Lente / Zomer 2024

Ik zie eigenlijk vooral niet in wat het huidige patroon zou kunnen veranderen, en waarom het dat nu nog niet gedaan zou hebben. De vorige recente zomers hebben we zo'n veranderingen ook nooit gehad voor het einde van de zomer, de "variabiliteit" die ons klimaat had (en officieel nog heeft) lijkt er echt uit gegaan te zijn. De lente zet de trend, de zomer voegt enkel warmere temperaturen en eventueel meer neerslag toe.

2023 - lente: nat, normale temps - zomer: nat, "eerder warm"
2022 - lente: droog, warm, zonnig - zomer: droog, warm, zonnig
2021 - lente: normale neerslag, koud - zomer: veel neerslag, koel
2020 - lente: droog en warm - zomer: droog en warm
2019 - lente: aan de droge en warme kant - zomer: droog en warm

En voor 2024:

2024 - lente: nat, warm en somber - zomer: ??? tot heden droog, koud en somber, dus als de lente ook dit jaar de trend gezet heeft, dan hebben we veel warmte en neerslag tegoed de komende 2 maanden. Anderzijds was deze lente ook extreem uitzonderlijk, dus misschien/hopelijk gaat dit dan ook niet op dit jaar, althans wat neerslag betreft.

Zoals ik zei, het zal wel beteren naar eind augustus of september toe, zoals na elke slechte zomer wel gebeurt. Maar dat is nog wel even wachten. En die lange warme zomeravonden, die zijn dan al lang vertrokken.

Nu, corrigeer me graag. Als er wel iets is wat het patroon van dit jaar kan doorbreken voor half augustus ben ik zeer benieuwd, en ook of je daar indicaties van ziet. Er lijkt in bepaalde weerkringen een heel geloof te ontstaan dat 8 juli 2024 "de grote ommeslag" zal brengen, maar waar dat op gebaseerd is zullen we pas dan mogen horen :unsure:.

Ik volg ook volledig je analyse. Ik volg nu al de tijdje de weerkaarten en bekijk de nieuwe runs van de weermodellen GFS en ECMWF dagelijks maar ik zie echt geen verandering in het weerpatroon voor West-Europa. Soms lijken de weermodellen te hinken op zomerweer maar dit is steeds in de lange termijn (+ 206u/+240u) Eenmaal deze periode dan dichterbij komt, verdwijnt het mooie weer als sneeuw voor de zon. De wisselvalligheid blijft gewoon voortduren.

Het is toch een hogedrukgebied boven centraal Europa dat die storingen vanuit het polair front kunnen tegenhouden toch?
Die fronten komen gewoon van over de oceaan naar ons toe owv overheersende zuidwestenwind. Enkel een hogedrukgebied kan die tegenhouden of wat mis ik?

Ik vertrek begin juli voor 14 dagen naar Griekenland, zal de enige zon en warmte zijn die ik dit jaar zal hebben. Als het in augustus zo nog is bereid ik me mentaal al voor op de herfst.

En in 2022 ons zo nog waarschuwen voor gruwelijke droge zomers. We moesten onze vegetatie aanpassen en wat nog allemaal.

Het is al zo erg ondertussen dat Jacotte vandaag het weer in Spanje en Italië zelfs kort toelichtte, voor degenen die zon willen. :unsure:

Het is toch een hogedrukgebied boven centraal Europa dat die storingen vanuit het polair front kunnen tegenhouden toch?
Die fronten komen gewoon van over de oceaan naar ons toe owv overheersende zuidwestenwind. Enkel een hogedrukgebied kan die tegenhouden of wat mis ik?

Bij een continentaal hoog (Europees hoog) hangt het ervan af waar hij precies ligt. Ligt hij vrij westelijk dan mooi weer, ligt hij teveel oostelijk (zoals vorige maand) dan zuidwest wind met aanvoer van depressies over zee, en dus in de regel geen goed weer.

Je hebt ook het Scandihoog wat warme en droge lucht uit het oosten aanvoert.

Maar wat het meest voorkomt, en waar we het doorgaans moeten van hebben, is een uitloper van de hogedruk boven de Azoren die de depressies tegenhoudt en tegelijk warme lucht van Zuid-Europa meebrengt. Die hogedruk is ook de enige die bijna permanent bestaat, itt de eerder genoemden. Het is ook deze die momenteel weer lichtpuntjes aan het vormen is. Mocht die uitloper ontstaan kan dat idd snel de warmte naar hier brengen. Maar alle pogingen daartoe werden tot nu toe de pas afgesneden door lagedruk boven de Britse eilanden.

