Lente / Zomer 2024

Wel, ik zie dat de luchtvochtigheid eigenlijk overdag ook altijd boven de 50% zit. Normaal in volle zomer is dat niet ongewoon dat het naar 30-40% of minder zakt overdag. 30 graden en 30% luchtvochtigheid is beter te verdragen dan 25-26 graden bij 50-60% luchtvochtigheid.

Vochtigheid is idd duidelijk hoger deze zomer dan anders. Maandenlang teveel aan neerslag wreekt zich natuurlijk op de een of andere manier. Bodem en atmosfeer zitten vol. Was het 10 graden warmer, dan was het de Tropen hier.

Al dat vocht is ook de reden waarom het zo vaak somber is deze zomer, en gans het laatste jaar.

Laatst bewerkt:
In 2021 was het ook extreem vochtig meen ik me te herinneren , als er dan eens een warme dag tussen zat was het ook direct enorm doef.

Tot en met gisteren stond het aantal zonneschijnuren voor deze maand in Ukkel op 152u30, terwijl het normaal 203u14 is. Dus nog iets meer dan 50 uur te gaan, met vandaag er bij zal dat wellicht iets minder zijn dan 50 uur want de zon heeft toch af en toe geschenen. De komende dagen wordt het wel zonniger maar het normaal nog halen zal moeilijk worden, denk ik.

Laatst bewerkt:
Op basis van de huidige voorspellingen zal ook deze maand te somber eindigen - zevende te sombere maand op rij - maar erg nipt, het tekort zou op 3 uren eindigen. Het zal dus allemaal afhangen van hoe het werkelijk zal lopen.

Vooral maandag en dinsdag moeten het als verwachte zeer zonnige dagen redden. Indien dat niet lukt, bv omdat convectie toch weer sterker de kop opsteekt dan verwacht, zal de maand zeker te somber eindigen.

Ik denk het wel, net de nieuwste run van ECMWF gezien en die is vanaf 03/08 ook terug slechter geworden. We moeten genieten vanaf zondag. Eind volgende week kruipt de wisselvalligheid er terug in.
Ook augustus moet en zal te nat eindigen natuurlijk. Maar de temperaturen zijn en blijven tenminste in orde. Dat die verwarming voorlopig niet meer aan moet is al heel veel.

Ik zie nu al 30 graden verschijnen op dinsdag, wat toch ook weer een stijging is tov eerst gedacht. Ook morgen is verbeterd, eerst leken we de 20 niet eens te halen, nu wordt het toch weer 21 graden. Het lijkt dat de warmte bij ons eindelijk ook weer "vanzelf" begint te komen, net zoals ze dat in de rest van de wereld al de hele tijd deed. Dat komt natuurlijk omdat het de laatste dagen flink opgewarmd is in de gebieden van waaruit onze wind dominant komt.

Vanaf zondag is het dan inderdaad weer drie dagen genieten. Woensdag dan de afstraffing, maar ook dan wordt het niet meer koud, afhankelijk van model zakt de max dan niet meer onder de 25 graden in het centrum. Daarmee is er vanaf zondag potentieel kans op een theoretische hittegolf - wie had dat ooit gedacht een paar weken geleden - het moet nog maar ietsje warmer uitpakken en het is van dat.

De genotperiodes lijken elkaar nu trouwens dichter op te volgen en de afstraffingen lijken minder lang te duren dan eerder deze zomer.

Laatst bewerkt:
Ook augustus moet en zal te nat eindigen natuurlijk. Maar de temperaturen zijn en blijven tenminste in orde. Dat die verwarming voorlopig niet meer aan moet is al heel veel.

Ik zie nu al 30 graden verschijnen op dinsdag, wat toch ook weer een stijging is tov eerst gedacht. Ook morgen is verbeterd, eerst leken we de 20 niet eens te halen, nu wordt het toch weer 21 graden. Het lijkt dat de warmte bij ons eindelijk ook weer "vanzelf" begint te komen, net zoals ze dat in de rest van de wereld al de hele tijd deed. Dat komt natuurlijk omdat het de laatste dagen flink opgewarmd is in de gebieden van waaruit onze wind dominant komt.

Vanaf zondag is het dan inderdaad weer drie dagen genieten. Woensdag dan de afstraffing, maar ook dan wordt het niet meer koud, afhankelijk van model zakt de max dan niet meer onder de 25 graden in het centrum. Daarmee is er vanaf zondag potentieel kans op een theoretische hittegolf - wie had dat ooit gedacht een paar weken geleden - het moet nog maar ietsje warmer uitpakken en het is van dat.

De genotperiodes lijken elkaar nu trouwens dichter op te volgen en de afstraffingen lijken minder lang te duren dan eerder deze zomer.

Jij gebruikt vaak het woord "afstraffing", alsof we ons schuldig moeten voelen omdat het 3 dagen goed weer is.
Het is gewoon rotweer geweest, maar om dan over afstraffing te spreken is nogal sterk :oi22:

Afstraffing is idd weeral sterk overdreven als je naar de temperaturen kijkt die voor de dagen na woensdag worden voorspeld.

