dat normaliseren van de voorbije grauwe periodes ('we moesten het allemaal maar normaal vinden, zie de statistieken van vroeger'), dan ontken je gewoon de klimaatverandering.
Ik lees één post van jou waarin je het zelf aanhaalt en erkent, maar dat blijkt geenszins uit alles wat er op volgt (echter, vandaar dat ik ook expliciet schreef: 'met slechte wil' omdat ik er van uitga dat je wel degelijk de nodige bewustwording hebt). Maar wat nuancering zou toch op zijn plaats geweest zijn, want het grauwe beeld was gewoonweg niet meer normaal (en dat was het evenmin in juli 2023).

Je vecht tegenwindmolens. Het zou je sieren als je dat zo laat.
Gewoon toegeven dat je fout zat of op z'n minst bepaalde nuances niet gelegd hebt zou u eveneens sieren.
Beetje flauw om zo te reageren wanneer je geen andere tegenargumentatie hebt.

Los daarvan: wat mij betreft mag iedereen gerust heel veel klaagposts schrijven over de hitte.
Het moeten, als je warmte moeilijk kan verdragen, helse periodes zijn die het fysiek functioneren enorm belemmeren.
Dus sterke aan alle lijders!

Daar kan ik heel kort op antwoorden: dat heb ik nooit als normaal bestempeld. Het weer van de voorbije drie-vier weken, DAT is normaal. Kijk maar eens op KMI. Verder heb ik ook nooit gezegd dat +25 vroeger nooit voor kwam, en heb ik ook nooit gezegd dat +30 nooit voorkwam. Wel dat het nu vaker voorkomt. Verder weet ik (zoals het kleinste kind) dat het vroeger ook wel eens warm kon worden. Ook dat heb ik nooit ontkend. Wel zeg ik dat het nu warmer is op vrijwel alle vlakken. Eveneens heb ik ook nooit gezegd dat die lange grauwe periodes niet door klimaatverandering komen. Hoeveel woorden ga jij in mijn mond leggen zeg?

Ga trouwens anders een kijken naar de eerste tien-twintig pagina's van dit topic. Staat letterlijk vol met gezeur over het grauwe weer. Mag hoor, daar niet van, maar er werden toen wel degelijk even veel klaagposts geschreven als door de 'warmte haters'. Je punt slaat dus nergens op.

Verder zei Dewdrop Dazzle letterlijk dat het in de jaren '90 wekenlang 26+ graden was. Dat heeft geen zak te maken met voorkeuren; dat is een feitelijk statement dat fout was. Dat is ook -terecht- geduid door de mods met een kader. Dus waarom je daar over begint weet ik ook niet.

Enfin, mooie rant hoor, met gestrekt been vooruit, maar een vrij triestige post vind ik. Ik kan zeker begrijpen dat mensen mijn gezeur over het warme weer beu worden (maar dit is een thread over het weer; 80% van de posts is geklaag) maar je legt woorden in de mond dat het niet mooi meer is. Je vecht tegenwindmolens. Het zou je sieren als je dat zo laat.

We hebben de voorbije maanden uitzonderlijk nat en somber weer gehad. Dergelijke aaneengesloten periode van somber en nat weer speelde op zeer veel mensen hun gemoed, zeker omdat het leek alsof daar geen einde aan zou komen. Dat hier op het forum dan geklaagd wordt over dat weer is zeer normaal, overal waar je kwam in de straat hoorde je mensen klagen over dat uitzonderlijke weer.

We hebben nu nog maar een paar keer echt warme dagen gehad, waaronder de eerste tropische dag pas op 30 juli. Geen hittegolf, gewoon enkele snipperdagen heet weer. Om dan hier te lezen dat mensen klagen over de hitte van die paar dagen nadat we uit dergelijke lange sombere en natte periode komen is inderdaad op zijn minst ongepast.

