Lente / Zomer 2024

Deze maand zal uiteindelijk heel normaal zal eindigen, tenzij dan teveel neerslag.

Met nog 1 dag te gaan, is de gemiddelde temperatuur perfect normaal (18.7°C, normaal 18.7°C). Gezien het de ganse dag boven de 18 graden zal blijven, zal daar nog wel iets bijkomen en zal de maand dus een fractie te warm eindigen. De gemiddelde maximumtemperatuur blijft wel te koud.

Of dat juli de zesde te sombere maand op rij gaan worden, hangt af van vandaag. De zon kan maximaal 13 uur schijnen vandaag. Als de zon vandaag in Ukkel minder dan 10:30 uur schijnt, dan is ze te somber. Als ze meer schijnt, dan is ze niet te somber. Volgens de voorspelling haalt Ukkel vandaag slechts ongeveer 8 uur zon, omwille van meerdere overtrekkende troggen, maar daar kan natuurlijk nog snel een uur of 3 bijkomen als de wolken wat westelijker of oostelijker overtrekken. Momenteel is het compleet bewolkt daar en staat de teller vooralsnog op 0 zonuren. Als het straks om 10u nog altijd op 0 staat, dan is de zesde te sombere maand binnen. Een half jaar lang te weinig zonlicht, da's echt niet niks en dat heeft een impact die helaas nog niet altijd erkend wordt.

Neerslag is er natuurlijk wel weer veel te veel. 95.5 mm (normaal 76.9 mm). Benieuwd of we nog de 100 mm gaan overschrijden vandaag, nog 4.5 mm nodig, daarvan is er al 1.4 mm gevallen. Juli is maar liefst de tiende te natte maand op rij, waarmee het record van vorige maand nog scherper gesteld wordt. Op basis van hoe augustus momenteel lijkt uit te pakken, zou het kunnen dat het bij 10 maanden zal blijven. Enorm uitzonderlijk: sinds juli 2023 - een jaar lang dus - waren alle maanden (veel) te nat, op 1 maand na - september - die ook slechts 1.1 mm te droog was.

Als de maand effectief te somber eindigt, zal ze terug perfect aansluiten bij het stramien van het voorjaar: te warm, te nat en te somber. Omdat deze maand net te warm zal eindigen, zal dit jaar geen "Jaar Zonder Zomer" meer worden (volgens mijn definitie althans). Die eer blijft voor 2021. Een "Grote Zomer" kan het ook niet meer worden, die eer blijft voor 2018, dus enkel "goede zomer" en "slechte zomer" blijven nog over. Andere jaren was ook dat al duidelijk eind juli, maar na 1 slechte junimaand en 1 gemiddelde julimaand blijft de spanning erin en zal augustus het dit jaar kunnen bepalen. Als augustus een prachtmaand wordt, dan halen we alsnog de "goede zomer" die enkele weken geleden nog zo onwaarschijnlijk leek.
Het historische Jaar zonder Zomer is 1816 toen de Tambora uitbarstte met een intensiteit van VEI 7 en de hele atmosfeer vulde met vulkanische stofdeeltjes dat de gemiddelde globale temperatuur deed dalen. Hongersnoden, tyfusepidemieën, ... tierden welig in Europa. Je zou het een "vulkanische winter" kunnen noemen.

16cm pur isolatie, 5cm spouw, rolluiken op elke raam, 3 dubbel glas, 6500kwp zonnepanelen, airco in elke slaapkamer en de living 🤤
Amai! Een gans fabrieksterrein vol gelegd met zonnepanelen :crazy: Ik zou het houden op 6500Wp oftewel 6,5 kWp.

Schuifraam stond hier deze ochtend tijdens ontbijt open en de vloer begon licht te condenseren.
Temperatuur van de vloerkoeling toch maar iets hoger gezet. :laugh:
Kan alleszins zeggen dat het dauwpunt na die regenval van afgelopen nacht/ochtend dus boven de 17C zit.

Het is gewoon verschrikkelijk vochtig. Gisterenavond nog op het gemak een toerke gaan doen, had precies onder de douche gestaan tegen dat ik terug thuis was. Deze ochtend op de fiets naar het werk, idem.

Ik kan begrijpen dat je warme temperaturen aangenaam vindt maar warme temperaturen + 95% luchtvochtigheid, moeten jullie dan een hele dag echt niets doen of zijn jullie onbekend met het fenomeen zweet?

Het is gewoon verschrikkelijk vochtig. Gisterenavond nog op het gemak een toerke gaan doen, had precies onder de douche gestaan tegen dat ik terug thuis was. Deze ochtend op de fiets naar het werk, idem.

Ik kan begrijpen dat je warme temperaturen aangenaam vindt maar warme temperaturen + 95% luchtvochtigheid, moeten jullie dan een hele dag echt niets doen of zijn jullie onbekend met het fenomeen zweet?
Ik vond het gisteren nog wel meevallen met de vochtigheid. Vandaag is het natuurlijk wel helemaal om zeep. Als het dan zo bewolkt blijft krijgen we het slechtste van twee werelden: te warm en geen zon (dus geen befaamd 'vakantiegevoel'). Daar worden niet veel mensen vrolijk van denk ik.

