Lente / Zomer 2024

Beetje alarmistisch hé, onweer na tropische dagen is toch normaal?

De oorzaak van de neerslag verandert natuurlijk niets aan de statistische waarheid dat je, als er na 9 uur in de maand al bijna de helft van het maandgemiddelde is uitgevallen, zeer waarschijnlijk op een bovengemiddeld natte augustus gaat uitkomen.

De oorzaak van de neerslag verandert natuurlijk niets aan de statistische waarheid dat je, als er na 9 uur in de maand al bijna de helft van het maandgemiddelde is uitgevallen, zeer waarschijnlijk op een bovengemiddeld natte augustus gaat uitkomen.
Ja, klopt, ik was nu niet op de hoogte dat het zo uitzonderlijk was eerlijk gezegd.

In Ukkel is, na 9 uren in de maand augustus, 37.5 mm neerslag gevallen. Dat is 43.4% van de normale hoeveelheid neerslag van augustus (86.5 mm). Dus inderdaad: bijna de helft van de normale neerslag van de maand is reeds op minder dan de eerste helft van de eerste dag van de maand gevallen. Elfde te natte maand op rij in wording?

(Cijfers zijn onder voorbehoud en voorlopige metingen tot en met 10u, officiele cijfers zijn pas morgen bekend.)

Terugkijk op juli, de tweede zomermaand.

De maand eindigde net iets te warm (18.9°C tov 18.7°C normaal). Dit was enkel door een wat warmere minimumtemperatuur (14.4°C tov 14.1°C normaal), want de gemiddelde maximumtemperatuur eindigde alsnog te koud deze maand (23.1°C tov 23.2°C normaal). De zomer op zich blijft na 2 maanden nog steeds te koud, want het tekort van juni is groter dan het overschot van juli.

Het is nu al zes maanden aaneen dat de zon te weinig schijnt in dit land. Met slechts 198:14 uren zonneschijn haalden we ook in juli - de zonnigste maand van het jaar - de normaal van 203:14 niet.

Neerslag was er weer in overvloed. Met 97.2 mm werd de normaal van 76.9 mm ruimschoots overschreden, en werd juli de tiende te natte maand op rij, en de twaalfde te natte maand op rij als je geen rekening houdt met het licht neerslagtekort van 1.1 mm in september 2023.

Met een maand die te warm eindigt (door minimumtemperaturen, niet door maximumtemperaturen), te somber en veel te nat, past de maand juli perfect in het stramien dat we het hele voorjaar al gekend hebben, op juni na.

Nu, de cijfers geven de nuance niet dat het een maand was met twee gezichten: Pre-Beryl en Post-Beryl. Daarmee dat de maand deze keer maar "net" te somber was, en de overschot aan neerslag is ook niet van dezelfde proporties als die van het voorjaar (het overschot aan temperatuur evenmin). Het is mogelijk dat dit de laatste maand was van dit walgelijke stramien dat we in grote lijnen gehad hebben sinds oktober 2021.

We zullen zien of de post-Beryl trendbreuk zich in augustus voortzet, wat ondanks de vele neerslag van vandaag nog steeds het geval lijkt te zijn. Er is in de voorspellingen al een hele tijd duidelijk meer ruimte voor hogedruk, zon en droogte. Als dit zo blijft, dan zal augustus niet meer te somber eindigen. Bovendien moet er deze maand toch ook een heractivering van het orkaanseizoen komen wat op zich ook weer de nodige gevolgen zal brengen voor ons.

Uiteindelijk is het effect van die orkanen ook maar tijdelijk. Het feit dat ons weer te nat is, en gaat blijven omwille van de opwarming van het omliggende zeewater gaat daar niks aan veranderen.

Hier rond Leuven hebben we een meetpunt met 58,7mm neerslag. Op het werk was er water binnen, klanten die afbellen omdat er eerst hun kelder gaan proberen leegpompen. Straten volledig blank. Het is hier de moeite geweest.

Wat was me dat deze nacht. Het was precies of de hel losbarstte vlak boven mijn huis. Enorm veel bliksem en luide donders gevolgd door slagregens. Had bijna schrik voor mijn eigen veiligheid. Heb totaal niet kunnen slapen met een houten kop als gevolg.

Ik word normaal nooit wakker van weersomstandigheden, maar nu werd ik omstreeks zes uur al wakker van een enorm felle bliksemflits (nochtans waren de gordijnen gesloten) en daarna kwam dan zowat de luidste donder die ik al gehoord heb. Ik was nu wel niet zo vast aan het slapen door de hitte, maar toch. Nog niet veel meegemaakt.

Die stormen en die noodweersituaties worden toch ook de laatste jaren extremer en extremer heb ik de indruk. Toch wat beangstigend als je het mij vraagt.

Terug
Bovenaan