Lente / Zomer 2024

Eerste tropische dag van het jaar is een feit alleszins. Ik vreesde al bijna dat we 2021 zouden evenaren als jaar zonder één enkele dag van +30°C in Ukkel (al hebben we met augustus en september nog veel kansen in principe).

Ok het is warm maar toch liever dit weer dan die continue bewolking en buien. Je moet alleen genoeg drinken nu.
Dat vind ik toch een beetje hetzelfde als die fameuze 'je moet gewoon een regenjas aandoen' comment van toen het nog constant aan het regenen was. Mensen die niet goed tegen de warmte kunnen slapen slechter, zitten heel de dag te puffen en te zweten, voelen zich lichamelijk ongemakkelijk en zijn futloos, kunnen zich vaak minder goed concentreren, ...

Omdat de meeste mensen liever zon en warmte hebben dan iets anders wordt daar nogal snel over gekeken, maar voor mensen die dit weer niet graag hebben is het nu even irritant als voor 'gewone' mensen tijdens regenperiodes.

Laatst bewerkt:
Dat vind ik toch een beetje hetzelfde als die fameuze 'je moet gewoon een regenjas aandoen' comment van toen het nog constant aan het regenen was. Mensen die niet goed tegen de warmte kunnen slapen slechter, zitten heel de dag te puffen en te zweten, voelen zich lichamelijk ongemakkelijk en zijn futloos, kunnen zich vaak minder goed concentreren, ...

Omdat de meeste mensen liever zon en warmte hebben dan iets anders wordt daar nogal snel over gekeken, maar voor mensen die dit weer niet graag hebben is het nu even irritant als voor 'gewone' mensen tijdens regenperiodes.
Het zal voor al de oude mensen in WZC, die amper airco hebben in dit land, ook plezant zijn.

Soit, ik vind het te warm. Ik ben gewoon gaan werken en ik draag op mijn werk geen short. Al een chance dat ik geen labojas moest dragen. Nu had ik graag getraind maar het is hier nog 30 graden en in mijn "kot" waar al mijn gerief staat warmer.
Het is nu toch ook nog niet zo langdurig warm dat je de temperaturen niet buiten je slaapkamer kan houden momenteel? Wij slapen altijd met ramen open, overdag dan dicht en rolluiken dicht en slaapkamer zit nog steeds netjes op 17-18, wat voor mij aangenaam slapen is. De vriendin ligt nog steeds onder een donsdeken zelfs. :unsure:
Het gaat hier deze nacht een uurtje 17 graden zijn als de voorspelling klopt, en tot 2u niet kouder dan 20. De slaapkamer gaat hier toch warmer zijn dan dat hoor.

Het weer van vandaag mag van mij nog een drietal weken aanhouden. Dit is voor mij ideaal zomerweer: warm, droog en zonnig. Je merkt ook dat iedereen op straat goed gezind is. De mensen leven allemaal op.
Nu stel je me toch teleur. Ik had op z'n minst verwacht dat je dit weer tot eind september zou wensen.

Maar concreet: volgende week nog vrij warme temperaturen, maar terug veel onweer(dreiging) en dus waarschijnlijk de lucht die zal dichtslibben.

Dat zijn dan van die typische dagen waar niemand gelukkig van wordt.
Te weinig zonlicht voor diegenen die van warm zomerweer houden en nog steeds te warm voor diegenen die de hitte moeilijk kunnen verdragen.

Ik ben gewoon gaan werken en ik draag op mijn werk geen short. Al een chance dat ik geen labojas moest dragen.
Dus ook geen labo-s(c)hort 😀?

Het zal voor al de oude mensen in WZC, die amper airco hebben in dit land, ook plezant zijn.

Soit, ik vind het te warm. Ik ben gewoon gaan werken en ik draag op mijn werk geen short. Al een chance dat ik geen labojas moest dragen. Nu had ik graag getraind maar het is hier nog 30 graden en in mijn "kot" waar al mijn gerief staat warmer.
Op je werk geen short willen dragen is natuurlijk een eigen keuze.

