Lente / Zomer 2024

Ja maar de laatste weken is het nu toch echt niet verkeerd qua zomer? Ja, juli begon vrij slecht, maar waar ik woon (gewoon vrij centraal in het land) is het nu toch al wel enige tijd gewoon (Belgisch) zomerweer. Daar zit eens een grijze/regenachtige dag tussen, maar ook dat is perfect normaal hier. Ik rijd al weken elke dag met de fiets naar het werk, ik ga lopen, ik doe terrasjes, ... Er zijn er die doen alsof we volledig uitgeregend zijn en een complete rotzomer aan het beleven zijn, dat klopt toch ook niet?

En nu gaan we een hitteknaller krijgen en krijgen we daarna het gewoonlijke onweer, om dan (tot nader order en volgens het KMI) naar vrij gemiddelde temperaturen te gaan met eventueel wat bewolking. Hoezo 'slecht'?

Enfin, ik ga niet beginnen over voorkeuren en weet ik veel. Daar mag iedereen zijn/haar eigen mening over hebben. Ik heb het maar gewoon over die overdrijvingen. Ik zeg het hier keer op keer: we leven niet in Zuid-Frankrijk.

Sinds juni was het idd beter (imo). Maar als je lente en zomer samen neemt was het toch ferm wisselvallig; los van temperatuur.
Buienradar bvb blijft toch wel moeilijk te gebruiken nu al een langere tijd. Bvb voor woon werk fietsen, of even een wandeling of tuinklus tussendoor de buien, Deze radar verandert gelijk een Gwendolyne Rutten met de wind!

Ja maar de laatste weken is het nu toch echt niet verkeerd qua zomer? Ja, juli begon vrij slecht, maar waar ik woon (gewoon vrij centraal in het land) is het nu toch al wel enige tijd gewoon (Belgisch) zomerweer. Daar zit eens een grijze/regenachtige dag tussen, maar ook dat is perfect normaal hier. Ik rijd al weken elke dag met de fiets naar het werk, ik ga lopen, ik doe terrasjes, ... Er zijn er die doen alsof we volledig uitgeregend zijn en een complete rotzomer aan het beleven zijn, dat klopt toch ook niet?

En nu gaan we een hitteknaller krijgen en krijgen we daarna het gewoonlijke onweer, om dan (tot nader order en volgens het KMI) naar vrij gemiddelde temperaturen te gaan met eventueel wat bewolking. Hoezo 'slecht'?

Enfin, ik ga niet beginnen over voorkeuren en weet ik veel. Daar mag iedereen zijn/haar eigen mening over hebben. Ik heb het maar gewoon over die overdrijvingen. Ik zeg het hier keer op keer: we leven niet in Zuid-Frankrijk.
Het is van oktober vorig jaar tot half juli zodanig slecht geweest dat we collectieve PTSD hebben. Eigenlijk was de zomer en het voorjaar vorig jaar ook grotendeels slecht op juni en september na.
De tweede helft van juli tot nu was het best OK grotendeels, begin augustus hebben we wel veel neerslag gehad maar die viel voornamelijk door onweders op korte tijd.

Was het wisselvallig dan de voorbije maanden, want dat lijkt me typisch Belgisch, terwijl iedereen kloeg dat het altijd hetzelfde was.

Jij ziet ook telkens af als je naar de vrouw haar familie gaat zeker? :biglaugh:
Nogal, vorige zomer was het daar niet zo'n "topzomer" en bewolkt. 34 graden en dan tropisch vochtig. Mijn trouw was erger, dan vonden de locals het een warme avond en was ik gewoon continue zeiknat.

Maar goed, die mensen hebben het dus koud bij <20 graden dus als ze naar hier komen zoals vorige december is het mijn beurt.

Ik heb al talloze keren in deze thread gezegd dat ik het volledig begrijp dat mensen het regenweer en de grijze wolken beu zijn. Maar dat wil niet zeggen dat er niet mag gereageerd mag worden op personen die doen uitschijnen alsof zomers objectief gezien enkel geslaagd zijn wanneer het constant tegen de 30 graden aanschurkt.

Die afstraffingen gingen trouwens over zonnige dagen van 25 graden. Sorry hoor, maar dat is gewoon overdrijven. Net zoals ik waarschijnlijk overdrijf wanneer het heet wordt, maar daar komt dan ook reactie ('deal with it') op omdat we op een discussieforum zitten.
Stel voor dat jij naar IJsland verhuist dan want zomers die tegen de 30 graden aanleunen heb je daar niet.

Stel voor dat jij naar IJsland verhuist dan want zomers die tegen de 30 graden aanleunen heb je daar niet.
Hier is dat ook absoluut de norm niet, dus ik zal wel lekker hier blijven en zeuren over het weer zoals alle Belgen. Eventueel kan ik dan in de herfst en winter, wanneer 80% van het land aan het zeuren is, behulpzame suggesties doen aan anderen dat ze naar Portugal moeten verhuizen!

