Lente / Zomer 2024

Dat was rond 6u dus? Lol. Misschien is het daarom dat ik deze morgen rond die tijd ben wakker geworden uit een nachtmerrie over het einde van de wereld, waarbij ikzelf ICBM's aan het lanceren was vanuit mijn achtertuin en naar al de flitsen in de verte stond te kijken... :thinking:

Ik word normaal nooit wakker van weersomstandigheden, maar nu werd ik omstreeks zes uur al wakker van een enorm felle bliksemflits (nochtans waren de gordijnen gesloten) en daarna kwam dan zowat de luidste donder die ik al gehoord heb. Ik was nu wel niet zo vast aan het slapen door de hitte, maar toch. Nog niet veel meegemaakt.

Die stormen en die noodweersituaties worden toch ook de laatste jaren extremer en extremer heb ik de indruk. Toch wat beangstigend als je het mij vraagt.
Warm zeewater, dus meer vocht in de atmosfeer en dus meer kans ook op zulke systemen lijkt mij door de opwarming van de aarde.
Het deed vannacht denken aan de fameuze nacht van 25 op 26 mei 2009, maar minder extreem dan toen.

Al onweert of stormt het nu volgens mij niet vaker dan vroeger als je het over 10-20 jaar bekijkt.
Dit jaar hebben we toch al meer onweer gehad dan de voorbije jaren. We hebben zo eens een periode gehad rond 2010 met regelmatig zware onweders, en dan na 2013 weinig zware onweders gehad. Dit jaar hebben we weer meer zwaar onweer gehad dan de voorbije jaren.

Laatst bewerkt:
Hoeveelheden waren op zich niet zo extreem, nergens is de maandhoeveelheid in een dag gevallen oid (wat eerder wel al gebeurd is, vorige maand nog maar in Nederland) maar je hebt natuurlijk de natte voorgeschiedenis waarbij de bodem nog amper iets kan opvangen, en anderzijds is het ook op erg korte tijd naar beneden gekomen, wat icm het vorige ook niet helpt.

Mooi bewijs dat het grondwater extreem hoog staat momenteel. Wat me wel ongerust stemt, want het is nu niet lang meer voor we weer beginnen aan onze halfjaarlijkse moesson. Normaal krijgt het grondwater in de zomer kans genoeg om te zakken zodat er weer reserve is voor het najaar, maar dit jaar is die kans nog niet gekomen. Als het grondwater tussen nu en oktober niet kan zakken door steeds nieuwe toevoer van neerslag, zie ik het niet goed komen voor de winter.

We hebben nu meer dan genoeg natte compensatie gehad voor de drogere periode van een paar jaar geleden. Het mag echt wel droog blijven nu, en dat voor een tijd.

Laatst bewerkt:
Hier tussen 0h en 1h gigantisch veel flitsen in de verte, elke 1-2-3 seconden flitsen en soms elke seconde meerdere. Ook nog niet veel gezien hoor. Wel vanop een afstand van zo vele km's dat ik de donder net niet hoorde, dus mogelijks 5 - 10km. T moet daar wel even ferm hevig geweest zijn.

Onweer was hier dan rond 4h -5h, maar geen extreme regen, enkel eens luide donder, werd ook even wakker en raam maar gesloten dan.

Laatst bewerkt:
Blijkbaar heeft het deze morgen zwaar geonweerd, ik heb er niks van gemerkt, heb er los door uit geslapen.
Dat gebeurd thans ook niet vaak, want normaal gezien word ik nogal al snel wakker.
Het was wel lang geleden dat ik nog zo goed had geslapen.

Dat is hier in Hasselt, kan me toch niet herinneren dat ik het ooit zo fel heb geweten.

Ik ben er echt van verbaasd. Ik zag dat het duidelijk hard regende, maar zo hard had ik toch niet ingeschat.