Het gaat hier deze nacht een uurtje 17 graden zijn als de voorspelling klopt, en tot 2u niet kouder dan 20. De slaapkamer gaat hier toch warmer zijn dan dat hoor.
Dat ligt dan toch aan je huis of hoe je het regelt? Die temperatuur buiten houden is toch niet zo lastig?

Enfin. Ik stoor me mateloos aan de klagers over de warmte. Bijna een jaar nat, kil en duister. Het is eens een paar graden te warm en we kunnen al weer niet slapen door de hitte.

Dat ligt dan toch aan je huis of hoe je het regelt? Die temperatuur buiten houden is toch niet zo lastig?

Enfin. Ik stoor me mateloos aan de klagers over de warmte. Bijna een jaar nat, kil en duister. Het is eens een paar graden te warm en we kunnen al weer niet slapen door de hitte.
Kan zijn dat de dresscode op het werk het niet toelaat natuurlijk. Wat ik ook een debiele regel vind bij zulke temperaturen.

Bij mij is die warmte een kwestie van gewenning, na enkele dagen 30 graden ben ik daar aan aangepast en heb ik daar geen last meer van, maar die eerste warmte is altijd wennen.

Heb je het woord "labojas" gelezen?
Als het buiten 24 uur meer dan 17 graden is denk ik niet dat het binnen minder zal zijn na een dag ofzo, tenzij je airco hebt of een of ander sterk geïsoleerd geval.
Tja, ik kan dan ook gewoon niet slapen door de warmte en heb geen last van nat, kil, en duister. Ik heb me hier de voorbije maanden dan ook continue afgevraagd wat er net scheelt met al die mensen. Maar ik stemde nu vooral in met @RidderBauknecht dat dit weer ruk vinden ook kan.

Laten we het zeggen zoals het is, te koud of te warm is gewoon in beide gevallen niet aangenaam. Het is dan persoonlijk wat je dan zou verkiezen tussen die twee. Voor mij is vooral de zon die schijnt die het doet, als het daardoor iets te warm is so be it. Bij warm en zonnig heb je nog altijd de koelere avond/ochtend om buiten te zitten.

Toch een heel ander gevoel als je smorgens de gordijnen opentrekt en het zonlicht valt gelijk naar binnen dan wanneer je de gordijnen opendoet het buiten somber en nat is, om dan uit miserie het licht binnen te moeten aansteken omdat het anders te donker is.

Laten we het zeggen zoals het is, te koud of te warm is gewoon in beide gevallen niet aangenaam. Het is dan persoonlijk wat je dan zou verkiezen tussen die twee. Voor mij is vooral de zon die schijnt die het doet, als het daardoor iets te warm is so be it. Bij warm en zonnig heb je nog altijd de koelere avond/ochtend om buiten te zitten.

Toch een heel ander gevoel als je smorgens de gordijnen opentrekt en het zonlicht valt gelijk naar binnen dan wanneer je de gordijnen opendoet het buiten somber en nat is, om dan uit miserie het licht binnen te moeten aansteken omdat het anders te donker is.
100% akkoord. Geef mij maar veel licht in de zomer, dat ik opgeladen ben tegen wanneer de donkere maanden weer beginnen. Die winter van 2022 was verschrikkelijk zwaar omdat we geen deftige zomer hadden ervoor.

Die warmte moet niet maar ik neem het er dan wel graag bij , liever wat te warm dan grijs regenweer.