Ik vond het gisteren nog wel meevallen met de vochtigheid. Vandaag is het natuurlijk wel helemaal om zeep. Als het dan zo bewolkt blijft krijgen we het slechtste van twee werelden: te warm en geen zon (dus geen befaamd 'vakantiegevoel'). Daar worden niet veel mensen vrolijk van denk ik.

Overdag wel (maar toen zat ik op mijn werk dus kon ik geen toerke doen) maar 's avonds niet meer. Overdag rond de 45% en dan 's avonds naar meer dan 80%. Nu 95%.

Ik hou zelf niet van de hitte en moet uit de zon blijven wegens risico op huidkanker, maar toch geniet ik van deze dagen.
Dat je dan ligt te zweten is toch niet erg, je weet toch dat het maar voor enkele dagen is.
Zolang je weet dat deze hitte geen 3 weken duurt is het toch prima? Dat was het probleem met dat somber weer, daar kwam geen eind aan.

Kort geheugen zeker 😌
Iets meer als een week geleden was het ook herfst, en de 8 maanden ervoor ook. Dus we zitten eigenlijk al een tijdje binnen. Geniet zo lang het duurt zou ik zeggen.
Blijven jullie dan echt binnen als het weer een beetje minder is? Nu begin ik al het geklaag van het afgelopen jaar te begrijpen.
Kom eens wat meer buiten en je zal merken dat het echt allemaal zo erg niet is als het lijkt vanachter het glas.

Blijven jullie dan echt binnen als het weer een beetje minder is? Nu begin ik al het geklaag van het afgelopen jaar te begrijpen.
Kom eens wat meer buiten en je zal merken dat het echt allemaal zo erg niet is als het lijkt vanachter het glas.
Beeldspraak. Tenzij je letterlijk moet binnenblijven, ik bedoel dan in zo'n kamertje met tralies voor de ramen opgelegd door een rechter.

De weersvoorspellingen van het KMI voor vandaag woensdag zijn de afgelopen 6 dagen 7(!) keer omgeslaan tussen droog & nat. Voor morgen hebben ze ook 6 keer getwijfeld. Tot gisteren om 19u voorspelden ze een droge nacht en een zomerse dag hier in de streek. Deze morgen opgestaan met doorweekte tuinkussens en regenwolkjes op de site. Wtf?

Welke modellen gebruikt het KMI en bestaan er diensten die wat correcter zijn op middellange termijn?

Normaal vanavond BBQ. Verplaatsen naar vrijdag dan maar? Lol, no one knows...

Laatst bewerkt:
De weersvoorspellingen van het KMI voor vandaag woensdag zijn de afgelopen 6 dagen 7(!) keer omgeslaan tussen droog & nat. Voor morgen hebben ze ook 6 keer getwijfeld. Tot gisteren om 19u voorspelden ze een droge nacht en een zomerse dag hier in de streek. Deze morgen opgestaan met doorweekte tuinkussens en regenwolkjes op de site. Wtf?

Welke modellen gebruikt het KMI en bestaan er diensten die wat correcter zijn op middellange termijn?

Normaal vanavond BBQ. Verplaatsen naar vrijdag dan maar? Lol, no one knows...
Ik denk dat ze verschillende modellen gebruiken. Maar verschillende weersites die ik check, hadden die regen ook niet voorspeld vanochtend dus dat ligt, denk ik, niet aan het KMI zelf. Ik had alles gisterenavond ook klaargelegd om met de fiets naar het werk te rijden en had nog net voor het slapengaan KMI en andere gecheckt en zou toch zeker 's ochtends droog blijven. Maar vanochtend dan toch de auto kunnen nemen.

Ik denk dat ze verschillende modellen gebruiken. Maar verschillende weersites die ik check, hadden die regen ook niet voorspeld vanochtend dus dat ligt, denk ik, niet aan het KMI zelf. Ik had alles gisterenavond ook klaargelegd om met de fiets naar het werk te rijden en had nog net voor het slapengaan KMI en andere gecheckt en zou toch zeker 's ochtends droog blijven. Maar vanochtend dan toch de auto kunnen nemen.
Zijn plaatselijke buien/onweer ook niet gewoon heel moeilijk te voorspellen?

Zijn plaatselijke buien/onweer ook niet gewoon heel moeilijk te voorspellen?
Dat wel waarschijnlijk. Maar als ik in de KMI app keek was dat toch een redelijke strook die overtrok komende van Frankrijk via Henegouwen (dacht ik) richting provincie Antwerpen. En bij mij thuis was het toch een goed uurtje aan het regenen.