Ikzelf haat ook hitte en ik mag niet te lang in de zon komen wegens verhoogd risico op huidkanker, maar dat het nu eindelijk eens een paar dagen warm wordt is iets waar je van moet genieten. We spreken niet over 3 weken 35+°C, maar enkele dagen dat het warm weer is. Dit gaat weer over, wat een gigantisch verschil is met het weerbeeld van de herfst/winter/lente en de helft van de zomer wat oneindig leek te duren :crazy:

Gewoon toegeven dat je fout zat of op z'n minst bepaalde nuances niet gelegd hebt zou u eveneens sieren.
Beetje flauw om zo te reageren wanneer je geen andere tegenargumentatie hebt.
Mijn tegenargumentatie staat gewoon in mijn posts. Ik link altijd naar objectieve data van het KMI en andere wetenschappelijke bronnen. Hoeveel meer nuance heb jij nodig? Ik heb nergens geclaimd dat die eindeloze grijze maanden normaal waren. Of zit het KMI ook fout dan, wanneer die zeggen dat juli uiteindelijk een vrij doodgewone zomermaand was?

'we moesten het allemaal maar normaal vinden, zie de statistieken van vroeger'
Euh, wat? Met die statistieken over vroeger heb ik het over TEMPERATUREN, en dat 26+ NIET de norm is. Ik heb nergens statistieken gepost die moeten duiden dat 9 te natte en sombere maanden normaal zijn, want dat zijn ze niet. Neem alsjeblieft eens de context mee van waarop ik reageer.

Je zit hier te lullen alsof ik die grijze maanden zit te normaliseren, maar dat doe ik helemaal niet. Ik heb het dan over de voorbije drie-vier weken, en sorry, maar die waren gewoonweg normaal voor dit land. En sorry, maar 26+ 'weken aan een stuk' is zever. Ik geef verdorie altijd mee hoeveel dagen van bijvoorbeeld 25+ en 30+ we normaliter hebben, hoezo nuanceer ik dan niet genoeg?

Enfin sorry hoor, maar lees mijn posts gewoon na. Je zit echt wel te vechten tegen windmolens. Ik vind dit echt een belachelijke aanval. Dat je het op je heupen krijgt van mijn gezaag over het weer daar kan ik absoluut inkomen, maar gelieve je wel aan de feiten te houden en niet voor de tweede post op rij woorden in mijn mond te leggen die ik absoluut niet heb gezegd. Opnieuw: vrij triestig.

Om dan hier te lezen dat mensen klagen over de hitte van die paar dagen nadat we uit dergelijke lange sombere en natte periode komen is inderdaad op zijn minst ongepast.
Ongepast nog wel zeg. Dus jij gaat even bepalen wanneer het gepast is om het weer niet leuk te vinden? Ik herinner me dat JPV hier kwam zeggen dat hij de regen nog wel vond meevallen, en dat die toen de wind van voren kreeg langs meerdere kanten. Was dat geklaag toen gepast of niet?

Opnieuw: we zitten hier in een thread over het weer. Klagen over het weer is een nationale sport. Wat denk je dan in hemelsnaam dat je hier gaat vinden?

Sorry, maar ik vind 30+ kut. Dat jij dat dan niet gepast vindt om dat te zeggen is jouw probleem.

Maar bon, ik heb het hier ondertussen wel zowat gehad met dit forum. Word ik in een thread over het weer ook al woorden in mijn mond gelegd en moet ik mijn bek houden over het weer IN EEN THREAD OVER HET WEER want 'ongepast.' Dag Jan.

Ongepast nog wel zeg. Dus jij gaat even bepalen wanneer het gepast is om het weer niet leuk te vinden? Ik herinner me dat JPV hier kwam zeggen dat hij de regen nog wel vond meevallen, en dat die toen de wind van voren kreeg langs meerdere kanten. Was dat geklaag toen gepast of niet?

Opnieuw: we zitten hier in een thread over het weer. Klagen over het weer is een nationale sport. Wat denk je dan in hemelsnaam dat je hier gaat vinden?

Sorry, maar ik vind 30+ kut. Dat jij dat dan niet gepast vindt om dat te zeggen is jouw probleem.

Maar bon, ik heb het hier ondertussen wel zowat gehad met dit forum. Word ik in een thread over het weer ook al woorden in mijn mond gelegd en moet ik mijn bek houden over het weer IN EEN THREAD OVER HET WEER want 'ongepast.' Dag Jan.

