Lente / Zomer 2024

KMI dat vanochtend code geel afkondigt vanaf 14u voor onweer. Nemen die zichzelf eigenlijk nog serieus?
Madame Soleil haar voorspellingen zijn accurater. Wat een grap is die dienst geworden seg.
Hier is net toch een stevig onweer over gekomen, vooral veel wind/regen.

Onweer was vandaag idd vooral lokaal in het oosten. Momenteel komt een nieuw onweer binnen dat richting het centrum van het land gaat, beweegt wel erg traag (tocht van Franse grens tot Brussel duurt 3 uur) en lijkt ook al wat uit te doven, kan misschien wel nog wat geven gezien het wel zeer actief is.

Zoals ik zei, warmte lijkt na de passage van Beryl eindelijk wat meer invloed te krijgen op het westen van Europa, te beginnen met Spanje, wat betekent dat er bij een zuidwestenwind - mits ze wat meer zuid dan west is - meer warme lucht onze richting kan opkomen. Voor de komende dagen (de afstraffing) lijkt het daarmee toch wat minder erg te worden dan eerst gedacht. De verwachte kou lijkt eruit te gaan - we blijven rond de normale maxima voor de tijd van het jaar met soms eens een graadje eronder en soms eens een graadje erboven - eerdere toestanden als 7 graden te koud lijken zich dus niet snel meer te herhalen. Na vandaag lijkt enkel dinsdag nog verregend te gaan verlopen, de zon krijgt meer kans dan de voorbije weken. Als deze voorspelling effectief uitkomt, dan zal deze laatste decade een mooi voorbeeld worden van normale temperaturen, zon en neerslag voor juli.

Het is nog te vroeg en te onzeker om te suggereren dat Beryl toch iets heeft kunnen losmaken en dat we een warme en droge omslag van de zomer zouden kunnen spreken, maar dit is eigenlijk al heel wat beter dan de eerste helft van juli begot. Ben eens benieuwd in welke mate de gemiddelde temperatuur en het gebrek aan zonuren zich nog gaan herstellen deze maand.

Op klokslag 1 augustus zie je de modellen opnieuw voor het stramien van kou, somber en nattigheid gaan, maar gelukkig zit dat nog ver van de betrouwbaarheidsperiode.

Laatst bewerkt:
Neerslag kruipt er inderdaad toch weer in. De trend van 2024.

Maar de normale temperaturen houden wel stand. De kou lijkt gelukkig niet meteen terug te keren.

Gek, onze magnolia heeft ineens weer bloesem. Niet veel, maar dat is in die 5 jaar dat we hier wonen nog niet gebeurd.

Ik dacht nog rond de 31ste richting Zuid-Frankrijk te trekken met mijn wagen als het weer hier tegenvalt, maar met deze kaart gaan zou het er een beetje over kunnen zijn. Dat zijn temperaturen op +-1500m hoogte, aan de grond kan het soms nog 15°C warmer zijn indien helder weer en niet teveel vocht in de bodem. Als deze kaart uitkomt is het toch weer een hitte-opstoot van formaat in grote delen van Frankrijk.

jX0MacN.png

Laatst bewerkt:
Ik dacht nog rond de 31ste richting Zuid-Frankrijk te trekken met mijn wagen als het weer hier tegenvalt, maar met deze kaart gaan zou het er een beetje over kunnen zijn. Dat zijn temperaturen op +-1500m hoogte, aan de grond kan het soms nog 15°C warmer zijn indien helder weer en niet teveel vocht in de bodem. Als deze kaart uitkomt is het toch weer een hitte-opstoot van formaat in grote delen van Frankrijk.
Crap wij vetrekken die periode :s

ECMWF laat ook een hitte opstoot zien, maar is wat milder. We hebben al regelmatig gezien dat GFS soms overdrijft met extreme temperaturen, ik herinner mij dat GFS ooit voor hier met 44°C afkwam voor 25 juli 2019.

Zal het ganse West-Europees koudebastion - momenteel eerder al positief geëvolueerd tot een "normale-temperaturen-bastion" - alsnog voor de bijl gaan voor de hitte?

Eerst Spanje, straks Frankrijk, daarna ook hitte in Benelux? In ieder geval, hoe dichter de hitte komt, hoe meer mogelijke windrichtingen van waaruit hitte ons kan bereiken.

Indien ja, dan zouden de meeste seizoensvoorspellingen toch nog uitkomen. Natte en warme zomer was het algemene devies. Vooralsnog, over de eerste helft bekeken, is de zomer wel nat, maar nog niet warm.

Te warm kan nog, uiteindelijk was juni maar 0,7°C te koud en deze maand 0,5°C te koud, dus als augustus 1,2°C te warm verloopt is een warmer dan gemiddelde zomer nog altijd mogelijk.

Ik zou pas van een warme zomer spreken als het gemiddelde > 1°C boven het gemiddelde ligt eigenlijk. Dan moet de afwijking wel groter zijn dan 1,2°C. Die kans is klein, want dan moeten we al met >4°C boven het gemiddelde zitten in augustus. Of moet eind juli in extremis nog zeer warm verlopen, waardoor het gemiddelde van juli nog sterk opgetrokken wordt.

Vorig jaar was het naar mijn gevoel ook geen warme zomer. Maar juni heeft het gemiddelde zodanig omhooggetrokken dat de zomer als geheel nog wel warm (en zelfs zonnig) was terwijl juli en augustus behoorlijk slechte maanden waren. Had het weer van juni in juli of augustus gevallen dan had er vrijwel niemand geklaagd over de zomer denk ik. Behalve wie dan juist al zijn verlof in de mindere maand had.
In juni mag het in feite nog een hele maand pijpenstelen regenen, in het collectief geheugen van de mensen wordt dat nog niet onder de zomer gerekend omdat de meeste mensen hun groot verlof later op het jaar nemen.

Laatst bewerkt:
Op dat warmtefrontje zat precies toch wat meer neerslag dan voorspeld...
En vannacht zit er ook een flinke plens aan te komen, goede timing dus want morgen overdag weer droog.

Terug
Bovenaan