Overdag wel (maar toen zat ik op mijn werk dus kon ik geen toerke doen) maar 's avonds niet meer. Overdag rond de 45% en dan 's avonds naar meer dan 80%. Nu 95%.
25-26 graden buiten en 77% luchtvochtigheid. Dauwpunt 22 graden.
Ik was aan het fietsen en moet zeggen dat het meevalt op de fiets omdat je wind hebt. Maar éénmaal je stopt breekt het zweet uit.
Door die regen van vannacht is het extra vochtig.

Laatst bewerkt:
Mag ik zeggen dat ik hier de humor wel van in zie?
De persoon die het liefst vollen bak zomer heeft, kan zowaar uitpakken met de meest frisse living van ons allemaal! 😂
Mijn huis is inderdaad koel in de zomer en warmt gemakkelijk op in de winter en dat voor een oud huis. Misschien dat ik daarom ook wat minder last heb van de warmte dan sommigen hier? Ik slaap wel op de bovenste verdieping onder het dak en daar is het wel warm(er). Maar dan nog slaap ik goed. Twee donsdekens in plaats van drie en zonder mijn sponzen pyama aan die ik anders aan heb. Tijdens vorige periodes van hittegolf sliep ik met het raam open maar dat is al enkele zomers geleden. De zomers hier in België stellen echt niks voor tegenover het zuiden van Spanje. Daar blijf je in juli en augustus binnen tussen 13u en 16u en heb je ook echt airco nodig in de slaapkamer om te kunnen slapen want de nachten koelen niet voldoende af. Jammer genoeg willen mijn ouders in volle zomer niet naar Spanje want dan verhuren ze hun huisje dus gaan we enkel in het najaar. Zo eens een paar weken goed afzien in verzengende hitte, ben ik nu de enige die daar van geniet :tongue:

Mijn huis is inderdaad koel in de zomer en warmt gemakkelijk op in de winter en dat voor een oud huis. Misschien dat ik daarom ook wat minder last heb van de warmte dan sommigen hier? Ik slaap wel op de bovenste verdieping onder het dak en daar is het wel warm(er). Maar dan nog slaap ik goed. Twee donsdekens in plaats van drie en zonder mijn sponzen pyama aan die ik anders aan heb. Tijdens vorige periodes van hittegolf sliep ik met het raam open maar dat is al enkele zomers geleden. De zomers hier in België stellen echt niks voor tegenover het zuiden van Spanje. Daar blijf je in juli en augustus binnen tussen 13u en 16u en heb je ook echt airco nodig in de slaapkamer om te kunnen slapen want de nachten koelen niet voldoende af. Jammer genoeg willen mijn ouders in volle zomer niet naar Spanje want dan verhuren ze hun huisje dus gaan we enkel in het najaar. Zo eens een paar weken goed afzien in verzengende hitte, ben ik nu de enige die daar van geniet :tongue:
Eind september en oktober zal dat ook wel meevallen qua hitte , zal een groot verschil zijn tegen juli en augustus. De zon staat dan al minder hoog ook. Dat zal warm zijn maar niet ondraaglijk warm.

Daar blijf je in juli en augustus binnen tussen 13u en 16u en heb je ook echt airco nodig in de slaapkamer om te kunnen slapen want de nachten koelen niet voldoende af. Jammer genoeg willen mijn ouders in volle zomer niet naar Spanje want dan verhuren ze hun huisje dus gaan we enkel in het najaar. Zo eens een paar weken goed afzien in verzengende hitte, ben ik nu de enige die daar van geniet :tongue:
Je bent sowieso niet de enige, maar ik begrijp persoonlijk echt niet wat er meer kan in 30+ graden dan in pakweg 24-25 graden. Bij 25 graden kan ik ook heel de dag buiten zitten, kan ik fietstochtjes maken, kan het raam de hele dag open, kan ik terrasjes gaan doen, kan ik zonnebaden, kan ik gaan zwemmen, ... Met als enige verschil dat het dan 's nachts meestal wel wat afkoelt en de Belgische huizen en gebouwen geen sauna's worden.

Ik zie persoonlijk gewoon echt niet in wat voor extra mogelijkheden of opties zo'n hitte biedt tegenover een normale, zonnige 25 graden, behalve dan voor mensen die daar persoonlijk van genieten. In Spanje en andere landen die daarop voorzien zijn is dat allemaal anders natuurlijk. In Texas is de hitte ook niet zo een ramp, maar dat is omdat daar zelfs de goedkoopste huizen airco hebben en omdat men daar voorzien is op zulke hitte.

Ik denk ALARO maar zal eens horen bij iemand dat bij KMI werkt. Kan ook zijn verschillende idd.

Eind september en oktober zal dat ook wel meevallen qua hitte , zal een groot verschil zijn tegen juli en augustus. De zon staat dan al minder hoog ook. Dat zal warm zijn maar niet ondraaglijk warm.
Dan valt het inderdaad heel goed mee. Het grote voordeel is dat dan de zee ook warmer is dan in juli en augustus.

Terug
Bovenaan