De warmte zit nooit ver verwijderd van ons in de zomer, ook nu niet. Maar een favorabele drukverdeling die toelaat om die warmte naar hier te krijgen blijkt desondanks vaak een enorme opgave te zijn.

Laatst bewerkt:
Bij een continentaal hoog (Europees hoog) hangt het ervan af waar hij precies ligt. Ligt hij vrij westelijk dan mooi weer, ligt hij teveel oostelijk (zoals vorige maand) dan zuidwest wind met aanvoer van depressies over zee, en dus in de regel geen goed weer.

Je hebt ook het Scandihoog wat warme en droge lucht uit het oosten aanvoert.

Maar wat het meest voorkomt, en waar we het doorgaans moeten van hebben, is een uitloper van de hogedruk boven de Azoren die de depressies tegenhoudt en tegelijk warme lucht van Zuid-Europa meebrengt. Die hogedruk is ook het enige dat daar bijna permanent ligt, itt de eerder genoemden. Het is ook deze die momenteel weer lichtpuntjes aan het vormen is. Mocht die uitloper onstaan kan dat vrij snel de warmte naar hier brengen. Maar alle pogingen daartoe werden tot nu toe de pas afgesneden door lagedruk boven de Britse eilanden.

De warmte zit nooit ver verwijderd van ons in de zomer, ook nu niet. Maar een favorabele drukverdeling die toelaat om die warmte naar hier te krijgen blijkt desondanks vaak een enorme opgave te zijn.

Heel interessant!

Dat hogedrukgebied van de Azoren is rond 30°N dan? Daar waar het subtropische hogedrukgebied ligt volgens de algemene luchtcirculatie van de aarde? Tussen de Hadley en de Ferrel cel in?

En rond 60°N ligt dan het polair front waar we al die frontsystemen van cadeau krijgen :wallbash:

Ik moet zelf wat meteorologie studeren :clap:

Ik denk dat de touroperators nu wel goede zaken zullen doen. Al dat volk hier dat ons huidige weer beu is.

Ik zie nu wel dat het volgende week warmer wordt , maar het blijft nog altijd wisselvallig. Mogelijk met onweer.

Laatst bewerkt:
Pfffffff als je vorige week in Spanje was en leefde in temps van rond de 25 C zou ik mijn valies willen inpakken, met grote voorsprong slechtste voorjaar ooit. Den big chief van hierboven heeft me opgedragen om een ark te bouwen :crazy::laugh: , zal er deze namiddag maar eens aan beginnen :biglaugh:

Laatst bewerkt:
Het lijkt er op dat de klimaatverandering niet het weer van Zuid-Frankrijk maar dat van Noord-Ierland permanent bij ons brengt.
Misschien moeten sommigen eens wat minder kortzichtig worden?

Tot 2 jaar geleden verbraken we het ene hitterecord na het andere, +40 graden. Winkels gaan in de zomer meer en meer moeten sluiten wegens te warm! De laatste 2 jaar is het slecht weer en plots gaat ook dit weerbeeld eeuwig blijven.

Donderdag wordt precies een warme dag , 26 graden volgens yr.no maar zeer onstabiel, wordt volgende week in de gaten te houden voor de onweerliefhebbers.
En zowel ECMWF en GFS laten het een heel stuk warmer worden door een uitloper van het Azorenhoog binnen 240 uur, het is natuurlijk nog te ver vooruit om betrouwbaar te zijn. Als de hogedruk zich kan vestigen boven Europa dan zijn we vertrokken voor een periode van warmer en stabieler weer.

De eerste die dan klaagt dat het te warm is die lach ik toch eens goed uit. Liever 30 graden dan dit gekwakkel.

Tot 2 jaar geleden verbraken we het ene hitterecord na het andere, +40 graden. Winkels gaan in de zomer meer en meer moeten sluiten wegens te warm! De laatste 2 jaar is het slecht weer en plots gaat ook dit weerbeeld eeuwig blijven.