Laatst bewerkt:
En ik dacht da pol & actua bitsig was :unsure:
Ik vind het gewoon soms spijtig hoe mensen die geen fan zijn van de warmte vaak de wind van voren krijgen alsof ze een of ander Grinch-achtig figuur zijn. En dan heb ik het niet over mezelf in deze thread want ik kan hier inderdaad een pak zaniken wanneer het warm is, maar gewoon in het algemeen.

Tijdens bijvoorbeeld koudere periodes zit ik gezellig met mijn trui aan een boek te lezen en tevreden te wezen terwijl 80% van het land (zelfs in periodes waarin koude verwacht kan worden, zoals de winter) zit te zeuren dat het geen naam meer heeft. Dan ga ik ook niet over de brug komen met 'deal with it' of 'verhuis dan naar Portugal' of 'ik krijg het van die zagers'. Heel het land zit dan in koor elkaar te versterken en af te tellen naar de zomer. Tous ensemble.

Maar als je dan, wanneer het uitzonderlijk warm wordt, (en ja, 30 graden is nog steeds uitzonderlijk warm voor ons land) durft te zeggen dat je er niets van moet weten dan krijg je al bedenkelijke blikken (hier in de vorm van unsure of kwade smileys onder je post) en commentaren als 'stop eens met zagen' en 'geniet er gewoon van'. Tja, sorry dat ik daar lichamelijk gezien niet van kan genieten?

Mensen die niet tegen de donkerte en het grijze winterweer kunnen, die kunnen toch ook niet gewoon die knop omdraaien en 'gewoon genieten'? Mij hoor je in de winter, wanneer het stenen uit de grond vriest, niet klagen hoor, tenzij het misschien uitzonderlijk koud is voor een lange periode (extreem weer moet ik sowieso niets van weten). Maar in de winter is het sociaal acceptabel om te zaniken over het weer. In de zomer niet.

En op die posts die impliceren (of rechtuit zeggen) dat het hier 'normaal gezien' constant 26+ zou moeten zijn of weet ik veel reageer ik gewoon omdat dat pertinent onwaar is en klimaatontkenning kan voeden.

Amaai die deal with it zindert na. Ik bedoel dat niet persoonlijk hé. Anders quote ik wel, of nametag ik.

Wie niet van regen houdt, heeft net ook zoveel maand 'er mee moeten omgaan'. En mensen die niet van vrieskou houden, moeten er evenwel mee omgaan op ijskoude winterdagen. Idem bij hitte, niemand hoeft een 'grinch' te zijn daarom. Da's net m'n punt. Laat ons stoppen met hyperbolen te verkopen over het weer; en op elkaar te zagen omwille uh simpele weersvoorkeuren :unsure: ...

Laatst bewerkt:
Ik denk dat het totnutoe een zomer is geweest voor iedereen.
We hadden / hebben warme dagen van +30°C; regenachtige; bewolkte; zonnige; klamme; mooi en aangenaam zonnige (zoals nu op dit moment).
Als je natuurlijk de pech hebt, dat je op je favoriete weerstype-dag moest werken...

Om toch even sommige posts te relativeren, hieronder de temperatuurafwijking tov de normaal van de vorige 2 maanden gecombineerd (juni-juli). Vergeleken met bijna de ganse rest van Europa kan je niet beweren dat we in de eerste 2/3 van deze zomer al grote onnatuurlijke hitte hebben moeten doorstaan. Meer zelfs: onze regio was een van de weinige gebieden in gans de wereld waar het niet te warm was in die twee maanden. Wie niet van hitte houdt zat bij ons in ieder geval op de juiste plek de voorbije 2 maanden. Daarom dat klagen over hitte met het nodige scepticisme onthaald kan worden.

Augustus pakt wat warmer uit, en volgende maand zal deze afbeelding voor de ganse zomer waarschijnlijk licht oranje kleuren over onze regio, maar over extreme hitte gaat het nog steeds niet, we blijven nog ver verwijderd van de gezette hitterecords. Een alleenstaande dag met 35 graden is over een ganse maand bekeken nog steeds normaler dan dagen na elkaar met temperaturen van 5 of meer graden onder de norm, zoals we eerder deze zomer, in het bijzonder in juni dan, wel meegemaakt hebben.

Zelf ga ik er wel van genieten maandag, niet binnen of in Wijnegem - Shop Eat Enjoy, maar buiten met de fiets. Maar voor wie er niet van kan genieten, je hebt altijd een optie waar je geen grens voor moet oversteken: aan de kust blijft het koeler, Oostende zou de 30 graden niet halen in de laatste run.