Wordt er nu niet een klein beetje overdreven? 'Afstraffingen' (dagen van 24+ graden), 'genotperiodes' (30 graden), ... Je weet dat 25 graden net boven het gemiddelde is? Hoe kan dat dan in hemelsnaam een afstraffing zijn?

Ik weet dat veel mensen nog wat gefrustreerd zijn door de voorbije maanden, maar qua zomerweer zitten we sinds halfweg juli toch ongeveer op typisch Belgisch niveau? En ja, het weer hangt sterk af van waar je woont (aan de kust moet je geen aaneenrijging van 30+ dagen verwachten) maar waar ik woon zijn er gewoon al meerdere dertigers gepasseerd, zijn er al een pak zomerse dagen geweest, en is het gewoon consequent warm. Daar zitten sombere dagen tussen, en soms valt er regen, maar dat is toch gewoon typisch voor onze zomer? Je kan dat allemaal zelf checken op het KMI hoor.

En sorry, maar als je hier enkele weken geleden komt claimen dat de zomer al om zeep is voor hij goed en wel begonnen is en dan komt zeggen dat dagen van 25 graden een afstraffing zijn heb je natuurlijk altijd gelijk. Leuk dat je hier voorspellingen komt doen en die onderbouwt, en ik lees ze graag, maar wat een drama soms zeg.

En ik zal het voor de zekerheid maar zeggen: het staat iedereen vrij om dit weer volledig ruk te vinden (ik heb zelf liever een zonnetje bij 23 graden dan een bewolkte hemel en een plakkerige 26 graden) maar zoals ik vaak zeg: we leven niet in Zuid-Frankrijk.

Laatst bewerkt:
Och ja ieder heeft zijn ding met het weer zeker ...

Ik vind het ook nog wel ca va de laatste weken, en alles is beter dan die 6 maand moesson dat de winter en lente kwasie was ...
Maar dat mensen eens een periode van 10 - 14 dagen mooi en droog weer NA ELKAAR willen, kan ik inkomen ... al is het maar 7 dagen.

Record hier droog lokaal is 6 dagen onlangs, was geleden sinds half oktober 23! Vorige was 5 dagen rond hemelvaart, maar met een klein buitje of 2 in die 5 dagen. Anders was het eerder 3 dagen droog (met al geluk) maximium voor al die maanden.
De horeca begint blijkbaar ook wel te klagen nu, en wil een betere augustus (maar die klagen snel).

Inderdaad is 10 - 30 dagen 25 - 30C voor lange periodes hier niet de norm, dus je hunkert dan naar een afwijking. Na zo veel regen begrijp ik dat wel van sommigen.

Ik zou nog wel eens tekenen voor zomer 2003 bvb, juli en augustus waren heel mooi bijna 60 dagen en niet extreem heet ook! Ik werd 30 die zomer, en herinner me het nog deels goed. Was uitzonderlijk, eveneens 1976 die wel een lange hittegolf had (maar toen was ik maar 3 jaar en weet ik veel).

Laatst bewerkt:
Iedereen heeft het over warmte, maar temperatuur is in de zomer bijkomstig. Het enige dat telt is zonneschijn, en het is daar dat we sinds maanden een tekort aan hebben. Als de zon schijnt maakt het mij niks uit of het nu 18 of 35 graden is.

Zoals vandaag was het heel de dag droog en warm, maar geen enkele zonnestraal gezien, dat haalt het zomergevoel direct onderuit.

Volgens elke weerapp is het hier zonnig, maar volgens mij zijn ze er vergeten bij zetten dat er een dik pak wolken voor hangt.

Idem. Nog niet echt een old school 'zomer'-dag hier.
23 graden en zweten wegens vochtig, dat wel. Zo eens een paar dagen zon, meer vraag ik niet. Of dat nu bij 20 of 25 of meer is. ZON.
Komt er nu zo wat door, maar nog steeds niet op volle kracht.

Soms denk ik een ander land te wonen als velen hier.

Quasi de ganse dag buiten geweest. Misschien 10 minuten de zon achter een wolk gezien, 26 graden. En dan hier lezen dat het nog steeds geen old skool zomerdag is 🤷.

Soms denk ik een ander land te wonen als velen hier.

Quasi de ganse dag buiten geweest. Misschien 10 minuten de zon achter een wolk gezien, 26 graden. En dan hier lezen dat het nog steeds geen old skool zomerdag is 🤷.
Je weet toch zelf ook wel dat de kust, de ardennen en de kempen niet hetzelfde weer hebben?
Het KMI geeft zowat altijd het weer van rond Brussel, maar hier in de Westhoek zijn we daar over het algemeen niet veel mee. Ook als ze dan over "de kust" spreken hebben we er niets aan, want we zitten ergens tussenin. Vandaag was het voor 3/4 bewolkt en 21-23 graden. Dat is geen topdag he.

Terug
Bovenaan