Lente / Zomer 2024

Het is toch niet zo dat je sneller zweet bij een hoge luchtvochtigheid? Je zweet door de warmte maar het zweet verdampt minder snel door de luchtvochtigheid.
Het resultaat is toch hetzelfde? Het zweet verdampt niet snel genoeg dus je bent zweterig dan bij een lagere luchtvochtigheid. Een lichte inspanning bij 93% gaat een mens veel zweteriger maken dan exact dezelfde inspanning bij 35%. Zweten bij de minste inspanning dus.

Het resultaat is toch hetzelfde? Het zweet verdampt niet snel genoeg dus je bent zweterig dan bij een lagere luchtvochtigheid. Een lichte inspanning bij 93% gaat een mens veel zweteriger maken dan exact dezelfde inspanning bij 35%. Zweten bij de minste inspanning dus.
Maar als je door te zweten minder snel je warmte verliest, doordat je zweet trager verdampt, gaat het lichaam dan niet reageren met nog meer te zweten?

Maar als je door te zweten minder snel je warmte verliest, doordat je zweet trager verdampt, gaat het lichaam dan niet reageren met nog meer te zweten?
Dat denk ik ook. Uiteindelijk is het doel van zweten het onttrekken van warmte uit het lichaam doordat de verdamping van water energie/warmte nodig heeft.

BBQ buitengezet om te beginnen voorbereiden voor vanavond en 5 minuten later regent het pijpenstelen. FUCK YOU ZOMER. Echt man, wtf zeg.
Hetzelfde hier, nog geen regen, maar terug zeer duistere onheilspellende hemel.
Niet grijs, maar eerder grauw en bruin, alsof er een grote massa smog in de lucht hangt.

Welja, dus dan komen we toch gewoon terug bij wat @Avondland zei; dat je bij de minste inspanning begint te zweten bij dit weer. Dus je zweet wel sneller/meer bij hoge luchtvochtigheid, of er blijft op zijn minst sneller en meer zweet plakken. Ik heb het misschien verkeerd verwoord, maar dat bedoelde ik hoor.

De trigger voor het zweten is warmte, niet luchtvochtigheid.

Hetzelfde hier, nog geen regen, maar terug zeer duistere onheilspellende hemel.
Niet grijs, maar eerder grauw en bruin, alsof er een grote massa smog in de lucht hangt.
Er hangt al de hele dag een vreemde lucht. Deze morgen was het licht mistig en het stonk, maar ik kon de geur niet thuisbrengen.

De trigger voor het zweten is warmte, niet luchtvochtigheid.
Maar als je exact dezelfde activiteit doet aan 24 graden, wanneer ben je dan zweteriger? Bij een luchtvochtigheid van 30% of bij een luchtvochtigheid van 94%? Het is dat toch gewoon wat Avondland bedoelt?

En zoals @Sneeuwstorm zegt; als je lichaam zich niet kan afkoelen omdat het zweet niet verdampt, kan het ook zijn dat je nog meer begint te zweten, dus dan heeft luchtvochtigheid dus ook wel een invloed. Of enfin, als je echt gaat dieper gaan niet, want technisch gezien maakt die vochtigheid je interne temperatuur niet warmer enzovoorts, maar goed.

Enfin, dat begint hier op een semantische discussie te lijken, terwijl denk ik iedereen wel ervaart dat het hun huid heel wat plakkeriger is bij 90% luchtvochtigheid dan bij 35%. Daar ging het om.

Lap, en hier komen de mierennesten uit. Overal vliegen ze en vallen ze dood. Tot zover het buiten zitten.
Ze gaan toch vanzelf dood daar.
Ik heb dit jaar minder nesten dan anders, maar precies wel grotere. Ook een nest gele gehad die ik heb laten zitten, want zaten ver van het huis en had dat eigenlijk nog nooit gezien. Maar dag er op waren die weg en liepen er zwarte rond dat nest. :(

Ik heb momenteel last van iets groter, sinds de zondvloed 2 nachten terug pak ik hier ratten aan de lopende band. :unsure: Hun huis zal ondergelopen zijn. Was van februari geleden dat ik er nog een had gepakt.

Het was zalig wandelweer vanavond rond Lier. Zon en net niet te warm om in open vlaktes te wandelen.

Nu wel helemaal dichtgetrokken met hoge bewolking dus de zon is weg.

Hier in Ninove serieus aan het regenen. Niet te doen.
Het gaat snel deze maand augustus. Gisteren 37,3mm en vanavond terug 4,6mm.

Laatst bewerkt:
Regio Deinze abnormaal gegoten. Riolen konden het water niet meer slikken. Heel veel kelders ondergelopen, waaronder de onze. Water is langs het toilet in de kelder eruit gelopen, waardoor het niet natuurlijk kon weglopen. Dus met sneeuwschoppen alles mogen wegscheppen. Gelukkig veel helpende buren, anders was ik nog bezig.

Regio Deinze abnormaal gegoten. Riolen konden het water niet meer slikken. Heel veel kelders ondergelopen, waaronder de onze. Water is langs het toilet in de kelder eruit gelopen, waardoor het niet natuurlijk kon weglopen. Dus met sneeuwschoppen alles mogen wegscheppen. Gelukkig veel helpende buren, anders was ik nog bezig.
Pfff man. Veel sterkte. Wel gek hier in Lochristi helemaal niets van regen gehad.

De maand is nog maar amper begonnen of we zitten nu al bijna aan een wéér te natte maand :') Dan maar hopen op september om de streak van 11 te natte maanden te doorbreken.

Terug
Bovenaan