Wat de afstraffing betreft, die zit er nog steeds in, maar lijkt met elke run minder hard uit te pakken. De laatste beneden-normale temperaturen zijn geschrapt, de temperaturen zitten nu terug op de normaal. De echte afstraffing zit hem natuurlijk niet in temperaturen, wel in somber weer en regen, en dat blijft er wel in. Het blijft de vraag wat Debby ons straks zal brengen: een verlengde zomer, of een vroege herfst?

7xquC50.png

Laatst bewerkt:
De echte afstraffing zit hem natuurlijk niet in temperaturen, wel in somber weer en regen, en dat blijft er wel in.
Inderdaad. Heb het hier al meermaals geschreven dat temperatuur niet de enige parameter is die bepalend is om te kunnen spreken over een 'mooie' zomerdag of niet.

Bericht van paar weken en sommigen zijn die dagen nu al aan het aanwenden om te beweren dat het toch wel een goede zomer was 😟:
Wanneer je gaat vergelijken met vroeger, zoals reeds meerdere malen aangehaald, is temperatuur niet de enige bepalende factor.
Begin deze week een zogezegde 'mooie' dag in de statistieken, met 26 graden, maar gevoelsmatig een rotdag met geen zonneschijn en onweersdreiging.
En dát is wel degelijk een verschil met vroeger, gevoed door de klimaatverandering.

Dat is even vergelijkbaar om tegen een herfstliefhebber te zeggen dat het "toch zo'n mooie herfst is geweest met genietbare temperaturen tussen 5 en 10 graden, ideaal voor de perfecte boswandeling".
Maar ondertussen zijn wel alle kelders ondergelopen en verschillende daken afgewaaid. Denk ook niet dat die herfstliefhebber op dat moment zal genoten hebben van zijn mooie boswandeling.

Om toch even sommige posts te relativeren, hieronder de temperatuurafwijking tov de normaal van de vorige 2 maanden gecombineerd (juni-juli). Vergeleken met bijna de ganse rest van Europa kan je niet beweren dat we in de eerste 2/3 van deze zomer al grote onnatuurlijke hitte hebben moeten doorstaan. Meer zelfs: onze regio was een van de weinige gebieden in gans de wereld waar het niet te warm was in die twee maanden. Wie niet van hitte houdt zat bij ons in ieder geval op de juiste plek de voorbije 2 maanden. Daarom dat klagen over hitte met het nodige scepticisme onthaald kan worden.

Augustus pakt wat warmer uit, en volgende maand zal deze afbeelding voor de ganse zomer waarschijnlijk licht oranje kleuren over onze regio, maar over extreme hitte gaat het nog steeds niet, we blijven nog ver verwijderd van de gezette hitterecords. Een alleenstaande dag met 35 graden is over een ganse maand bekeken nog steeds normaler dan dagen na elkaar met temperaturen van 5 of meer graden onder de norm, zoals we eerder deze zomer, in het bijzonder in juni dan, wel meegemaakt hebben.

Zelf ga ik er wel van genieten maandag, niet binnen of in Wijnegem - Shop Eat Enjoy, maar buiten met de fiets. Maar voor wie er niet van kan genieten, je hebt altijd een optie waar je geen grens voor moet oversteken: aan de kust blijft het koeler, Oostende zou de 30 graden niet halen in de laatste run.

Wat de afstraffing betreft, die zit er nog steeds in, maar lijkt met elke run minder hard uit te pakken. De laatste beneden-normale temperaturen zijn geschrapt, de temperaturen zitten nu terug op de normaal. De echte afstraffing zit hem natuurlijk niet in temperaturen, wel in somber weer en regen, en dat blijft er wel in. Het blijft de vraag wat Debby ons straks zal brengen: een verlengde zomer, of een vroege herfst?

7xquC50.png
Tot paar jaar terug hanteerde men bij gelijkaardige temperaturen, minder rood.
Dat draagt ook bij tot de stemmingmakerij.

Laatst bewerkt:
Ik moet eerlijk zeggen dat het deze week in mijn ervaring een super week was. 't was zeker warm en ik ben blij dat ik mijn werk kan doen in kantoren met airco. Maar elke avond om 19u nog een fijne avondwandeling kunnen doen in de zon heeft mijn batterijen bijna evenveel opgeladen als een week verlof.

Ik denk dat sommige de verschillende meningen over het weer iets te persoonlijk nemen. Een paar dagen van 35graden zou ik zeker niet erg vinden, maar weken aan stuk dan weer liever niet. Ieder zijn gedacht zeker.

Na een natte en grauwe voormiddag, was deze namiddag eentje om in te kaderen, zonnig met een zacht briesje, 25 graden, luchtvochtigheid was ideal en een mooie zonsondergang als afsluiter.

Woorden als "afstraffing" gebruiken is toch ook maar om posts te overdramatiseren. Er is niks "afstraffing" aan het weer, het weer is wat het is, daar zit geen magische godheid achter die ons komt straffen omdat we dit jaar niet flink zijn geweest.

Terug
Bovenaan