Het probleem is niet te warm, te koud, te nat of te droog. Eerder dat het in het voorjaar bepaald lijkt te worden, dan gaat het slot erop en heb je dan pech dan is het weer een jaar wachten. Waar je vroeger wel nog variabiliteit had (ons klimaat is officieel erg variabel) lijkt die variabiliteit nu veel minder. Van maart tot eind augustus lijk je in grote lijnen 1 dominerend weerbeeld te hebben en je kan dan wel eens eventjes een periode hebben die afwijkt maar lang duurt het nooit. Als je dan 2 jaar op rij het slecht lot trekt begint het op het gemoed te werken, temeer omdat er geen enkele garantie is dat we in het volgende jaar wel geluk gaan hebben.

We weten, denk ik, ook nog niet wat die enorme stijging van de temperatuur van de Atlantische Oceaan sinds 2020 van effect heeft op onze zomer. Wat dat in de herfst, winter, en lente doet weten we wel, en het is telkens geen goed nieuws. In de herfst brengt het eerst de ene slag- en stortregen na de andere, en vanaf november komt de warme stratusdeken boven ons liggen en dat tot ver in het voorjaar (steeds vroeger en steeds langer ook precies). De winter verdwijnt compleet. Stel nu dat - maar dit is dus een hypothese - die recente opwarming van de Atlantische Oceaan tot gevolg heeft dat lage druk nog veel meer dan anders voorkomt in het voorjaar, wanneer het slotje erop gaat, dan zou dat in principe kunnen betekenen dat goede zomers zeldzaam gaan worden. Nu, zoals ik zeg, is allemaal wel nog koffiedik kijken.

De eerste indicaties zijn in ieder geval niet goed: sinds de oceaan in 2020 zo is gaan opwarmen, is er geen topzomer meer geweest (zoals 2018) en is het Belgisch hitterecord ook niet meer verbroken, ook al gebeurde dat in het vorig decennium wel meermaals. Het record dateert nog altijd van 25 juli 2019, alweer bijna 5 jaar geleden (niet 2 jaar geleden zoals je zegt), ondanks dat de opwarming wereldwijd gestaag doorzet er in andere landen wel elk jaar nieuwe records gezet worden. Bovendien is er sinds 2020 nog een andere trend: de warmte wordt nu vooral gedreven door erg hoge minimumtemperaturen, terwijl maximumtemperaturen meestal rond of onder de norm blijven hangen. Logisch: warme zee => meer bewolking => warmer 's nachts, kouder overdag.

Hiermee beweer ik nu niet dat er nieuwe hitterecords moeten komen. Ik wil hiermee alleen meer duiden dat er sinds 2020, toen de Oceaan begon op te warmen, in onze regio duidelijk iets veranderd lijkt vergeleken met het vorig decennium, iets wat we niet zozeer zien elders in de wereld. Dat klinkt op het eerste zicht misschien wel leuk, onze regio lijkt het ergste van de klimaatverandering te ontspringen. Maar daar ben ik eigenlijk niet zo zeker van. Dat maandenlang grijs, dat schimmelweer, een seizoen dat compleet verdwijnt, die overdreven, overvloedige en soms extreme neerslag, en dan een zomer die compleet afhangt van hoe de kaarten eens geschud worden, heeft m.i. allemaal bijzonder zware gevolgen met een impact op mens, natuur en dier.

Laatst bewerkt:
Het probleem is niet te warm, te koud, te nat of te droog. Eerder dat het in het voorjaar bepaald lijkt te worden, dan gaat het slot erop en heb je dan pech dan is het weer een jaar wachten. Waar je vroeger wel nog variabiliteit had (ons klimaat is officieel erg variabel) lijkt die variabiliteit nu veel minder. Van maart tot eind augustus lijk je in grote lijnen 1 dominerend weerbeeld te hebben en je kan dan wel eens eventjes een periode hebben die afwijkt maar lang duurt het nooit. Als je dan 2 jaar op rij het slecht lot trekt begint het op het gemoed te werken, temeer omdat er geen enkele garantie is dat we in het volgende jaar wel geluk gaan hebben.