Nu stel je me toch teleur. Ik had op z'n minst verwacht dat je dit weer tot eind september zou wensen.
Vanaf de tweede week van september ben ik naar jaarlijkse gewoonte terug te vinden in het Zuiden van Spanje (tot half oktober). Wat het weer dan wordt in België zal mij worst wezen :tongue:

Ik ben ook geen fan van warmte: je zweet bij de minste beweging, wat er dan weer voor zorgt dat alles plakt en je sneller een lijfgeur krijgt, ik heb een pak minder energie en voel me loom. Geef me 10° en ik heb energie. Geef me 30° en ik heb lethargie. Slapen lukt gelukkig goed dankzij een ventilator in de slaapkamer. Maar ondanks die ongemakken ga ik niet beginnen klagen over dit weer. Het is een aantal dagen wat warmer, maar het is geen zoveelste hittegolf met 30+ temperaturen in een langere periode van droogte. Dus wat doe ik? Ik zweet zonder zagen, geniet van een frisse burrata-tomaatsalade met versgeplukte basilicum uit de tuin en na een deugddoende lauwe douche leg ik me in de hangmat met een goed boek tot ik naar binnen wordt gejaagd omdat de muggen me aan het leegzuigen zijn.

Over twee maanden zal je me wel zien genieten van de gouden herfstkleuren met 15°c overdag en een frissere wind 's avonds, waar ik na een lange wandeling in de bossen in de buurt thuis kom, een fles Bourgogne kraak en de pot wildstoverij stilletjesaan opzet terwijl ik de kroketjes uit de diepvries haal.

Amai zeg, het gore lef om niet goed te kunnen slapen bij zo'n weer. En om dat dan nog te komen zeggen in een thread over het weer...

Tot enkele weken/dagen geleden werden er hier pagina's vol gezeikt over hoe ruk het weer wel niet was. Toen dacht ik 'maakt me niets uit'. Nu is het heel warm en zie je andere mensen 'klagen'. Enfin, klagen. Er werd gewoon gezegd dat niet iedereen hier van houdt. Hoe ergerlijk inderdaad.

Tenzij je huis trouwens constant in de schaduw ligt of je airco en zonnewering hebt of metersdikke muren kan je niet vechten tegen fysica hoor. In veel woningen is 'de temperatuur buiten houden' wel lastig met zulk weer. Het is nu nog altijd 23.5 graden, natuurlijk warmt een woning dan op.

Onze slaapkamer (logeren al 6 maand bij de schoonouders) is momenteel 33⁰, alles pot toe gehouden.

Dat onze totaalrenovatie maar snel klaar is 🙊
16cm pur isolatie, 5cm spouw, rolluiken op elke raam, 3 dubbel glas, 6500kwp zonnepanelen, airco in elke slaapkamer en de living 🤤

Enige kutte aan warm weer is slapen in een te warme slaapkamer (voor ons persoonlijk)

Ps. Ik las hier iets over wzc's.
Mijn vrouw werkt in eentje, als ze de de ramen openzetten klagen die mensen "dat het trekt"😂

Het is in mijn living momenteel 21 graden. Rijhuis uit het jaar 1947 met vrij dikke muren. Ik zet geen vensters open want buiten is het warmer dan binnen.

Het is in mijn living momenteel 21 graden. Rijhuis uit het jaar 1947 met vrij dikke muren. Ik zet geen vensters open want buiten is het warmer dan binnen.
Mag ik zeggen dat ik hier de humor wel van in zie?
De persoon die het liefst vollen bak zomer heeft, kan zowaar uitpakken met de meest frisse living van ons allemaal! 😂

Ik volg op nummer 2 met het houden van de zomer, sowieso.
Die situatieshets over de herfst van @Avondland hierboven vind ik dan de horror als ik er aan denk. Gewoon de idee dat het leven zich binnen een paar maanden terug grotendeels binnen afspeelt, vind ik al een deprimerende gedachte.

Mag ik zeggen dat ik hier de humor wel van in zie?
De persoon die het liefst vollen bak zomer heeft, kan zowaar uitpakken met de meest frisse living van ons allemaal! 😂

Ik volg op nummer 2 met het houden van de zomer, sowieso.
Die situatieshets over de herfst van @Avondland hierboven vind ik dan de horror als ik er aan denk. Gewoon de idee dat het leven zich binnen een paar maanden terug grotendeels binnen afspeelt, vind ik al een deprimerende gedachte.
Kort geheugen zeker 😌
Iets meer als een week geleden was het ook herfst, en de 8 maanden ervoor ook. Dus we zitten eigenlijk al een tijdje binnen. Geniet zo lang het duurt zou ik zeggen.

Kort geheugen zeker 😌
Iets meer als een week geleden was het ook herfst, en de 8 maanden ervoor ook. Dus we zitten eigenlijk al een tijdje binnen. Geniet zo lang het duurt zou ik zeggen.
Ja, echter met dat verschil dat het in oktober/november gewoon normaal is dat het herfst is. Je aanvaardt dat gewoon, want het beantwoordt aan het verwachtingspatroon.
Wat niet wegneemt dat ik het geen fijne periode vind om naar uit te kijken, omdat het dan ook meteen een lange 'officiële' periode van donkere dagen inluidt.
We zijn dan nog maar eens vertrokken voor zes maanden herfst/winter en kunnen alleen maar hopen dat er in 2025 wél eens een mooie lange lente aankomt.

Deze maand zal uiteindelijk heel normaal zal eindigen, tenzij dan teveel neerslag.

Met nog 1 dag te gaan, is de gemiddelde temperatuur perfect normaal (18.7°C, normaal 18.7°C). Gezien het de ganse dag boven de 18 graden zal blijven, zal daar nog wel iets bijkomen en zal de maand dus een fractie te warm eindigen. De gemiddelde maximumtemperatuur blijft wel te koud.

Of dat juli de zesde te sombere maand op rij gaan worden, hangt af van vandaag. De zon kan maximaal 13 uur schijnen vandaag. Als de zon vandaag in Ukkel minder dan 10:30 uur schijnt, dan is ze te somber. Als ze meer schijnt, dan is ze niet te somber. Volgens de voorspelling haalt Ukkel vandaag slechts ongeveer 8 uur zon, omwille van meerdere overtrekkende troggen, maar daar kan natuurlijk nog snel een uur of 3 bijkomen als de wolken wat westelijker of oostelijker overtrekken. Momenteel is het compleet bewolkt daar en staat de teller vooralsnog op 0 zonuren. Als het straks om 10u nog altijd op 0 staat, dan is de zesde te sombere maand binnen. Een half jaar lang te weinig zonlicht, da's echt niet niks en dat heeft een impact die helaas nog niet altijd erkend wordt.

Neerslag is er natuurlijk wel weer veel te veel. 95.5 mm (normaal 76.9 mm). Benieuwd of we nog de 100 mm gaan overschrijden vandaag, nog 4.5 mm nodig, daarvan is er al 1.4 mm gevallen. Juli is maar liefst de tiende te natte maand op rij, waarmee het record van vorige maand nog scherper gesteld wordt. Op basis van hoe augustus momenteel lijkt uit te pakken, zou het kunnen dat het bij 10 maanden zal blijven. Enorm uitzonderlijk: sinds juli 2023 - een jaar lang dus - waren alle maanden (veel) te nat, op 1 maand na - september - die ook slechts 1.1 mm te droog was.

Als de maand effectief te somber eindigt, zal ze terug perfect aansluiten bij het stramien van het voorjaar: te warm, te nat en te somber. Omdat deze maand net te warm zal eindigen, zal dit jaar geen "Jaar Zonder Zomer" meer worden (volgens mijn definitie althans). Die eer blijft voor 2021. Een "Grote Zomer" kan het ook niet meer worden, die eer blijft voor 2018, dus enkel "goede zomer" en "slechte zomer" blijven nog over. Andere jaren was ook dat al duidelijk eind juli, maar na 1 slechte junimaand en 1 gemiddelde julimaand blijft de spanning erin en zal augustus het dit jaar kunnen bepalen. Als augustus een prachtmaand wordt, dan halen we alsnog de "goede zomer" die enkele weken geleden nog zo onwaarschijnlijk leek.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan