Lente / Zomer 2024

Op ECMWF 10 dagen vooruit zie ik daar een westcirculatie staan. Dat is nu niet echt iets dat ik wil zien deze tijd van het jaar. Er komen al snel barsten in het voorspelde mooie weer volgende week.

In de loop van woensdag is het al om zeep als ik de laatste kaarten zie.
Dus drie dagen 'zomer', zondag t/m dinsdag, geniet er maximaal van zou ik zeggen...

De voorspellingen zaten er wel 'boenk' op qua regen vandaag, om 11u gingen de hemelsluizen hier open in Heverlee.

Inderdaad jammer van de verwachting vanaf woensdag, maar dat was ook wel te verwachten als het meteen 30 graden wordt.

Ik ben uit miserie aan het thuiswerken vandaag. Kan het echt niet aan om weeral met de fiets daar door te moeten.
Het is hier weer aan het gieten.

Langste dag van het jaar, maar het maakt eigenlijk geen reet uit of het hier nu om 22u of al om 20u donker is.

Ik zit al 2,5 week thuis met een gebroken sleutelbeen en ik heb het buiten rijden nog niet veel gemist met dit weer ...

21 juni vandaag dus +- de langste dag van het jaar en in principe de dag met het meeste/langste zonlicht.
Ik zit hier op de middag aan een hoger verbruik aan fucking LED verlichting dan dat de zonnepanelen aan het opwekken zijn.

Kan niet wachten tot we op verlof zijn om 2 weken deftig weer te hebben.

Ik vraag mij af wat volgens het KMI "het westen van het land" is. Ik vermoed de kust. :rolleyes: Ik woon in het westen en al gans de dag regen...

Oostkust sinds 11u30 met tussenpozen heel licht gedruppel maar het heeft echt geen naam want terras ligt niet eens nat. Voor de verandering weinig wind da's al positief...
0.2mm tussen 12-13 zegt Yr.no daarna droog en beetje zon vanaf 15u

Zo te zien 3-4 dagen goed weer en dan terug gekwakkel. Ik denk dat we met zomers zoals 2018, 2020 en 2022 verwend geweest zijn.

Hier is het ook al bijna twee uur echt aan het gieten. Wij vertrekken binnen twee weken voor 14 dagen op vakantie, ik bereid er mij al mentaal op voor op bij thuiskomst definitief afscheid te nemen van de zomer die er nooit geweest is en mij te focussen op de herfst die komen zal.

Eerder deze week 47mm opgevangen en ook nu giet het weer en zitten we boven de 5mm. Meteen weer heel grote plassen op de straten.
Gelukkig hebben ze de hekken met 'wateroverlast' bordjes nog gewoon aan de kant laten staan. Die kunnen ze straks weer terugzetten als het nog even zo doorgaat.

Ik vraag mij af wat volgens het KMI "het westen van het land" is. Ik vermoed de kust. :rolleyes: Ik woon in het westen en al gans de dag regen...
Hier ook in het westen (omgeving Brugge), en al de ganse voormiddag droog. Die 7 spettertjes per m2 een uurtje geleden niet meegerekend. Hoe dingen zeer plaatselijk kunnen verschillen.

Hier ook in het westen (omgeving Brugge), en al de ganse voormiddag droog. Die 7 spettertjes per m2 een uurtje geleden niet meegerekend. Hoe dingen zeer plaatselijk kunnen verschillen.
Dat is natuurlijk niks nieuws onder de zon.

Heel lang geleden is er eens een dag geweest dat mijn moeder blijkbaar heel de dag lag te zonnen onder een stralende hemel.
Ik woon amper een paar kilometer verder en wij hadden heel de dag niks anders dan regen.

Ik denk dat we met zomers zoals 2018, 2020 en 2022 verwend geweest zijn.
"Verwend" is natuurlijk relatief, het waren gewoon goede zomers, en ze werden in 2021 en 2023 dan weer afgewisseld door erg slechte zomers. Onlangs kwam ik iemand tegen die zei dat dit weer "normaal" is voor juni, dat alle junimaanden "vroeger" zo verliepen, en dat we niet meer weten wat "normaal" is door die recente goede zomers.

Maar normaal is deze maand niet. Juni verloopt te koud. De gemiddelde temperatuur ligt nog steeds 2 graden onder de normaal, de minimumtemperatuur ook, en de maximumtemperatuur ligt 3 graden onder de normaal. Het is natuurlijk mogelijk dat dat klein warmteopstootje van straks de maand alsnog normaal zal laten eindigen, we zullen zien.

De maand is al behoorlijk nat geweest, nog niet zo nat als verwacht, maar we moeten nog maar één dag zoals dinsdag hebben en het is meteen flink te nat.

In de zonneschijn wordt het duidelijk waar de grote abnormaliteit zit, met reeds 2/3 van de maand voorbij zitten we nog niet eens aan de helft van het normaal aantal zonuren van juni. Om het nog normaal te laten eindigen, moeten er van de 9 dagen die deze maand nog resten, minstens 7 compleet onbewolkt zijn. Dit gebrek aan zonuren is een trend die bovendien ook al abnormaal lang aanhoudt, we boeken de ene te sombere maand na de andere.

En tenslotte, de luchtdruk blijft te laag. Nog altijd. Als dit nog 3 maanden zo aanhoudt, zal het al 2 jaar lang zijn dat de luchtdruk voortdurend te laag is.

Ja, 2018, 2020 en 2022 waren topzomers, het is erg jammer dat deze 2-jarencyclus dit jaar doorbroken wordt. Maar wat we nu doormaken, is ook allesbehalve normaal.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan