Lente / Zomer 2024

Ik vraag geen 30+. Ik vraag alleen maar de normale (gevoels)temperaturen van juli, en niet die van april of mei.

Evenwel zie ik tot zeker midden deze maand temperaturen die blijvend onder de normaal liggen, enkel volgende week midweek lijken we eventjes te raken aan de normaal (maar ook niet meer), het restant van wat de modellen eerst nog als een prachtige erg warme periode hadden voorspeld. Maar richting het volgende weekend zakken de temperaturen alweer onder de normaal.

We hebben na 4 dagen in ieder geval al een mooi thermisch achterstand opgebouwd in de maandstatistiek. Benieuwd of ook deze maand weer te koud gaat eindigen, of dat we in de tweede helft nog een mini-opstootje gaan hebben zoals in juni. Structurele verbetering, die langer dan een paar dagen zou aanhouden, zie ik nog steeds niet.

Laatst bewerkt:
Ik heb het lang allemaal OK gevonden qua weer en temperatuur maar damn... nu begint het toch echt moeilijk te worden.
Ik heb zon nodig.

Ik ging normaal naar de Ventoux gaan, maar ik ben nu letterlijk uitgevallen, ik ga misschien toch eens langs daar gaan eind juli / begin augustus , dan kan ik een beetje klimmen (als training voor de Marmotte Pyrennees eind augustus) en ben je toch vrij zeker van goed weer. Terwijl als je in België blijft heb je 0 zekerheid. Het kan goed meevallen, maar het zou ook kunnen dat we gewoon blijven verderkwakkelen. Ik vrees ervoor dat het pas tegen september gaat beteren...

Heel volgende week is ook alweer naar de knoppen, alleen maandag geen regen. Zou wel warmer worden, toch iets positief dan.

MAAR NIET GETREURD, DE WEEK EROP IS DROOG EN ZONNIG.

Heel ver moet je nochtans niet gaan hoor voor weer dat een pak beter is. Parijs bijvoorbeeld vandaag 25 graden en de komende week enkel op dinsdag wat regen.

Pfff. Ik wou eigenlijk in september nog eens een road-tripje maken naar Tirol en de Dolomieten.
Kennen ze daar ook zo'n uitzonderlijk slechte zomer zoals hier?

In de bergen is het weer sowieso al onvoorspelbaar, maar ik heb nu ook geen zin 2 weken door ononderbroken, grijs, mottig regenweer te gaan rijden. Als Guglielmo's analyse klopt (het weer in mei/juni bepaalt dat van de rest van de zomer), zakt de moed me wat in de schoenen.

Dat is hier weer somber en grijs vandaag, man man...
We gaan met heel België in een collectieve depressie belanden als gevolg van de aanhoudende klimatologische depressie.

Pfff. Ik wou eigenlijk in september nog eens een road-tripje maken naar Tirol en de Dolomieten.
Kennen ze daar ook zo'n uitzonderlijk slechte zomer zoals hier?

In de bergen is het weer sowieso al onvoorspelbaar, maar ik heb nu ook geen zin 2 weken door ononderbroken, grijs, mottig regenweer te gaan rijden. Als Guglielmo's analyse klopt (het weer in mei/juni bepaalt dat van de rest van de zomer), zakt de moed me wat in de schoenen.

Ik zit eind volgende week in de Zwitserse alpen, en de voorspellingen gaan daar ook alle kanten uit :unsure:

Een week geleden ook berichten over hevige regenval en overstromingen ginder nabij de Italiaanse grens, dus ja, ik zou voor Zuid-Tirol en de Dolomieten ook mijn hand niet in het vuur steken qua weer.

September is natuurlijk nog lang, er is niemand die dat kan voorspellen.

Je kan maar best ergens gaan (zuidelijk genoeg) waar je echt zeker bent van goed weer ...
De Sahara dan, want in Spanje zaten ze ook even met noodweer en Griekenland waarschuwt dat er een hele zomer lang bosbranden kunnen zijn.

Ik zit in augustus aan het Gardameer met een tussenstop in Oostenrijk. We zien wel, maar hopelijk zitten we geen 10 dagen met een kleuter vast in een door regen geteisterde bungalow. :unsure:

De Sahara dan, want in Spanje zaten ze ook even met noodweer en Griekenland waarschuwt dat er een hele zomer lang bosbranden kunnen zijn.

Ik zit in augustus aan het Gardameer met een tussenstop in Oostenrijk. We zien wel, maar hopelijk zitten we geen 10 dagen met een kleuter vast in een door regen geteisterde bungalow. :unsure:
Neem de skilatten mee :unsure: Heb je er nog wat aan.

Ja, in Griekenland en Turkije heb je zekerheid dat het droog en warm blijft, maar daar moet je gewoon hopen dat de boel niet afbrandt :unsure:
Dus misschien van de eerste keer Egypte als je wilt zeker zijn? Daar zijn geen bomen dus kunnen er ook geen bosbranden zijn. Je moet de temperaturen van 45-50°C er dan wel bijnemen.

Ja, in Griekenland en Turkije heb je zekerheid dat het droog en warm blijft, maar daar moet je gewoon hopen dat de boel niet afbrandt :unsure:
Dus misschien van de eerste keer Egypte als je wilt zeker zijn? Daar zijn geen bomen dus kunnen er ook geen bosbranden zijn. Je moet de temperaturen van 45-50°C er dan wel bijnemen.
Ik zou graag de piramides, Abu Simbel, ... willen zien, maar ik denk dat Egypte een extreem onaangenaam land is om als toerist heen te gaan. Je bent daar haast veroordeeld tot all-in hotels en zodra je naar buiten komt word je continu aangeklampt door zeer hebberige verkopers.

Het is niet zo dat heel Griekenland en Turkije in brand staan hoor, ben net terug van een week in Thessaloniki en omstreken, en heb daar niets van bosbranden gemerkt.

Ik zou graag de piramides, Abu Simbel, ... willen zien, maar ik denk dat Egypte een extreem onaangenaam land is om als toerist heen te gaan. Je bent daar haast veroordeeld tot all-in hotels en zodra je naar buiten komt word je continu aangeklampt door zeer hebberige verkopers.
Ik denk dat je dan toch best met een groep/organisatie gaat.
Ik ben in feite nog nooit naar Egypte geweest. Denk dat het qua temperatuur er een beetje over zou zijn. Of je moet er in het tussenseizoen gaan.
Allez qua verkopers is het dus een beetje zoals Turkije maar dan erger. Ik loop daar dan ook meestal gewoon straal voorbij.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je dan toch best met een groep/organisatie gaat.
Ik ben in feite nog nooit naar Egypte geweest. Denk dat het qua temperatuur er een beetje over zou zijn. Of je moet er in het tussenseizoen gaan.
Allez qua verkopers is het dus een beetje zoals Turkije maar dan erger. Ik loop daar dan ook meestal gewoon straal voorbij.
Wij zijn er een 6 jaar terug geweest en qua temperatuur is dat idd hoog, maar het voelde toch doenbaar aan door de zeer droge lucht.
Ze zien er ons wel geen seconde meer terug door wat @Avondland aangeeft. Nog nooit zo'n vervelend volk meegemaakt. Je kan zonder begeleiding je resorts niet verlaten, en zelfs binnen die resorts word je tot vervelens toe lastig gevallen om brolsouvenirs te kopen. Een simpele "nee" leidt meer dan eens tot agressieve reacties daar.
Buiten de resorts mag je je vrouw/vriendin geen drie seconden uit het oog verliezen, of je ziet ze niet meer terug. In Karnak leed onze begeleider ons plots af van de groep richting een afgelegen plek en in de Vallei der Koningen mocht ik zeer uitzonderlijk een ondergrondse crypte zien die niet toegankelijk was voor het publiek, terwijl zijn 2 collega's op mijn vriendin gingen letten. Ja dag Jan. Dan werden ze weer kwaad omdat het niet pakte. Absurd gewoon. En te dom om in te zien dat ze hun enige bron van inkomsten, de toeristen, op die manier wegjagen.

Als Guglielmo's analyse klopt (het weer in mei/juni bepaalt dat van de rest van de zomer), zakt de moed me wat in de schoenen.
Het weer van maart, of begin april (meer precies: wanneer de straalstroom voldoende stilgevallen is), bepaalt m.i. het weer in grote lijnen tot half of eind augustus. De laatste jaren zat het patroon altijd muurvast in die maanden, net zoals dat nu ook weer het geval is. Ofwel heb je dan maandenlang vooral droogte/warmte of vooral nattigheid/koude, anders gezegd: het weer dat het in maart was maar alleen warmer (en evt natter). We hebben nu al twee keer na elkaar het slecht lot getrokken en in 4 jaar al 3 keer. Ook volgend jaar zou het gewoon weer het slecht lot kunnen zijn...

Pas vanaf eind augustus komt er met de tweedehandsorkanen iets op de kaarten dat het patroon weer kan doorbreken. Dat kan, afhankelijk van waar die precies aankomt, nog een verslechtering zijn, maar meestal is het een verbetering. Die verandering zien we ook vaker wel dan niet. Dan krijg je in september vaak even een langere mooie periode - uiteraard als de vakantie erop zit en als de dagen al bijna de helft korter zijn - voor de moesson weer genadeloos toeslaat voor 6 maanden. Want die moesson is een van de zekerheden in ons op papier zogezegd "variabel" klimaat, dat toch lang niet "variabel" genoeg blijkt om ons eens geen te warme en verregende winter te bezorgen.

Die recordvroege Beryl lijkt nu toch voor de VS te kiezen, het komt wel westelijker aan dan de meeste andere orkanen maar zou in principe nu wel als tweedehandsorkaan naar hier kunnen komen binnen een week of 2, en dus potentieel ook voor een vroegtijdige verbetering kunnen zorgen. Afwachten.
Je kan maar best ergens gaan (zuidelijk genoeg) waar je echt zeker bent van goed weer ...
En vooral in het zuidoosten is het feestje doen, vanaf Italie tot Turkije. Spanje ook wel warm natuurlijk, maar niet zo extreem als we vorige jaren zagen.

Laatst bewerkt:
Dat is hier weer somber en grijs vandaag, man man...
We gaan met heel België in een collectieve depressie belanden als gevolg van de aanhoudende klimatologische depressie.

Ik zit eind volgende week in de Zwitserse alpen, en de voorspellingen gaan daar ook alle kanten uit :unsure:

Een week geleden ook berichten over hevige regenval en overstromingen ginder nabij de Italiaanse grens, dus ja, ik zou voor Zuid-Tirol en de Dolomieten ook mijn hand niet in het vuur steken qua weer.

September is natuurlijk nog lang, er is niemand die dat kan voorspellen.
wij zaten twee weken geleden in Zwitserland (oa Montreux, Zermatt) stralend zonnig weer en dan lees je dat drie dagen nadat we in Zermatt waren er overstromingen waren. Bij de Mont Blanc ook prachtig en zonnig weer (+22graden op 2400meter hoogte) dag erna wel bewolkt en regen, kan dus alle kanten uit.

Blij dat ik eens geweest ben naar Egypte, mooie dingen gezien, maar daar zien ze me toch niet meer terug. Zijn ook wel vrij extreem minachtend naar onze vrouwen toe vond ik.

Terug
Bovenaan