We weten, denk ik, ook nog niet wat die enorme stijging van de temperatuur van de Atlantische Oceaan sinds 2020 van effect heeft op onze zomer. Wat dat in de herfst, winter, en lente doet weten we wel, en het is telkens geen goed nieuws. In de herfst brengt het eerst de ene slag- en stortregen na de andere, en vanaf november komt de warme stratusdeken boven ons liggen en dat tot ver in het voorjaar (steeds vroeger en steeds langer ook precies). De winter verdwijnt compleet. Stel nu dat - maar dit is dus een hypothese - die recente opwarming van de Atlantische Oceaan tot gevolg heeft dat lage druk nog veel meer dan anders voorkomt in het voorjaar, wanneer het slotje erop gaat, dan zou dat in principe kunnen betekenen dat goede zomers zeldzaam gaan worden. Nu, zoals ik zeg, is allemaal wel nog koffiedik kijken.

De eerste indicaties zijn in ieder geval niet goed: sinds de oceaan in 2020 zo is gaan opwarmen, is er geen topzomer meer geweest (zoals 2018) en is het Belgisch hitterecord ook niet meer verbroken, ook al gebeurde dat in het vorig decennium wel meermaals. Het record dateert nog altijd van 25 juli 2019, alweer bijna 5 jaar geleden (niet 2 jaar geleden zoals je zegt), ondanks dat de opwarming wereldwijd gestaag doorzet er in andere landen wel elk jaar nieuwe records gezet worden. Bovendien is er sinds 2020 nog een andere trend: de warmte wordt nu vooral gedreven door erg hoge minimumtemperaturen, terwijl maximumtemperaturen meestal rond of onder de norm blijven hangen. Logisch: warme zee => meer bewolking => warmer 's nachts, kouder overdag.

Hiermee beweer ik nu niet dat er nieuwe hitterecords moeten komen. Ik wil hiermee alleen meer duiden dat er sinds 2020, toen de Oceaan begon op te warmen, in onze regio duidelijk iets veranderd lijkt vergeleken met het vorig decennium, iets wat we niet zozeer zien elders in de wereld. Dat klinkt op het eerste zicht misschien wel leuk, onze regio lijkt het ergste van de klimaatverandering te ontspringen. Maar daar ben ik eigenlijk niet zo zeker van. Dat maandenlang grijs, dat schimmelweer, een seizoen dat compleet verdwijnt, die overdreven, overvloedige en soms extreme neerslag, en dan een zomer die compleet afhangt van hoe de kaarten eens geschud worden, heeft m.i. allemaal bijzonder zware gevolgen met een impact op mens, natuur en dier.
Ik weet niet wat jij als topzomer ziet maar dit zijn de cijfers van 2022:
Droog, warm en zonnig. Dat zijn voor mij de 3 criteria om van een topzomer te spreken.
Ik herinner mij dat er hier toen gesmeekt werd om regen, nu dat had men beter niet gedaan want nu hebben we onze portie regen wel gehad ondertussen.

Ook 2019 en 2020 waren ook niet slecht.
2021 en 2023 (met uitzondering van juni) waren slechte zomers.
Mensen vallen snel in de val om zich enkel het slechtste te herinneren omdat het nu al lange tijd overwegend slecht weer is.

Als eind deze maand het weer omslaat en we 2 maanden warm zomerweer krijgen dan is iedereen het slechte voorjaar weeral vergeten en gaan ze smeken om afkoeling.

Idd, nu al gaan concluderen dat we naar bvb. N Ierse weer patronen evolueren is wel heel voorbarig.
Deze periode sinds half oktober 2023 is uitzonderlijk nat en grijs. Daartegenover waren 2018 en 2020 lang zeer droog in de lente en zomer.

Misschien moeten sommigen eens wat minder kortzichtig worden?

Mijn punt is dat de klimaatexperten het gewoon zelf niet weten. zie mijn link hierboven vs. realiteit van de voorbije jaren.

Kijk eens naar de klimaattabellen van bijvoorbeeld Belfast (Noord-Ierland).
Ik zou durven stellen dat we hier aardig in de buurt zitten...

Er zijn relatief gezien meer hittegolven dan vroeger maar die worden ook altijd sterk gemediatiseerd. Echt langdurige hitte is en blijft hier extreem uitzonderlijk.
Winkels sluiten wegens te warm? Hoeveel keer is dat hier al gebeurd dan? En wat dan nog, dan sluit je van 11-16 en ga daarna gewoon weer open. In het zuiden vindt iedereen dat perfect normaal.

Terug
Bovenaan