Net met de fiets door de tunnel bij de Corda Campus willen fietsen. Had beter m'n zwemkleding meegenomen

Hopelijk maken we dit over twee weken niet opnieuw mee.
IMG-20240801-WA0003.jpg

Ik ben er echt van verbaasd. Ik zag dat het duidelijk hard regende, maar zo hard had ik toch niet ingeschat.
Hier ook. Wakker geworden door de donder, wat ik eigenlijk nog nooit heb meegemaakt, want eens vertrokken, ben ik weg tot 's morgens. Geen idee hoe laat, had geen zin om te kijken op gsm naar het uur, gewoon eens nachtlamp aan en uit gezet om te checken of we nog elektriciteit hadden, want het was absurd donker. Bleek dan achteraf dat het spidersenses waren, want rest van het dorp had effectief geen. :lol:
Vanmorgen dan de regenmeter bekeken, ik hoorde wel dat het hard regende, maar om 10-15+ liter te halen moet het al zot doen, dus was wel verbaasd toen ik 37.2L aflas. 3km verderop staat er een meetstation en daar hebben ze blijkbaar boven de 60L gemeten zelfs.
Bij mijn ouders in vogelvlucht een km of 15 van hier was het dan "maar" 14L. Alles lijkt dus plaatselijk te zijn, maar wel op heel veel plaatsen.

en ik stond net voor middernacht nog de planten water te geven in de tuin, die zijn nu verzopen.
redelijk onverwacht ja, maar de druk verlossing deed deugd.

Een lokaal fel onweer was verwacht, maar geen enkele verwachting had denk ik zo’n groot onweerscomplex verwacht.
Modellen kunnen die multi-cel onweders niet oppikken omdat die quasi in real-time worden gevormd. De kans op zo'n MCS is eerder klein maar is er altijd wel bij hoge temps vandaar dat onweer voorspellen altijd heel tricky is.

Buurman heeft een weerstation staan 22l vannacht/vanmorgen en 27l bij een wolkbreuk/onweer rond 14u

Aantal straten zijn een moederpoel geworden

Net met de fiets door de tunnel bij de Corda Campus willen fietsen. Had beter m'n zwemkleding meegenomen

Hopelijk maken we dit over twee weken niet opnieuw mee.

Loopt die tunnel bij de corda niet regelmatig onder bij langdurige regenval? Het is in ieder geval niet de eerste keer daar..

Thuisgekomen van reis. Wat een mottige vochtige warmte hangt hier in huis (ook buiten). Ramen opengezet maar er is amper wind/trok. Op dagen zoals dit begint ge toch weer te twijfelen om airco te nemen. Al was het maar om die mottige doefheid uit huis te halen.

Thuisgekomen van reis. Wat een mottige vochtige warmte hangt hier in huis (ook buiten). Ramen opengezet maar er is amper wind/trok. Op dagen zoals dit begint ge toch weer te twijfelen om airco te nemen. Al was het maar om die mottige doefheid uit huis te halen.
Tgoh, voor die paar dagen op een jaar...

Uiteindelijk is gisteren 40.6 mm neerslag gevallen in Ukkel. Daarmee is na 1 dag reeds 47% van de normale neerslag van augustus gevallen. Deze middag worden opnieuw onweersbuien verwacht, als die effectief langs Ukkel passeren overschrijden we na 2 dagen de helft van de normale neerslag.
Op dagen zoals dit begint ge toch weer te twijfelen om airco te nemen. Al was het maar om die mottige doefheid uit huis te halen.
Ik zou het wel aanraden voor wie last ondervindt van hitte/vocht, toch minstens 1 unit in de slaapkamer. De zomers worden - net als de andere seizoenen - duidelijk warmer, en zoals ik eerder al aanhaalde zijn er eigenlijk nog maar 2 grote scenario's voor de zomers, of droog en (erg) warm, of vochtig en warm.

Zelf heb ik er geen last van, desondanks heb ik wel voor het comfort een kleine ventilator staan naast bed. Koelen doet dat niet echt, het verlaagt ook de vochtigheid niet, maar het maakt dat het wat minder plakkerig aanvoelt + fungeert vooral ook als uitstekende white noise machine want ik slaap altijd met raam open en de zang van de vogels om 5u 's ochtends is toch wat te vroeg.
Wat een mottige vochtige warmte hangt hier in huis (ook buiten).
Heb je die muffe geur opgemerkt als je aankwam en voor het eerst buitenkwam? Gelukkig dat je het na een minuut niet meer merkt.

Laatst bewerkt:
Direct bij het buitenkomen. Nu met die mist nog steeds. Veel vochtiger kan de lucht niet worden vrees ik.

Terug
Bovenaan