Ik denk dat jij mij verkeerd begrijpt. Er is niets ongepast aan om hitte niet leuk te vinden, zoals ik zei vind ik dat ook helemaal niet leuk.

Het is wel ongepast om na een uitzonderlijke lange periode van slechter weer bij de eerste dag dat het wat heter is hierover beginnen te klagen.

Stel je voor dat er 8 maanden hittegolf en droogte was en op de eerste dag dat de temperatuur terug dragelijk is en er regen valt, er mensen beginnen te klagen dat het koud en nat is, zou dat gepast zijn?

Het is wel ongepast om na een uitzonderlijke lange periode van slechter weer bij de eerste dag dat het wat heter is hierover beginnen te klagen.

Stel je voor dat er 8 maanden hittegolf en droogte was en op de eerste dag dat de temperatuur terug dragelijk is en er regen valt, er mensen beginnen te klagen dat het koud en nat is, zou dat gepast zijn?
Ja, natuurlijk. Dat is toch gewoon iedereen zijn/haar mening? Ik ken er voor wie elke dag waarbij de temperatuur onder de nul gaat er eentje te veel is. Of die bij de eerste sneeuwvlokken (al blijven ze niet liggen) beginnen klagen. Als die dat zo ervaren, alsof dat een ramp is, waarom zou dat ongepast zijn? Je mag daar tegenin gaan met je eigen mening hoor, daar niet van (maar dan wel niet de woorden van tientallen berichten verdraaien zoals hierboven), maar 'ongepast'? In een thread over het weer dan nog? Neen, dat vind ik nu eens echt niet.

Enfin sorry hoor, maar lees mijn posts gewoon na. Je zit echt wel te vechten tegen windmolens. Ik vind dit echt een belachelijke aanval. Dat je het op je heupen krijgt van mijn gezaag over het weer daar kan ik absoluut inkomen, maar gelieve je wel aan de feiten te houden en niet voor de tweede post op rij woorden in mijn mond te leggen die ik absoluut niet heb gezegd.
Iedereen mag hier gerust klagen, naargelang zijn eigen welbevinden.

Maar wanneer je onlangs, na maandenlange duisternis, opeens komt beweren dat 'het toch allemaal meevalt de laatste weken', dan begrijp je toch dat dit wereldvreemd overkomt en voor velen werkt als een rode lap op een stier?

Wanneer vervolgens iemand schrijft dat een warme dag wordt 'afgestraft', dan ga je onmiddellijk gaan counteren en schrijf je dat er overdreven wordt en dat 26+ uiteindelijk toch niet normaal is voor dit land.
Mocht je dit nu schrijven over de 40 graden van juli 2019, dan heb je gelijk.
Maar 26 graden gaan bestempelen als abnormaal warm, is gewoon fout, zelfs voor een Belgische zomer - in de statistieken zie je wel degelijk dat er iedere zomer meerdere dagen, zelfs periodes plaatsvinden van 26 graden of meer.

Dat heeft niks met woorden in de mond te leggen of woorden verdraaien; dat is gewoon wat er staat.
En misschien bedoel je het anders (bij deze dan rechtgezet), maar het mag gerust toch even expliciet rechtgezet worden dat die voorbije juni/juli periode niet de norm is, net zoals een zes -wekenlange 25+ evenmin dat is.

Die temperaturen zeggen overigens niet alles - dat heb ik al meermaals hier geschreven.
In juli zijn er meerdere 25+ dagen geweest, terwijl er geen straaltje zonneschijn was - gevoelsmatig kutdagen, maar wel leuk voor de statistieken om achteraf te worden aangewend als een perfect normale zomerdag. Niet dus.

Dat het zo dikwijls grijs is een toch vrij warm dat is niet normaal en een gevolg van de opwarming van de Aarde.
Vroeger had je regelmatig grijze dagen in de zomer waarbij het maar 15-17 graden was. Tegenwoordig is 20 graden het nieuwe 17 graden geworden. Gevoelsmatig is dat dan een kutdag terwijl het wel warmer dan vroeger is.
En op die grijze kutdagen zit je regelmatig nog met bovengemiddelde minima.

Terug
Bovenaan