Lente / Zomer 2024

In Mechelen daarnet toch 27 à 28 graden met zon die zich sporadisch laat zien en opnieuw een vochtig aanvoelen. Net als maandag wordt temperatuur weer redelijk onderschat precies.

Gevoelstemperatuur of werkelijke temperatuur?

Zomerse dagen zijn er vooralsnog weinig geweest. In zowel Ukkel als Antwerpen werden vandaag werkelijke maximumtemperaturen van 24 graden gemeten. Daarmee is het dus wat België betreft weerkundig ook vandaag geen zomerse dag. In Limburg is de 25 graden lokaal wel gehaald. Gevoelsmatig is het een andere zaak, omdat het zo extreem vochtig is voelt het een paar graden warmer aan dan het is.

De normale werkelijke temperatuur voor deze periode werd wel gehaald, wat op zich al een hele verwezenlijking is deze zomer, maar nu wel makkelijker lijkt te lukken dan eerder.

Laatst bewerkt:
Hier is het niet boven de 21 graden gegaan en was het door de bewolking nodig om de hele dag licht aan te laten in huis. Vanmorgen tot 11u geregend en nu is het ook aan het regenen. Dus goede dag? 🖕

We hebben weer 2 slechte dagen voor de boeg, waarvan zeker zaterdag een postkaartje zal zijn van de eerste helft van de zomer, en misschien ook een laatste stuiptrekking van een maandenlang vastzittend patroon dat van Beryl eindelijk haar verdiende uppercut gekregen lijkt te hebben.

Want vanaf zondag komt er wel verbetering aan. Meer zelfs: er zijn meer en meer indicaties dat het oude patroon inderdaad doorbroken lijkt te zijn, we zien nu echt wel duidelijk veel meer hogedruk op de kaarten met daarmee ruimte voor zon, warmte en droogte. Krijgen we met augustus alsnog een mooie zomermaand?

Al blijft alles nog steeds onder voorbehoud, want dit is de zomer 2024 en het extreem vochtoverschot in de bodem en de lucht is nog niet weg, dus kou en vooral regen kunnen er nog altijd op het laatste moment terug insluipen, toch zeker tot het eens echt enkele weken volledig droog is geweest.

P.S. Vandaag was de vijfde verjaardag van het huidige warmterecord van België: 41,8°C op 25 juli 2019 in Begijnendijk. Gelet dat het dit jaar zeker niet meer scherper gesteld zal worden - dat vereist een lange droge periode - kan het dus nog haar zesde verjaardag vieren volgend jaar.

Laatst bewerkt:
Inderdaad maar grijs prutweer vandaag. Het vele bodemvocht doet er geen goed aan. Gelukkig zou er verandering in komen na morgen.

We hebben weer 2 slechte dagen voor de boeg, waarvan zeker zaterdag een postkaartje zal zijn van de eerste helft van de zomer, en misschien ook een laatste stuiptrekking van een maandenlang vastzittend patroon dat van Beryl eindelijk haar verdiende uppercut gekregen lijkt te hebben.

Want vanaf zondag komt er wel verbetering aan. Meer zelfs: er zijn meer en meer indicaties dat het oude patroon inderdaad doorbroken lijkt te zijn, we zien nu echt wel duidelijk veel meer hogedruk op de kaarten met daarmee ruimte voor zon, warmte en droogte. Krijgen we met augustus alsnog een mooie zomermaand?

Al blijft alles nog steeds onder voorbehoud, want dit is de zomer 2024 en het extreem vochtoverschot in de bodem en de lucht is nog niet weg, dus kou en vooral regen kunnen er nog altijd op het laatste moment terug insluipen, toch zeker tot het eens echt enkele weken volledig droog is geweest.

P.S. Vandaag was de vijfde verjaardag van het huidige warmterecord van België: 41,8°C op 25 juli 2019 in Begijnendijk. Gelet dat het dit jaar zeker niet meer scherper gesteld zal worden - dat vereist een lange droge periode - kan het dus nog haar zesde verjaardag vieren volgend jaar.

De nieuwste GFS run ziet er wel heel slecht uit :S

hAHjruql.png

Van mij mag het zijn 100e verjaardag vieren in 2119. Warmer dan 41,8°C moet het voor mij echt niet worden hoor.

Als die GFS run uitkomt ga ik een winterdepressie hebben voordat de winter begint. Ik vraag mij af of ik dat nu niet al heb in lichte mate.

Ik heb zo mijn bedenkingen bij GFS deze zomer Die beloofde 'zomerse dag' is er gisteren niet gekomen want niemand had dat warmtefront en de bijhorende neerslag opgemerkt al vanaf 's morgens in het westen. Arpege had dit wel voorzien. Ik vind dat specifiek voor onze streken een betrouwbaarder en gedetailleerder model.

Vanaf woensdag kun je niets zinnig meer zeggen want het schiet alle kanten uit (behalve dan droog en zonnig).
Niet al te veel illusies maken zo ga je ook niet rap ontgoocheld zijn ;)

Twee GFS runs geleden was het nog allemaal droog en boven de 25°C tot 14 dagen ver met zelfs een dag 34°C. Om maar te zeggen: het wisselt nogal serieus. Beter naar het ensemble kijken dan om te zien hoe goed of slecht die run wordt ondersteund.

Gisteren terug uit het uk, hele dag door de regen gereden tot hier aan de kust.

Opgestaan met blauwe hemel en zon. Kan deugd doen.

Maandag terug werken en kmi geeft tot 30 graden... Yey.

Dit vochtige weer het nieuwe normaal? Plezant...
Zelfs als het regent ist 'warm en klammig'

Terug
Bovenaan